Gebruik van trim op Gigabyte GA-X58-UD5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Tot voor kort had ik op mijn ga-x58-ud5 mobo 2 80GB Intel X-25M G1 SSD's in RAID0 draaien. Helaas heeft een van deze deze nu de geest gegeven, waardoor ik op zoek moet naar een vervanger. Omdat de andere SSD waarschijnlijk niet veel achter zal lopen qua slijtage heb ik besloten de beide drives af te schrijven.
Het liefst vervang ik ze voor andere 2½" schijven omdat ik dan geen andere schijven uit mijn kast hoef te verwijderen (de SSD's zitten in een 6-in-1 bracket). Ik zit dus te denken aan een nieuwe SSD of een paar ervan als toch weer met RAID0 aan de slag ga, maar het liefst wil ik deze keer de schijven iets langer mee laten gaan dan ca. 3 à 4 jaar. (voor zover het moederbord en het OS dat natuurlijk toelaat)
Nu ben ik niet helemaal bekend met het gebruik van SSD's van deze tijd. De vorige SSDs hadden nog geen trim en de chipset ook niet. (SSD's waren toen nog heel nieuw) en ik moet me dus opnieuw gaan oriënteren.
Nu ben ik benieuwd of ik nu niet beter voor één SSD kan gaan en dan via windows toch trim kan activeren. (Als ik het goed begrijp kan ik door de SSD direct aan de ICH10R te hangen wel trim activeren?)

Ik twijfel elke SSD kan ik het beste kan nemen. Is de Samsung 840 pro aan te raden? Welke SSD controllers presteren beter zonder trim, als ik besluit om toch RAID0 te activeren?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Naar wat voor prestaties ben je op zoek?
Een enkele 840 zal al vele malen sneller zijn dan je huidige RAID0 set.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Het is de PC die ik gebruik voor gaming en hobbyprojecten zoals filmbewerking. Er draaien tevens BOINC projecten op. Grotere bestanden staan op een aparte RAID5 array, maar de programma's en het OS wil ik op de SSD kwijt. Tevens kopieer ik doorgaans de gedownloade bestanden via de SSD omdat die sneller alles kan wegschrijven waarna ik dat later weer overkopieer naar de grote array of het na gebruik weggooi. (Bij gigabit merk je dat verschil toch wel, merk ik) Ik wil graag wel snel programma's kunnen starten, dus vandaar dat ik toch op zoek ben naar een SSD.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
ocf81 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 19:42:
Het is de PC die ik gebruik voor gaming en hobbyprojecten zoals filmbewerking. Er draaien tevens BOINC projecten op. Grotere bestanden staan op een aparte RAID5 array, maar de programma's en het OS wil ik op de SSD kwijt. Tevens kopieer ik doorgaans de gedownloade bestanden via de SSD omdat die sneller alles kan wegschrijven waarna ik dat later weer overkopieer naar de grote array of het na gebruik weggooi. (Bij gigabit merk je dat verschil toch wel, merk ik) Ik wil graag wel snel programma's kunnen starten, dus vandaar dat ik toch op zoek ben naar een SSD.
Je wilt een SSD omdat je snel programma's op wilt kunnen starten, check!

Nogmaals de vraag: wat voor performance verwacht je van je opstartschijf?
TRIM heeft slechts nut in een aantal specifieke gevallen. Lees je even in en beslis zelf of je hier voor wilt gaan of niet.
AnandTech heeft er een aantal goeie artikelen over SSD's en TRIM.
http://www.anandtech.com/...-6series-motherboards-too bijvoorbeeld

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik weet dat TRIM eigenlijk een delayed erase is, zo ver was ik al wel. Ik had al een aantal artikelen gelezen, maar ding gingen allemaal over (nieuwere) moederborden met TRIM support. Deze had ik nog niet gelezen. Door even te googlen op de aangepaste BIOS denk ik dat ik nu wel een mogelijke oplossing heb.

© ocf81 1981-infinity