Probleem met snelheid SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 22:02
Ik heb sinds een week een nieuw systeem (BBG Game Mainstream van september) en deze laten assembleren. In het systeem zit ook een SSD van Samsung, de 830 met 128 Gb. Omdat ik zag dat de Windows Prestatie-index slechts een 5,9 aangaf (bottleneck is primaire harde schijf met een 5,9) heb ik via CrystalDiskMark een test laten lopen en volgens mij zouden de scores veel hoger moeten zijn. Ik heb gezocht op internet en lees met name dat dit kan komen door dat in BIOS de SATA/RAID controller niet op AHCI staat. Ik begrijp niet wat hiermee bedoeld wordt, hoe ik kan nakijken of dit zo is en hoe ik deze instelling kan aanpassen. Kan iemand mij hiermee helpen? :)

Systeem:
Processor Intel Core i5 3570K Boxed
Processorkoeler Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Moederbord Asrock Z75 Pro3
Werkgeheugen Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Solid State Drives Samsung 830 series 128GB
Harde schijf Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
Videokaart Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
Behuizing Corsair Carbide 300R
Voeding XFX Pro 550W
Optische drive LG GH24NS90

CrystalDiskMark test
Afbeeldingslocatie: http://oi50.tinypic.com/e1s1w.jpg

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zou het kunnen dat je de SSD hebt aangesloten via SATA-300 ipv SATA-600? Dit limiteert de snelheid tot rond 270-275MB/sec

[ Voor 25% gewijzigd door Dutchmega op 21-12-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
Ik heb geen idee. Heb het systeem in elkaar laten zetten via Zercom omdat ik hier geen verstand van heb. Zou ik dit ergens na kunnen kijken?

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-06 14:46
Je kan het zelf nakijken. Even je kast openschroeven en kijken of de sata kabel naar de grijze of de zwarte sata aansluiting op je moederbord gaat. Zwart is Sata2 en grijs is Sata3. Je SSD zou op de grijze moeten zitten (net onder je interne geheugen, de poorten zitten een stukje uit elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:24
Zolang je een HDD in je systeem hebt kom je niet hoger dan 5,9. (lager kan wel als andere componenten minder scoren)
Haal die er eens uit en je zal zien dat je SSD op 7,4 (of zo) uitkomt en de Windows Prestatie Index op de laagste waarde van de componenten gezet wordt.
De prestatie-index is namelijk geen gemiddelde maar de laagste score van je aparte systeemcomponenten.

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 21-12-2012 16:43 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
De score wordt volgens mij bepaald met je primaire hardeschijf (=SSD in dit geval...neem ik aan).

Ik heb iig nog 3 harde schijven naast mijn SSD en ik kom uit op een 7,5 en dat is op basis van de laagste scores voor interne geheugen en processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 19:01

charrel

Cortisol4life..

Staat niet gewoon je windows op de normale hdd? Die waardes van je ssd zitten net even boven de maximale snelheid van sata2. Op mijn bordje met sata2 haal ik een hogere score met de windows index score. Dus lijkt me dat windows gewoon op je hdd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Is idd de SSD de primaire schijf?

Wat is de prestatie-index? (Windows 8 )

Prestatie-index opties voor Windows 7

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 21-12-2012 17:24 . Reden: W7 toegevoegd Sorry voor W8 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
Ja de SSD is inderdaad de primaire schijf en hierop heb ik ook Windows 7 geinstalleerd. Ik heb inmiddels de kast even open gehaald (was uiteindelijk niet nodig ivm de plexiglas zijkant) en 2 fotootjes gemaakt. Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat de SSD op de verkeerde poort zit aangesloten.... Wat nu?

alles op de zwarte poorten
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/4scsg5.jpg

2 lege grijze poorten
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/s5xy6q.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door T-h-i-j-m-e-n op 21-12-2012 16:39 ]

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
Dat dacht ik al. Probeer de stekkertje(s) even in de grijze poorten te pluggen. Je SSD en je HD kunnen namelijk allebei Sata3 aan en dat scheelt een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Mijn Sata II/300 Intel 320/600GB geeft een score van 7,4.
Aan de poort zou het theoretisch dan niet moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Het BIOS kun je oproepen door F2 (meerdere malen) in te drukken tijdens koud opstarten.(bij een herstart wil ie nog wel eens doorlopen en gewoon het OS opstarten)
De SATA mode staat op tabblad MAIN onderaan, je selecteert dit (tabblad en mode) met de pijltjestoetsen.
De SATA mode moet dus op AHCI staan.

Onderaan het bios staat in een balk aangegeven hoe je e.e.a. wijzigt/selecteert.
Zolang je na wijzigingen daarin niet op wijzigingen opslaan klikt verandert er niets, daar vraagt het zelf om als je het BIOS af wil sluiten.
Dus ook al verander je alles, dan wijzigt het niets als je niet bevestigd.(met enter)

[ Voor 99% gewijzigd door Teijgetje op 21-12-2012 17:12 . Reden: iets duidelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
Inmiddels de stekkers in de grijze poorten gedaan en CrystalDiskMark opnieuw laten lopen, de snelheid is een stuk omhoog gegaan! De score op de primaire schijf is omhoog gegaan naar 7,9!

Opgelost dus! Bedankt voor de hulp! :) :>

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/nl8yyw.png

[ Voor 3% gewijzigd door T-h-i-j-m-e-n op 21-12-2012 17:23 ]

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik zou de bouwer toch even hierop wijzen, en zeggen dat je twee dagen kwijt bent geweest om dit uit te zoeken.....
Misschien zit er een troostprijsje in... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
Haha ja wie weet! Inmiddels Zercom wel even een berichtje gestuurd dat ze hier op moeten letten.

Thijmen

Pagina: 1