Advies GPU voor transcoden

Pagina: 1
Acties:

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 17:41
Beste Tweakers,

Wij hebben hier een homeserver waar ook een hoop films op staan. Hierop draait mediaserver-software (Mezzmo) die het beeld naar de televisie streamt (Sony Bravia van dit jaar). Het probleem is dat bij sommige videobestanden er niet snel genoeg getranscodeerd kan worden; het beeld begint te haperen.

De processor in de pc is een Pentium Dualcore e2160 @ 1.8 Ghz. Tijdens het transcoderen worden allebei de cores volledig benut. Hij komt nét een beetje snelheid tekort, helaas. Ik kan er natuurlijk een zwaardere CPU in gooien, maar ik geloof dat sommige videokaarten speciaal voor dit soort werk gemaakt zijn, klopt dit? Of gaat een videokaart alleen werken als ik de pc rechtstreeks aan de televisie hang? Dat zou helaas geen optie zijn, het beeld moet echt over het netwerk gestreamd worden. En welke (goedkope) videokaart zouden we dan het beste kunnen nemen?

Met vriendelijke groet :)
Koen

Verwijderd

e2160 is idd voor dat soort taken niet snel genoeg. Met een PGU ga je dit niet oplossen. Deze beschikken over hardware matige decoders om het beeld via een lokale monitor weer te geven en niet via een netwerk helaas.

• kmsch
Conclusie, snellere processor?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat het niet zozeer aan je cpu zal liggen want als ik bekijk dat ik hier een Synology NAS gebruik met een eenvoudigere cpu erin dan een e2160 dual core. Evenzogoed stream ik probleemloos via mijn Dune HD mediaplayer gewoon blu-rays en allerlei andere HD films zonder haperingen.

Nu ga ik er vanuit dat je de mediaplayer van de Sony gebruikt en denk ik dat of daar het probleem erin ligt want veelal zijn die ingebouwde mediaplayers redelijk beperkt. Ander punt kan zijn is dat je niet via een 1 GB netwerk streamed maar via een 100 Mbit netwerk en dat trekt HD maar met moeite.

Ik zou dus eerder eens je netwerk onder de loep nemen want een socket 775 of 478 cpu zal je alleen nog 2dehands kunnen uithalen. Als je dus zou willen upgraden dan kan je nog beter een NAS nemen zoals een Synology, of dan moederboard, cpu en geheugen upgraden.

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Roel1966 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 20:13:
Ik denk dat het niet zozeer aan je cpu zal liggen want als ik bekijk dat ik hier een Synology NAS gebruik met een eenvoudigere cpu erin dan een e2160 dual core. Evenzogoed stream ik probleemloos via mijn Dune HD mediaplayer gewoon blu-rays en allerlei andere HD films zonder haperingen.

Nu ga ik er vanuit dat je de mediaplayer van de Sony gebruikt en denk ik dat of daar het probleem erin ligt want veelal zijn die ingebouwde mediaplayers redelijk beperkt. Ander punt kan zijn is dat je niet via een 1 GB netwerk streamed maar via een 100 Mbit netwerk en dat trekt HD maar met moeite.

Ik zou dus eerder eens je netwerk onder de loep nemen want een socket 775 of 478 cpu zal je alleen nog 2dehands kunnen uithalen. Als je dus zou willen upgraden dan kan je nog beter een NAS nemen zoals een Synology, of dan moederboard, cpu en geheugen upgraden.
100Mbit niet genoeg voor HD? De beste Bluray die ik al bekeken hebt piekt op 50Mbit.

Volgens mij zit het probleem er in dat jouw pc de films niet streamt maar trancoded. Dit kan jammer genoeg enkel op de CPU voor zover ik weet. Heb je 2 opties: of een snellere cpu of een mediabox aan je tv hangen die alles kan afspelen (zodat er niet getranscoded moet worden).

Ook zal een nas dit probleem niet oplossen. Volgens mij is een nas niet snel genoeg om te trancoden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dark_f op 22-12-2012 20:20 ]

• kmsch
Dag Roel,

Netwerk ligt het denk ik niet aan; bestanden die de televisie native kan draaien (.mp4 en .avi) draaien in 1080p met goede bitrate wél zonder haperen. De reden dat ik alles laat transcoderen is dat we ook een hoop films in ander formaat hebben. De televisie heeft een 300 mbps ontvanger en de ontvangst is perfect... Server zelf heeft een gigabit aansluiting.
---
Ah, Dark_f, ik zie net je post. Wat denk je dat snel genoeg is? Een e8400 is volgens Passmark twee maal zo snel, zoiets?

Bedankt voor jullie aandacht!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Volgens mij moet de E8400 meer dan genoeg zijn. Hangt natuurlijk af wat je gaat omzetten. Mijn "transcode - PC" bevat de tragere versie die op 2.2Ghz draait en dit werkt perfect. Zoals ik zie hangt dit natuurlijk af van wat je gaat omzetten. Mijn tv ondersteunt vooral de nieuwere codecs wel en oudere niet.

• kmsch
Goed, E7300 @ 2.66 Ghz komt, hopelijk, nog vóór kerstmis binnen. Denk het niet. Maar goed, ik zal laten weten of het het probleem oplost :) Thx voor de hulp allen

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
koeny 3 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 23:10:
Goed, E7300 @ 2.66 Ghz komt, hopelijk, nog vóór kerstmis binnen. Denk het niet. Maar goed, ik zal laten weten of het het probleem oplost :) Thx voor de hulp allen
Net nog eens even gekeken bij Mezzmo maar daar staat anders wel als minimum systeemeisen dit :

Transcoding: Minimum 2.4GHz CPU and 1GB RAM is required. For 720p or higher resolution video transcoding, a Quad Core CPU with 4GB RAM or higher is recommended.

Het is maar even een weet dus ik ben benieuwd of het veel nut heeft met een E7300 wanneer je ook HD wil streamen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:31
Let even op dat wireless 300mbit met perfecte ontvangst in mijn ervaring geen 300mbit bandbreedte oplevert zoals je gewend bent van een 100/1000mbit kabel.

Maargoed even een direct kabeltje leggen en je kunt dat uitsluiten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1