welke ssd?

Pagina: 1
Acties:

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-03 08:01
Hallo allen,

Ik zit met het volgende vraagstuk, ik ben voornemens een nieuwe ssd schijf aan te schaffen. Het moet er een worden met een capaciteit van ongeveer 120-128 Gb.
Mijn mobo kent alleen sata-300 aansluitingen, dus ik vraag me af wat wijsheid is. Ik heb zitten kijken naar de Samsung 840 series ssd 120 Gb (ongeveer 86 euro) en naar de Samsung 840 series pro 128 Gb (ongeveer 125 euro). Loont het om 40 euro extra uit te geven, of zal ik hier niet veel van merken vanwege mijn sata-300 beperking?
Reden voor de Samsung keuze is de overwegend goede ervaringen van mede-tweakers.

Wellicht zijn er andere gelijkwaardige of betere alternatieven?

Ik heb een:
MSI P55-GD55 mobo
Intel i7 870 processor
8 Gb ram
Asus Radeon 5670 graka
OCZ Vertex 2 60 Gb ssd (deze gaat dus vervangen worden vanwege capaciteit)

Waar doe ik goed aan?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:02

player-x

Disruptive by design

1ste keuze de 830
2de keuze de m4
3de keuze de Vertex 4

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-03 15:26
het voordeel van de 840 pro is dat er multi level cell geheugen in zit (net als de 830) itt de triple level cell uit de gewone 840.

kort gezegd, in 1 flash cell van een 840 zitten 3 data bits, bij de 830 zijn het er 2.
Dat maakt de 840 in weze goedkoper (minder flash cells nodig), maar het nadeel is dat de tlc's 750 write cycles hebben als levensduur tov 3000 van de mlc's van de 830/840 pro.

Ze hebben wel meer overprovisioning, maar ik ben er toch wat huiverig voor (ben zelf ook in de markt voor een ssd). De 830 is sowieso een bewezen goede ssd

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-03 22:21

M2M

medicijnman

Ik sluit me aan bij bovenstaande posts. 830's en M4's hebben zich al bewezen. Sinds de fiascos met OCZ zou ik ook alle toekomstige OCZ SSD's laten liggen. Zeker als er fatsoenlijke goed geprijsde SSD's van concurrenten zijn.

-_-

• player-x

player-x

Disruptive by design

OCZ is prima om te gebruiken nu, ja in het verleden hebben ze veel te veel op ontwikkeling gefocust, maar sinds er een nieuwe CEO aan de macht is, lijkt er een hoop dingen positief veranderd is, vooral op SSD gebied.
quote: Anandtech
This isn't the first time that OCZ has promised to focus more on validation, but with Vector I do get the feeling that things are different. I didn't run into any compatibility issues or reliability problems with the Vector in my testing, but as always the proof is what happens when these drives make their way into the hands of end users.
Bron.
En tot nu toe heb ik nergens rare berichten gelezen over de Vector of de Vertex 4, denk dus dat OCZ een stuk beter is geworden dan het was in het verleden.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01

Cyphax

Moderator LNX
player-x schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 17:12:
En tot nu toe heb ik nergens rare berichten gelezen over de Vector of de Vertex 4, denk dus dat OCZ een stuk beter is geworden dan het was in het verleden.
Het probleem is dat "het verleden" dan zo'n beetje vorig jaar was, of het jaar daarvoor. Dat ligt nog erg vers in het geheugen. Het zal best dat OCZ's huidige lijn van SSD's gewoon prima zijn. Anders zouden ze die dingen niet meer maken lijkt me. Nog één zo'n fiasco met uitvallende drives en ze verkopen niks meer. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• player-x

player-x

Disruptive by design

Cyphax schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 18:17:
Het probleem is dat "het verleden" dan zo'n beetje vorig jaar was, of het jaar daarvoor.
Ben het met je eens, alleen heb ik een hekel aan de retoriek van heb er vroeger problemen mee gehad, dus is het nu ook bagger!

Ja er zijn altijd bedrijven waar je beter weg van kan blijven, daar dat hun bedrijfsmodel puur budget is, maar bij OCZ is dat niet het geval, alleen waren ze met SSD te agressief met het op de markt brengen van nieuwe modellen en firmware beta's.

Zo werkt het niet helemaal, IBM maakte prima HDDs, totdat ze de beruchte Deathstars lijn uitbrachten.

Heb ze veel PR schade goed te maken, ja, maar denk dat de Vector een stap in de goede richting is, die ik best zou aan durven, waren het niet dat ze veel en veel te duur zijn!

• Drukkert
timberleek schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:53:
het voordeel van de 840 pro is dat er multi level cell geheugen in zit (net als de 830) itt de triple level cell uit de gewone 840.

kort gezegd, in 1 flash cell van een 840 zitten 3 data bits, bij de 830 zijn het er 2.
Dat maakt de 840 in weze goedkoper (minder flash cells nodig), maar het nadeel is dat de tlc's 750 write cycles hebben als levensduur tov 3000 van de mlc's van de 830/840 pro.

Ze hebben wel meer overprovisioning, maar ik ben er toch wat huiverig voor (ben zelf ook in de markt voor een ssd). De 830 is sowieso een bewezen goede ssd
Maar diezelfde 830 is uitlopend assortiment heb ik begrepen en zal dus steeds moeilijker leverbaar worden.
Wat betreft OCZ, ik heb er nu een draaien. Altijd zonder problemen tot nu toe (goed 2 jaar) dus wat dat aangaat zal ik OCZ niet mijden.

