Athlon of Celeron II ?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-08 15:48
Ik ben net een weerbeericht, de ene keeer wil ik dit kopen en de andere keer weer dat. Nu zit ik twijfelen tussen een Athlon 700 met een KX133 mobo, en een Celly2 566 meet een BE6-2. Nu niet meteen gaan roepen dat ik de Athlon moet nemen, ik weet namelijk dat ie sneller is...
Waar het mij ook om gaat, is dat het mobo langer meegaat dan een half jaar... :) Als ik een BE6-2 koop, kan ik daar over eeen half jaartje zeker nog een P3 instoppen. Als ik een KX133 mobo koop, ben ik er niet zeker van of ik er een nog een proc voor kan vinden over een half jaar. Alles is dat Socket A... :( En T-birds in Slot A versie zullen wel ontzettend schaars worden... :'(
Het gaat dus niet alleen om snelheid, maar ook om de upgrade mogelijkheden...

Wat tips zijn in dit geval dus wel fijn... :)

Martijn

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
voor de celeron 2 gaan natuurlijk. die is op de meeste punte eve snel of iets sneller dan de athlon. 950 celeron even snel als 950 athlon. ik zeg dit al een maand ongeveer. maar er zijn toch steeds weer mense die niet geinformeerd zijn en zegge dat dat onzin is. gelukkig komt er nu ook nieuws langs op tweakers dat ook zegt dat ze eve snel zijn. ik raad iedereen aan om maar ff wat benchmarkjes te bekijke. www.tomshardware.com www.firingsquad.com www.anandtech.com www.hardocp.com www.overclockers.com www.ixbt-labs.com

ze zijn soms niet overgeclockt tot 100mhz fsb wwaardoor hij er wat slechter uitkomt. 100mhz fsb geeft ook 5-15 % extra performance

• smokey
er zijn mensen die hun cel2 566 op 1156 mhz krijge. ik ben nog geen 1 review tegegekome waar een fsb van 100mhz niet lukt (850 mhz)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

smokey => HAHAHA die's goed, echt niet dat een celeron even goed is (tenminste op sommige gebieden). Die athlon is vet beter. Volgens mij lees jij die benchmarks en reviews in beschonken toestand.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Volgens mij valt dat met dat VET beter nogal mee,
kijk hier maar eens www.firingsquad.com/hardware/celeron533aoc /.

Toch niet slecht voor zo'n celly II, zeker als rekening houdt met het moederbord en daar ging het bij deze topic toch ook om.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou ff wachten op de AMD Duron.

• Martijn
Femme, daar zit wat in, maar ik wil hem ook gaan opklokken. Zit er nu wel of niet een multiplier lock op? En als ze 5 juni gereleased worden, wanneer kan ik er dan 1 in NL kopen?

Verwijderd

Een mobo koop je dus NOOIT voor de toekomst, maar puur voor wat je er NU aan hebt.

Een kijkje terug wil ook nog wel eens verhelderend werken:

Socket5
...
Socket7
...
Slot1
...
Socket1
...
SlotA
...
SocketA?

66 MHz FSB
100 MHz FSB
133 MHz FSB

Fast Page ram
EDO ram
SIMMS
DIMMS
PC-66
PC-100
PC-133
DDR Ram?
RDRam?

Duidelijk? ;)

Verwacht gewoon elk jaar belangrijke, niet-compatible ontwikkelingen op hardware-gebied.
Natuurlijk doet je "oude" mobo het dan nog wel even en is ie nog wel een poosje te upgraden, maar de ontwikkelingen gaan zo hard dat dat vaak niet eens meer lonend is.
Ik bedoel, je wilt nu toch ook geen mobo meer met een FSB van 66MHz, al kan er nog best een nieuw processortje in?

Als je echt een beetje wilt bijblijven, verkoop je na een jaar of anderhalf gewoon je complete oude systeem en koop je een nieuwe.

