Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:39

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Hallo,

ik ben nu 18 jaar, bijna 19 en doe een BOL opleiding MBO Niveau 4 ICT Systeembeheerder met dubbel kwalificatie applicatie ontwikkelaar. Dit is een vierjarige opleiding en ik zit nu in het derde. Opleiding is zo ingericht dat ik eerste twee jaar theorie heb met twee keer vier werken 'stage'. Daarna twee semesters stage, één semester theorie en daarna weer één semester stage. Dan heb ik een afstudeer project en is mijn opleiding afgerond.

Zelf zit ik nu in de tweede stage periode in leerjaar drie en er is mij aangeboden om hier te blijven werken. Ze willen graag dat ik een BBL opleiding ga doen. Dus vier dagen werken met één dag school. Ze hebben het in de ICT best druk maar hebben geen 40 uur liggen voor een systeembeheerder en 40 uur voor applicatie ontwikkeling. Aangezien ik beide doe zou ik een perfecte medewerker wezen wat dat betreft. Dan kan ik van beide richtingen wat oppakken.

Maar mijn school kan geen BBL opleidingen geven waarbij ik mijn dubbel kwalificatie houd. Dus dan zou ik moeten kiezen tussen systeembeheer en applicatie ontwikkeling. Ik zie het opzich wel zitten om bij dit bedrijf te blijven werken. Dus dat is geen punt. Daarnaast moet ik nog wel een aantal dingen zeker weten, bijvoorbeeld dat ze niet mij ontslaan als mijn opleiding klaar is, oid.

Dus ik moet een keuze maken tussen mijn huidige opleiding, BOL afmaken, nog anderhalf jaar. Of BBL, waarschijnlijk wel vrijstellingen voor sommige vakken omdat ik meeste theorie al gehad heb en dan applicatie ontwikkelaar.

Wat zouden jullie doen en kunnen jullie mij misschien op dingen wijzen die ik zelf nog niet gezien heb.

Ik weet bijvoorbeeld dat mijn studie financiering stopt omdat ik dan ga 'werken'.
Met mijn huidige werkgever en de studiebegeleider van mijn school hebben we al bijna een gesprek geplant om het e.e.a. te overleggen, maar voor die tijd wil ik zelf ook graag meer informatie.

Mvg.
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Ik zou echt gewoon BOL eerst af maken. Je hebt nog maar 1,5 jaar te gaan. Ook over 1,5 jaar is er nog steeds genoeg werk in de ICT sector en waarschijnlijk zelfs nog meer dan nu.
Als je BOL af hebt hebt dan je een veel betere diploma op zak met mogelijk meer en mooiere vervolgopleidingen tot je beschikking (HBO / WO, masterdegree vervolgopleidingen)
Tenslotte als je nu overgaat op BBL dan zal je eerst nog een paar stappen achteruit moeten doen voordat je weer vooruit kunt gaan. En de tijd die nodig is om om te schakelen naar BBL is erg jammer. Als je BOL blijft doen dan ben je eerder klaar.
Ik ben zelf ooit gestopt in mijn 3e jaar van BOL4 en heb er nog altijd spijt van. (was een bouwkunde opleiding)

[ Voor 7% gewijzigd door SpitfireNL op 21-12-2012 09:54 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou ook gewoon BOL afmaken, als jij straks overstapt naar BBL en je werkgever heeft het iets minder druk kan jij als eerst weg. Ik zou dit risico echt niet willen lopen. Je zou wel bij je werkgever kunnen vragen of je daar meer in de vrije uren en weekenden kan werken. Dan verdien jij wat extra en maak je dus ook wat meer uren voor de baas.

Ik heb ook mijn MBO niet afgemaakt en ben gaan werken en net als hierboven nogsteeds spijt van.
10 jaar later toch nog maar mijn MBO gehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:39

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Ik stop mijn opleiding niet, ik ga over naar een BBL traject. Als het een jaar langer duurt maakt me niet zoveel uit en het bedrijf waar ik nu zit groeit goed. De huidige beheerder heeft het te druk om zich nog bezig te houden met alle ICT taken en volgend jaar komt er weer een nieuw project.

Stel dat ik na mijn opleiding eruit gegooid wordt, dan heb ik een diploma als applicatie ontwikkelaar en daarnaast veel ervaring in het programmeren en veel ervaring in het beheer, ook al heb ik geen diploma voor beheer.
Als ik iemand zou aannemen zou ik wel kijken naar de ervaring. Als iemand veel diploma's heeft maar helemaal niets kan ik de praktijk heb ik liever iemand zonder diploma's maar wel veel kan en wil.
Ik vind het een lastige keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kun je het niet naast je opleiding doen? Aangezien het niet een voltijd baan is, kun je eventueel zo inplannen dat je toch 20 uur per week kunt werken, mits dat ook mogelijk is bij het bedrijf. Je zou eventueel daarna kunnen kijken of je een HBO opleiding kunt volgen als je bij dat bedrijf voltijd aan de slag kunt, nadat je klaar bent met je MBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Eens met eerdere posts. Ik zou je BOL opleiding afmaken en voorstellen om part-time in dienst te gaan. Bijv. met een flexibel contract waarbij je afspreekt dat je sowieso 8/12/16 uur maakt (ik weet niet hoeveel uur je per week beschikbaar bent) en als je bijv. vakantie hebt, je extra werkt en bij tentamens juist wat minder.

Los hiervan kun je ook bijv. je afstudeerproject bij dit bedrijf doen. Dit heeft wel het nadeel dat je minder diverse ervaring opdoet.

[ Voor 5% gewijzigd door Railgunner op 21-12-2012 11:30 ]

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Tenslotte als je bij dit bedrijf aangeeeft dat je toch voor BOL kiest... dan nog zal dit bedrijf je niet laten vallen want ze willen je echt niet kwijt hoor en anders dan wordt je toch wel opnieuw aangenomen bij dit zelfde bedrijf na dat je BOL afgerond hebt.
Het bedrijf en de baan raak je echt niet kwijt, in beide situaties niet... maar je BOL diploma wel!

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Ik raad aan om juist wel voor BBL te kiezen. Het punt met Mbo ICT is dat de arbeidsmarkt nogal zwak is, en dat het lastig solliciteren wordt met enkel een diploma op zak. Als je BBL doet, doe je naast een theoretische basis ook een dosis werkervaring op, wat tijdens latere sollicitaties alleen maar in je voordeel werkt.

Het diploma is voor zowel BOL als BBL gelijk. Beiden zullen naar een Mbo papiertje leiden, alleen is de route naar het diploma compleet anders.

Voor de onderhandeling: Houd er rekening mee dat een werkgever flinke subsidie krijgt op BBL medewerkers krijgt.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 16:47
keuze ligt uiteindelijk bij jezelf. wees er alleen op bedacht dat mocht de economie even wat minder gaan dan is de kans zeer aanwezig dat jij als eerste de pineut bent. je geeft zelf ook al aan dat je moet gaan kiezen ipv beide richtingen. al met al wordt het dus een stapje achteruit. een bbl opleiding zal nooit gelijk aansluiten bij de stof die je nu krijgt dus hier krijg je overlap.

mijn advies is dan ook om te blijven waar je zit en je bol opleiding af te ronden. de suggestie om in je vrije uren daar te werken is natuurlijk nooit verkeerd en behoud de band met het bedrijf voor mogelijkheden na je studie. wellicht kunnen je vervolg stages er ook uit voortvloeien en dat biedt alleen maar meer kansen.

...

Pagina: 1