HTPC build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 15:38

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Met de BBG januari in het achterhoofd ben ik een HTPC build begonnen. Doel van de machine is eenvoudig: ik wil XBMC draaien, films/series van m'n server streamen en kijken via VGA en HDMI (huidige tv is het beste via VGA aan te sturen, maar oog op toekomst zegt iig hdmi nodig :) ).
Blue-ray speler hoeft er zo nodig niet in nog geloof ik.

Onderstaand heb ik vooral de behuizing wat aangepast: ik wou de boel niet zo duur maken, en deze lijkt afdoende: zou iemand een ei over die voeding kunnen leggen, en eventueel over de koeling?

Bespaartip is misschien nog een andere SSD er in te duwen (kleiner).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,45€ 42,45
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 74,70€ 74,70
1MS-Tech MC-10-ITX€ 47,90€ 47,90
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 25,30€ 25,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,20

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De voeding ziet er kompleet uit met de volgende aansluitingen: (20+4)P Mainboard / 4P CPU / 2 x SATA /
2 x 4P Molex / 1 x FDD en de 120w is krap maar zou genoeg moeten zijn voor deze setup.

Met de CPU koeler is niks mis zoals je hier kunt lezen: Klik
Over de rest van de koeling valt weinig te zeggen, behalve dat je alleen een 40mm fan erin kunt zetten mocht het te warm worden, en de meeste 40mm fans zijn niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:12

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Hmm, ik had dit moederbord uitgekozen omdat hij in de voorstellen van de bbg htpc januari steeds terugkwam, maar ook in dat topic zag ik al een klacht voorbijkomen.
Ideen van een alternatief? Deze is als je naar de prijs en de socket kijkt wel een van de weinige keuzes als ik het goed zag op de pricewatch

@Hippo: ja, die 120 maakt ik me ook wat zorgen over ;(

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Heeft iemand een mening over FM1 tegenover FM2? Want als ik daar voor ga kan ik er nog weer een aantal euro's afsnoepen. Samen met wat minder geheugen (want 8 gig is ook best wel overkill voor films kijken lijkt me). Samen met andere builds uit recetnte topics wordt het dan ineens dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 36,45€ 36,45
1ASRock AMD A75 A75M-ITX€ 69,10€ 69,10
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 19,45€ 19,45
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,50€ 89,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,45

Dat kastje heeft iets meer power als ik het goed zag, maar woont maar in 1 winkel. Vindt die andere stiekum mooier, maar kan niet veel specs over de voedingen vinden :(

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
De A4 op FM1 kan BluRay 3D afspelen; de FM2 niet. De FM2 is daar integen weer zuiniger, heeft een betere GPU én de A85-chipset als mogelijkheid, die qua specs iets beter is dan de A75-chipsets (alhoewel alles dan weer valt of staat met het design van het moederbord natuurlijk. De A8 biedt op alle poorten SATA-III en USB3, maar als het design crappy is, is het ondanks de betere chipset nog steeds geen goed bord uiteraard)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
hmm, ik zie me nog niet snel 3d doen, ben ik geen groot fan van. Daar wordt het an sich niet makkelijker van geloof ik ;) Dank voor de input iig :D