Als je nog wat geduld hebt zou ik even wachten op de socketA mobo's met Duron, en anders NU een KX133 mobo nemen met een Athlon.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Of een moederbord met een 750 irongate chipset, en dan proberen een thunderbird(los) te bemachtigen, nou eigenlijke het laatste als eerst , en dan een mobo kopen :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

FFF

De athlon is veel beter, en het geheugen draait ook veel sneller het is zo dat op enkele punten de intel processor zoals de celeron(2) en de penium 3 en coppermine hem bijhouden of zelfs sneller zijn maar op de meeste gebiedden is de athlon echt veel sneller kijk anders maar eens op de site van AMD daar staan meerdere tests op meerder gebieden, iedere processor heeft eigen dingen waar hij goed in is
de athlon is gewoon goed ebn de celeron is goedkoop en makkelijk overklokbaar en draai best goed bij spellen de athlon ook trouwens :D

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 17:08
Dat je over een half jaar er nog een PIII op kan zetten is hetzelfde als dat je over een half jaar nog een 1gig Athlon in je mobotje prikt.
De PIII heeft sowieso geen toekomst meer en de enigste PIII die je over een half jaar kan kopen is een leverbare 1gig PIII die door z'n slechte yields toch niet overklokbaar is.

Voor de Athlon geld hetzelfde in mindere mate.
Als je geluk hebt kan je een T-bird op je mobo stampen maar in principe kan je dat moederbord over een half jaar ook weggooien

• smokey
geheugen van athlon sneller? athlon heeft geen on-die cache hoor dat is waarom hij niet sneller dan de celeron2 is. hij heeft 1/2 cache, celeron 2 full speed (snelheid van processor) en 8-assiosatief, nog weer sneller dan de on-die cache van de celeron. er is net een artikeltje langsgekomen over dat de celeron2 even snel is als de athlon, ben zeker de enige die dat gezien heeft. ware veel mense die reply'den die zeiden eerst over een athlon na te denken en nu toch een celly 2 kochten

• smokey
''smokey => HAHAHA die's goed, echt niet dat een celeron even goed is (tenminste op sommige gebieden). Die athlon is vet beter. Volgens mij lees jij die benchmarks en reviews in beschonken toestand.''

toch weer iemand die de benchmarks niet gelezen heeft ik wist het gewoon wel. geef me 1 benchmark die het tegenovergestelde beweert van wat ik zeg. 1 benchmark.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

EEH smokey niet alleen 1/2 cache maar ook 2/5 en 1/3 cahce :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Alweer zo'n gesprek. Wat triest zeg. Who cares. Straks als die Thunderbirds uitkomen, kan Intel weer gaan jamken, en alle AMD-fans juichen, en 3 maanden daarna, komt intel met een P3 die weer sneller is... met andere woorden, THE NEVER ENDING STORY.

Wij Athlon users, waren wel effe de snelste. En nu is Intel weer bexig met hun Coppermine / On-Die Cache strategie. Wacht maar tot AMD met diezelfde strategie komt.

Het wordt nu de battle of the CHIP SETS!

Verwijderd

Nog effe,

Ben zelf Athlon users (500 @ 865) Vet systeem.

Maar ik ben wel benieuwd naar een P3 XXX EB i.c.m. een 815E mamaplank... hier nog meer Athlon users die zo denken ?

• smokey
weet ik ook wel FrankGuthrie, dat athlion ook 2/5 en 1/3 cache heeft maar als ik dat er ook allemaal bij moet zette wordt het verhaal nog langer en dan leest helemaal niemand het meer. ik heb trouwens nog geen benchmark gekregen die zegt dat een athlon sneller is dan cel2. mischien istie dr wel helemaal niet :) enneh CRONIK dat heb je toch met alle componenten eerst de een dan de ander weer beter. als je daar niet mag over discusieren dan wordt het hier leeg op het forum

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12
Bunny! Hoezo veroudering. Ik heb een meer dan een jaar geleden (toch lang voor PC wereld) een mobo gekocht: BH-6 met een BX chipset. Dat ding gaat denk ik nog wel een jaar lang mee. Heeft nu celeries gehad en ik denk dat ik met dit bord ook de GhZ gaat halen met de volgende celery. Dus:
eerst begonnen met C300@300
een weekje later C300@450
9 maanden daarna C400@550
en binnen 3 maanden misschien C566@850 of meer. Als ik geld heb (en dat dan niet uitgeef aan uitgaan).

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

http://boomgames.com/dyndoc.php/Proton1/1

:) ik zou voor de celeron gaan alleen al omdat de prijs veel beter is.

