Onderdelen overgeplaatst, systeem werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatyYe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 18:37
Beste Tweakers,

Na het overplaatsen van al mijn onderdelen van kast 1 (Midi Tower) naar kast 2 (Full Tower) doet me computer helemaal niks meer.

Naar mijn indicatie heb ik helemaal niks kapot gemaakt aan het moederbord of andere onderdelen. Maar het kan natuurlijk altijd.

Mijn computer gaat aan en vervolgens gebeurd er niks, geen geluid van de POST en ook geen beeld met een foutmelding of iets dergelijks.

Ik heb alles al een keer nagelopen voor controle. (PSU kabels, eSate kabels, Videokaart, CPU, RAM). Soms kom ik er wel (met 1 RAM stick, maakt niet uit welke van mijn 3 sticks) in maar dan gaat die alles opnieuw installeren (hardeschijven, I/O apparaten etc) en vraagt vervolgens om opnieuw op te starten, als ik dit doe doet die ook niks meer.

Zijn er mensen die een ervaring hiermee hebben of eventueel een aandachts punt hebben waarop ik moet controleren?
Zelf heb ik het gevoel dat mijn moederbord kapot is, maar het lijkt mijn slim dat ik eerst even aan andere mensen vraag wat hun ervaring of mening is voordat ik nieuwe dingen ga kopen.

Setup:
PSU: 560M Cooler Master
CPU: AMD FX-8120
Moederbord: ASRock Extreme3 970
GPU: AMD HD7850 2GB
RAM: 3x 4GB Kingston ValueRam
SSD: 120GB Kingston F3
HDD: 2x 500GB & 1x 250GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
-Draaien de ventilators?
-Je hd's draaien deze?
-Heb je op het moederbord een lampen kontrole met foutmelding, zie je moederbord handleiding of je dit hebt.

Verwijder zoveel mogelijk hardware, en probeer weer. Dus dvd losmaken, 1 reepje geheugen, andere hardware verwijderen wat niet nodig is om te starten.

Moederbord niet goed ingebouwd, waardoor kortsluiting ontstaat. Bouw alles op, op een stuk karton, dan weet je dit. Of kontroleer of je niet teveel afstandsbusjes hebt gebruikt.

Antistatische polsband gebruikt, misschien 1 onderdeel overleden.

Alle onderdelen gaan uitwisselen, 1 voor 1 dus.

Zelf zou ik als eerste helemaal opnieuw beginnen, en alle onderdelen heel erg goed bekijken en heel precies inbouwen, en goed kijken of alle onderdelen goed zitten.
En ook je handleiding van je moederbord heel goed doorlezen, zodat je zeker geen stekker vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatyYe
Jan bedankt voor je reactie.

De ventilatoren draaien, hdd's maken geluid (heb 1 hdd die beetje kraakt als die aangaat), en mijn moederbord maakt normaal een piep geluid als die aangaat (en deze heb ik dus niet vervangen).
Ik heb de computer al helemaal opnieuw ingebouwt nadat die probleem ontstaan is. En er is niks kwa hardware vervangen behalve de kast.

Ik heb helaas geen lichten controle op mijn moederbord. En heb al heel wat proberen te vervangen, de RAM uit een andere computer (zelfde type), andere videokaart, zonder hardeschijf (normaal krijg je dan HDD not found), maar geen andere hardware vervangen werkt. Soms als ik hem aan doe kan ik in het BIOS en deze werkt helemaal.

Ik gebruik tevens geen DVD speler maar juist het netwerk en gebruik mijn laptop als DVD speler (en als ik een nieuw OS moet installeren dan gebruik ik een USB stick die ik bootable maak).

Heb ook geen ingebouwde videokaart op mijn moederbord dus ik moet degelijk gebruik maken van een aparte videokaart (deze heb ik ook vervangen met een oude GTX260 maar dit hielp niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Heb je de cpu koelblok er af gehad?
Zet deze opnieuw erop. Zelf heb ik de koelblok nieuwe pasta erop gedaan, toen starte de pc niet meer op, geen beeld, alle fans draaiden, zelf heb ik 3 x dit moeten doen, toen werkte de pc weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatyYe
Ik heb het koelblok er niet afgehad. Heb het moederbord met alles erop gelaten behalve de grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Toevallig een afstandshoudertje teveel in de kast dat sluiting maakt met je moederbord?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Of je voeding is het net aan het opgeven, leen er een om te testen.