Ik vraag me af in hoeverre het nodig is alles uit het mobo te halen: het enige wat het ding hoeft te doen is wat video op te halen van het netwerk en het naar m'n tv te pompen :). Beetje indexen misschien. Dat moet met een 'niet zo heel goed' bord ook prima kunnen toch? Of mis ik iets waardoor een HTPC full pull moet gaan?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Dat is afhankelijk van wat je onder een heel goed bord verstaat. Een kwalitatief prima bord, dat beperkt is in functionaliteit maar dat hetgeen dat hij moet doen prima doet? Of een bord met heel erg veel opties en mogelijkheden die je volledig gaat benutten?
Ik zou zelf in ieder geval altijd voor kwalitatief goede producten kiezen, en dan maar wat minder opties. Een bord dat heel veel zou moeten kunnen, maar alles precies net niet goed afhandelt, of rare kuurtjes vertoond is imho volledig nutteloos.
Zoals je zelf al aangeeft hoeft het bord in dit geval niet veel te doen, dus kan je met een heel eenvoudig bord af. Afhankelijk van je APU kies je daar een goede chipset bij. Kies je voor een FM1-socket, dan kan je met een A75-chipset aan de gang. Kies je voor een FM2, dan zou ik daar een A85-chipset bij nemen. Daarna wordt het grotendeels persoonlijke voorkeuren. De borden doen allemaal niet zo gek veel voor elkaar onder, en grotendeels zal het aan persoonlijke voorkeuren, prijs en verkrijgbaarheid liggen welke het exact wordt. Zelf kies ik altijd voor borden van Asus ivm goede support, degelijke producten en goede performance. De borden van Foxconn (de fabrieken waar Apple-producten worden gemaakt) worden vaak ook als goed gezien

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Even wat langer geleden, maar nog steeds bezig. De BBG is inmiddels uit en gebruikt iets andere onderdelen, maar ruwweg vergelijkbaar:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 78,-€ 78,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Fractal Design Node 304€ 92,80€ 92,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 40,54€ 40,54
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,69

Maar tussen alle klachten en dingen die onder deze BBG staan (is dat normaal trouwens?) filterde ik ook deze comment:

gepebril in 'reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013'
De geselecteerde hardware doet het goed op Windows, maar op Linux zuigt het.
Dat is niet echt leuk :(

Is er, met een linux-based systeem in het achterhoofd (ik denk ubuntu met xbmc, maar openelec kan ook), nog iets te tipgeven aan mijn systeem?

[ Voor 67% gewijzigd door EnnaN op 08-01-2013 22:43 ]

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ik denk dat je met je meest recente systeem al een degelijke samenstelling hebt. Die MS-tech kasten hebben over het algemeen slechte kwaliteit voedingen (los van dat het maar 120W is, wat op zich genoeg is voor een A4).

Het moederbord wat je hebt gekozen is een goed alternatief voor de Asrock waar (icm met een A10) wel een paar problemen mee waren. Overigens zijn MSI moederborden over het algemeen ook wat zuiniger. Niks mis mee dus. Als je nog wat wilt besparen kun je inderdaad gaan voor een 64GB SSD en 4GB intern geheugen. Voor HTPC gebruik heb je niet meer nodig. Ik ben het trouwens niet helemaal eens met kroegtijger over het gebruik van een A85 chipset moederbord boven een A75 chipset moederbord. Er zit niet zoveel verschil tussen A75 en A85.
Above is a high-level block diagram of the A85 (Hudson D4) controller hub. On many levels, this chipset is similar to the A75/A55 that was used with Llano, but the A85 allows for different PCI Express lane configurations and has 8 SATA 3.0 ports with RAID capabilities, up from six in the previous gen. Other features include HD Audio, 4 USB 3.0 ports, 10 USB 2.0 ports, and 2 USB 1.1 ports. In addition there are SD and IR controllers present and legacy PCI support (for up to three slots). Like the A75, the A85 also connects to the APU using AMD’s Unified Media Interface (UMI), which offers 2GB/s of bandwidth.
http://hothardware.com/Re...rience-and-Gaming/?page=3

Gebruik je bovenstaande verbeteringen niet? Dan kun je net zo goed een A75 moederbord nemen. Wil je wel RAID5 gaan draaien en 8 sata apparaten gebruiken? Dan is een A85 moederbord een must.

