Toon posts:

Koeling voor mijn CPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens,

Ik heb misschien een stomme vraag maar via google word ik niet veel wijzer.

Ik heb een m4a87td evo moederbord, met sinds een paar dagen een AMD Phenom x4 965 BE processor. Nu is de stock fan me veel te lawaaierig en wil ik dus een nieuwe. Ik heb me her en der in zitten lezen en ik kwam er al vrij snel achter dat ik goed moet opletten naar de grootte van de fan aangezien het kan zijn dat zo'n fan met mijn ram in de knoop kan komen te zitten. Nu denk ik (via google) dat de huidige stock fan een diameter heeft van 70mm, en de aangeraden koelers beginnen vanaf 92mm (tot aan 140mm). Kijkend naar hoe dicht mijn ram nu al zit tegen de huidige fan heb ik zo mijn twijfels of een grotere fan zou passen. Ik heb alleen geen idee of het bij de diameters gaat om de oppervlakte horizontaal of verticaal. Heeft iemand van jullie misschien advies voor een goede CPU koeler die in mijn systeem zou passen? Het gaat mij er voornamelijk om dat hij stil is; niet dat vervelende brom geluid waar ik nu mee moet leven.

Alvast bedankt

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Kan beide kanten op maar meestal bedoelen ze dit--> http://images.hardwarecan...ctua_D14_intel_ram_sm.jpg
Wanneer je hoge RAM modules hebt kan het zijn dat bepaalde koelers niet gaan passen.
Vaak kun je op de site van de fabrikant wel een diagram vinden met alle afmetingen, dus wanneer je een koeler ziet die interessant lijkt (bijv in de pricewatch) even naar de site en afmetingen controleren.
Waar je vooral op moet letten is de hoogte van de koeler, i.v.m ruimte in je behuizing, en of inderdaad je RAM niet geraakt word.
Als je verder geen gigantische koelers plaatst (bijv groter dan 130mm in het vierkant), en geen mini behuizing hebt past het over het algemeen wel.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een soortgelijk moederbord namelijk de Asus M4A89TD Pro/USB3 met dezelfde cpu.
Had er 1st een Zalman CNPS9700 LED koeler opzitten, die koelde goed maar die maakte mij teveel lawaai en ben toen overgestapt op een Zalman CNPS9900A LED, die zit er nu nog op en bevalt mij prima.
Hij is stil, draait op 50-60%, en koelt de cpu daarmee goed met een oc van 3,9GHz.
Idle houdt hij hem op 26-27°C en onder full-load wordt hij niet warmer als 44°C (na een avondje gamen).
Hij is wel vrij hoog namelijk 15,2cm maar in mijn CM690II case past hij prima.
Ik heb er geheugen inzitten met een hoge heatsink en die raakt hij niet, heb er zeker 1 cm ruimte tussen zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door calsonic op 22-12-2012 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
calsonic schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 22:00:
Ik heb een soortgelijk moederbord namelijk de Asus M4A89TD Pro/USB3 met dezelfde cpu.
Had er 1st een Zalman CNPS9700 LED koeler opzitten, die koelde goed maar die maakte mij teveel lawaai en ben toen overgestapt op een Zalman CNPS9900A LED, die zit er nu nog op en bevalt mij prima.
Hij is stil, draait op 50-60%, en koelt de cpu daarmee goed met een oc van 3,9GHz.
Idle houdt hij hem op 26-27°C en onder full-load wordt hij niet warmer als 44°C (na een avondje gamen).
Hij is wel vrij hoog namelijk 15,2cm maar in mijn CM690II case past hij prima.
Ik heb er geheugen inzitten met een hoge heatsink en die raakt hij niet, heb er zeker 1 cm ruimte tussen zitten.
Klinkt goed! Hoe zit het met de installatie van dat ding? Heb tot nu toe nooit processor koeling vervangen, behalve toen ik van de 945 over ging naar de 965. Die stock fan van de 965 kon ik er zo opzetten en vast klikken, maar ik heb zo'n voorgevoel dat ik er bij deze niet zo makkelijk vanaf kom.

