• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05-2025
Beste Tweakers,

Een lang verhaal maar beter dat dan een onvolledige topic start ;)

Het probleem: Kort geleden is mijn pc begonnen met random freezes.

Om vanaf het begin te beginnen: Ongeveer een half jaar geleden ben ik begonnen met het samenstellen van een pc. Dit allemaal met tweedehands onderdelen. De configuratie zoals die ongeveer een half jaar heeft gedraaid:

MB: Asus P5B Premium Vista Edition
CPU: E6750
MEM: DDR2 2x1GB 667Mhz
GC: Nvidia GTX550Ti
HDD: Sata1 160GB
Voeding: BeQuiet 430 Watt

De gegevens van het mem heb ik zo niet bij de hand, is eventueel wel achter te komen.

Tot zover dus nog geen problemen. Echter bleek dat de capaciteiten me te weinig waren (voor wie niet? :+). Dus upgraden. CPu en MEM aangepakt. Een Q6600 opgesnort en 4x 1GB Team Xtreem 800Mhz geheugen. Alles leuk en aardig, stuk hogere 3dmark score etc etc. Tevredenheid dus. Maar een mens wil meer. Een SSD dit maal. Een crucial m4 besteld en die geruild met een vriend voor een Intel 320 (120GB). Hij had me al gewaarschuwd dat ik geen intel driver hiervoor moest installeren want dan zou windows random raar gaan doen (bsod, freezes, reboots). En jawel ik deed het toch (niet bewust hoor! :9) dus ja, bsod's en freezes kwamen. Echter (en dat vind ik het raar) ook in de BIOS en tijdens de POST.

Wat ik heb gedaan:
Alle OC settings terug (een stevige OC van 20% op de CPU en het MEM)
Overtollige hardware afgekoppeld (ODD, fans en secondary hdd)
Memtest 3 passes > OK.

Kort samengevat:
PC draaide prima met tweedehands onderdelen. Tot een Q6600, 4GB RAM en een Intel320 ssd toegevoegd werden. Na het installeren van de driver voor de ssd: random freezes en BSOD's. soms binnen een paar seconde nadat de pc gestart is en soms pas na een paar uur. Mijn gevoel is dat het steeds korter duurt voor een freeze optreed.

Recente configuratie:
MB: Asus P5B Premium Vista Edition
CPU: Q6600
MEM: Team Extreem DDR2 4x 1GB 800Mhz
GC: Nvidia GTX550Ti
HDD: Intel 320 120 GB
Voeding: BeQuiet 430 Watt

Welk onderdeel denken jullie dat het is?
Voeding? CPU? HDD (kan toch niet?)? MoBo?

Ben ik nog iets vergeten? Heb ik iets stoms gedaan? Wie wil er meedenken? Ik weet het even niet meer. |:(

Bvd,
Bas

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:33
Kun je in veilige modus komen zonder dat hij crashed? Dan weet je of het een driver probleem is (al weet ik niet of de desbetreffende driver ook geskipped wordt in de veilige modus). Probeer eens de meuk: Intel SSD Toolbox 3.1.2 te draaien, misschien vindt deze wat.

• dramborleg
Nope veilige modus is niet veilig voor feezes. Die toolbox heb ik geinstalleerd en toen zijn de problemen begonnen.

Dank voor het meedenken!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 22:11

skoozie

SCSI

temperaturen? heeft het wel goed gedraaid zonder SSD maar met de Q6600? is die goed aangesloten?
probeer het eens zonder die SSD of het dan wel werkt. om helemaal zeker te zijn dat het die SSD is.

Snap ook niet dat je een nieuwe SSD koopt en ruilt voor een waarbij vermeld wordt dat er problemen mee zijn...

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:33

• dramborleg
skoozie schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:02:
temperaturen? heeft het wel goed gedraaid zonder SSD maar met de Q6600? is die goed aangesloten?
probeer het eens zonder die SSD of het dan wel werkt. om helemaal zeker te zijn dat het die SSD is.

Snap ook niet dat je een nieuwe SSD koopt en ruilt voor een waarbij vermeld wordt dat er problemen mee zijn...
Mij is verteld dat dit puur de driver aan ging en niet de drive zelf. (ga nu zelf ook twijffelen, een raar verhaal) De drive heeft bij de vorige eigenaar prima gedraaid voor meer dan een jaar.

HDD weer alleen aansluiten is een goede optie idd.

Temperaturen netjes in de gaten gehouden gedurende het overclocken. 60 graden als de max aangehouden.
Niet het idee dat dat het is aangezien die intel toolbox aangaf dat de laatste firmware geinstalleerd was.

[ Voor 28% gewijzigd door dramborleg op 21-12-2012 10:09 ]

Pagina: 1