Het is jammer dat de comment van gepebril niet onderbouwd is, de ondersteuning van AMD is namelijk traditioneel matig onder linux. Echter is dit vooral de laatste 2 jaar (met de komst van fusion) snel veranderd. AMD hardware is al een tijdje ideaal voor HTPC gebruik en Nvidia heeft na ION geen fatsoenlijk alternatief gehad (en ondersteuning van Intel was ook nooit goed), daardoor zijn er builds van openelec of XBMCbuntu speciaal geoptimaliseerd voor AMD fusion hardware. Ondanks dat ik W7 draai en geen linux kan ik me niet voorstellen dat de ondersteuning het laatste jaar achteruit is gegaan en een jaar geleden werkte AMD al prima onder linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Afhankelijk van wat je precies van plan bent. Volgens mij moet een build als OpenElec hier prima op draaien. Daarbij vindt ik de onderbouwing van het statement "het zuigt" uiterst mager.

Als je zelf van scratch af een HTPC setup gaat maken op basis van Ubuntu, dan is een intel-based systeem vaak wat meer compatible, maar op alle2 moet het prima kunnen functioneren. De beperking is de gebruiker hierin imho

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Van wat ik altijd heb begrepen is de ondersteuning vanuit intel onder Linux ook nooit je van het geweest. Qua CPU maakt het volgens mij niks uit, maar qua hw versnelling door de GPU bij afspelen van HD video (belangrijk voor een HTPC) was het altijd zo dat vdpau (Nvidia) het prima deed, terwijl Vaapi (AMD en Intel) gewoon mindere ondersteuning heeft.

Tegenwoordig is de ondersteuning van Vaapi al prima voor normaal gebruik en staat de ontwikkeling van XvBA (alleen AMD) ook zeker niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
wel wat gerustgesteld geloof ik. Er moest nog wat geschoven worden want er komt toch een bluerayspeler in, dus dit is wat het nu is. Zie ik iets over het hoofd qua kast en passen enzo?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,45€ 42,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 78,50€ 78,50
1Epsilon EC-HTPC-1€ 55,70€ 55,70
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,50€ 23,50
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,60€ 43,60
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,10€ 42,10
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,14

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dit moet allemaal prima passen, let wel op dat die Epsilon kast geen Ir oog en afstandsbediening heeft (volgens Afuture).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Wederom dank voor het kijken naar mijn jojo-samenstellingen (ik zie dat ik ook al 8 lijstjes heb gemaakt voor mezelf, wat een beslissingsheld ben ik :) )

Ik weet niet of ik enthousiast ben over die remotes: ik lees wel eens mensen klagen, maar nooit hele blije dingen over zo'n remote-> XBMC met remote-app op phone is dan misschien gewoon handiger leek me, ook qua ondersteuning. En het scheelt zo weer 50 euro...

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je een remote wilt gebruiken, zou ik voor een Asrock moederbord gaan, deze heeft namelijk een CIR aansluiting zodat je de HTPC ook vanuit uit stand kunt booten (hoeft dan niet standby te staan)
Dit heb ik iig, en i.c.m. mijn logitech Harmony werkt dit top.
Je hebt dan wel de asrock smart remote kit nodig

Zeker met een SSD en windows 8 is het niet nodig de htpc standby te laten staan aangezien deze (koud) boot binnen 10 seconden.

enig nadeeltje is die USB module die er uit steekt, mja, die is gelukkig zwart en valt bijna niet op

[ Voor 8% gewijzigd door cypher21 op 16-01-2013 12:34 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
EnnaN schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:14:
Wederom dank voor het kijken naar mijn jojo-samenstellingen (ik zie dat ik ook al 8 lijstjes heb gemaakt voor mezelf, wat een beslissingsheld ben ik :) )

