7950 crossfire word te heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 419660

Topicstarter
Help mensen.

Ik heb net een nieuwe systeemkast van Zalman namelijk de zalman z11 plus.
En heb een nieuwe moederbord de asus maximus v extreme.
16 GB 1866 G.SKill geheugen.
Antec Current Gamer PSU 750watt
Intel i7-2600k
En heb dus 2 x 7950 3gb oc videokaarten die ik in crossfire draai.
Nu het probleem, ik speel graag bf3 en nu worden mn videokaarten veel te warm zo ongeveer 95 graden.
Dit is na mijn mening veel te heet, en heb de kaarten ook indivudueel getest maar naar een kwartiertje spelen weer 95 graden.
En krijg dan ook fps drops.
Wat kan ik hier aan doen want heb veel geld erin gestoken om iets leuks te doen, maar zo word je er wel chagarijnig van.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het allereerste wat je eens kan gaan nakijken is of je airflow wel in orde is en je voorste fans wel als intakefans gemonteerd zijn en je achterste en bovenste fan als outtake. Als dat goed zit dan ga je eens kijken op welk rpm die fans draaien en het rpm eens flink omhoog gaan zetten.

Let er ook natuurlijk op dat de fans van je videokaarten ook draaien en bij het gamen dan op een hoger rpm draaien. Nu is sowieso 95 graden voor een videokaart op zich wel tamelijk warm maar niet dusdanig dat ze daardoor kapot zullen gaan.

Lager is natuurlijk altijd beter maar een videokaart kan in principe tot 100 graden gaan maar constant op zo'n hoge temperatuur is natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur. Maar verder zou je ook eens de 2de kaart in een ander PCI-E slot kunnen zetten wanneer je een langere Crossfire brug hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb allebij de kaarten individueel gestest.
Zowel in BF3 en Call of duty Blackops2 geen succes.
Over mij kast : voorste koeler trek lucht naar binnen en zeg maar bovenkant kast zit er ook 1 die naar binnen trekt.
Mn CPU heeft waterkoeling dus die kan het niet zijn.
Zijdeuren van de kast zitten er aan elke kant 1 die koelt de hdd's.
Mischien dat het drivers kunnen zijn? maar hij zegt dat ik de nieuwste heb!
Ik weet het niet zo meer 123.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 419660 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 20:41:
Over mij kast : voorste koeler trek lucht naar binnen en zeg maar bovenkant kast zit er ook 1 die naar binnen trekt.
Daar zit dus al de fout want op die manier heb je een behoorlijk verstoorde airflow in je kast want bedenk namelijk het volgende. Je voert koude lucht aan en lucht transporteerd de warmte met de bedoeling deze weer af te kunnen voeren via de outtake fans die de warme lucht dus moeten afvoeren.

In jou geval zuig je alleen maar koele lucht naar binnen maar nergens kan die warme lucht afgevoerd worden dus blijft die in je kast hangen. Ik raad je dus aan om snel die bovenste koeler in elk geval andersom te draaien zodat ie je warme lucht weg zuigt en naar buiten toe.

Wanneer je een Corsair waterkoeler erin hebt zitten dan let ook even op dat je de fan die aan je rad zit als outtake monteerd. In de handleiding staat wel als intake maar het verstoord ook je airflow te zeer en scheelt maar enkele grades qua cpu koeling.

Dus kort samengevat raad ik je aan om zowel de bovenste als de achterste fan als outtake ( de lucht naar buiten toe ) te veranderen. Alleen op die manier krijg je een goede aan- maar ook afvoer van lucht en dat noemen ze dus airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk hier heb ik wat aan ga gelijk proberen jullie horen superr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik heb de fans om gedraait wel iets verschil met coretemp maar nog steeds zelfde probleem.
Weer geprobeerd met 2 kaarten 2 bruggetjes maar de eerste kaart word 96 graden max 10 min bf3 andere kaart 67-70 graden. Mn airflow is nu goed, dus wat zou het kunnen zijn.
Heb ook rekening gehouden met tussen ruimte van de kaarten , daarom hebben ze het goed ingedeeld op de asus maximus v extreme.
Dus inprincipe moet alles goed wezen.
Moet ik het gaan zoeken in de bios of iets anders?

