Is een NAS voor mij geschikt?

Pagina: 1
Acties:

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
De huidige situatie bij mij thuis is:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8222/8295639728_a5f191e218_b.jpg

De rode streepjeslijn geeft aan dat deze kabel door muren heen gevoerd is en hier kan geen kabel meer bij! Verder heeft de experia box enkel 100 Mbit poorten, en vanaf de airport extreme is alles danwel 5 GHz Wi-fi, 2,4 GHz Wi-fi of 1000 Mbit LAN.

Ik kan nu draadloos backuppen van mijn Mac (via Time Machine) naar de externe HDD die aan de airport extreme hangt of naar de externe HDD via USB 3.0 aan de Mac zelf. Op deze directe externe HDD staat ook mijn iTunes library, mét films voor mijn Apple TV. Mijn Mac moet wél aan staan om films af te kunnen spelen, dat is een voorwaarde aan het gebruik van iTunes heb ik al begrepen.

Verder kan ik via een smb-servertje ingebouwd in de KPN Experiabox (ZTE H220N) bij de bestanden op de externe HDD die daar aan hangt. Dit gaat wel via een 100 Mbit verbinding, terwijl de rest (vanaf de airport extreme) dus allemaal 1000 Mbit is.

Tot slot moet de iTV decoder rechtstreeks op de experia box aangesloten blijven. Dat gaat nu met een Powerlineadapterset en dat werkt prima, ook voor de HD zenders. De internetaansluiting is 30/30 Mbit/s, en zal misschien in de toekomst nog sneller worden door upgrades vanuit de provider.

Wat wil ik bereiken?
Ik wil een centrale plek in mijn netwerk waar ik de bulk van mijn data kan opslaan, bijvoorbeeld een Lightroomdatabase en iTunesdatabase. Deze data moet dus wel enigszins vlug te benaderen zijn. USB 2.0, 300 Mbit Wifi of 1000 Mbit LAN volstaat hierbij.

Tevens wil ik een veilige backupmethode (via Time Machine).

De Windows PC gaat er op den duur uit. De schijven die hierin zitten (1x samsung spinpoint F1 1TB en 1x samsung spinpoint F3 1TB) kunnen dan gebruikt worden voor backup/externe opslag.

Ook vind ik het leuk om een 'lijntje naar buiten' te hebben, als ik eens media (foto's of pdf-s oid) wil delen met vrienden en familie is het handig dat ik het niet per se hoef te mailen, maar dat zij het ergens kunnen downloaden. Weshare volstaat niet altijd, aangezien ik het dan zelf moet uploaden naar een externe server.

Tot slot wil ik stroom besparen door niet meer via de PC (of Macbook) te downloaden via Usenet. Ook wil ik eigenlijk geen tijd besteden op de PC of Macbook om te trans- of decoderen voor het afspelen van films via de Apple TV.

Hoe kan ik dit bereiken?
This is where you come in. De meest voor de hand liggende oplossing leek mij een NAS. Ik heb dus al het e.e.a. opgezocht maar kom er niet helemaal uit.

De meeste NAS'sen (Synology, Netgear, QNAP) kunnen van Usenet downloaden en zijn daarvoor via een webinterface te bedienen. Waar ik niet achter kom, is of ze ook direct van bijvoorbeeld .mkv naar een formaat dat de Apple TV kan lezen (.mp4 geloof ik) kunnen de-/encoden. En kunnen ze dan ook bijvoorbeeld .srt ondertitels 'meebakken'?

Verder hebben ze bijna allemaal een 'iTunes-server'. Wat is hier anders aan dan het simpelweg op een netwerklocatie plaatsen van je iTunes library (wat ik feitelijk nu al heb in de vorm van een USB HDD aan mijn Mac)?

De airport extreme staat in mijn woonkamer en de experia box in de meterkast. Het liefst zou ik een NAS in de meterkast plaatsen vanwege geluid en lampjes enzo. Ik hoef dat ding niet te zien. Zijn er NAS'sen die ik tussen de experia box en airport extreme kan aansluiten en die ook het internetsignaal dus ongewijzigd door kunnen zetten? Of kan ik bijvoorbeeld met een (Gigabit)switch werken die 2 of 3 ethernetlijnen in de meterkast 'opvangt' en vervolgens via de reeds liggende enkele ethernetkabel naar de airport extreme brengt die de betreffende signalen weer doorzet naar mijn apparaten? Het TV signaal kan ik apart blijven houden via de powerline adapters. Gaat dat goed qua internetsignaal en heeft de NAS dan nog een gigabit-verbinding?

Tot slot: Welk type NAS raden jullie aan, rekening houdend met eventuele download- en de-/encode wensen? Ik heb de Synology DS212j (trage processor) of DS213 (duur), en/of de Netgear ReadyNAS ultra 2 plus (onbekender voor mij) bekeken en die komen aardig in de buurt van wat ik zoek volgens mij?

Zijn er nog andere zaken waarmee ik rekening moet/kan houden?

[ Voor 5% gewijzigd door Icephase op 22-12-2012 00:00 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Niemand?