Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Ik zit met m'n mobieltje al jaren bij Simpel: 150 belminuten voor € 2,50 p/m. That's it. Nooit één probleem gehad. Maar ik ben nogal vaak in het buitenland, vooral Duitsland, en wat me erg handig en praktisch lijkt is GPS in je smartphone en o.a. de mogelijkheid om in een plaats waar je heg noch steg kent een godkoop hotel of Fremdenzimmer te vinden. Volgens een vriend van me kan dat met een app.

Nou heb ik me voor m'n eerste smartphone al helemaal scheel gelezen op internet, vooral over abo's en providers, maar i.p.v. wijzer word ik er alleen maar een beetje daas van, smartphones gaat nog wel maar zodra je wilt weten of een provider goed danwel slecht is kom je alleen maar een stortvloed van tegenstrijdige berichten tegen.

Gamen en al dat soort zware dingen doe ik niet, het zal hoofdzakelijk gaan om bellen, zo af en toe een SMSje, wat praktische info op internet zoeken, niet veel meer. Een eenvoudig toestel lijkt me dus voldoende.

Na wat zoekwerk kwam ik uit op de Sony Xperia P, mooi scherm, aardige specs (ook GPS) en niet al te duur. Nu zie ik dat Hollands Nieuwe een aantrekkelijke aanbieding heeft: toestelprijs € 79,- en dan 275 belminuten, 500MB internet voor € 16,75 over twee jaar.

Maar nu lees ik toch wel veel negatieve dingen over Hollands Nieuwe. Is het echt zo erg met die provider? En zo ja, zijn er dan alternatieven die jullie me kunnen aanraden? Bijvoorbeeld toestel simlockvrij kopen en dan een abo bij Simyo? Of gewoon toch maar 'degelijk' (maar ook duurder) naar KPN of Vodafone?

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-10 21:02
De rekensom is snel gemaakt (vergeet aansluitkosten niet!): een telefoon los kopen met een klein sim-only abonnement is vaak goedkoper dan een abonnement met toestel. De grotere abonnementen zijn vaak goedkoper, maar niet altijd, dan een losse telefoon met sim-only abonnement.

Het is ook vaak voordeliger om een duur abonnement te nemen als je er ook een duur toestel wilt kopen, maar dit is nu niet het geval.

Bij sim-only is het vaak wel duurder om te bellen/sms'en buiten bundel of internetten in het buitenland. Als je dat vaak wilt doen op mobiel internet, is het misschien praktisch een provider te kiezen die je daar en korting of gunstige prijs op kan bieden. Zo had je vroeger losse producten bij providers die je aan of uit kon zetten, zodat je bijv. in het buitenland goedkoper uit bent. Ik weet echter niet of dat soort constructies nog steeds bestaan.

Let er m.n. op dat je een bundel neemt die groter is dan je verbruikt. Vaak ben je goedkoper uit als je een ruimere bundel neemt, maar niet over je belminuten/sms'jes/data heen gaat, dan als je dat 2 maanden in het jaar per ongeluk doet. Helemaal als je ook met regelmaat in het buitenland zit, is het belangrijk hierop een goed abonnement te kiezen.

Alternatieven voor de Xperia P zouden de Samsung Galaxy S Advance en de HTC Desire X kunnen zijn. Dit zijn telefoons die vergelijkbaar zijn in prijs, maar sommige specs zijn misschien wat minder en andere weer beter. Vergelijk hier: http://tweakers.net/price...215/302761;302772;317618/

Ik denk dat je voor jouw doeleinden aan een Xperia P een hele goede telefoon hebt.

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Bedankt voor je reactie en ook voor de link naar die vergelijking. Helder allemaal. Vanmiddag na m'n werk langs de MediaMarkt geweest om alle in aanmerking komende toestellen even in handen te hebben. Bij nader inzien vond ik die Sony het minst, nogal èrg hoekig, de Galaxy kon me ook niet bekoren, ook de rest van de Samsungs niet trouwens, gewoon kwestie van smaak. De HTC daarentegen vond ik gelijk mooi, net zoals de One X. Qua specs ontlopen die drie toestellen elkaar niet eens zoveel dus ik denk dat die HTC Desire X het wordt.

Zit ik alleen nog met de vraag: abo of simlockvrij en dan bijvoorbeeld Simyo. Met die providers heb ik meer moeite dan met het toestel omdat ik geen helder beeld krijg van de kwaliteit die ze leveren. Hollands Nieuwe geeft al een abo van 24 maanden voor €19,25 p/m, 275 belminuten/sms, datalimiet 500MB, toestel gratis. Dat is dus in totaal €462 in die twee jaar + eenmalig 'bezorgkosten' van €25,- = € 487,-

Nieuw toestel simlockvrij kost zo'n €270,- Een abo bij Simyo met 200 belminuten/sms en 500MB internet kost €13,50 p/m + eenmalige aansluitkosten à €15,- Na twee jaar kom ik dan uit op € 609,- Ben je met dat abo van HN toch €122,- goedkoper uit in die twee jaar. Maar hoe goed/slecht/betrouwbaar of juist onbetrouwbaar is HN? En kom je met een abo van HN ook uit de voeten in het buitenland? (voor mij erg belangrijk).

Als je een vergelijkbaar abo bij KPN neemt, 250 belmin/sms en 1000MB internet (het is 250 òf 1000, 500 hebben ze niet) ben je in twee jaar € 644,95 kwijt. Maar afgaande op de reacties her en der is KPN wel de meest betrouwbare provider.

Een vergelijkbaar abo bij Vodafone, 250 belmin, onbeperkt sms, 500MB internet kost zelfs €922,56 per twee jaar.

Voor mij onbegrijpelijke prijsverschillen, daar ben ik nog niet uit. Advies dus welkom!

[EDIT] 24 december: het is uiteindelijk de HTC One S geworden, net iets betere specs dan de hierboven genoemde Desire, lag perfect in de hand (de One X was me net iets te breed), design beviel me ook. Met m'n KvK-nummer kon ik bij Vodafone een aardig abonnement afsluiten: iets van 200 belmin., sms gratis, 2GB internet voor €35,- p/m ex BTW waarvan de eerste 8 maanden 50% korting. Voor 5 Euro extra p/m zonder extra kosten overal internetten in Europa, in mijn geval ook wel praktisch.

[ Voor 12% gewijzigd door Walker78 op 28-12-2012 19:34 ]