SSD inbouwen in laptop

Pagina: 1
Acties:

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05-2025
Beste tweakers :)

Ik bezit momenteel een Dell Inspiron 15R (N5110) met een 5400RPM harde schijf van 500GB. Ook zit er nog een optisch station in die ik nauwlijks nooit gebruikt. Ik wil dus dat station vervangen door een SSD. Op die SSD moet Windows komen te staan en Eclipse.

Allereerst, wat mag het gaan kosten?
Maximaal 100 euro.

Bepaalde voorkeuren?
Ik zit te twijfelen tussen een 64GB en een 128GB SSD. Ik heb deze op het oog,
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 61,-€ 61,-

Totaal€ 61,-

en ik zat ook te denken aan deze
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB€ 93,80€ 93,80

Totaal€ 93,80
.
Ik heb verder nog een aantal vragen mbt de installatie van de SSD. Is het beter om mijn optische station te vervangen door een SSD, of is het beter om de HDD te vervangen door de SSD, en dan het optische station te vervangen door de HDD?

Systeemspecificaties:
https://www.dropbox.com/s/we9r26hj85jyvl9/specs.png

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag ;)

Het is bedoening, niet bedoeling

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

Eagle Creek

Breathing security

De 830 is uiterst populair.
Ik zit te twijfelen tussen een 64GB en een 128GB SSD. Ik heb deze op het oog,
Die keus zul je zelf moeten maken. Heb je het geld, zou ik kiezen voor 128 GB. Je hoeft minder eng te doen met bestanden die per ongeluk nog op C staan en bepaalde applicaties op C zetten (zoals Office of andere veelgebruikte) is ook nog eens prettig.
Is het beter om mijn optische station te vervangen door een SSD, of is het beter om de HDD te vervangen door de SSD, en dan het optische station te vervangen door de HDD?
Ligt een beetje aan de laptop. Veel mensen opteren HDD => SSD ODD => HDD maar sommige laptops slikken dit niet (die van mij bijvoorbeeld: mijn drive lock (bij vallen) werkt dan niet meer). En het is iets meer werk: twee disks wisselen i.p.v. 1.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
Je kunt een HDD caddy heel makkelijk bestellen via onderstaande website:

http://hddcaddy.nl/winkel...tegory=1735048&id=7407869

Let wel op, via eBay kan het nog vele male goedkoper, maar moet je er gewoon even op wachten. Voor de snelheid en service heb ik hem toch maar hier besteld destijds. Daarnaast staat je laptop ook bij de lijst van ondersteunde laptops en zou je daar altijd op terug kunnen vallen.

Persoonlijk zou ik inderdaad ook kiezen voor de twee stappen i.p.v. ééntje en de gewone HDD vervangen door SSD en de HDD in de caddy stoppen. Naast dat sommige laptops een protectie hebben, die ook gewoon voor de HDD kan gelden (Lenovo veelal), is het prettiger om later geen stomme problemen te krijgen. Zo ondersteunen sommige modellen het niet compleet van een ODD te booten en kunnen dit alleen in het werkgeheugen laden. Windows is hier wat te krap voor en krijg je vreemde problemen.

Persoonlijk heb ik geen goede ervaring met Samsung en vooral de service ervan. Waardoor ik niet voor de SSD van dat merk ga. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hardeschijf die redelijk snel kapot ging, maar ze geven een stuk minder garantie dan een vergelijkbaar merk als WD, maar ook de TV die teveel backlight doorlaat en dit schijnt normaal te zijn. Zo heb ik nog enkele problemen die ik je zal besparen.

Vanwege dit zou ik zelf gaan voor:
pricewatch: OCZ Vertex 4 128GB

Maar bijna elke SSD voldoet goed. Je kunt ook nog kijken naar een M4 of een soortgelijk iets. Heb nog geen ervaring met de Vertex 4, maar die heeft niet de SandForce controller waar de meeste zo huiverig mee zijn. Zelf heb ik ervaring met de Vertex, Vertex Plus, Vertex 2, Vertex 3 en Agility 3 en geen van allen hebben ooit problemen gegeven. Waarvan volgens mij alleen de eerste geen SandForce controller had.

