[advies] Linux distro die bij mij past

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik zit midden in een linux install, Linux Mint Debian Edition, ik had grootse plannen voor de partitionering maar nu blijkt die stomme installer dat niet te kunnen volgens mij :(

Ik had het volgende bedacht:

sda: Samsung 830 256GB SSD msdos partition table
sda1 primary ntfs 100MB auto created windows stuff
sda2 primary ntfs 240GB Windows 7 install
sda4 primary ext4 150MB ext /boot
sda3 extended
sda7 logical ext4 9GB /usr
sda6 logical ext4 3GB /opt
sda5 logical ext4 4GB /var

sdb: Seagate 1.5TB HDD msdos partition table
sdb1 primary ntfs 100% Windows unicorns

sdc: Western Digital Raptor 74GB msdos partition table
unallocated chunk
sdc2 primary ext4 10GB /root
sdc1 primary swap 10GB linux-swap

sdd: Seagate 1.5TB HDD msdos partition table
sdd1 primary ext4 100% /home

Dus ... ik wilde het volgende tijdens de install zetten:
sda4 /boot
sdc2 /
sda7 /usr
sda6 /opt
sda5 /var
sdd1 /home
sdc1 swap

Maar dat ging dus niet ...

Nu wil ik eigenlijk wel graag bij Debian blijven, maar ik vraag me dus af of ik wel bij Mint moet blijven. Het ondersteunt ook geen LVM tijdens installatie en na installatie is tie heel traag met opstarten omdat tie iets niet leuk vind, meer daar over is hier te vinden.

Ik begin me dus af te vragen of Mint wel geschikt is voor mij, kan ik niet beter overstappen op een andere distro, mischien Debian van Debian zelf ... Ubuntu schilletje vind ik ruk, nu kan je dat mischien aanpassen na de installatie maar dan moet ik dat weer uitzoeken.

Ik zoek dus eigenlijk iets dat mij tijdens de installatie de mogelijkheid geeft die partitionering zo te zetten en LVM2 te gebruiken, liefst ook nog Debian met een normale shell, geen KDE of die Ubuntu zooi dus :D .

Bedankt vast voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu schilletje is heeeel easy aanpassen.. apt-get install gnome-shell en klaar ben je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

InflatableMouse schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:58:
Nu wil ik eigenlijk wel graag bij Debian blijven
Wat houdt je dan tegen? http://www.debian.org/

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Dat ik niet weet of de 'gewone' Debian die installatie die ik wil wel mogelijk maakt.

Ik kan wel alle debians gaan downloaden en naar dvd's fikken, om ze een voor een te installeren maar dan ben ik volgnende week nog bezig ... daarom vraag ik het aan mensen die er ervaring mee hebben en me kunnen vertellen welke distro bij m'n wensen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00
InflatableMouse schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:24:
Dat ik niet weet of de 'gewone' Debian die installatie die ik wil wel mogelijk maakt.

[...]
Je kan bij Debian, sowieso in de non-graphical installer, verschillende partities maken en die een mountpoint geven, dat is geen probleem.

De Debian Stable grafische omgeving is trouwens gewoon vrij lelijk, maar dat kan je heel mooi tweaken als je daar goed in bent of wilt leren van tutorials :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

InflatableMouse schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:24:
Dan zoek je dat toch op?
Ik kan wel alle debians gaan downloaden en naar dvd's fikken, om ze een voor een te installeren maar dan ben ik volgnende week nog bezig ...
Ik ken maar één Debian, en de netinstall iso daarvan is maar 221 MB...
daarom vraag ik het aan mensen die er ervaring mee hebben en me kunnen vertellen welke distro bij m'n wensen past.
Zonder je wensen te kennen is die vraag onmogelijk te beantwoorden. Of heb je echt maar één wens, namelijk dat LVM ondersteund wordt tijdens de installatie? En heb jer hier al gekeken?

Ik lees trouwens niet waar je op vastliep bij Mint, alleen dat 'het niet ging' (je externe topic heb ik niet gelezen; als 't belangrijk is kun je dat beter hieraan toevoegen).

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
marcop23 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:28:
[...]

Je kan bij Debian, sowieso in de non-graphical installer, verschillende partities maken en die een mountpoint geven, dat is geen probleem.

De Debian Stable grafische omgeving is trouwens gewoon vrij lelijk, maar dat kan je heel mooi tweaken als je daar goed in bent of wilt leren van tutorials :)
Ook als de partities op verschillende disks staan?

Ik wil dolgraag vanalles leren, ben er al weken mee bezig :P. Alhoewel de drempel soms wat hoog ligt ...

Tx!
8088 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:35:
[...]

Dan zoek je dat toch op?

[...]

Ik ken maar één Debian, en de netinstall iso daarvan is maar 221 MB...

[...]

Zonder je wensen te kennen is die vraag onmogelijk te beantwoorden. Of heb je echt maar één wens, namelijk dat LVM ondersteund wordt tijdens de installatie? En heb jer hier al gekeken?

Ik lees trouwens niet waar je op vastliep bij Mint, alleen dat 'het niet ging' (je externe topic heb ik niet gelezen; als 't belangrijk is kun je dat beter hieraan toevoegen).
Wil je me nou niet begrijpen, of vind je mischien dat ik zelf te weinig heb uitgezocht? Met alle respect verder hoor, ik waardeer alle reacties (ook die van jou :P) maar zo kom je (helaas) wel een beetje over bij mij. FYI, ik ben al een behoorlijke tijd bezig, initieel met Vm's en nu dan fysiek. Ik spendeer uren aan het uitzoeken van dingen maar zoals je ongetwijfeld zult begrijpen zijn sommige vragen te specifiek en is daar niet 1-2-3 een antwoord op te vinden, zoals dit probleem tijdens de installatie dus.

Oke, er is maar 1 Debian. Juist. Mischien had ik moeten zeggen "een op debian-gebaseerde" distro.

het topic wat je aanhaalt is te algemeen en mijn vraag/probleem is eigenlijk best specifiek, maar mischien was het niet overduidelijk wat het probleem en de wens precies was, ik zal het wat duidelijker proberen te maken:

Het probleem is dat tijdens de Mint installatie de partities niet op verschillende disks mogen staan. Je kan ze er wel aanmaken met gparted, maar als je je mount points moet instellen heb je maar de keuze uit 1 disk. Dus als je partities op andere disks hebt staan, kan je die niet selecteren (wat ik echt ongelovelijk lomp vind, maar dat terzijde).

Ook zou ik graag wat van LVM willen leren echter is dat bij Mint niet beschikbaar tijdens de installatie. Ik heb verschillende how-tos gevonden maar die zijn te ingewikkeld voor mij, ik ben geen super geavanceerde Linux gebruiker - nog niet tenminste maar ik wil het graag leren. Als het niet mogelijk is dan oke, so be it. Sla ik dat over. Distro's vertellen vaak wel wat er ondersteunt wordt (Mint ondersteunt ook LVM) maar alleen NA installatie, niet tijdens de installatie. Dat punt is nooit duidelijk en je zult het dus moeten leren uit ervaring of door ze stomweg allemaal naar dvd te fikken en uit te proberen (maar dan ben ik over een jaar nog bezig :P). Die vraag lijkt me dus wel gerechtvaardigd 8) .

Hoop dat het duidelijk is want ik zit best met een probleem nu (en ja ik weet het, da's mijn probleem). Windows boot niet meer omdat ik de partitie met Grub al weg heb gemikt en Linux wil ik niet installeren zonder dat ik die partities over andere disks kan selecteren voor m'n mount points. Ik zit nu dus maar op de Live DVD te wachten tot ik verder kan :o

Debian testing dvd heb ik binnen, die kan ik wel effe fikken, moet toch wat proberen.

Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 17:02
Fedora is vrij goed met lvm, maar niet Debian based. Heb zelf deze setup en dat allemaal tijdens de installatie aangemaakt:

/ ext4 op een ssd
/data softRAID0 op een 2tal Samsung 1TB drives
/backup softRAID1 als partities op een 2tal Hitachi 2TB drives
/home LVM op een softRAID0 op de Hitachi's
/var LVM idem
swap LVM idem
nog wat spul dat er voor dit topic verder niet zoveel toe doet.

Redelijk simpel point en click werk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit had toch veel beter in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 gekund, daar is het precies voor bedoeld.

Dan even wat duidelijk maken met de installers, al heb ik geen ervaring met Mint:
In Ubuntu kan je al met de grafische installer opgeven waar je wat wilt hebben, geen gezeik, gewoon partitie maken, mount point van maken en klaar. Boeit niet waar 't is, welke schijf 't is, het doet 't gewoon. Als Mint het niet kan, dan hebben ze die optie gewoon zo gebouwd in de installer.
Je kan met de 'alternate' installer, of de standaard Debian installer TUI (Terminal User Interface), werkelijk alles doen met partities en mount points. Sterker nog, je MOET deze installer gebruiken voor encryptie. Voor LVM weet ik het niet helemaal zeker, dat heb ik niet geprobeerd. Maar de Red Hat based installer (Anaconda heet 't, o.a. RH, OEL, Fedora, CentOS gebruiken deze) kan wel LVM via de GUI maken.

Voor je partities, waarom zou je /var, /opt en /usr op andere partities zetten? Het is nergens voor nodig, zeker op een SSD. Je zal jezelf alleen maar in je voet schieten, vandaag, morgen of over een jaar.
Tevens, /dev/sda4 kan onmogelijk /boot bevatten op een primaire partitie, als /dev/sda3 al een extended partitie is. Sterker nog, /dev/sda3 kan het niet eens zijn! Het wordt automatisch /dev/sda5.
Volgens mij moeten / en /boot ook op dezelfde schijf staan, maar maakt het vervolgens niet uit wat je met /etc, /usr, /bin, /sbin e.d. doet.

Je zegt hier al lang mee bezig te zijn, maar uit je posts haal ik het tegenovergestelde. Ook je onderzoek laat te wensen over. Onder andere je claim dat je de Ubuntu schil niet wilt, maar de keus wilt hebben tussen KDE of iets anders. Hiervoor is Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu gemaakt, met nog vele andere smaken door de community. Je kan het ten alle tijden veranderen. Wil je vandaag met KDE werken en morgen met WindowMaker, geen probleem. Volgende week Gnome Shell, maandje later Xfce? Doe wat je wilt, installeer wat je wilt.

En dan nog de claim dat je "jaren" bezig zou zijn met het downloaden, branden en testen van de installers van verschillende distro's. Geen idee wat voor internet je hebt, maar het klinkt als een 56k inbelverbinding. Elke andere gebruiker zou met VMs werken, ISO er in smijten en kijken hoe de installer werkt. Wil je 't over meerdere schijven opdelen, dan geef je de VM er meer.
Ga ook niet klagen dat je Windows niet meer in komt, want 1x starten met de opstartherstel van de installatie DVD en je kan er weer gewoon gebruik van maken. Miljoenen pagina's op 't web die je uitlegt hoe 't moet. Zelfs hier op GoT zijn tientallen, danwel honderden topics over te vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Sjonge jonge wat een antwoord weer zeg ... doe een beetje normaal man.

Ondanks de toon, bedankt voor je tips en uitleg, jammer alleen van de manier waarop.

Ik zal de fout niet meer maken "stomme" vragen te stellen die ik zelf kan uitzoeken, ook al kost het onevenredig veel tijd. Linux is per slot van rekening zo makkelijk, waarom hebben we eigenlijk nog fora om vragen te stellen?

Gooi maar op slot, of geef me nog een schop na, waar je blij van word, ik zoek m'n hulp wel ergens anders als ik nog wat wil weten.