Ik weet niet of ik enthousiast ben over die remotes: ik lees wel eens mensen klagen, maar nooit hele blije dingen over zo'n remote-> XBMC met remote-app op phone is dan misschien gewoon handiger leek me, ook qua ondersteuning. En het scheelt zo weer 50 euro...
Een goede remote is inderdaad lastig te vinden. Tot nu toe ben ik eigenlijk alleen nog maar écht tevreden geweest over de iMon Pad (met iMon VFD of iMon UltraBay) en CEC-oplossingen met de remote van de TV.
Via de smartphone/tablet werkt prima voor muziek; zelfs prettiger dan de remote, maar heeft imho als grote nadeel dat je altijd naar je tablet of telefoon moet kijken, en dat is niet echt praktisch met video's kijken. Daarnaast missen die applicaties programmeerbare knoppen zoals je dat wel met een remote hebt, waar je je eigen functies aan kan hangen. Als je bijvoorbeeld via een druk op de knop direct in het TV-menu wilt komen kan je dat op een remote prima instellen, maar via een App gaat dat niet, en ben je veroordeeld tot de manier die voor je is bedacht.
Als je dus op zoek bent naar een goede remote voor stand-alone gebruik, dan kan ik de iMon Pad aanraden, en als het een opstelling mag zijn die wat meer device-afhankelijk is, is CEC de beste methode imho (dus je tv / receiver moeten dat dan wel ondersteunen uiteraard).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
cypher21 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:34:
Als je een remote wilt gebruiken, zou ik voor een Asrock moederbord gaan, deze heeft namelijk een CIR aansluiting zodat je de HTPC ook vanuit uit stand kunt booten (hoeft dan niet standby te staan)
Kies je voor een iMon, (of een ander product met dezelfde functionaliteit), dan kan je de powerswitch via IR bedienen. Dat wordt gedaan door de switch-button op de iMon aan te sluiten, en vanaf de voeding van je machine een 5volt-ader te nemen. SoundGraph (imon dus) levert deze kabel met de meeste van hun producten mee, maar je kan m ook los bestellen. Daarmee ben je dus merk-onafhankelijk.
Dit heb ik iig, en i.c.m. mijn logitech Harmony werkt dit top.
Je hebt dan wel de asrock smart remote kit nodig

Zeker met een SSD en windows 8 is het niet nodig de htpc standby te laten staan aangezien deze (koud) boot binnen 10 seconden.

enig nadeeltje is die USB module die er uit steekt, mja, die is gelukkig zwart en valt bijna niet op
En dat nadeel heb je dus weer niet bij een iMon. De VFD en de LCD (ultrabay) zijn alle2 in zwart en silverkleurig te verkrijgen, of in een case als OEM verwerkt. o.a. SilverStone maakt gebruik van deze hardware.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Is idd een optie, naar mijn mening niet de meest ideale, maar gelukkig zijn er meerdere meningen :)

Keus voor mij was simpel, ik wilde IR, had al een Harmony, en de pc moest vanuit cold boot gestart kunnen worden.

Bij die asrock smart remote kit zit trouwens een MCE remote, werkt vlekkeloos met XBMC

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
aanzetten is niet zo'n probleem, daarvoor wil ik nog wel van de bank komen (of ik druk hem aan voor ik ga zitten).

Het enige waar ik nog geinteresseerd in zou zijn is een ding wat ook de tv EN m'n settopbox (zo'n ding van ziggo met hdd) kan bedienen, maar ik betwijfel of dat vlekkeloos kan.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
cypher21 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:00:
Is idd een optie, naar mijn mening niet de meest ideale, maar gelukkig zijn er meerdere meningen :)

Keus voor mij was simpel, ik wilde IR, had al een Harmony, en de pc moest vanuit cold boot gestart kunnen worden.
Een harmony kan je op vrijwel elke IR-receiver toepassen. Ook op iMon hardware dus. Zolang er maar een IR-receiver in zit krijg je het wel werkend.
Bij die asrock smart remote kit zit trouwens een MCE remote, werkt vlekkeloos met XBMC
Uiteraard; zolang het zich maar als HID aanbiedt, of zelf software heeft die HID-input kan maken van de IR-signalen zal het met XBMC (en eigenlijk elke andere software) kunnen werken. Wat dat betreft is een remote een heel eenvoudig stuk hardware, wat niet veel anders functioneert als een muis, toetsenbord of ander HID

iRacing Profiel

Pagina: 1