Als je een beetje oplet met wat je op je SSD zet is 60GB meer dan zat. Er staat bij mij vier IDE's op en nog heel wat andere software, maar geen films o.i.d. en heb op dit moment nog 14GB vrij aan ruimte. Enige reden om voor een Vertex 4 128GB te gaan is dat deze sneller is dan zijn broer met minder opslag. Maar nogmaals is dit de keuze die je zelf moet maken.

• martijntjuhh
Ik heb me ooit laten vertellen dat je niet op het merk moet afgaan maar op het product :p , maar nvm. Ik ga denk ik voor een 64GB, maar zit te twijfelen tussen de Samsung en de Vertex. De Samsung is goedkoper maar de Vertex heeft betere schrijf specs (volgens de Pricewatch). Btw, hoe kan ik de installatie het beste aanpakken?

Eerst een herstel dvd maken en harde schijf formatteren. Dan de SSD installeren en Windows daarop zetten. Daarna het optische station eruit halen en vervangen door de HDD.

Of zie ik hierbij iets over het hoofd?

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:10

Koenvh

Hier tekenen: ______

Specs maken niet uit, het gaat om de praktijk:
Gewoon de 830 nemen dus!

🠕 This side up

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 00:23
Ik zou de OCZ Vertex laten liggen en voor een Samsung 830 óf een Crucial M4 gaan!
64GB is wel heel minimaal, 128GB is beter (geeft wat meer speling).

My favorite programming language is solder.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:43

GaMbiNo

1337

Ik zou ook voor de Samsung 128 GB gaan. Deze heb ik ook in mijn pc en bevalt erg goed. Ik heb toen ook bewust voor Samsung gekozen omdat dit volgens mij toch wel de topper is onder de SSD's op dit moment

De 64 GB zou ik niet doen, ik denk dat je toch stevig baalt als je je 64 GB schijf vol hebt en geen ruimte meer hebt terwijl je voor 3 tientjes meer dubbele ruimte had kunnen hebben.

• mitsumark
  • Laatst online: 23:44
Ja en als je 128 vol zit baal je ook want voor 6 tientjes meer had je weer het dubbele. Het ligt er helemaal aan wat je er allemaal op wilt zetten.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 00:23
Tja, mijn installatie met W7 64-bit Professional en wat pakketjes zoals Office 2010, Adobe CS4 etc zit ik al op een kleine 40GB. Ik kan me voorstellen dat als je ook nog wat spellen installeert je behoorlijk krap komt te zitten.

My favorite programming language is solder.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:43

GaMbiNo

1337

Ik heb mijn laptop vandaag vanaf scratch opnieuw geïnstalleerd en ik zit met Windows 8 Pro en enkele games al tegen de 50GB aan. En ik moet zaken als Office nog installeren. Vandaar dus dat ik 64 Gb vrij krap vind tenzij je er nog een schijf naast hebt.

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-02 16:55
Ik ga hetzelfde proces doorlopen zo snel als ik mijn hdd-caddy binnen heb. Ik heb een XPS 15 (de eerste).
Als deze caddy met de kerst komt dan heb ik in de vakantie tijd om het allemaal te regelen. Misschien dat ik een soort van guide ga schrijven als de tijd ervoor is.

• mitsumark
  • Laatst online: 23:44
Als je ook games gaat installeren is 64GB inderdaad al gauw te krap (1-2 games), maar 128GB straks ook... (~10 games)

• martijntjuhh
MattyBomba schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 18:56:
Ik ga hetzelfde proces doorlopen zo snel als ik mijn hdd-caddy binnen heb. Ik heb een XPS 15 (de eerste).
Als deze caddy met de kerst komt dan heb ik in de vakantie tijd om het allemaal te regelen. Misschien dat ik een soort van guide ga schrijven als de tijd ervoor is.
Ben benieuwd!

Ik denk, ondanks jullie advies, dat ik toch voor 64GB ga. Alleen Windows en Eclipse (zo'n 300MB) komen er op te staan en gamen doe ik op een PS3. De spellen die ik speel op de pc vind ik niet SSD waardig. Zijn vooral indie games. Maar goed, mocht iemand mij toch nog overtuigen dan zal ik het zeker in overweging nemen. :)

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
Ik heb me ooit laten vertellen dat je niet op het merk moet afgaan maar op het product
Klopt ook helemaal, maar als je door een bedrijf in de steek wordt gelaten door bijna alle producten die ze maken, dan denk je er wel twee keer over na en waardoor ik naar de concurrentie overstap als daar een mogelijkheid voor is.

Niemand kan je er echt in overtuigen om een grotere SSD aan te schaffen. Als je voor de 60/64GB gaat, dan zou je de Vertex 4 alleen wel moeten overslaan aangezien deze een stuk langzamer is dan zijn grotere broer. Alsnog zou ik niet voor een Samsung gaan, maar een Crucial of Intel doen ook wonderen. De 60GB variant die ik heb, is zoals hierboven ook al aangemerkt, niet vol te krijgen. Naast Windows 8 heb ik er ook 2 maal Eclipse op staan (Juno en Helios), maar ook Visual Studio 2012 en 2010 met WP SDK. Ook staan er genoeg apps op als LibreOffice, G.I.M.P. en de Android SDK. 14GB is er van de schijf over en heb er dus nog nooit spijt van gehad.

Wat je het beste kunt doen is gewoon een complete install. Als je nog geen recovery disk hebt, is dit niet onverstandig om er eentje aan te maken mits je het ooit wil gaan gebruiken. Echter staat er al veel troep op waardoor een clean install vele malen kleiner is. Als je nog student bent is het vaak makkelijk om aan een Windows licentie gratis te komen (MSDN) of tegen een lage prijs (Surfspot). De ODD is het makkelijkst om deze later te veranderen, maar je kunt ook Windows installeren via een USB drive.

Verwijderd

Volgens mij staat deze Samsung 830 serie behoorlijk goed aangeschreven.

Heb zelf de Crucial M4 en ben erg tevreden hier over qua prestaties is eigenlijk voor vergelijkbare prijs te vinden als de samsung.

pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Ik raad je wel aan voor 128Gb te gaan
Heb zelf 128Gb en heb spijt dat ik niet voor de 256 ben gegaan. gezien de schijf uit zichzelf toch vol raakt. het prijsverschil is nu nog klein. Mocht je later meer willlen moet je weer een hele nieuwe schijf halen.

je kan het beste de SSD in de HDD caddy doen. Dit i.v.m. dat deze vrijwel geen warmte produceert. een ''normale'' hdd kan aardig warm worden en de plaats waar die nu zit in je laptop is er waarschijnlijk rekening gehouden icm luchtstroom en of afvoer van deze warmte.

• superrutger
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-01-2013
is de 840 normale versie nou slechter of beter dan de 830 /?

• martijntjuhh
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:30:

je kan het beste de SSD in de HDD caddy doen. Dit i.v.m. dat deze vrijwel geen warmte produceert. een ''normale'' hdd kan aardig warm worden en de plaats waar die nu zit in je laptop is er waarschijnlijk rekening gehouden icm luchtstroom en of afvoer van deze warmte.
Goed punt dat je daar aanhaalt, maakt het installatie proces ook een stuk korter :)

Maar dit gaat wel passen in mijn laptop, qua aansluitingen en zo?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

martijntjuhh schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 16:07:
[...]

Goed punt dat je daar aanhaalt, maakt het installatie proces ook een stuk korter :)

Maar dit gaat wel passen in mijn laptop, qua aansluitingen en zo?
Ja past, check de specs daar, onze laptops staan er tussen. Maar als je via ebay wilt gaan doen kunnen we misschien makkelijker twee te gelijk bestellen ;)
superrutger schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:04:
840 is niet perse slechter maar iedereen vindt hem slechter. Hij heeft waarschijnlijk een kortere levensduur. Zie uitgebreide reviews en artikelen op tweakers. :/

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
superrutger schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:04:
Hij presteert ongeveer hetzelfde, maar door het gebruikte flash-geheugen in de 840, zal de levensduur van 840 aanmerkelijk korter zijn dan de 830, terwijl ze even duur zijn!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 12:57
840 is nieuwer dus meer kans op kinderziektes.

Verwijderd

Ik had ook een caddy voor mijn macbook pro, werkt prima. Enig minpuntje is dat als er nieuwe firmware voor komt dat het dus niet via de caddy kan, hij zal aangesloten moeten worden op de sata waar de 'gewone harddisk' geplaatst is.
Pagina: 1