• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 22:59
Hoi Tweakers,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een energiezuinige server. Ik zit daarbij te twijfelen over een Intel Xeon 1220LV2, een dual core Ivy Bridge met een TDP van 17 Watt. De CPU zla een groot gedeelte van de tijd idle draaien. Ik kan echter helemaal geen reviews van deze cpu vinden waarin het vermogen wordt gemeten. Ik zag in andere reviews dat de 1220V2 en de 1230V2 (beide 69 W TDP) idle onder de 40 Watt (incl mobo en RAM), terwijl deze wel een stuk sneller zijn. Zou, kijkende naar het idle verbruik, de 1220LV2 hier nog veel aan kunnen verbeteren?

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 11:21
Als je echt garantie wilt dat het zuinig is dan zou ik persoonlijk kijken naar de Xeon 1265LV2. Het voordeel hiervan is dat je ook meteen een IGP in je CPU hebt zitten, dit heeft de 1220LV2 niet. Plus dat je twee extra cores op een hogere snelheid erbij krijgt. Maar aangezien de CPU het merendeel van de tijd idle draait weet ik niet hoe nuttig dit voor je is.

Zonder IGP moet je in ieder geval tijdens het installeren van de machine een videokaart erin hebben, en als je deze er niet uit haalt zal deze ook energie blijven gebruiken waarschijnlijk.

En inderdaad, vergelijkingen van energiegebruik van de verschillende Xeon CPU's zijn héél erg lastig te vinden. Liep er zelf ook tegenaan, en heb uiteindelijk de gok gewaagd om naar een Xeon 1265LV2 te gaan voor mijn NAS/server.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:57
Wel een kick van een oude thread, maar ik hoop dat mensen wat aan mijn ervaring hebben.
Ik had een 1265lv2 gekocht met een supermicro x9scm-f mainbord (intel c204 chipset)
Dit werkte niet betrouwbaar, en supermicro gaf aan dat een E3 12x5 cpu op een C216 chipset moet draaien. Dus ik ben overgestapt naar een x9sae-v moederbord met een C216 chipset.

Nu ik de x9scm-f met 2x4GB ecc geheugen nog heb liggen denk ik erover hem voor een pfsense firewall in te zetten.

Dus de e3-1220lv2 chip wordet weer interesanter.

Er zijn nog steeds weinig reviews te vinden, alleen bij cpuboss vondt ik wat gegevens in vergelijk met een 1220v2 (13.81 vs 56.06 watt, maar geen idee wat ze testen..)

De TDP is volgens mij alleen maar een getal hoeveel warmte de cpu maximaal kwijt moet, dus wat voor koeling moet je gebruiken.
Aangezien de firewall natuurlijk maar een beperkt deel van de dag werk hoeft te verzetten is een zuinige cpu wel handig lijkt me.

Is een L versie van een e3 xeon nu altijd zuiniger dan een gewone versie ?
Of is het maximale verbruik, en dus de prestatie gewoon minder ? (Dus alleen maar zinvol bij zwaar gebruik ?)

Je ziet minder cores, dus minder transistoren, minder L3 cache dus minder transistoren.
De clocksnelheid van de gewone en de L versie zullen beide wel variabel zijn, dus ik vraag me af of een 1220lv2 kopen veel voordeel t.o.v. Een 1220v2 is.

Het komt in een kleine kast, dus een grote cpu koeler kan ik niet echt kwijt, vandaar dat die l versie me ook wel aan staat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase