Herstelpartities en het maximale aantal partities

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-08 08:26
Omdat mijn vraag deels software gerelateerd is, stel ik deze vraag in dit topic.

Ik zit met een vraag m.b.t. mijn Sony Vaio SVS15. Ik heb de laptop nu een paar dagen en wil graag een d- partitie aanmaken.

Als ik naar schijfbeheer ga, zie ik een aantal partities. Ik weet niet wat er op welke partitie staat.
Fact is dat ik nu mijn c-schijf niet kan verkleinen om een d-partitie aan te maken. Immers, je kunt geen 5 partities aanmaken. Hoe kan ik nu een partitie aanmaken? Staat er tussen deze partities ook iets zónder inhoud, dus een lege partitie? Ik heb geen idee hoe ik dat kan controleren.

Iemand tips om een d-partitie aan te maken?

Zie printscreen:
Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/3603/schijfbeheer.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo kan je geen 5 partities maken? Je hebt er al 5! Je kan prima je C: verkleinen en een D: aanmaken. Maar! Let wel op je herstelmogelijkheden. Je hebt een begin partitie waar de software op staat om de herstel te initiëren. Achteraan heb je de data staan die hersteld wordt. De software die op de 2e partitie staat en de herstel zou initiëren kan goed mogelijk naar een specifiek partitienummer zoeken. Als je een D: maakt tussen de C: en hersteldata, kan je herstel mogelijk niet meer werken.

Tussen de C: en herstel data heb je een EFI partitie, wat betekend dat je systeem via EFI start en je schijf de GPT indeling heeft. GPT heeft niet de 'beperking' van 4 primaire partities. Als je de MS-DOS indeling zou hebben, ben je ook niet beperkt tot maar 4 partities. Je hebt 4 primaire, daarna gaat 't met extended partitie en logische partities daar binnen. Zie zo ook Wikipedia: Disk partitioning

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
The shit has hit the fan already. Heb C: verkleind, reboot gedaan omdat ik een D: wilde toewijzen op de beschikbare ruimte en nu kan ik niks meer. De laptop wil niet meer booten. In VAIO care zou ik dan kunnen kiezen voor gebruik te maken van de herstelpartitie, maar die is kennelijk beschadigd (of kan niet meer worden gevonden, zoals je al zegt) want ik krijg in het herstelmenu nog enkel de optie: herstellen met behulp van herstelmedia. De herstelpartitie staat niet meer tussen de opties om te herstellen.

En laat ik die herstelschijven nou nog niet hebben gemaakt. Dat zou ik doen nadat ik de d partitie heb aangemaakt. Echt heel erg shit dus. Ik kan dus niet naar een herstelpartitie toe én ik kan niet herstellen met herstelschijven.

Maandag Sony bellen dus om herstelschijven te krijgen. Hopen dat ze die leveren.

Maar wat denken jullie: is die herstelpartitie nu beschadigd en houd ik nu voor altijd een bricked herstelpartitie? Of gaat bij een totaal herstel mbv herstelmedia van Sony, de herstelpartitie ook weer worden gerepareerd?

Ik ben namelijk wel een beetje gefreaked dat ik die herstelpartitie kwijt ben. Weet iemand dus of je die herstelpartitie weer repareert als je herstelschijven aanvraagt en daarmee de laptop weer herstelt? Of herstellen die schijven enkel je c: partitie met het OS erop?