Mazzel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je zou ook handmatig kunnen partitioneren met gParted. Ik begrijp trouwens dat je zelf iets meer controle wil hebben? Is ArchLinux misschien een goede keuze? Je moet dan wel meer zelf doen, maar je kan het zo inrichten hoe je zelf wilt. :)

Lees net post hierboven van TS, beetje jammer dat je zo reageert. Het heeft inderdaad geen/vrij weinig zijn om /usr /var /opt apart te zetten. Ik zou dan eerder /home en /boot apart zetten. Zelf had ik ook /var niet op mijn SSD, maar dit zorgde voor een snelheidsverlies. Wat ga je trouwens doen als een van je schijven ermee ophoudt, als ik zo naar je indeling kijk?

[ Voor 43% gewijzigd door HollowGamer op 22-12-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

InflatableMouse schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:08:
Sjonge jonge wat een antwoord weer zeg ... doe een beetje normaal man.

Ondanks de toon, bedankt voor je tips en uitleg, jammer alleen van de manier waarop.

Ik zal de fout niet meer maken "stomme" vragen te stellen die ik zelf kan uitzoeken, ook al kost het onevenredig veel tijd. Linux is per slot van rekening zo makkelijk, waarom hebben we eigenlijk nog fora om vragen te stellen?

Gooi maar op slot, of geef me nog een schop na, waar je blij van word, ik zoek m'n hulp wel ergens anders als ik nog wat wil weten.

Mazzel!
We kunnen niet allemaal naar jouw pijpen gaan dansen. Je moet hier wel tegen kritiek kunnen. Ik wens je veel succes bij het verkrijgen van de juiste informatie van wat voor bron je wilt aanslaan. Maar kijk ook even naar jezelf. Lees een post meerdere keren, desnoods op verschillende tijden, zodat je verschillende standpunten kan zien hoe iets bedoelt kan worden, want in je reactie hier ben je te snel op je tenen getrapt. Men is hier bereid anderen te helpen, maar als die hulp op een arrogante toon wordt afgeslagen, maak je geen vrienden en zijn anderen minder bereid te antwoorden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
HollowGamer schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:14:
Je zou ook handmatig kunnen partitioneren met gParted. Ik begrijp trouwens dat je zelf iets meer controle wil hebben? Is ArchLinux misschien een goede keuze? Je moet dan wel meer zelf doen, maar je kan het zo inrichten hoe je zelf wilt. :)
Dat heb ik gedaan, maar zoals ik probeer duidelijk te maken wil de installer maar 1 disk gebruiken. Ik kan ze tijdens de install dus niet kiezen als mount points.
HollowGamer schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:14:
Lees net post hierboven van TS, beetje jammer dat je zo reageert. Het heeft inderdaad geen/vrij weinig zijn om /usr /var /opt apart te zetten. Ik zou dan eerder /home en /boot apart zetten. Zelf had ik ook /var niet op mijn SSD, maar dit zorgde voor een snelheidsverlies. Wat ga je trouwens doen als een van je schijven ermee ophoudt, als ik zo naar je indeling kijk?
Mijn reactie is niet op de inhoud maar op de manier waarop het antwoord gegeven wordt. Ik begrijp dat er wat mis is met hoe ik wilde partitioneren, oke dan pas ik dat aan. Maar de toon waarop het gebracht werd staat me niet aan. En dan maakt het me niet uit of je moderator bent of niet, ik accepteer niet hoe het gebracht wordt. Alsof ik verantwoording moet afleggen over hoe ik mijn tijd besteedt en of ik wel genoeg eigen onderzoek heb verricht om een vraag te mogen stellen. Ik vind het ronduit arrogant om een beginneling op gebied van linux zo af te branden op basis van aannames n.a.v. een forum post welke ook nog eens niet goed gelezen is.

Maar genoeg daarover. Ondertussen zit ik op de ipad dit te typen, heb ik ubuntu 12.10 geinstalleerd maar ik zit naar een lege desktop te kijken ... Geen menu alleen background met mouse pointer.

Ik ga het maar weer eens opnieuw doen, mischien maar gewoon Debian.