• calsonic
  • Niet online
Ging bij deze erg makkelijk zat zon standaard beugel bij die zo op het mb en de koeler vastklikte.
Was all-in-all 5 minuten werk.
Heb er zelf Arctic Silver 5 tussen gedaan maar een andere goede thermal paste kan natuurlijk ook - nooit die meegeleverde troep gebruiken want dat is 9 vd 10 x troep.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dan mijn hele mobo eruit halen?

• calsonic
  • Niet online
Als je voldoende ruimte hebt om te werken niet.
Was bij mij niet nodig iig.
(Ik had wel ff de videokaart en het geheugen eruit gehaald voor wat meer werkruimte)

[ Voor 36% gewijzigd door calsonic op 22-12-2012 22:36 ]

Verwijderd

Kan je mij eens vertellen welke kast je hebt? Als je een goedkope kast heb dan zal je waarschijnlijk het ganse moederbord er moeten uithalen en dit duurt toch wel langer dan 5 minuten als je hiermee geen ervaring hebt. Ik heb vroeger nog een Asus M4N75TD moederbord gehad met de zelfde cpu die jij hebt en ik heb gekozen voor de Zalman CNPS10x series, dit zijn volgens mij de beste cpu koelers die niet al te veel plaats in nemen.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 22:40:
Kan je mij eens vertellen welke kast je hebt? Als je een goedkope kast heb dan zal je waarschijnlijk het ganse moederbord er moeten uithalen en dit duurt toch wel langer dan 5 minuten als je hiermee geen ervaring hebt. Ik heb vroeger nog een Asus M4N75TD moederbord gehad met de zelfde cpu die jij hebt en ik heb gekozen voor de Zalman CNPS10x series, dit zijn volgens mij de beste cpu koelers die niet al te veel plaats in nemen.
Hoe zit het met het geluid van die serie? En welke zou je me aanraden?

• calsonic
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 22:43:
[...]

Ik weet niet waar je deze urban legend vandaan hebt, maar als wij de Maya's hadden moeten geloven was alles vandaag al voor niets geweest. ;)
Al smeer je er tandpasta tussen, dat blijkt ook prima te werken alleen niet erg lang.
De ene pasta is de andere niet, maar ik denk dat je er gevoeglijk van mag uitgaan, dat niet één A-merk koeler fabrikant nat wil gaan voor een paar mg "inferieure" koelpasta. :+

Een koeler vervangen is een klusje dat je goed moet uitvoeren, maar maak het nu niet onnodig lastiger dan het al is. 8)
Denk dat je cpu koeler er toch wel iets langer als een half jaartje op gaat zitten dus dan ben je met die standaard bijgeleverde troep slecht af - en aangezien ik al meer als 20 jaar pcs bouw weet ik echt wel waar ik over praat.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• calsonic
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 22:56:
[...]

Dan moet het je in al die 20 jaar zijn ontgaan, dat er ook door A-merk koeler fabrikanten pasta's worden gemaakt die in div. reviews tot de happy few behoren.
Ik ken tenminste niet één zichzelf respecterende fabrikant die zulke "troep" meelevert dat het absoluut afgeraden moet worden. :+

Waarschijnlijk heb je wel linkjes voor ons om dit soort vage claims te kunnen onderbouwen??
Google ze zelf maar - staat zat over op het web.

En ik zei 9 vd 10 want Noctua doet het wel goed met de nt-h1.

[ Voor 5% gewijzigd door calsonic op 22-12-2012 22:59 ]

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:09
calsonic schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 22:47:
[...]

Denk dat je cpu koeler er toch wel iets langer als een half jaartje op gaat zitten dus dan ben je met die standaard bijgeleverde troep slecht af - en aangezien ik al meer als 20 jaar pcs bouw weet ik echt wel waar ik over praat.
NT-H1 is inderdaad erg goed, maar ik heb zelf ook nog nooit problemen gehad met het standaardspul bij de goedkopere Scythes en Cooler Masters. Het is dan misschien niet het beste van het beste als je gaat overklokken, maar het werkt prima en blijft lang goed. Ik heb laatst nog een Katana III van zeker 2 jaar oud verplaatst, en de pasta daarvan was nog vloeibaar! De slechtste (1C lager) standaardpasta die ik ben tegengekomen was bij een Spire koeler van 7 euro, en ook die durf ik gerust te hergebruiken bij een wat zuiniger systeempje.

[ Voor 2% gewijzigd door XpanD op 22-12-2012 23:07 . Reden: Edit a.d.h.v. edit. ]

Verwijderd

Topicstarter
Er is zeker niet een degelijk goede koeler die op dezelfde manier vast gezet kan worden als de stock koeler van de 965? Met zo'n klemmetje. Ik zie er een beetje tegenop op mijn complete mobo eruit te halen. Ben geen held met PC's. Processor of videokaart eruit halen tot daar aan toe, maar alle draden loskoppelen en ik heb geen idee meer wat waar moet.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

koelers van Arctic Cooling hebben dat, althans, mijn Freezer 13.

Het probleem: door die leuke klemmetjes, blaast hij omhoog of naar beneden, en dus niet naar achteren. Bij sommige kasten is dat niet erg [mijn Antec 900 is er perfect voor] maar bij andere kasten is dat rampzalig.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:09
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 23:13:
Er is zeker niet een degelijk goede koeler die op dezelfde manier vast gezet kan worden als de stock koeler van de 965? Met zo'n klemmetje. Ik zie er een beetje tegenop op mijn complete mobo eruit te halen. Ben geen held met PC's. Processor of videokaart eruit halen tot daar aan toe, maar alle draden loskoppelen en ik heb geen idee meer wat waar moet.
Weet je toevallig of de standaardbackplate nog achterop het moederbord zit? Zo ja, dan kan je via reviews kijken naar een koeler die je daar direct in kan schroeven. Het mooie hieraan is dat je zo wel een flinke koeler kan monteren, maar dat je niet alles uit elkaar hoeft te halen; zo heb ik mijn Noctua NH-U9B-SE2 ook geïnstalleerd, en dat werkte prima.

Verwijderd

Topicstarter
XpanD schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 23:21:
[...]

Weet je toevallig of de standaardbackplate nog achterop het moederbord zit? Zo ja, dan kan je via reviews kijken naar een koeler die je daar direct in kan schroeven. Het mooie hieraan is dat je zo wel een flinke koeler kan monteren, maar dat je niet alles uit elkaar hoeft te halen; zo heb ik mijn Noctua NH-U9B-SE2 ook geïnstalleerd, en dat werkte prima.
Als standaardbackplate betekent dat er niks aan veranderd is na aanschaf, dan zit die er nog op ja. Waar zou ik dan moeten kijken. Ik heb mijn mobo (m4a87td evo) al opgezocht bij reviews maar kon zo snel niks vinden dat zou slaan op processor koeling.

Ook wil ik nog even benadrukken dat het mij vooral gaat om een stillere fan, want de huidige is dramatisch. Ik ben niet van plan om te overklokken. Zolang hij de CPU maar op een degelijke warmte houd en stil ventileert ben ik tevreden.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbord en bijna dezelfde CPU (955). Ik raad zelf deze cooler aan, zeer stil en houd mijn CPU ook zeer koel.
Het enige nadeel vond ik de installatie, die bij mij niet al te makkelijk ging. Achteraf gezien had ik het zo weer gedaan aangezien de koeler zeer goed presteert, en ik denk dat je voor het geld niets beters kunt krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 03:22 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 03:55 ]

Pagina: 1