Verwijderd

Smokey,

Je hebt gelijk.
...enneh CRONIK dat heb je toch met alle componenten eerst de een dan de ander weer beter.
Maar ik vind het triest dat mensen iederekeer maar weer beginnen te Juichen hoe VET Intel is in vergelijking tot AMD... Je moet het wel in dezelfde context houden. Met andere woorden, 2 AMD users kunnen beter hun systemen gaan vergelijken dan een AMD en Intel user, want de ene is beter in dit en de ander in dat... Natuurlijk is het goed om 2 verschillende CPU's te vergelijken, en het is ook vaak verrassend, maar om nou te roepen dat Intel of AMD beter is... of omgekeerd? Het gaat tegenwoordig alleen maar om concurrentie. vandaar mijn .... frustratie. Sorry.

• smokey
ok, maar je kan wel vergelijken op welke gebieden athlon beter is dan intel. aan de hand daarvan kun je zegge welke je het liefst wil. als je liever hebt dat je office progjes sneller opstarten en 2d spellen dan moet je de athlon nemen. athlon heeft hogere cpumarks bij clock to clock vergelijking met cel2. athlon is alleen met een redelijke marge daarin beter.

Ik wacht trouwens nog steeds op een benchmark van FRANKGUTHRIE dat de athlon veel beter is dan de celeron 2. wat hij beweert. ik kan ook wel zegge amd rules en intel sucks. moet je wel kunnen zeggen waarom je dat vind

Verwijderd

Zelf zou ik even wachten tot de Duron uitkomt. Dat is zeg maar de Celeron van de Athlon Thunderbird. De Duron is dus sneller als de Celeron II en de Athlon.(De Duron is 12 juni te koop??)

• smokey
floppydrive quote : De Duron is dus sneller als de Celeron II en de Athlon

wat een onzin. de duron is ietsje langzamer in ALLE tests dan de athlon. hij haalt 85-98% van de athlon. en snller dan de cel2 issie ook niet want de cel2 is in alle gevallen even snel als athlonof sneller, behalve bij office apps en 2d spul.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Yep en als je die benchmarks mag geloven die in een bepaalde artikel zijn gepost is die thunderbird ook nier veel beter dan de athlon, ook ongeveer 1 of 2%

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Nog eventjes, en we weten het!

• Martijn
Eh Smokey, in die benchmark van hjs wordt een Celly2 566@852 vergeleken met een Athlon 700... Dan is de Celly wat sneller, maar op dezelfde klokspeed is de Athlon echt wel sneller hoor...
Niet dat dat het prijsverschil echt rechtvaardigt... :)

• smokey
ik wil een clock to clock vergelijking dit zegt niets. die athlon wordt niet veel sneller na 600 mhz. het verschil tussen 500 en 600 is groter dan tussen 600 en 700. ik heb een celly 952 een athlon 950 zien evenaren en soms verslaan. je ziet trouwens ook bij 1024*768 (high quality) een groter verschil. ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik heb een 17 inch en heb men resolutie als het kan daarop staan.

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
wel smokey er was een paar dagen geleden hier een vergelijk met sisoft benchmarks met o.a een celeron op 950 kijk daar maar even.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

http://www.firingsquad.com/hardware/celeron566oc/page5.asp

Smokey, kijk hier voor Celeron2 benchmarks in Sisoft Sandra 2K.... mijn Athlonetje is net effe iets sneller (500 @ 850)... terwijl die Celeron2 566 op 901 draait....

GDEW zegt 't al. Check effe met de search naar Benchmarks... zie zelf.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Somek=> effe reageren op een eerdere post van jou:
Ik wacht trouwens nog steeds op een benchmark van FRANKGUTHRIE dat de athlon veel beter is dan de celeron 2. wat hij beweert. ik kan ook wel zegge amd rules en intel sucks. moet je wel kunnen zeggen waarom je dat vind
Dat heb je me nergens horen zeggen. Ik zeg alleen dat die celeron nooit sneller kan zijn dan een althlon op dezelfde clock snelheid. Eeen celeron tegenover een K6 2/3 wint het wel. En op dit moment is de athlon beter behalve de 1 GHz, want er is duidelijk gebleken dat de 1 GHz van intel net iet beter is. Dus niks Intel sucks, of AMD rules. Ze zijn allebei hele goedwe processormakers.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Even of topic,
Weet iemand of de celly II al ergens in Nederland te krijgen is hij staat wel vrolijk in de pricewatch maar niemand heeft'em echt. Dan kan ik namelijk zelf testen welke sneller is, lijkt mij een stuk leuker.

• smokey
nou daar gaan we:

frankgutrie jij zegt niet dat de athlon vet beter is? wat is dit dan?

