Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-07 22:50
Goedemiddag,

Nu het eindelijk vakantie is, wilde ik eens beginnen aan iets wat ik al lang geleden van plan was.

Situatie:
Beneden ligt een Thompson modem/router van UPC. Hiervandaan wordt een wireless signaal gestuurd, en daarop zijn dan ook alle computers verbonden. Boven heb ik echter net niet genoeg signaal, en dit wil ik dus versterken. Op zolder staat dan ook een TP-Link WN1043 met DD-WRT firmware. Nu is deze nog niet werkend maar deze wil ik dus als accespoint of als repeater in zetten, ook moet er vanuit die router een kabeltje gaan naar de printer, die ook boven staat.

Het liefst wil ik, als dat mogelijk is, overal in het huis op hetzelfde netwerkverbonden zijn. Dus dat ik beneden op de laptop verbinding maak met het netwerk 'voorbeeldnetwerk' en boven met de computer ook verbinding maak op ditzelfde netwerk, maar dan dus via de router die boven staat. Het zou helemaal ideaal zijn als je dan ook via de laptop, die aangesloten is op de 1e router kan printen met de printer die aangesloten is op de 2e router.

Het liefst heb ik tussen de 1e en de 2e router geen snoer lopen, maar moet het dus zo gaan dat de 2e router het wireless signaal oppikt, als dat mogelijk is tenminste.

Nu vroeg ik me alleen af, moet ik mijn 2e router dan instellen als Repeater of als Accespoint.
Ik had eerst namelijk mijn router ingesteld als repeater, maar toen had ik 2 verschillende netwerken waar ik verbinding mee kon maken 'voorbeeldnetwerk1'(van de 1e router) en 'voorbeeldnetwerk2'(van de 2e router). Is dit altijd zo bij een repeater, want dat heb ik liever niet, of komt dit alleen door een fout van mijn kant?

Alvast bedankt :)

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Al zonder verder te lezen dan de topictitel kan ik zeggen: access point. Met een snoer.

Draadloze repeaters wil je gewoon niet, tenzij 't echt echt écht niet anders kan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Precies. Kabeltje* van LANpoort op de thompson naar LAN poort op de TP-Link. DHCP op de TP-Link uit. Op de TP-Link detzelfde wifi settings kiezen (SSID, wachtwoord, beveiligingsmechanisme) en klaar ben je.

*Het zou kunnen dat je daar een cross kabel nodig hebt. Dus even testen met een kort kabeltje voor je een lange kabel naar zolder trekt en het een verkeerde blijkt te zijn. (al kan je natuurlijk ook achteraf de boel crossen en een nieuw stekkertje er aan zetten, of een koppelstukje en kort cross kabeltje toevoegen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altorf
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-07-2024
Gaat dit ook gelden voor mijn KPN verbinding?
Deze werkt namelijk in 192.168.2.1, wat helaas bij kpn niet te veranderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 06:25
^^ Een beetje een oud topic kicken :)

Maar dit werkt prima, ik ben hier toevallig ook mee bezig geweest.
DHCP uit op de TP-link, en alles zoals hierboven beschreven is instellen.

Ik ben wel even bezig geweest met inSSIDer bezig geweest om vrije kanalen te zoeken. Deze vast gezet in beide AP's. (Voor mij was dat kanaal 4 en 11) Een AP laat ik het ssid broadcasten en de ander niet. Maar nemen elkaar netjes over.

[ Voor 0% gewijzigd door mcg_nl op 06-10-2013 13:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altorf
Oke, beetje vervelend dat op het moment ik deze precies dezelfde ssid geef, en laat mee draaien op precies het zelfde kanaal geen internet meer heb op de tp link.. Dit zal wel te maken hebben met de 192.168.2 en 192.168.1 conflict..

Heb je hier misschien iets van een handleiding voor. In het engels wel gevonden maar hier snap ik niet echt de hoe en wat van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 20:42
altorf schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 22:41:
Oke, beetje vervelend dat op het moment ik deze precies dezelfde ssid geef, en laat mee draaien op precies het zelfde kanaal geen internet meer heb op de tp link.. Dit zal wel te maken hebben met de 192.168.2 en 192.168.1 conflict..

Heb je hier misschien iets van een handleiding voor. In het engels wel gevonden maar hier snap ik niet echt de hoe en wat van..
zolang je dhcp uit zet op de 2e router, en er een kabel van een LAN poort van router1 naar de LAN poort op router 2 loopt dan heb je internet op de WiFi van router2, mits je verbonden bent natuurlijk. Een router zonder DHCP is in feite een switch met ingebouwd AccessPoint, mits je alles op de LAN poorten aansluit.
Als je dan je wifi settings op beide routers gelijk houdt (SSID, Encryption en wachtwoord) heb je 1 groot WiFi netwerk ipv 2 aparte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altorf
Mh, ik ga het morgen middag nogmaals proberen, ben nu verbonden met wifi 2 inderdaad dat werkt.

