Beste mensen,
Mijn computer's specs.
Moederbord: Gigabyte GA-MA790FX-DS5.
Videokaart: Geforce GTX 460.
PSU: Coolermaster 520W.
RAM: 4GB Kingston. (4 sticks, elk 1GB)
Beeldscherm: HP LP2065.
Muis: Logitech G400.
OPGELOST
Ik heb al enige jaren een Gigabyte GA-MA790FX-DS5 moederbord, dit werkte naar behoren.
Sinds een korte tijd heb ik mijn processor vervangen door een AMD Phenom II X4 945 die ik zonder moeite heb geinstalleerd op het moederbord, de bijgeleverde koeler heb ik erop gemonteerd met de pre-applied thermal paste.
Toen ik vervolgens de PC weer opstartte en een paar drivers verving om optimale framerate te krijgen viel de PC meerdere malen uit, ik ging er vanuit dat dit was om de draaiende setup, maar achteraf is het het probleem wat ik nu ga beschrijven.
Zodra ik een "demanding" proces opstart op mijn PC valt hij na enige tijd uit. Dit kan een paar GB aan film zijn naar mijn externe harde schijf, maar ook een spel zoals MC.
Vanmorgen was ik bezig met Excel om een opdracht voor school te maken terwijl ik YouTube aan had staan met muziek, ook deze keer viel hij uit. Dit is niet de eerste keer, soms valt hij zelfs uit als ik de PC opstart, dan geraakt hij amper op Bureaublad of hij valt alweer uit.
De PC valt gewoon uit alsof iemand de stekker eruit trekt, geen bluescreen, niets. Hij start automatisch weer op.
De logboeken geven het volgende aan:
[b]Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 16-12-2012 0:41:12
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Piter-PC
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2012-12-15T23:41:12.150023800Z" />
<EventRecordID>48033</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Piter-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>
Dit is over het algemeen een teken dat de PC te weinig stroom krijgt en dus zichzelf afsluit.
Ik ging er vanuit dat het aan de PSU zou liggen, ik die dus omwisselen met een 520W PSU, probleem bleef aanwezig.
Daarna de RAM sticks eruit gehaald, 1 voor 1, ook bekeken of ze misschien doorgebrand waren, dit was niet het geval en ook meerdere tests laat zien dat ze in goede staat zijn.
De temperatuur, ik heb via meerdere temperatuurmetings-programma's gekeken of hij voordat hij crasht ook te warm wordt, ook dit is niet het geval, de CPU wordt maar hooguit 50 graden, ook de videokaart lijkt niet te warm te worden. Toch heb ik in de BIOS de "cool 'n quiet" optie disabled, om toch zeker te zijn, dit heeft niets geholpen.
Ook heb ik de BIOS geupdate naar de nieuwste versie (beta)
De RAM heb ik al eens omgewisseld met 2 2GB Kingston RAM sticks, het probleem bleef bestaan.
Ook de Videokaart drivers heb ik al up-to-date gemaakt.
Ik heb Windows 7 op mijn nieuwe SSD gezet, met veel moeite overigens omdat hij bij de Setup uitvalt, het probleem blijft bestaan.
Het kan natuurlijk zijn dat ik mijn videokaart gemold heb bij het installeren van de CPU, de videokaart moet er tenslotte uit om erbij te kunnen.
Ik heb ook met Everest Ultimate Engineer de Systeem Stabiliteitstest gedaan, en jawel hij viel uit na een goede minuut, hier kan ik verder dus niks mee omdat hij geen gegevens kan verzamelen als hij uitvalt.
Heeft iemand een oplossing voor het probleem, of weet iemand of ik iets vergeten ben of iets verknald heb in dit proces?
Alvast bedankt!
Mijn computer's specs.
Moederbord: Gigabyte GA-MA790FX-DS5.
Videokaart: Geforce GTX 460.
PSU: Coolermaster 520W.
RAM: 4GB Kingston. (4 sticks, elk 1GB)
Beeldscherm: HP LP2065.
Muis: Logitech G400.
OPGELOST
Ik heb al enige jaren een Gigabyte GA-MA790FX-DS5 moederbord, dit werkte naar behoren.
Sinds een korte tijd heb ik mijn processor vervangen door een AMD Phenom II X4 945 die ik zonder moeite heb geinstalleerd op het moederbord, de bijgeleverde koeler heb ik erop gemonteerd met de pre-applied thermal paste.
Toen ik vervolgens de PC weer opstartte en een paar drivers verving om optimale framerate te krijgen viel de PC meerdere malen uit, ik ging er vanuit dat dit was om de draaiende setup, maar achteraf is het het probleem wat ik nu ga beschrijven.
Zodra ik een "demanding" proces opstart op mijn PC valt hij na enige tijd uit. Dit kan een paar GB aan film zijn naar mijn externe harde schijf, maar ook een spel zoals MC.
Vanmorgen was ik bezig met Excel om een opdracht voor school te maken terwijl ik YouTube aan had staan met muziek, ook deze keer viel hij uit. Dit is niet de eerste keer, soms valt hij zelfs uit als ik de PC opstart, dan geraakt hij amper op Bureaublad of hij valt alweer uit.
De PC valt gewoon uit alsof iemand de stekker eruit trekt, geen bluescreen, niets. Hij start automatisch weer op.
De logboeken geven het volgende aan:
[b]Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 16-12-2012 0:41:12
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Piter-PC
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2012-12-15T23:41:12.150023800Z" />
<EventRecordID>48033</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Piter-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>
Dit is over het algemeen een teken dat de PC te weinig stroom krijgt en dus zichzelf afsluit.
Ik ging er vanuit dat het aan de PSU zou liggen, ik die dus omwisselen met een 520W PSU, probleem bleef aanwezig.
Daarna de RAM sticks eruit gehaald, 1 voor 1, ook bekeken of ze misschien doorgebrand waren, dit was niet het geval en ook meerdere tests laat zien dat ze in goede staat zijn.
De temperatuur, ik heb via meerdere temperatuurmetings-programma's gekeken of hij voordat hij crasht ook te warm wordt, ook dit is niet het geval, de CPU wordt maar hooguit 50 graden, ook de videokaart lijkt niet te warm te worden. Toch heb ik in de BIOS de "cool 'n quiet" optie disabled, om toch zeker te zijn, dit heeft niets geholpen.
Ook heb ik de BIOS geupdate naar de nieuwste versie (beta)
De RAM heb ik al eens omgewisseld met 2 2GB Kingston RAM sticks, het probleem bleef bestaan.
Ook de Videokaart drivers heb ik al up-to-date gemaakt.
Ik heb Windows 7 op mijn nieuwe SSD gezet, met veel moeite overigens omdat hij bij de Setup uitvalt, het probleem blijft bestaan.
Het kan natuurlijk zijn dat ik mijn videokaart gemold heb bij het installeren van de CPU, de videokaart moet er tenslotte uit om erbij te kunnen.
Ik heb ook met Everest Ultimate Engineer de Systeem Stabiliteitstest gedaan, en jawel hij viel uit na een goede minuut, hier kan ik verder dus niks mee omdat hij geen gegevens kan verzamelen als hij uitvalt.
Heeft iemand een oplossing voor het probleem, of weet iemand of ik iets vergeten ben of iets verknald heb in dit proces?
Alvast bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door Manny Calavera op 28-12-2012 23:22 ]