• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 21:05

Systeemspecificaties:

AMD A8 3850 2.90GHz 4MB FM1 Box
AOpen Mini Tower H425C mATX 350W (zwart&zilver)
ASRock A75M-HVS AMD A75, SATA600 RAID, HDMI
Corsair 1x4GB, DDR3, PC12800, CL9, XMS3
Samsung DVD-/+/RAM SH-222BB/BEBE 22x, SATA (zwart)
Samsung SSD 2.5", 64GB, SATA600, 830 Series

Probleem:

Het systeem gaat aan maar doet daarna niets, er is geen beeld en het systeem reageert verder nergens op. (Het indrukken van de aan/uitknop heeft geen effect, zelfs niet na de normale seconde of 6)

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

Ik heb het systeem zo kaal mogelijk opgestart => Alleen cpu en geheugen.
Het geheugen in de andere geheugenbank geplaatst.
Een pci videokaart geplaatst. Deze wordt automatisch geactiveerd of moet ik dit toch in de bios instellen?
Een bios reset uitgevoerd.
De monitor getest.
Een nieuw moederbord geplaatst (zelfde type) en daarna alle stappen herhaald.

Wat voor mij nieuw is dat dit moederbord geen foutcodes geeft door middel van geluid. Niet via de systeemspeaker of de geluidskaart. Omdat ik een nieuw moederbord geplaatst heb, en de kans dat deze doa is zeer klein is moet het wel in de cpu zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door harry64 op 20-12-2012 20:33 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je alle kabels wel aangesloten? Hele volksstammen lijken de 4 pins of 8 pins connector bij de CPU te vergeten :)

• harry64
Jazeker, die is aangesloten.

Misschien vergeten te melden, maar het systeem heeft een maand of 2 prima gewerkt. Pas eergister toen het systeem niet uit de standby modus kwam is dit probleem ontstaan.

Klopt het dat dit moederbord geen gebruikt maakt van "beepcodes"?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Maak je hd eens los en start vanaf een livecd.
Misschien voeding uitwisselen(lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
jan99999 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:24:
Maak je hd eens los en start vanaf een livecd.
Misschien voeding uitwisselen(lenen).
De hd is niet aangesloten omdat deze (als het goed is) geen effect heeft op de rest van het systeem. Een livecd gaat niet werken omdat ik de post niet eens te zien krijg.

De voeding uitwisselen is nog 1 optie die ik kan nazien, vandaag heb ik een vervangende voeding mee om dit ook uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Alles buiten de kast opbouwen, met minimale hardware. Misschien kortsluiting naar de kast of iets van de kast defect, misschien start knop.

Zelf heb ik een keer gehad dat de pc aanging, alle fans werkten, maar geen beeld.
Ik had zelf de pasta op de cpu vernieuwd(en gelukkig werkte de pc van te voren wel), dus de cpu koeler 2x a 3 x opnieuw erop gezet, toen deed de pc het weer. Oorzaak heb ik op liggen zoeken(op internet) maar nooit kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Probeer eens je systeem helemaal van het stroom te halen, dan (b.v. door middel van een stekkerblok met aan/uit schakelaar) weer stroom op je pc zetten (niet te letterlijk nemen :9 ) en je pc aanzetten.

Ik heb n.l. bij mijn pc een soortgelijk probleem (komt bij mij door mijn videokaart, Sapphire 6850). Ik kan alleen mijn pc aanzetten als hij eerst van het stroom is afgeweest. en alle stroom uit het systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
LnC schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:47:
Probeer eens je systeem helemaal van het stroom te halen, dan (b.v. door middel van een stekkerblok met aan/uit schakelaar) weer stroom op je pc zetten (niet te letterlijk nemen :9 ) en je pc aanzetten.

Ik heb n.l. bij mijn pc een soortgelijk probleem (komt bij mij door mijn videokaart, Sapphire 6850). Ik kan alleen mijn pc aanzetten als hij eerst van het stroom is afgeweest. en alle stroom uit het systeem is.
Dit heb ik feitelijk al gedaan omdat de pc alleen uit gaat door de stekker eruit te trekken. Als ik vanmiddag thuis ben zal ik eerst eens een andere voeding plaatsen om te kijken of de huidige wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
harry64 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:08:
Dit heb ik feitelijk al gedaan omdat de pc alleen uit gaat door de stekker eruit te trekken. Als ik vanmiddag thuis ben zal ik eerst eens een andere voeding plaatsen om te kijken of de huidige wel goed is.
De voedingen die standaard bij zo'n A-open kast zitten zijn heel vaak B merken hetgeen je zelf ook wel had kunnen verwachten als je de prijs bekijkt van de kast. Eigenlijk is goedkoop dan duurkoop want ik verwacht dat het gewoon die voeding is en je uiteindelijk dan toch nog een losse voeding erbij moet pakken.

Je kan er ook vanuit gaan dat die voeding bij lange na geen 350 wat levert en dit vaak het maximaal haalbare is. In de praktijk kan je blij zijn als ie de helft continu kan leveren en dat is nu eenmaal het nadeel van de B-klasse voedingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Roel1966 op 21-12-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
Roel1966 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:49:
[...]

De voedingen die standaard bij zo'n A-open kast zitten zijn heel vaak B merken hetgeen je zelf ook wel had kunnen verwachten als je de prijs bekijkt van de kast. Eigenlijk is goedkoop dan duurkoop want ik verwacht dat het gewoon die voeding is en je uiteindelijk dan toch nog een losse voeding erbij moet pakken.

Je kan er ook vanuit gaan dat die voeding bij lange na geen 350 wat levert en dit vaak het maximaal haalbare is. In de praktijk kan je blij zijn als ie de helft continu kan leveren en dat is nu eenmaal het nadeel van de B-klasse voedingen.
Het systeem werkt dus wel met een andere voeding, de Aopen voeding blijkt dus niet meer het vereiste vermogen te leveren. In principe heeft het systeem bijna 3 maanden prima gedraaid.

De reden dat ik voor deze kast met bijbehorende voeding gekozen heb is de `Best buy guide` van Tweakers in september 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
Tja, of A-open nou een B of A-merk voeding is maakt eigenlijk niet uit. Je hebt een erg licht systeem qua verbruikers en elke voeding zou hier moeten volstaan. Dit is volgens mij licht genoeg dat een pico-PSU van minder dan 100W nog zou volstaan.

Volgens mij is de betere conclusie dat de voeding gewoon kapot is. Ruilen, heb je in elk geval voor de toekomst een reserve klaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 19:20:
Tja, of A-open nou een B of A-merk voeding is maakt eigenlijk niet uit. Je hebt een erg licht systeem qua verbruikers en elke voeding zou hier moeten volstaan. Dit is volgens mij licht genoeg dat een pico-PSU van minder dan 100W nog zou volstaan.

Volgens mij is de betere conclusie dat de voeding gewoon kapot is. Ruilen, heb je in elk geval voor de toekomst een reserve klaar liggen.
Helaas denken vele mensen te gemakkelijk over een voeding terwijl het wel een heel belangrijk onderdeel van je pc is. Te vaak word er dan ook onterecht bespaard op de voeding en geredeneerd van als er maar 12 V en 5 V uit komt en het wattage genoeg is.

Het wattage ligt ook heel anders bij B-merk voedingen die veelal alleen het maximaal haalbare erop zetten hetgeen in de praktijk vaak vele malen lager kan zijn. Daarbij schommelen de voltages vaak erg en zitten er veel te grote afwijkingen in waardoor een systeem onstabiel kan worden en zelfs beschadigd.

Ook bij pico-PSU's zit er behoorlijk verschil maar vooral bij ATX voedingen is dat verschil vaak nog vele malen groter. Mijn raad is dan ook beter een A-merk voeding nemen met een laag wattage dan een B-merk met een zogenaamd hoger wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Oh, op zich heb je wel gelijk dat je beter kwaliteit kan kopen, maar in dit specifieke geval zal de voeding - indien niet defect - vast wel voldoen. Stressed zal 'ie max 120W doen, idle 50W, als ik deze site mag geloven. En 120W zal een 350W voeding toch echt wel kunnen leveren, zelfs als het een B-merk is.

Bij het opstarten zal de GPU nog geen werk hebben, CPU zal ook niet volledig loaded zijn, dus als het systeem het dan niet doet met deze voeding, dan is de conclusie 'voeding defect' wel de meest waarschijnlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Misschien heb je last van een te lage spanning uit je voeding ik heb dit probleem zelf gehad met een CM 750 watt in samenhang met 2 asus motherboarden de voeding gaf ipv 5 volt slechts 4,45 volt en dat was te weinig om de systemen te starten.
Heb nu een b merk voeding van 550 watt welke iets meer dan 5 volt geeft en heb geen problemen.
Dit schijnt zelfs bij nieuwe voedingen vaker voor te komen.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
harry64 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:15:
Klopt het dat dit moederbord geen gebruikt maakt van "beepcodes"?
Is er wel een speaker aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 23:43:
Bij het opstarten zal de GPU nog geen werk hebben, CPU zal ook niet volledig loaded zijn, dus als het systeem het dan niet doet met deze voeding, dan is de conclusie 'voeding defect' wel de meest waarschijnlijke.
Net bij het opstarten zal de cpu full loaded zijn want vergeet niet dat op dat moment zowel het OS als alle drivers ingeladen moeten worden. Alleen zal idd de gpu dan nog niet zoveel te doen hebben maar bij dit soort cpu met ingebouwde gpu word de cpu hoe dan ook belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Roel1966 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 01:05:
[...]
Net bij het opstarten zal de cpu full loaded zijn want vergeet niet dat op dat moment zowel het OS als alle drivers ingeladen moeten worden. Alleen zal idd de gpu dan nog niet zoveel te doen hebben maar bij dit soort cpu met ingebouwde gpu word de cpu hoe dan ook belast.
Uiteraard, en zeker met een SSD in het systeem: dan is de cpu een bottleneck, dus die wordt maximaal gebruikt. Maar max gebruikt voor de taken die er dan nodig zijn, niet voor wat 'ie maximaal kan doen. Het lijkt mij dat bij het opstarten er vooral IO en geheugenbewerkingen zullen plaatsvinden en relatief weinig floating point berekeningen of cryptografische bewerkingen, om maar wat te noemen. Dus de CPU zal best wat te doen hebben, maar full loaded? Verwacht ik niet. Dus ik blijf er bij: tijdens het opstarten zal dit systeem onder de 100W trekken en dat moet zelfs een slechte B-merk 350W voeding kunnen leveren.