Ik word gek van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-07 11:35
Ik zou als ik jou was eens de gpu koeler eraf halen, de thermal paste er af halen en even de koeler goed schoon maken.

Daarna met een rijstkorrel thermal paste op de gpu de koeler weer opnieuw monteren.

Eventueel kan je natuurlijk ook kijken of je 2e hands via de vraag en aanbod 2 waterkoelers voor je gpu's kan vinden...

dat is natuurlijk nog beter, en op die manier ben je ook wat minder afhankelijk van je luchtkoeling..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:16
furian88 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:28:
Ik zou als ik jou was eens de gpu koeler eraf halen, de thermal paste er af halen en even de koeler goed schoon maken.

Daarna met een rijstkorrel thermal paste op de gpu de koeler weer opnieuw monteren.

Eventueel kan je natuurlijk ook kijken of je 2e hands via de vraag en aanbod 2 waterkoelers voor je gpu's kan vinden...

dat is natuurlijk nog beter, en op die manier ben je ook wat minder afhankelijk van je luchtkoeling..
Die kaarten zijn nog geen jaar oud (en waarschijnlijk heeft hij ze niet op de releasedate gekocht), dus dat lijkt me een beetje rigoreus.

Mag ik vragen wat voor een kast je hebt? en welke koeler zit er op de kaarten (stock of iets anders)?
ik neem aan dat je systeem nu ongeveer op het volgende plaatje lijkt?
Afbeeldingslocatie: http://www.u9365.hageveld2.nl/uploads/cases/airflow-2.jpg

verder lijkt het er op, alsof de eerste kaart (de bovenste) nu dus wordt geblokkeerd door die daaronder, heb je een mogelijkheid ze iets uit elkaar te plaatsen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-07 17:09

Gmount

Ecorunner lid

Waar heb je de radiator van de cpu zitten en welke kant blaast hij op? is ook handig om te weten.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:50
je kunt ook undervolten met MSI afterburner. Mijn 7950 draait standaard op 1.125v maar kan ook op 1.030v op de stock snelheid(930MHz core). Scheelt energie, dus hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mensen bedankt voor jullie mee denken het probleem is opgelost.
Airflow is nu goed kaart word max 73 graden bf3 ultra.
Had vergeten een vinkje aan te zetten in Catalyst Control center een beetje dom maarja.
Alleen nu nog een oplossing voor die fps drops.

Bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 419660 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:11:
Had vergeten een vinkje aan te zetten in Catalyst Control center een beetje dom maarja.

Bedankt allemaal
Graag gedaan maar wat je framedrops betreft zou ik toch even kijken of je de laatste versie Catalyst geinstalleerd hebt. Let hierbij op dat je niet de drivers van de site van de fabrikant pakt want die zijn meestal verouderd.

Het beste kan je voor de AMD kaarten altijd de laatste versie drivers vanaf www.amd.com halen, maar let hierbij op dat de 12.11 beta versie bij mij nog niet helemaal optimaal draaiden. Dus ik raad je aan om 12.10 te pakken want die draait hier bij mij stabiel op mijn 7970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayhvh
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 15:59
Anoniem: 419660 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:11:

Bedankt allemaal
welk vinkje als ik vragen mag,
mijn hd7970 word 94 graden.
niet bij bf3. wel bij andere zwaardere games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Hij bedoeld denkelijk het vinkje bij de faninstelling van de videokaart, zodat de fan automatisch werkt of dat je hem handmatig instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superrutger
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-01-2013
fan probleem bij maat van me had het ook twee 5870 worden beide te heet bleek er iets met de fans te zijn en amd kon geen nieuwe kaarten meer geven omdat de ze de 580 niet meer in stock hadden .
mischien een aftermarket artic cooling kopen ?
Pagina: 1