Kanaal etc hoeft niet hetzelfde te zijn en deze mag auto blijven?
Helaas kan ik nu de TPLINk niet meer benaderen via de weblogin. vreemd..

[ Voor 18% gewijzigd door altorf op 07-10-2013 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou juist vooral een ander kanaal kiezen (al dan niet auto). Door ze op hetzelfde kanaal te zetten gaan ze alleen maar elkaar storen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhqhp
  • Laatst online: 21-06 20:00
Ik ben net overgestapt van een TP-Link WR1043ND (DD-WRT) naar een TP-Link WDR4300 omdat die een 5 GHz band heeft. Nu wil ik net zoals de rest in dit topic mijn oude 1043ND gebruiken als accesspoint.

Mijn vraag is hoe ik net als mcg_nl ervoor kan zorgen dat als je op de 2.4 GHz van de nieuwe router zit en je in de buurt komt van de 1043ND je automatisch overschakelt? Ik wil dus niet 2 aparte netwerken. Is het dan voldoende ze allebei hetzelfde te noemen en allebei hetzelfde wachtwoord te geven? En dan de tweede het ssid ook niet te laten broadcasten.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:45
Nog steeds moet je client het initiatief nemen om over te stappen.
Anders moet je WDS gebruiken of Apple routers kopen.

Maar meestal gaat dit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ikkuhqhp schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:42:
Ik ben net overgestapt van een TP-Link WR1043ND (DD-WRT) naar een TP-Link WDR4300 omdat die een 5 GHz band heeft. Nu wil ik net zoals de rest in dit topic mijn oude 1043ND gebruiken als accesspoint.

Mijn vraag is hoe ik net als mcg_nl ervoor kan zorgen dat als je op de 2.4 GHz van de nieuwe router zit en je in de buurt komt van de 1043ND je automatisch overschakelt? Ik wil dus niet 2 aparte netwerken. Is het dan voldoende ze allebei hetzelfde te noemen en allebei hetzelfde wachtwoord te geven? En dan de tweede het ssid ook niet te laten broadcasten.

Thanks!
Ten eerste: SSID broadcast -> aan zetten. Dat is er niet voor gemaakt om uit te staan.

Ten tweede: In principe is er geen manier om dat te doen, tenzij je ofwel een controller-gebaseerde wifi-oplossing hebt of je client software je er een knopje voor geeft. Bij gebrek daaraan is de enige manier om het te forceren, twee verschillende SSID's gebruiken en handmatig overschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhqhp
Dankje voor jullie reacties! Ik ga het meteen proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:11
niet helemaal waar,

Als je (zoals al vaaaaaker besproken is hier binnen GoT) op beide routers hetzelfde ssid invult, zelfde wepkey, maar het kanaal wel verandert dan zal de client gaan roamen, dus verbinding gaan maken met het acces point die in de buurt zit

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:01
Uit ervaring werkt dit net zo goed als je SSID van de router Naam_A is en van de accesspoint Naam_B. Zolang beide SSIDs/netwerken* onthouden zijn door je apparaat, 'springt' hij zo over. Echt roamen kan ik het dus niet noemen, maar het werkt vrij aangenaam.

*In deze context is het natuurlijk één netwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkCreative op 15-10-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

shure-fan schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:31:
niet helemaal waar,

Als je (zoals al vaaaaaker besproken is hier binnen GoT) op beide routers hetzelfde ssid invult, zelfde wepkey, maar het kanaal wel verandert dan zal de client gaan roamen, dus verbinding gaan maken met het acces point die in de buurt zit
Punt is dat roaming en het overschakelen tussen AP's een clientbeslissing is. Een wifi controller helpt een beetje door meer informatie te hebben dan de client en vervolgens clients die moeten schakelen (naar het idee van de controller) te disassociaten, in de hoop dat een reassociation vervolgens met het goede AP gebeurt.

Dus je moet, zonder controller, je client zelf ertoe bewegen over te schakelen.

Wat je trouwens ook kunt doen is de zendniveaus verlagen zodat je minder overlap hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhqhp
Ik kan medelen dat het nu prima werkt! Ik heb netjes deze guide gevolgd en alle telefoons schakelen netjes over van de WDR4300 (stock firmware) naar de 1043ND (DD WRT).
Kortom, ideaal!
Pagina: 1