Ik vind die Vertex 4 idd wel een goede keuze. Blijft natuurlijk het geval van snelheid in mijn (sata-300) geval. Waar ik ook aan dacht is om via PCI een sata-600 kaart te steken. Sommige ssd's hebben ook een PCI-bus, dus zal het qua snelheid wel snor zitten?

Bedankt voor de reacties tot zover.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 20:16
Denk zelf dat het wel los zal lopen vanwege je SATA-II aansluiting. Tuurlijk, sequentieel is je SSD serieus begrenst, maar hoe vaak gebruik je je SSD op die manier?

_@/'

• Drukkert
Steephh schreef op zondag 23 december 2012 @ 07:34:
Denk zelf dat het wel los zal lopen vanwege je SATA-II aansluiting. Tuurlijk, sequentieel is je SSD serieus begrenst, maar hoe vaak gebruik je je SSD op die manier?
Da's waar...

Maar dan zeggen de cijfers op zich dus niet zo heel veel qua snelheid? Wat dat betreft zou dus de Samsung 840 (dus niet de pro) ook wel een goede keus zijn?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb zelf ook een Samsung 830 in mijn laptop zitten en dat bevalt echt super, vooral met Windows 8. Heb een keer een kleine test gedaan wat de snelheid was en kwam uit op 320 MB/s... _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Turdie op 23-12-2012 08:31 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 20:16
Heb zelfs sinds gisteren 2x Samsung 840 250GB @ RAID-0 in mijn PC hangen. Ben eerlijk gezegd aangenaam verrast.. :P In deze config overigens: http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/35487

[ Voor 24% gewijzigd door Steephh op 23-12-2012 09:30 ]

_@/'

• player-x

player-x

Disruptive by design

Steephh schreef op zondag 23 december 2012 @ 07:41:
Heb zelfs sinds gisteren 2x Samsung 840 250GB @ RAID-0 in mijn PC hangen. Ben eerlijk gezegd aangenaam verrast.. :P
Het is een Nr's spelletje, en op de lange termijn zijn die Nr's niet in het voordeel van de 840.
  • De m4 is een goed alternatief.
  • De 840 Pro is nog te duur, en is nouwelijks sneller dan de m4 in de praktijk.
  • De Vertex 4 gewoon betrouwbaar, lees geen problemen over de SSD.
  • En de gewone 840 met TLC heb ik gewoon geen vertrouwen in, op de lange termijn.
NAND cell's werken als condensatoren de meer elektronen je voor een bepaalde waarde in een cell stopt des te betrouwbaarder hij is.

1 bit SLC heeft twee statusen aan of uit (0~1)
2 bit MLC heeft vier statusen aan, twee tussen standen of uit (00~11)
4 bit TLC heeft acht statusen aan, zes tussen standen of uit (000~111)

Als je nu voor een SLC 100 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.
Dan heb je voor een MLC er nog maar 25 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.
En heb je voor een TLC er nog maar 12.5 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.

Voor mij TLC is iets waar ik iig nog geen vertrouwen in heb op de lange termijn, en met een of twee proces shrinks waar door het aantal elektronen weer verminderen, dan is het iets dat misschien dan zelfs niet meer betrouwbaar/mogelijk is.
LSI eigenaar van SandForce praat over de toekomst van NAND en de problemen het nu al heeft.

Misschien valt het probleem in de praktijk best mee, zeker voor een HTPC, zo lang hij niet gebruikt word voor Torrent downloads, maar ik wil iig niet het risico lopen.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37
Een Intel 330 misschien,180Gb voor zo'n 110€.
Misschien niet de snelste maar aangezien je toch een SATA300 hebt zul je dat toch niet merken.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Drukkert
audiojunk schreef op zondag 23 december 2012 @ 11:46:
Een Intel 330 misschien,180Gb voor zo'n 110€.
Misschien niet de snelste maar aangezien je toch een SATA300 hebt zul je dat toch niet merken.
Dat is qua prijs een heel interessante, is idd ook het overwegen waard.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-03 22:21

M2M

medicijnman

player-x schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 18:42:
[...]

Ben het met je eens, alleen heb ik een hekel aan de retoriek van heb er vroeger problemen mee gehad, dus is het nu ook bagger!
Mijn mening heeft weinig te maken met retoriek. Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken. Als producten van OCZ faalden, heeft het geen zin om nu weer OCZ meuk aan te schaffen zolang er prima kwalitatieve alternatieven zijn. Of moet je proberen met man en macht OCZ in de race te houden door producten van OCZ aan te schaffen?

Ik kan me nog wel herinneren, toen de eerste SSD's op de markt kwamen. Toen zat OCZ er samen met intel bovenop. Geen crucial of samsung te vinden. De vertex 1's waren scherp geprijsd ten opzichte van de duurdere intel varianten, terwijl ze voor een aantal applicaties niet onder deden voor de intel. Kortom, vroeger was de markt een stuk anders. Momenteel heeft OCZ geen gigantische winst boven samsung of crucial, of intel. En zolang het allemaal gelijk presteert heeft het geen zin om een product aan te schaffen van een fabrikant met een "slecht" verleden. Vind ik.

-_-

• Drukkert
Uiteindelijk de Intel 330 180 GB aangeschaft.
Erg tevreden hierover.

Iedereen bedankt voor de reacties en meedenken!
Pagina: 1