SAN, OS draaien op zelfde disk als opslag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjender101
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-08-2022
Hallo,

Ik heb een SAN met 10 SAS schijven in een RAID5 opstelling voor data opslag.
Nu heb ik in dezelfde server 2 SATA schijven in RAID1 opstelling voor Windows 2008 R2.

De data wordt door middel van iSCSI en voor andere services via \\IPadres\map aangesproken.

Nu vroeg ik mij af of we inboeten op snelheid van de SAS schijven omdat we ons OS op 2 SATA schijven hebben gezet.
Wordt het geheel sneller als we die 2 SATA schijven verwijderen en een extra partitie op de SAS omgeving plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom denk je dat er iets verandert als je dat doet? Wat is je gedachtegang daar achter? In welk opzicht denk je dat het aanbieden van data wat op de SAS array staat sneller zou gaan als het OS er ook op draait, met de nodige IO die 't vereist om te draaien?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjender101
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-08-2022
Het was ook maar een brainwave :)
De iSCSI target software staat op de SATA schijven.
Gaat de data van de SAS schijf niet door de SATA schijven heen?

maar uit je reactie begrijp ik dat die rechtstreeks naar de client zal gaan vanaf de SAS schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus als ik een VM host heb, met z'n VM schijven op een SAN, maar de virtualizer staat op een SD kaartje, beperk ik dan de performance van de VMs omdat alles via het SD kaartje zal gaan? Eh, nee ;). Het maakt dus niet uit waar de iSCSI software staat, want dat wordt toch in 't geheugen geladen. Je beperkende factor is dan datgene wat het langzaamst is, je RAID5 array op de SAS schijven, of je netwerk.
Daarbij, als er iets van de SATA schijven gelezen moet worden, kunnen ze genoeg IOPS leveren voor dat wat ze moeten leveren.

Commandline FTW | Tweakt met mate