[Recovery] Externe HDD recovery: "random" damaged sectors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckhamster
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11-2021
Hoi tweakertjes :)

Ik heb zojuist mijn externe HDD (WD10EADS westerndigital 1TB elements desktop) die niet meer functioneerde uit zijn behuizing gehaald om te proberen te repareren. Helaas sinds hij op de tv was aangesloten is hij bij het aan en uitdoen van de tv waarschijnlijk kapot gegaan. Nu probeer ik er achter te komen wat er mee gebeurd is, dus heb ik enkele programma's geprobeerd om te repareren zonder succes, echter heb ik wel data die ik mogelijk niet correct kan interpreteren.

Wat ik dus gedaan heb is aanslutien op de pc:
- Schijf wordt herkend: "Lege schijf zonder partitie".
- Testdisk kan geen scan uitvoeren (had dit nog extern gedaan, misschien werkt intern beter)
- Find and Mount blijft op 0% staan tijdens scan (intern gescand).

maar nu: HDtune PRO (trial):

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/3063/healthb.png
Afbeeldingslocatie: http://img846.imageshack.us/img846/4693/errorscanv.png
edit: bij nogmaals scannen (had hem gestopt on iets te kunnen doen sinds al die schijf programmas windows laten freezen bij het scannen) geeft hij andere sectoren rood aan en veel minder rode sectoren.
Afbeeldingslocatie: http://img846.imageshack.us/img846/2554/errorscan2.png

Ik heb een zwaar vermoeden dat mijn schijf gewoon kapot is en niet valt te repareren, echter vraag ik mij af wat er dan precies kapot is gegaan? En is dit te repareren?

De schijf bevat mijn database aan (populaire) Anime dus het valt wel mee, echter zou het toch lastig zijn weer bij elkaar te vinden, dus indien het valt te repareren wil ik er zeker wel een weekje tijd in steken.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kijk ook eens naar je UDMA CRC Error Count want onregelmatige 'bad sectors' kan ook kabelfouten aangeven. Je SMART zegt in elk geval 1463 actieve bad sectors en dat is héél erg veel.

Wil je nog data recoveren van deze schijf? Dat was me nog niet helemaal duidelijk. Zo niet, formatteer hem eens lang in Windows (duurt 2+ uur). Dan de SMART kijken of Current Pending Sector op 0 staat. Dan kun je hem voorzichtig gaan gebruiken. Indien je binnen een maand of wat weer Current Pending Sector in je SMART data ziet staan, kun je de schijf afschrijven omdat deze continu nieuwe bad sectors aan het maken is en dan is zo'n schijf niet meer bruikbaar. In elk geval niet met NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckhamster
Ik wil graag data recoveren ja, ik heb er tijd zat voor dus het mag wel veel werk zijn, echter indien het niet zelf te recoveren valt is het verlies van de dataopslag niet ernstig.

de 1463 sectors zijn gemarkeerd als "unstable".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckhamster
Zou iemand hier nog een keertje naar willen kijken indien er intresse is :P

Ik heb ook GetDataBack geprobeerd voor NTFS en FAT, echter zie ik een lading errors (error 23 elke seconde) zonder duidelijk resultaat... 18 uur laten scannen lijkt mij dan ook nutteloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Post nog eens de volledige SMART data inclusief UDMA CRC Error Count?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:15
Duckhamster schreef op woensdag 26 december 2012 @ 02:40:
Ik heb ook GetDataBack geprobeerd voor NTFS en FAT, echter zie ik een lading errors (error 23 elke seconde) zonder duidelijk resultaat... 18 uur laten scannen lijkt mij dan ook nutteloos?
Error 23 is een I/O error aldus Google.

Heb je voldoende schijfruimte op een gezonde disk? Probeer je brakke schijf dan eerst eens te imagen, dan heb je iig. geen last meer van errors tijdens je datarecoverypoging (sowieso een goed idee om eerst te imagen).

Een van de handigste manieren om een brakke disk te imagen is ddrescue (niet dd, ook niet dd_rescue). ddrescue probeert alles zo volledig mogelijk te imagen en houdt rekening met bad sectors (itt. datarecoverytools).

Draait enkel onder Linux, al is het gebruik redelijk simpel (ddrescue /dev/baddisk image.bin log.txt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckhamster
CiPHER, ik bergijp niet duidelijk wat je bedoelt met "volledige SMART data". Is dit genoeg?
Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/7896/26december20122227.png

Verder zal ik mijn HDD imagen, echter heb ik geen pc met linux ter beschikking (en mijn kennis ervan is erg gelimiteerd), dus zal ik het mijn broer even vragen te doen :). Ik zal ook een image proberen te maken via windows.

bedankt voor de reacties :)

ps: unsafe shutdown is +2 ivm het vastlopen van mijn pc tijdens de HDD recovery programma's (er was echt geen andere optie).

[ Voor 12% gewijzigd door Duckhamster op 26-12-2012 22:34 ]

Pagina: 1