''smokey => HAHAHA die's goed, echt niet dat een celeron even goed is (tenminste op sommige gebieden). Die athlon is vet beter.''

Firingsquad heeft ook een nieuw review nu van de 533A, de athlon wordt oko mee gebechmarked. de cel2 wat ik al eerder ook zei is minder goed in whetstons dry stones en 2d spul enzo, ook in lagere resoluties en 16 bit presteert tie minder dan athlon. maar wie zet z'n res nu op 800*600 als 1024*768 ook heel goed draait. dus ik kijk alleen naar de 1024 bencmarkds 32 bit. Zo zul je zien dat de athlon even snel eruit komt dan de cel2 op dezelfde MHz dus.

Bovendien wordt de cel2 verhoudingsgewijs meer sneller dan de athlon. dat komt door externe cache(op 2/5,1/3,1/2) dus in 3D kan een cel2 952 makkelijk een athlon 950 aan. Ik heb dit van een bechmark met q3 en cel2 was dus sneller (high quality,32 bit,1024*768). in 2d is de athlon wel sneller moet ik toegeve. maar dat boeit me echt niet dat die cel2 Word 'maar' opstart met een snelheid van een athlon 600.(2d = cpumarks)

Verwijderd

Smokey, het grappige vind ik, dat ze bij Firingsquad een ASUS V6800 GeForce 256 32MB DDR gebruiken, en ik met mijn V6600 net Ietsie lager zit... dus ik bedoel alleen maar te zeggen, dat die Benchmarks bij hun niet echt denderend zijn...

ik wil wel wat Celeron (2) benchmarks zien hiero op GOT! met een Geforce SDR / DDR combi.

Verwijderd

.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op zondag 28 mei 2000 17:46 schreef Martijn het volgende:
Ik ben net een weerbeericht, de ene keeer wil ik dit kopen en de andere keer weer dat. Nu zit ik twijfelen tussen een Athlon 700 met een KX133 mobo, en een Celly2 566 meet een BE6-2.
Die oude intels zijn eigenlijk voor SDR bedoeld
AMD voor DDR PIII variaties doen weinig meer met DDR
Nu niet meteen gaan roepen dat ik de Athlon moet nemen, ik weet namelijk dat ie sneller is...<BR>Waar het mij ook om gaat, is dat het mobo langer meegaat dan een half jaar... [afbeelding] Als ik een BE6-2 koop, kan ik daar over eeen half jaartje zeker nog een P3 instoppen. Als ik een KX133 mobo koop, ben ik er niet zeker van of ik er een nog een proc voor kan vinden over een half jaar. Alles is dat Socket A... [afbeelding] En T-birds in Slot A versie zullen wel ontzettend schaars worden... [afbeelding]<BR>Het gaat dus niet alleen om snelheid, maar ook om de upgrade mogelijkheden...<P>Wat tips zijn in dit geval dus wel fijn... [afbeelding]<P>Martijn
Denk toch eerder dat je dat probleem met de PIII krijgt die wordt geschrapt d'r komt zelfs 'n P4 cellie

dus als je zo lang mogelijk op de PIII trein wil zitten moet je 'n mobo pakken met 'n Tualatin supporting chipset dus een van deze nieuwe type moederborden.

Dit geld ook voor AMD je moet nu dus 'n mobo met chipset voor de Palomino/morgan kopen kan je nu 'n duron er in pleuren later 'n AthlonXP

bij de Tualatin mobo's 'n cellie II en later 'n tulatin cellie met 256KB.

maar vergeet ook niet dat intel de laaste tijd hun roadmaps omgooie ze schrappen chipsets en CPU's dus intel is net zo onzeker als AMD.

want of thourougbeth ook op de huidige chipsets/mobo's kan is natuurlijk ook de vraag.

Volgen mij heeft Socket A 'n streepje voor met DDR en gaat nog 'n tijdje door zelfs naast de hammer maar onder tussen moet je misschien toch van chipset switche dmv uptodate mobo
intel PIII zal mischien snel van de markt verdwijnen maar mischien ook niet intel lijkt net als ook 'n weerbericht.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:59
Werken de slotjemakers niet op vrijdag?
Dit topic is anderhalf jaar oud en toch zijn er mensen die zo'n oude koeie topic nog gaan gebruiken voor een Intel vs AMD flamewar...

• Bulldog
  • Niet online
Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.