[ Voor 15% gewijzigd door dagizmo op 22-12-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:12
dagizmo schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:46:
[...] Maar wat denken jullie: is die herstelpartitie nu beschadigd en houd ik nu voor altijd een bricked herstelpartitie? Of gaat bij een totaal herstel mbv herstelmedia van Sony, de herstelpartitie ook weer worden gerepareerd?[...]
Ik neem aan dat doe herstelmedia het weer terug zet zoals je laptop uit de fabriek komt.
Hero Of Time schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 23:21:
[...] Als je de MS-DOS indeling zou hebben, ben je ook niet beperkt tot maar 4 partities. Je hebt 4 primaire, daarna gaat 't met extended partitie en logische partities daar binnen. Zie zo ook Wikipedia: Disk partitioning
Zolang je er maar voor zorgt dat Windows niet dynamic disks gaat zitten aanmaken.. Mocht je dan namelijk ooit linux willen gebruiken krijg je echt een shitload aan crap over je heen. Windows 7 heeft er het handje van om je disk maar automatisch naar een dynamic disk te converteren als je meer dan 4 partities wilt aanmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 22-12-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gparted starten en de C: schijf weer vergroten, dan hopen op 't beste. Anders backup maken via een Linux Live CD als dat nodig is. Als je trouwens herstel media gaat vragen bij Sony, doe dan een Windows install DVD en resource cd/dvd met drivers e.d., zodat je een mooie, schone installatie kan maken en die herstel partities kan verwijderen. Scheelt je weer wat ruimte ;).
Zolang je er maar voor zorgt dat Windows niet dynamic disks gaat zitten aanmaken.. Mocht je dan namelijk ooit linux willen gebruiken krijg je echt een shitload aan crap over je heen. Windows 7 heeft er het handje van om je disk maar automatisch naar een dynamic disk te converteren als je meer dan 4 partities wilt aanmaken.
Oh, houd op over dynamische schijven. Meest rampzalig uitvinding ooit. Heb het 1x meegemaakt, niet leuk. Je krijgt geeneens een keus, het gebeurt gewoon zonder dat je iets voor je neus krijgt met "weet u zeker?". Je komt er pas achter als 't te laat is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Caelorum schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:46:
[...]

Ik neem aan dat doe herstelmedia het weer terug zet zoals je laptop uit de fabriek komt.
Zou de herstelmedia dan ook partities weer ongedaan maken en vrije ruimte opnieuw indelen? Ik ben namelijk bang dat herstelmedia enkel de software, het OS en de drivers terugplaatst, maar niet teruggaat naar de oorspronkelijke partitie indeling. Maar ik heb dan ook geen ervaring met herstelmedia (ik gebruikte tot nu toe altijd instal dvd's en formatteerde de gehele HD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Ik kan helaas niet booten met Gparted. Geeft aan dat het OS invalid is. Iemand anders usb compatible media om te kijken of ik de partities weer kan mergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:12
dagizmo schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 17:30:
Ik kan helaas niet booten met Gparted. Geeft aan dat het OS invalid is. Iemand anders usb compatible media om te kijken of ik de partities weer kan mergen.
Dan heb je het toch verkeerd op je usbstick gezet.. Eventueel kan je het met een willekeurig Linux live usb stick (ubuntu, fedora) gewoon gparted installeren en starten en je ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Werkt nu wel: Efi boot naar Legacy boot gezet in Bios. Nu met Gparted de vrije ruimte weer achter de C partitie aan het plaatsen. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Helaas: de vrije ruimte is er weer aan de c partitie gevoegd, maar ik blijf dezelfde foutmelding behouden. En ik moet herstelmedia invoeren, kan geen gebruik maken van de herstelpartitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je zou kunnen kijken of je met Windows RE/DaRT de BCD kan repareren na overleg met Windows 8 guru TheVMaster

Je kunt een Windows RE cd ook met een andere pc maken, je hebt daar de ADK met Windows PE voor nodig:
1.Walkthrough: Create a Windows RE Image
2.Walkthrough: Create a Windows RE Recovery Media

Dan kom je op een gegeven moment uit in een command line box waar je het volgende kunt doen:
bootrec /fixboot

bootrec /rebuildbcd

[ Voor 150% gewijzigd door Turdie op 22-12-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Ik kan helaas niet met f8 opstarten. Kan dus ook geen fixboot doen. Ik ga morgen proberen erin te komen met Windows RE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
De links die ik eerder poste was voor Vista, ik weet niet precies wat je gebruikt maar ik vermoed Windows 8, dan moet je dit volgen. Hiervoor heb je een ander Windows 8 device of VM voor nodig:
Windows 8 Tip: Create Recovery Media

Je zou trouwens ook de DaRT kunnen downloaden (moet je wel een MDOP licentie hebben). En de ADK en Windows 8 media
Hier staat een linkje waar je DaRT kunt downloaden:
http://forums.mydigitalli...s-and-Recovery-Toolset%29

En hier hoe je DaRT op een CD of USB stick krijgt:
Creating the DaRT 8.0 Recovery Image

[ Voor 59% gewijzigd door Turdie op 23-12-2012 05:53 ]

Pagina: 1