AMD FX-8350 of Intel Core i5 3570K

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 15:10
Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe pc bouwen. Mijn budget ligt tussen de €700 - €800. Met een beetje hulp van de Best Buy hier op tweakers heb ik de volgende systemen samen gesteld:

Intel PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,-€ 203,-
1Gigabyte GA-Z77-DS3H€ 87,50€ 87,50
1Club3D Radeon HD 7870 royalKing€ 206,80€ 206,80
1Zalman Z11 Plus€ 59,90€ 59,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,65

AMD PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 180,40€ 180,40
1ASRock 970 Extreme4€ 78,70€ 78,70
1Club3D Radeon HD 7870 royalKing€ 206,80€ 206,80
1Zalman Z11 Plus€ 59,90€ 59,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 704,25

De systemen zijn op de processor na hetzelfde. Ik wou eerst voor de AMD gaan, vooral om de prijs (Meer bang for buck?). Maar na het onderzoeken op verschillende forums kiezen mensen zonder twijfel allemaal voor de Intel, maar zonder argumenten. Kan iemand hier op tweakers uitleggen waarom de intel de voorkeur heeft? De PC word voornamelijk gebruikt om de nieuwste games te spelen. Op software (Office, Photoshop etc.) gebied geloof ik wel dat beide processors goed genoeg zijn.

Mochten er andere adviezen zijn, zoals een ander moederbord of geheugen, dan hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56
AMD's high end processoren verbruiken echt veel meer vermogen dan Intel's high end processoren.

Buiten dat om is het een kwestie van persoonlijke voorkeur, deze 2 cpu's ontlopen elkaar niet zoveel qua prestaties, ik geloof dat de AMD hier net wat sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Het sterke punt van de AMD processoren is het feit dat er zo'n goeie geïntegreerde grafische processor in gebakken zit.
Als je een losse graka koopt, is er geen voordeel meer te halen voor de AMD. Qua prestaties en energieverbruik loopt de Intel een beetje voor.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 15:10
hans_lenze schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 19:23:
Het sterke punt van de AMD processoren is het feit dat er zo'n goeie geïntegreerde grafische processor in gebakken zit.
Als je een losse graka koopt, is er geen voordeel meer te halen voor de AMD. Qua prestaties en energieverbruik loopt de Intel een beetje voor.
Bedoel je niet Intel? Zover ik weet heeft de AMD juist geen GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:24
Klopt, de FX processoren hebben geen ingebouwde gpu.

Gemiddeld genomen is de amd iets langzamer, maar voornamelijk bij multithreaded applicaties (waarvan er meer en meer komen) zie je de kracht van de amd.
Als verbruik ook een belangrijk punt voor je is kun je de intel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

voordeel van zo'n Gigabyte moederbord + IGPU is dat deze de GPU alleen kan laten aanspreken wanneer dit echt nodig is, dwz. lager stroomverbruik (Virtu)
voor de rest: wil je gaan overclocken? zo nee, zie ik niet in waarom je een K-versie wilt hebben, scheelt ook weer 1-2 tientjes

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, voor gamen maakt het eigenlijk niks uit, kun je zelfs voor een FX-6300 gaan.

Intel is populair omdat het bovenaan de benchmarks staat. Maar, je moet voor jezelf afvragen of het erg is of een bijv. een film ombouwen 60 minuten of 50 minuten duurt. En of je 60fps in een game haalt in plaats van 63. Dit geldt trouwens alleen voor mainstream, Intel domineert echt wel in de high-end markt [socket 2011], maar dat mag ook wel voor die prijs.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Als het maar 3 tientjes scheelt, zeker voor Intel gaan.
De nieuwe AMD CPU's zijn niet waardeloos, maar er was ook niemand laaiend enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zelfs in sommige multithreaded applicaties is die i5 bijna zo snel als die 8350. Als je hem OC'd dan heb je naast snellere singlecore ook snellere multithreaded snelheid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

unfor schreef op zondag 23 december 2012 @ 21:10:
Als het maar 3 tientjes scheelt, zeker voor Intel gaan.
De nieuwe AMD CPU's zijn niet waardeloos, maar er was ook niemand laaiend enthousiast over.

[video]
Waarom "zeker voor intel gaan"?

Prestaties verschillen amper, AMD-platform is sowieso toekomstgerichter, socket 1155 van Intel word vervangen voor 1150 dus CPU upgraden zit er niet meer in terwijl AM3+ nog een tijdje gebruikt gaat worden.

Ook wint AMD het in multithreaded dingen, die er steeds meer komen en ook steeds meer weten met meer dan 4 cores ook raad.

En de AMD is ook over te clocken, ja, minder goed, maar het kan wel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Een slechte 3570K gaat alsnog naar de 4.2Ghz bij redelijke temperaturen, dat is met de FX8350 toch net wat anders begreep ik. Clock voor clock is Intel sneller, maar inderdaad bij AMD krijg je er gewoon 2x zoveel cores! Dat vangt in diverse applicaties het verschil behoorlijk op, maar dan is er nog het verschil in geheugen controller. Die presteert sinds de X58 keer op keer net wat beter. En juist dat maakt de 3570K voor b.v. Photoshop nog steeds de betere keuze.

Ja, er zijn rekenpakketten die op 8 cores netjes hun itteraties streamen, die sneller zijn op de FX piledrivers, maar de vaker gebruikte pakketten zoals die van MS lopen beter op Intel.

Als je puur continue processen draait zoals Ray Tracing / 3D modelleer werk / HD video compressie, dan zijn er pakketten die met Intel sneller zijn en pakketten die met AMD sneller zijn. 3D studio Max en Alias Wavefront hebben baat mij meer cores, Blender of DivX hebben liever gewoon 4 snelle cores.

Voor games is er ook geen twijfel, Intel doet het daar beter, zeker als je de OC mee zou nemen, maar wat geeft het, 3.4Ghz (zonder de 3.8 turbo dus) is al genoeg voor iedere titel...

Beide zijn goed, persoonlijk gebruik ik (niet eens expres) eigenlijk alleen de Intel-favored applicaties. Daarnaast ben ik van mening dat Intel borden en CPU's langer heel blijven. Ik heb al zo veel X2tjes en Athlons die "er gewoon mee ophielden" vervangen voor nieuw, maar ik ken eigenlijk niemand die een Core2 had of X58 die er mee opgehouden is. Toegeven, ik heb van de 3 X58 borden in eigen gebruik er één weggegooid omdat die kuren kreeg, maar na 4.5 jaar is dat vrij normaal.
Pagina: 1