Gigabit netwerk - telefoon en printer?

Pagina: 1
Acties:

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Hi Tweakers,

Ik ben voor mijn vader bezig met het opzetten van een small business omgeving in zijn nieuwe kantoor. De setup is op dit moment als volgt:
- 2x Mac Pro (Gigabit)
- 1x QNAP TS-412 NAS (Gigabit)
- 2x UTP telefoons (10/100)
- 1x HP Printer (10/100)

Nu zit ik een beetje met maximum snelheidsdoorvoer onderling tussen NAS en Mac's, en kom daarover gemengde informatie tegen op internet, dus ben inmiddels nogal in de war ;). Ik heb de volgende vragen:

1. Ik dacht vanochtend opeens aan het feit wat ik vroeger altijd dacht: Moeten alle apparaten binnen een netwerk gigabit zijn om gigabit te kunnen ondersteunen (dus schakelt het hele netwerk terug naar 10/100 zodra er een niet-gigabit device in hangt)? Of is het zo dat de apparaten die gigabit hebben onderling gigabit 'lullen' en de rest op 10/100 meedoet?

2. Ik kan de NAS aansluiten via twee netwerkpoorten, welke dan 'dubbel' gebruik zou maken van de NAS (om maximum snelheid 'af te dwingen'), en dan hebben we een poort te weinig (maar er moet sowieso in verband met toekomstplannen meer netwerkcapaciteit komen). Als hetgeen van vraag 1 niet het geval is, en dat het hele netwerk dus automatisch terugschakelt naar 10/100, wat moet er dan gekocht worden om het gigabit netwerk in stand te houden? Kan ik een gigabit switch halen of is een router verstandiger?

Alvast bedankt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

1: nee, ja.

2: switch.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 22-12-2012 09:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Kort maar krachtig ;)

En is het dan beter de Mac's + NAS achter switch te hangen of juist de telefoons/printer (of maakt dat echt geen hol uit)?

Thanks voor vlugge reactie!

[ Voor 28% gewijzigd door Throduss op 22-12-2012 09:54 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Al het spul dat op gbit kan functioneren een gbit poort geven. Alles dat niet op gbit kan werken kan je aansluiten waar je wilt en wat het makkelijkst uit komt.

https://discord.com/invite/tweakers

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
Alle nieuwere switches zien zelf of het 100 of 1000Mb verkeer is en schakelen daar de betreffende poort naar. Als er communicatie loopt van apparaat a naar c via b is het apparaat wat het langzaamst is bepalend voor de rest.

Dus als je 3 apparaten aansluit op een switch waarvan 2 Gb en 1 niet kunnen die 2 op Gb communiseren en de andere alleen op 100mb.

Thanks Mate