Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Hallo iedereen,

Als eerste als ik iets verkeerd doe sorry!

Ik ben sinds kort op zoek naar een SSD voor mijn laptop, want ik stoor me mateloos aan de lange opstarttijd van soms wel 5 min ! Wat de bedoeling is dat de bestaande harde schijf wordt vervangen door deze schijf.

Mijn budget is rond de €200, aangezien ik ook nog wil upgraden naar windows 8 liever zo goedkoop mogelijk.

Ik geef liever €20 uit voor een SSD die betrouwbaar is. ;)

En dan komt nog een vraag, ik ga deze SSD overal voor gebruiken. ( Games, films, muziek) maar bovenal Virtuele machines ( tot 5 tegelijk) gaat hierdoor de SSD snel slijten ?

Specs Laptop:

I7 2670QM @ 2,2 Ghz
AMD 6670M 2 GB DDR5
Intel HD 3000 ( switchable met bovenstaande)
8 GB DDR3 ram
5200 RPM 750 GB

Zoals je kan zien is het enige wat mij het probleem geeft de HDD.

Ik heb al heel wat gelezen op tweakers en daar wordt de Samsung 830 Sterk aanbevolen, ook de opvolger lijkt goed te liggen. Ik geef de voorkeur aan iets te kopen in de winkel om de garantie. _/-\o_

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij het aanschaf van 1 van deze 2, of is er toch 1 die beter is?

Alvast bedankt voor de hulp ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo'n Samsung 840 is idd wel een populaire keuze (al heb ik zelf geen ervaring daarmee).

1 ding vraag ik me wel af, als je opstarttijd nu 5 minuten is en je HDD is verder in orde, dan zou het me niets verbazen als er meer dingen aan de hand zijn. Ik heb van de week een paar systemen geupgrade. Mijn notebookje voorzien van een ADATA SX900 256GB en mijn desktop heeft nu een Plextor M5 Pro. Beide geven een behoorlijke snelheid, maar als er zware taken voor de kiezen komen van de CPU (en dat is met mijn notebook op zich al vrij snel, met een E2-1800 erin), dan kan een SSD dat ook niet sneller maken.

Maar booten van Windows (en uit hibernate komen) scheelt wel een bak tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
De algemene consensus is wel dat zo een beetje alle SSD's zonder Sandforce controller relatief betrouwbaar zijn.
Dus Samsung, Marvell, Indilix, enz. De uitzondering is Intel, die zijn wel betrouwbaar met de Sandforce.

Je SSD 'slijt' bij iedere schijf actie, dus je wil zo min mogelijk schrijf acties van tijdelijke aard op je SSD hebben. Dus je %tmp% folder, al je (browser )caching folder(s), swapfile en dat soort zaken. Omdat iedere VM dit soort folder(s) heeft, zal je SSD inderdaad relatief wat sneller 'slijten'. Zorg dat je veel geheugen hebt zodat je bv je swapfile uit kan zetten.

VM's draaien bijzonder snel vanaf SSD, dus wat betreft de performance is het zeker een aanrader.
Ik raad je aan een SSD van voldoende formaat te kopen en eentje die zo veel mogelijk garantie heeft. Voor €200 wordt het lastig, dan moet je al snel kiezen voor een 256GB versie, die zal al snel vol zitten met meerdere VM's, spellen, apps. en data ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

funnyname schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:06:
De algemene consensus is wel dat zo een beetje alle SSD's zonder Sandforce controller relatief betrouwbaar zijn.
Dus Samsung, Marvell, Indilix, enz. De uitzondering is Intel, die zijn wel betrouwbaar met de Sandforce.

Je SSD 'slijt' bij iedere schijf actie, dus je wil zo min mogelijk schrijf acties van tijdelijke aard op je SSD hebben. Dus je %tmp% folder, al je (browser )caching folder(s), swapfile en dat soort zaken. Omdat iedere VM dit soort folder(s) heeft, zal je SSD inderdaad relatief wat sneller 'slijten'. Zorg dat je veel geheugen hebt zodat je bv je swapfile uit kan zetten.

VM's draaien bijzonder snel vanaf SSD, dus wat betreft de performance is het zeker een aanrader.
Ik raad je aan een SSD van voldoende formaat te kopen en eentje die zo veel mogelijk garantie heeft. Voor €200 wordt het lastig, dan moet je al snel kiezen voor een 256GB versie, die zal al snel vol zitten met meerdere VM's, spellen, apps. en data ..
Dat slijten mag wel even in perspectief. Het aantal lees- en schrijfmogelijkheden ligt zo hoog dat de SSD wel langer meegaat dan de levensduur van de laptop bij vrij intensief gebruik. De zorgen om slijten was veel relevanter bij de vroegere series SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:39

skoozie

SCSI

kleine kant tekening: films, games en VMs, kan op een SSD, let er wel op dat je voor 200 euro "slechts" 256GB haalt. (160 voor een crusial M4 of Samsung 830) Voor 480 - 512GB heb je ongeveer 300 euro nodig. je hebt dus slechts 1/3e van je opslag capasiteit.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Hann1BaL schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:09:
[...]
Dat slijten mag wel even in perspectief. Het aantal lees- en schrijfmogelijkheden ligt zo hoog dat de SSD wel langer meegaat dan de levensduur van de laptop bij vrij intensief gebruik. De zorgen om slijten was veel relevanter bij de vroegere series SSDs.
Daarom had ik slijten ook tussen quotes gezet O-)
Ik weet niet precies wat de cijfers zijn op dit moment, ik meen iets van 10.000 keer her-schrijven voordat een geheugen cel uitval kan gaan vertonen ..
Iemand exactere cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
skoozie schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:20:
kleine kant tekening: films, games en VMs, kan op een SSD, let er wel op dat je voor 200 euro "slechts" 256GB haalt. (160 voor een crusial M4 of Samsung 830) Voor 480 - 512GB heb je ongeveer 300 euro nodig. je hebt dus slechts 1/3e van je opslag capasiteit.
Ik ben helaas een arme student het zou wel iets duurder kunnen maar dat betekend meteen een paar maanden extra wachten;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etb99
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08 23:05
Ik ben ook op zoek naar een SSD om in mijn desktop te plaatsen. Ik wilde al een Samsung 830 128GB aanschaffen maar zag net in de pricewatch dat de 128 GB Crucial nu ong. 16 goedkoper is, 93 vs 109 euro. Beide worden zeer goed beoordeeld. Is er nog een goede reden om voor de Samsung te gaan ipv de Crucial? Betrouwbaarheid?
Ik doe niet moeilijk over 16 euro, maar als het niet nodig is geef ik het liever uit aan andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Die Crucial is prima, in de praktijk is het verschil tussen de SSD's verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

De crucial m4 nemen of de samsung 830 SSD.
Ik zou wel voor de 256GB sersie gaan die 128GB is erg snel vol.

Als je echter de top SSD wilt kan je voor de 840 PRO serie gaan. Hier betaal je echter wel een forse meer prijs voor.
Mijn voorkeur gaat uit naar de crucial m4 en de samsung 830. Zoals funnyname al zegt is het verschil verwaarloosbaar.
De 830 heeft wel snellere schrijf snelheden, daarom gaat mijn voorkeur uit naar de 830.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gebruik zelf de Crucial M4 in mijn gamepc en de Samsung 830 in mijn internetpc en ze zijn idd beide erg goed. Enige voordeel van de 830 tov de M4 is de schrijfsnelheid die 2x zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Ik weet niet wat voor laptop je hebt en hoeveel je de DVD-drive gebruikt. Anders is het misschien ook een optie om de dvd-drive eruit te halen en daar een caddy te plaatsen voor je huidige hdd. Op die manier behoud je veel opslagruimte in je laptop.

Heb het zelf ook gedaan met mijn Dell laptop, werkt prima. Een universele caddy kost op ebay iets van 12 dollar. Handleidingen zijn veel op internet te vinden. Als je een beetje populaire laptop hebt zijn er waarschijnlijk zelfs youtube filmpjes van.
Pagina: 1