Of je hebt toch ergens kortsluiting, kontroleer het inbouwen van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Probeer eens eea terug in te bouwen in je oude kast (terug naar uitgangssituatie). Werkt de pc dan wel normaal dan ligt het dus niet aan de hardware maar aan je nieuwe pckast/ de voeding daarvan.

Mooi klusje op zo'n gure winterdag als vandaag ;)

Ps. Bij gebrek aan een anti-statische polsband kan je altijd voordat je aan de slag gaat eerst even een radiator omarmen. Deze zijn namelijk per definitie geaard 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Panzer_V op 23-12-2012 12:06 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatyYe
@Panzer_V zoals Jan al had voorgesteld op karton heb ik zojuist geprobeerd maar heeft ook weinig effects.
Hij geeft nog steeds geen beeld, of bios geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Nu online
PatyYe schreef op zondag 23 december 2012 @ 12:07:
@Panzer_V zoals Jan al had voorgesteld op karton heb ik zojuist geprobeerd maar heeft ook weinig effects.
Hij geeft nog steeds geen beeld, of bios geluid.
En dat is dus met de nieuwe voeding of met de oude voeding? Heb je alleen met de nieuwe voeding getest dan zou ik adviseren om ook even met de oude voeding te testen.

Anders vrees is met grote vrezen dat je mobo overleden is.... En dat zo vlak voor de Kerst ==> gecondoleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Ik heb toevallig zelf gisteren wat in mijn kast zitten sleutelen, en kort na het sleutelen ging ie ook een tijdje niet aan, 10 minuten later liep alles vlekkeloos.

Zweet/condens van je handen kan de oorzaak zijn. In mijn geval vermoedelijk wel, ook dat kan een kortsluitinkje geven en die zal dan naar verloop van tijd, als het vocht is verdampt, weg zijn.

Oftewel, blijvend prutsen aan PC die naar je eigen inzicht zou moeten werken kan ervoor zorgen dat er altijd een onderdeel 'vochtig' is. Soms kan het helpen gewoon even te wachten, met alle power eruit, even een keer je power knop indrukken zonder de voeding aangesloten (dan is alle stroom uit je systeem) en dan pas weer aansluiten en opnieuw proberen.

Om mijzelf te aarden houd ik altijd een paar seconden mijn vingers tegen de aarde van een stopcontact overigens. Radiatorbuizen zijn soms geverfd en dan een minder goede aarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Vayra op 23-12-2012 15:24 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatyYe
Panzer_V ik heb het zojuist nog even met een oude voeding geprobeerd van mijn oom (eventjes opgehaald) en helaas hierbij ook helemaal geen effect.

En @Vayra toevallig heb ik niet met mijn blote handen gewerkt en mezelfs eerst nog even ontladen. Daarvoor ook de computer uitgehad voor ongeveer 2 uur. Normaal heb ik ook wel eens gehad naar het bijplaatsen van ram dat die 10 min eventjes niet deed en daarna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik lees eigenlijk nergens een echt antwoord op de vraag of je wel de afstandsbusjes geteld hebt en er geen teveel zit. Bij een normaal ATX board zitten er maximaal 9 stuks maar het kan wel eens zijn dat er in een nieuwe kast standaard al afstandbusjes in zitten voor alle soorten boarden.

Vaker zie je dat er aan de linkerkant bij het midden van het board nog een 2de eronder zit wat vaker bij oudere ATX boarden nog gebruikt werd. Dus ik zou toch eens voor de zekerheid nakijken of er niet toch een busje teveel zit want beter 1 te weinig dan 1 teveel.

