Fan laserprinter vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 20:04
Geachte medetweakers,

ik heb een laserprinter waar ik heel tevreden over ben op één ding na: het geluid van de fan. Standaard zit er een Delta DSB0624HH 60 x 60 25mm fan in, deze is 24V 0.14A. Nu wil ik deze vervangen door een Fractal Design R2 maar omdat deze 12V is zal er nog een weerstandje bij moeten, naar ik meen zoiets als deze.

Kan ik dit ongestraft zo doen of zie ik iets over het hoofd waardoor straks de "magic smoke" uit mijn fan of in het ergste geval mijn printer ontsnapt?

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Geen idee (zal waarschijnlijk wel meevallen), maar je kunt wellicht ook eerst zoiets uitproberen, om te testen.

// ow wacht, die van jou is 24V standaard, weet niet of dat zonder meer goed gaat met zo'n Fanmate.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 423265 op 23-12-2012 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 17:31

player-x

Disruptive by design

Gaat niet werken, je moet of een Pabs fan zo als een van deze 24V modellen.

Of een van je lokale elektronica shop vandaan, of anders bij www.conrad.nl.

Maar zorg iig dat je de zelfde luchtverplaatsing hebt als je oude model.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
@Ingcharoth: ik denk niet dat een fanmate het leuk vindt als hij 24V te slikken krijgt...

@player-x: waarom gaat het niet werken dan? Het moet toch mogelijk zijn om de spanning te reduceren van 24VDC naar 12VDC zodat er een stillere fan in kan? De fans die jij voorstelt zijn sowieso geen verbetering, de stilste is 36dB @ 21 m3/h terwijl de Fractal Design R2 17.4 dB @ 34 m3/h is. Nogal een verschil: 1.5x de flow bij de helft van het geluid, het kan dus wel degelijk stiller zonder dat de koeling eronder lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

60 x 60 fans hebben een lagere luchtverplaatsing dan grote fans en moeten dan harder draaien om het te compenseren.
Bij laserprinters wordt het papier kort verwarmd en/of statisch geladen, dat gaat met een hele hoge snelheid van kamertemperatuur naar ± 200 °C in enkele (of fractie van) seconden.
Daardoor heeft het ook een snelle koeling nodig, vandaar dat er zo'n zware koeler in zit van 24V.

Ik zou het zelf niet veranderen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Dat snap ik maar het punt is juist dat er een "el cheapo" fan in zit die voor de airflow die hij oplevert belachelijk veel geluid maakt. Voor een printerfabrikant mag het allemaal niets kosten en geluidsproductie is van secundair belang terwijl het voor mij net andersom is, ik vind het niet erg om er een fan van 10 euro in te zetten als dat minder geluid oplevert.

Er zit nu een 30CFM 24VDC fan in die 42dB produceert. Ter vergelijking: een Sharkoon 60mm levert 31CFM @ 33dB en een Gelid Solutions Silent 6 27CFM @ 24dB. De Silent 6 kan ik dan bv op 14V laten lopen mocht er meer koeling nodig zijn. Over het koelgedeelte maak ik me geen zorgen, ik wil alleen graag zeker weten dat het ook elektrisch goed gaat en dat ik niets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 17:31

player-x

Disruptive by design

Ga niet te veel uit van wat fabrikanten aan waardes opgeven, want ikgeloof niks van die17.4 dB die Fractal Design opgeeft voor de R2.

Denk dat het een beter plan zou zijn om de printer ergens anders te zetten, heb zelf een echte Xerox 1000 sheet bedrijfsprinter, die behoorlijk lawaaierig is, en heb die in de kelder staan, naast de server, ja het is vervelend om er naar toe te lopen, maar hoor hem iig niet.

Maar als je voor een nieuwe fan gaat, ga dan voor deze: 60mm fan

En vraag in de elektronica sectie hoe je het zou kunnen aansturen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dat het veel geluid maakt wil niet zeggen dat het el cheapo is.
Delta fans zijn zwaarder uitgevoerd dan een gangbare fan, vandaar dat het meer geluid produceert.
Maar daardoor zijn ze ook weer betrouwbaarder.

Als een fabrikant een el cheapo Fan instopt en je krijgt "Red ring of death" daardoor of een Fan valt zomaar uit, dan wordt een fabrikant erop aangesproken. Vandaar dat een fabrikant meestal ervoor kiest om een wat zwaarder model te nemen. Je vindt ze daarom terug in tal van apparaten, ook bv in data center servers die als een gek moeten gaan blazen.
Een Fan is niet het duurste onderdeel van een printer, voor een fabrikant al helemaal niet omdat ze megaorders plaatsen.

Als de Fan op de achterkant bevindt (en dat is meestal het geval) kan je bv ook een 60 => 80 mm Fan duct gebruiken.
Zal wel oerlelijk zijn met zo'n uitstekende ding, maar een 80mm Fan is altijd stiller dan 60 (met vergelijkbare luchtverplaatsing).

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1