Toon posts:

[Ervaringen] CPU temperaturen van A10-5800K

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vraag/probleem, namelijk dat ik de temperaturen zou willen weten van mijn CPU, zowel idle als onder full-load. Nou zou dat makkelijk op te lossen moeten zijn met de applicaties die daarvoor bestaan, echter:

Speccy meent idle (dus geclockt op 1400 MHz) 60 graden celcius, HW Monitor 44, het BIOS 32, en zowel Aida64 als CoreTemp beide -8. Ik heb ook Gigabytes EasyTune geprobeerd, en die geeft ietwat realistische waardes met 24 graden idle en 50 onder load van prime95, maar ook daar heb ik door de andere waardes wat twijfels over.

Waar kan dit aan liggen en waar haal ik betrouwbare waardes vandaan?

Ik heb wat gezocht en kwam op het forum van CoreTemp terecht, waar de maker aangeeft dat het een probleem is met de sensors van de processors. Wat hij zegt lijkt te kloppen: als ik prime95 ga draaien schiet de temperatuur naar 35c onder load, wat echter nog steeds ietwat laag lijkt te zijn.

Wat zijn de ervaringen wat betreft temperaturen van mensen die deze processor gebruiken?

Mijn setup: het moederbord is een GA-F2A85X-UP4 en de koeler is een naar mijn weten correct geïnstalleerde 412S van Cooler Master. De boxed cooler heb ik ook even geprobeerd, maar maakte herrie en de waardes baarden mij zorgen, maar hetzelfde dus met een betere koeler.

Verwijderd

Kijk eens wat realtemp: http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/Real_Temp/ aangeeft.
Draai eens prime samen met Real Temp.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 22:24 ]

• mterbekke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-10-2023
Dude, heeft E65 geholpen of duidelijkheid verschaft inmiddels? Mocht software geen uitkomst bieden: check iig even of je niet teveel koelpasta hebt gebruikt.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Real Temp meldt dat de processor niet ondersteunt wordt helaas. Koelpasta heb ik iets meer dan een rijstkorrel op het midden van de CPU gedaan, de koeler een beetje bewogen over de heat spreader zodat het gelijkmatig verspreid is en vervolgens geinstalleerd en strak vastgezet volgens de instructies.

Ik denk dat het probleem ook meer te maken heeft met de sensoren van deze serie aan processors als ik de reactie van de CoreTemp ontiwkkelaar lees, dat is ook de reden waarom ik om ervaringen vraag :). Maar bedankt voor de reacties dusver.

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-02 20:25
CPUID HWmonitor werkt bij mij perfect met FM2A75M-ITX en A10 5800K.
Probeer die even, mijn temperaturen zijn:

CPU idle 28 - load 50

CPU cooler Scythe Big Shuriken 2 Rev.B
2x 92mm intake en 1x140mm outtake.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Normaal gesproken moet je uit gaan bij een luchtkoeler dat idle temperaturen tussen de 28 en pak weg 35 graden idle liggen. Waardes die een stuk eronder liggen kan je al vanuit gaan dat dit niet klopt want er zit altijd wel een verschil van pak weg 10 graden tussen kamertemp en cpu temp.

Maximaal durf ik niet bij van een nieuwe serie AMD cpu's te zeggen maar de oudere series stonden wel bekend erom dat ze vrij warm werden. Evenzogoed kan 50 graden best en zou op zich ook een prima max temp zijn, en ik er wel vanuit ga dat die nieuwe AMD's ook tot pak weg 67 graden max kunnen hebben.
Pagina: 1