Ook altijd verstandig eventjes na te kijken of de knoppen van je kast wel werken en een defecte aan/uitknop ook voor gekke dingen kan zorgen. Het kan in heel uitzonderlijke gevallen zelfs een sluiting zijn in het frontpanel van je kast dus alles nog eens 3dubbel checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Nu online
PatyYe schreef op zondag 23 december 2012 @ 18:42:
Panzer_V ik heb het zojuist nog even met een oude voeding geprobeerd van mijn oom (eventjes opgehaald) en helaas hierbij ook helemaal geen effect.
Balen man!!! Dan vrees ik toch dat je mobo overleden is... Ik zou morgen dan maar snel nog even naar de winkel sjezen voor een nieuwe, anders zit je de Kerst zonder ;( 8)7 ;w :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231952

Probeer de CMOS eens te resetten. In je mobo handleiding staat wel hoe (batterij eruit halen, etc.). Verder vind ik de busjes ook een goede suggestie om te proberen. Misschien maak je daar kortsluiting mee onderop het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sluit het zaakje eens aan op een plank, zonder kast en kijk of het dan wil functioneren.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatyYe
@redfoxert, ik heb het al op een kartonnen plaat geprobeerd.

@Roel1966 & @tjboschl, ik heb 8 buisjes die aangesloten moeten worden en deze zitten aangesloten (het klopt dat er standaard 2 zaten, deze waren goed geplaats), en naar mijn weten als ik het op een kartonnen plaat geprobeerd heb heb ik deze geheel niet, dus dat is hetzelfde effect. Verder ben ik niet van om BIOS te flashen en/of CMOS te resetten aangezien ik hier wel eens vaker problemen mee gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
PatyYe schreef op zondag 23 december 2012 @ 22:07:
@Roel1966 & @tjboschl, ik heb 8 buisjes die aangesloten moeten worden en deze zitten aangesloten (het klopt dat er standaard 2 zaten, deze waren goed geplaats), en naar mijn weten als ik het op een kartonnen plaat geprobeerd heb heb ik deze geheel niet, dus dat is hetzelfde effect. Verder ben ik niet van om BIOS te flashen en/of CMOS te resetten aangezien ik hier wel eens vaker problemen mee gehad heb.
Dat is dan duidelijk dat het niet aan de afstandsbusjes kan liggen maar wat betreft CMOS reset of flashen denk ik dat je eerder dan toch iets fouts gedaan hebt. CMOS reset kan je simpelweg doen door of het batterijtje er even uit te wippen en halve minuut wachten en weer erin zetten.

De beste manier is even zoeken op je moederboard naar een jumpertje met 3 pinnetjes waarbij staat CMOS reset waarna je die jumper verplaatst van pen 1 en 2 naar 2 en 3. Pc vervolgens even aan en daarna weer uit en de jumper weer terug naar pen 1 en 2 waarna je bios gereset is.

Bij firmware update altijd erop letten dat je dit nooit via Windows zelf doet met allerlei update tools, ook niet die van de fabrikant zelf. Punt is namelijk dat er iets op de achtergrond kan mee draaien wat het updateproces verstoord waardoor het idd goed mis kan gaan.

De beste manier van updaten is de firmwarefile op een usbstick zetten en dan via het bios zelf de update te doen. Veelal zit er in het bios een flashtool ergens bij een optie met TOOLS en bij de hedendaagse flashtools kan je zelfs gewoon vanaf je harddisk/ssd flashen.

[ Voor 4% gewijzigd door Roel1966 op 23-12-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231952

@PatyYe: Je moet inderdaad nooit je bios gaan flashen op een instabiele computer. Er is dan een goede kans dat je hem brickt. Maar als je de cmos reset, defaults laadt in het bios en je geheugen instellingen (timing/voltage) goed zet, dan weet je zeker dat er geen rare dingen meer in je cmos bewaard worden waardoor je problemen kan krijgen.

Na 5-10 jaar is je cmos batterij zo-wie-zo leeg, dus dan moet je de batterij wel vervangen en ben je je cmos instellingen ook kwijt.

(edit: cmos reset, niet cmos flasht)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 231952 op 24-12-2012 10:52 ]

Pagina: 1