Boxen aan tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodig
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Sinds gister boxen op mijn kamer gezet en daarover moet het geluid van mijn pc, ps3 en evt tv over afgespeeld worden. Echter heeft de stereotoren (heet versterker/receiver?) maar 1 aansluiting voor tulp (cd), de ander gaf geen mooi geluid (phono) heb dus nu een tulp naar 3,5mm kabeltje gebruikt waar de tulp in de stereotoren gaat en de 3,5mm in de tv. PS3 is met hdmi gekoppeld aan tv en geeft dus geluid door en de pc heb ik met vga gekoppeld en nu dus een 3,5mm naar 3,5mm (allebei male) van de audio out van de pc naar audio in van de TV gedaan.

Mijn vraag nu: Is dit een logisch setup? Sturen mijn pc en ps3 op deze manier wel de goede signalen? Of is het logischer om met splitters te gaan werken en zowel pc als ps3 naar 1 tulp werken en die aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Als je TV geen line-out heeft is dat waarschijnlijk wel de logische setup. je kan kijken of je eventueel een line via de scart-aansluiting kan krijgen als je een output-adapter neemt van scart naar bijvoorbeeld s-vga + stereo.
Dat je de cd-input moet hebben klopt inderdaad. De phono moet je zeker niet gebruiken. Die is voor LP-spelers of andere devices met een laag input-signaal. De line-out van cd-spelers e.d. ligt hoger, en dus kan je met verkeerd aansluiten zonder al te veel moeite e.e.a intern slopen in je versterker.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-07 21:35
Moderne tv's hebben vaak van die nare postprocessing truukjes die wat tijd kosten, als je je boxen niet op je tv aansluit heb je dus kans dat je geluid uit sync loopt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodig
kroegtijger schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:57:
Als je TV geen line-out heeft is dat waarschijnlijk wel de logische setup. je kan kijken of je eventueel een line via de scart-aansluiting kan krijgen als je een output-adapter neemt van scart naar bijvoorbeeld s-vga + stereo.
Dat je de cd-input moet hebben klopt inderdaad. De phono moet je zeker niet gebruiken. Die is voor LP-spelers of andere devices met een laag input-signaal. De line-out van cd-spelers e.d. ligt hoger, en dus kan je met verkeerd aansluiten zonder al te veel moeite e.e.a intern slopen in je versterker.
Ohoh, had gister dus mn playstation op de phono zitten :( Hoe kan je merken of ik wat gesloop heb?

Maar de line-out van de tv (3,5mm headphone) geeft gewoon goed geluid en is prima bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
nodig schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:02:
[...]

Ohoh, had gister dus mn playstation op de phono zitten :( Hoe kan je merken of ik wat gesloop heb?
Het werkt niet of het kraakt. Maar gezien je blijkbaar dus een (oude) toren gebruikt denk ik ook dat er niet veel meer uit te halen is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodig
LiquidT_NL schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:04:
[...]

Het werkt niet of het kraakt. Maar gezien je blijkbaar dus een (oude) toren gebruikt denk ik ook dat er niet veel meer uit te halen is.
Ben niet echt in de audio maar vond de lage tonen heel laag en zwaar klinken op die phono. Dacht/vind dat deze toren+boxen een hele verbetering zijn ipv een logitech 2.1 setje die ik eerst had, de set stond maar te verstoffen in de woonkamer waar mijn ouders hem niet gebruikten. Is inderdaad een oud setje, cassettebandjes kunnen erin en een platenspeler stond er bovenop, CD speler heeft er nooit aangezeten, die zou in die tijd nog wel heel erg duur zijn geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Je kan inderdaad de 3,5mm jack output gebruiken, maar die zal wel voor een hoofdtelefoon bedoeld zijn. Waarschijnlijk kan je dan weer wel het volume regelen met de remote van de tv, wat met de line-out niet kan, maar de kans bestaat dat je de output te ver open zet en vervolgens dus een overstuurd signaal krijgt. Hoor je snel genoeg dan ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
nodig schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:16:
[...]

Ben niet echt in de audio maar vond de lage tonen heel laag en zwaar klinken op die phono. Dacht/vind dat deze toren+boxen een hele verbetering zijn ipv een logitech 2.1 setje die ik eerst had, de set stond maar te verstoffen in de woonkamer waar mijn ouders hem niet gebruikten. Is inderdaad een oud setje, cassettebandjes kunnen erin en een platenspeler stond er bovenop, CD speler heeft er nooit aangezeten, die zou in die tijd nog wel heel erg duur zijn geweest :P
Ik had even een entertje vergeten. Wat ik bedoel is:
1. Je kan kijken of de phono ingang kapot is als het geluid niet goed klinkt er uit. Dat is enkel te testen met een apparaat dat werkelijk phono output. Ik zou me er niet druk om maken, je gebruikt hem niet snel.

2. Ik denk dat je zo wel het maximum uit deze oudere receiver haalt (je originele vraag in OP)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57

FeaR

In GoT we trust

nodig schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:16:
[...]
Ben niet echt in de audio maar vond de lage tonen heel laag en zwaar klinken op die phono.
Zoals gezegd is de Phono-ingang bedoeld voor bijvoorbeeld platenspelers welke een relatief zwak signaal hebben. Maast de extra versterking doet deze ingang nog wat anders: een sterke aanpassing van de frequentiecurve (RIAA-correctie). Dat betekent dat lage tonen tot 20 dB worden versterkt en hoge tonen 20 dB worden verzwakt:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/RIAA-EQ-Curve.svg/615px-RIAA-EQ-Curve.svg.png

Een "gewoon" apparaat aansluiten op een Phono-ingang klinkt dus inderdaad nergens naar.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodig
kroegtijger schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:18:
Je kan inderdaad de 3,5mm jack output gebruiken, maar die zal wel voor een hoofdtelefoon bedoeld zijn. Waarschijnlijk kan je dan weer wel het volume regelen met de remote van de tv, wat met de line-out niet kan, maar de kans bestaat dat je de output te ver open zet en vervolgens dus een overstuurd signaal krijgt. Hoor je snel genoeg dan ;)
Ah, ik snap wat je bedoeld, hem de PC op max staan, TV op max en proberen zo laag mogelijk te houden want als je tv zachter zet en stereo harder klinkt het er niet beter op.
LiquidT_NL schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:25:
[...]

Ik had even een entertje vergeten. Wat ik bedoel is:
1. Je kan kijken of de phono ingang kapot is als het geluid niet goed klinkt er uit. Dat is enkel te testen met een apparaat dat werkelijk phono output. Ik zou me er niet druk om maken, je gebruikt hem niet snel.

2. Ik denk dat je zo wel het maximum uit deze oudere receiver haalt (je originele vraag in OP)
1. Oh ik dacht dat ik de hele toren daarmee sloopte, dus ook het geluid over de andere poorten :P, nee de phono ingang word waarschijnlijk toch niet meer gebruikt.
2. Mooi, ik vind het een hele vooruitgang op een logitech 2.1 setje (van 20 euries) met overpowered bass, oortjes die ik gebruik (sennheisser cx300-ii) hebben ook een extra bass, daarbij is dit setje toch weer eens wat anders zonder versterkte bass :P
FeaR schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:30:
[...]

Zoals gezegd is de Phono-ingang bedoeld voor bijvoorbeeld platenspelers welke een relatief zwak signaal hebben. Maast de extra versterking doet deze ingang nog wat anders: een sterke aanpassing van de frequentiecurve (RIAA-correctie). Dat betekent dat lage tonen tot 20 dB worden versterkt en hoge tonen 20 dB worden verzwakt:

[afbeelding]

Een "gewoon" apparaat aansluiten op een Phono-ingang klinkt dus inderdaad nergens naar.
Aha, dan heb ik het toch goed gehoord dat de lage tonen veel zwaarder/harder klonken. Geen BF3 proberen en alleen dat geluid in het menu al :o

---------------------------------

Bedankt voor jullie hulp, probleem opgelost; ik laat het zo staan :) Weer wat bijgeleerd over de oude stereotoren :D Thanks!
Pagina: 1