Over wat te doen als er een disk het begeeft, die vraag kan je toch altijd stellen? Met 1 disk ben je alles kwijt nu maar een deel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 18:14:
[...]
We kunnen niet allemaal naar jouw pijpen gaan dansen. Je moet hier wel tegen kritiek kunnen. Ik wens je veel succes bij het verkrijgen van de juiste informatie van wat voor bron je wilt aanslaan. Maar kijk ook even naar jezelf. Lees een post meerdere keren, desnoods op verschillende tijden, zodat je verschillende standpunten kan zien hoe iets bedoelt kan worden, want in je reactie hier ben je te snel op je tenen getrapt. Men is hier bereid anderen te helpen, maar als die hulp op een arrogante toon wordt afgeslagen, maak je geen vrienden en zijn anderen minder bereid te antwoorden.
Ik heb je advies niet afgeslagen en zowaar geherpartitioneerd :P, ik vond de toon waarop je het bracht verkeerd maar daar had ik me op zich nog niet zo druk om gemaakt. Tesamen met de aannames en het oordeel wat je velt op basis van 1 post schoten me inderdaad in het verkeerde keelgat.

Laten we het er op houden dat we elkaar verkeerd begrepen hebben want het heeft natuurlijk totaal geen zin om er ruzie om te gaan maken of zelfs om er langdradig over te gaan discussieren. Voor wat het waard is, bij deze mijn verontschuldingen voor het uit de hand laten lopen.

Gepost vanaf een (eindelijk) werkende Linux Mint 14. Eerst maar es effe VirtualBox oid erop knallen en es kijken wat ik met Debian zelf kan bereiken. Of Archlinux wat eerder werd gesuggereerd.

Bedankt in ieder geval voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
InflatableMouse schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 18:19:
Over wat te doen als er een disk het begeeft, die vraag kan je toch altijd stellen? Met 1 disk ben je alles kwijt nu maar een deel, toch?
Als je disk faalt, faalt je disk (incl. alle bijbehorende partities).

Vroegâh in de goede oude tijd, toen het gebruik van één disk normaal was, deelde men vaak een disk in partities op, bijvoorbeeld je systeembestanden los van je data.

Als je dan je systeem vernaggelde, kon je nog altijd opnieuw installeren op die partitie en dus je data ongemoeit laten.

In de tegenwoordige tijd wordt dat steeds minder toegepast. Vaak gebruik je je snelste disk (de SSD in jouw geval) om je systeembestanden op te zetten (veel kleine bestanden met veel random access), en de grote/slome HDD voor je reguliere data. Die laatste al dan niet in RAID-1 voor wat extra veiligheid tegen uitval.

Als ik dat model toepas op jouw disken, zou ik dus alles knallen op die SSD. En die Seagates in RAID-1 configureren (gewoon via het BIOS voor zover mogelijk), en daar dus /home opzetten. Of nog anders (voor portabiliteit) FAT32 aanhouden voor die RAID-set, zodat je er eventueel ook makkelijk bijkunt vanuit Windows, al dan niet via dual boot (op dezelfde SSD, of op die Raptor), zodat je mocht Linux je niet bevallen je weer makkelijker alles onder Windows aan de praat kunt krijgen zonder moeilijk gedoe.

IMHO denk je iets te ingewikkeld over die partitionering. Het feit dat je dergelijke 'ingewikkelde' opties tegenwoordig al niet meer in de (grafische) installers ziet zegt eigenlijk al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik sluit me volledig aan bij ebia. Je kunt bij Linux alles opdelen in verschillende partities (/home /boot /usr /etc /var..), maar dit is alleen handig als je meerdere Linux installaties zou doen op een of meerdere schijven. Maar ook dit wordt afgeraden.

Zelf gebruik ik alleen een / en /boot. De data-schijf is gemount onder /mnt/data. Je hoeft /home niet perse te gebruiken voor je data. De data-schijf kan ik zo dus ook onder andere OS'en gebruiken. (Dual-boot Windows)

Over Archlinux.. Probeer het eerst eens uit in een VM. Zo kun je alvast sleutelen zonder dat je schijven weer opnieuw hoeft te formatteren als de configuratie niet bevalt.
Pagina: 1