Toon posts:

30 Gb HDD in OUD moederbord HELP!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het plaatsen van een 30 Gb HDD in een oude PC. Als ik de BIOS de HDD automatisch laat detecteren loopt de PC vast. De schijf is een Maxtor Diamondmax van, zoals gezegd, 30 Gb. Maxtor heeft een programmaatje voor dit probleem (Maxblast), maar dat werkt ook niet. Ik krijg wel een melding dat de BIOS te oud is, en dat EZ-BIOS geinstalleerd zal gaan worden, maar dan kapt het programma ermee, met de melding "divide error"!! Mijn idee is om de BIOS zelf te flashen, maarrrr (nu komt 'ie!) IK WEET NIET WELK MOEDERBORD ERIN ZIT!!! Er staat NERGENS iets op!! Alleen dat de BIOS van Phoenix is, en achterop staan een paar getallen (PCB rev A00, GX BV0 94V-0 4094). O ja, de bedoeling is om NT Server op deze PC te installeren... Hoe krijg ik die schijf aan de praat?????? Bij voorbaat dank, Gerben

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het type moederbord kan je bepalen met CTBios, die je kan downloaden op ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctbios15.zip

en dan kan je eventueel een BIOS-flash zoeken.

Suc6.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip, maar helaas werkt het niet! Hij zegt:
Phoenix Bios: Version 4.03
Sorry, no Board/OEM information for Phoenix BIOS

Iemand nog een ander idee?

Verwijderd

Topicstarter
er is hier toch wel iemand die een oude PC omgebouwd heeft tot MP3-server ofzo? of ben ik nou echt de enige die zoiets probeert?

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

EraZor

Don't mention the war

Je heb waarschijnlijk een manager nodig om je schijf te laten herkennen door het bios. Bij oude biossen is het nodig om die te installeren, aangezien die geen schijven van meer dan 512 MB ondersteunen. Ga maar ff naar de pagina van de fabrikant van je harddisk, en download dat proggie. Die installeert een drivertje zodat je bios denkt dat het een kleinere schijf is. Je zet je bios settings gewoon op 'auto' en je kan je volledige schijf gebruiken. Ik had pas hetzelfde probleem met een 2.1 gig in een 486 mobootje.

Verwijderd

ALs je een oude mobo hebt die een schijf van 30 gig niet kan lezen dan kun je een ide enhancer kopen bij www.conrad.nl .

Deze kost 60,- en dan kun je tot 124 gig aan.

het is een pci of isa insteekkaart.

success >:)

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Op the website staat iets van,
bios VOOR dit jaar (jaar) = altijd kleinder dan 8,4, anders <8,4 (mits bios geflashed/ of up2date)

dan weet je het
het jaar weet ik niet meer
en IE crashde net, ..

http://mrfloris.com

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-04 16:23

mvt

ja ik ja

hang HD in andere PC, installeer MAXBLAST en probeer drive te draaien in de gewenste pc
(heb dit zelf eerder gedaan, dit omdat diskdrive van mijn eigen pc stuk was) gedaan met p166 MMX

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Verwijderd

Met dat idee loop ik ook rond.
Ik zat ook te kijken naar dat ide enhancer kaartje bij conrad.

Ik heb precies de zelfde hdd, ga vanavond proberen of hij ook in mijn 486 dx-2 66 werkt.

Er zit al een hdd in van 4,3 gb.
Dit wordt niet direct door de bios ondersteund, maar heb de hdd geformatteerd met behulp van een quantum diskmanager [met een dynamic drive overlay].

Op die pc draai ik linux en tijdens het booten zie je dan [hdb {de sector/cilinder instelling in de bios} DDO REMAP : { goede sector/cilinder instellingen

ik geloof ook dat er op die maxtor een jumper (j46) zit om het aantal cilinders logisch te verkleinen.

Ik ga dit vanavond ff uitproberen, mocht dit niet werken dan kan ik altijd nog zo'n kaartje kopen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je kan er ook gewoon een promise ata 100 controller in hangen. als je pci sloten hebt tenminste.

Verwijderd

Ik heb zojuist m'n Maxtor 30 Gig met succes in m'n 486 dx-2 geplugd.
De bios was van phoenix [E486 1.0.0.19 AM0] van 18/8/94.

In de bios 4092/16/63 ingesteld (bios ondersteunt geen autodetectie) . EZ BIOS geinstalleerd (overigens alleen voor dos nodig) en werken die schijf.
Onder linux werkte het eigelijk zonder enige moeite.
In de bios stond per ongeluk de 2e schijf uitgeschakeld, maar onder linux werd de schijf toch gedetecteerd als 30 Gig en kon ik hem zonder moeite partitioneren / formatteren.

Een ATA 100 controller aanschaffen gaat helaas niet, want er zit geen pci bus in, alleen maar een EISA.
Pagina: 1