B-merk voedingen zullen de cijfertjes zo positief mogelijk presenteren - en dan in de praktijk een te laag wattage op, bijvoorbeeld, de 12V lijn leveren. Daar zal je last van hebben zodra je de voeding serieus gaat belasten.
Ook zullen ze wat goedkopere onderdelen gebruiken of wat minder betrouwbare assemblage - en dan zal je wat vaker zien dat ze na, zeg, drie maanden goed werken alsnog kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
kluyze schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 00:01:
[...]
Is er wel een speaker aangesloten op het moederbord?
Jazeker, deze heb ik op beide moederborden aangesloten en getest.
Read schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 23:53:
Misschien heb je last van een te lage spanning uit je voeding ik heb dit probleem zelf gehad met een CM 750 watt in samenhang met 2 asus motherboarden de voeding gaf ipv 5 volt slechts 4,45 volt en dat was te weinig om de systemen te starten.
Heb nu een b merk voeding van 550 watt welke iets meer dan 5 volt geeft en heb geen problemen.
Dit schijnt zelfs bij nieuwe voedingen vaker voor te komen.
Aangezien ik zelf ook benieuwd ben ga ik het voltage ook nog even controleren.
Roel1966 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 19:58:
[...]

Helaas denken vele mensen te gemakkelijk over een voeding terwijl het wel een heel belangrijk onderdeel van je pc is. Te vaak word er dan ook onterecht bespaard op de voeding en geredeneerd van als er maar 12 V en 5 V uit komt en het wattage genoeg is.

Het wattage ligt ook heel anders bij B-merk voedingen die veelal alleen het maximaal haalbare erop zetten hetgeen in de praktijk vaak vele malen lager kan zijn. Daarbij schommelen de voltages vaak erg en zitten er veel te grote afwijkingen in waardoor een systeem onstabiel kan worden en zelfs beschadigd.

Ook bij pico-PSU's zit er behoorlijk verschil maar vooral bij ATX voedingen is dat verschil vaak nog vele malen groter. Mijn raad is dan ook beter een A-merk voeding nemen met een laag wattage dan een B-merk met een zogenaamd hoger wattage.
Voor mijn eigen huidige en vorige systemen heb ik altijd gekozen voor een a-merk voeding met een capaciteit waarmee er nog ruimte was voor een systeemupgrade. Helaas heb ik daarmee ook problemen gehad met het leveren van de weinig voltage. Maar Vanaalten zegt, vor een systeem als dit moet deze voeding toch gewoon voldoen?

Ik heb de klantenservice van de webshop gesproken en afgesproken de behuizing terug te sturen. Gezien de tijd vanhet jaar kan het helaas even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
vanaalten schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 10:29:
B-merk voedingen zullen de cijfertjes zo positief mogelijk presenteren - en dan in de praktijk een te laag wattage op, bijvoorbeeld, de 12V lijn leveren. Daar zal je last van hebben zodra je de voeding serieus gaat belasten.
Ook zullen ze wat goedkopere onderdelen gebruiken of wat minder betrouwbare assemblage - en dan zal je wat vaker zien dat ze na, zeg, drie maanden goed werken alsnog kapot gaan.
Ik weet niet of de term ripple je iets zegt maar dat is dus de fluctuatie van de diverse voltage lijnen hetgeen inhoud dat b.v. 12 V kan schommelen tussen 11 en 13 V heel extreem genomen dan. Dit probleem is dus vooral bij de B merk voedingen door idd het gebruik van goedkope onderdelen.

Ander punt is de beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting hetgene ook vaak nog wel eens wil ontbreken bij de B-merk voedingen. Het is dus niet alleen dat ze niet het maximale wattage kunnen leveren maar er zijn veel meer zaken die heel belangrijk zijn.

Je kan dan ook niet zomaar met een multimetertje eventjes kijken of voltages goed zijn want hier komt veel meer bij kijken. Om ripple op de lijnen te meten zal je sowieso al een oscilloscoop nodig hebben en qua multimeter een geeikte multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Roel1966 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 17:33:
Ik weet niet of de term ripple je iets zegt maar dat is dus de fluctuatie van de diverse voltage lijnen hetgeen inhoud dat b.v. 12 V kan schommelen tussen 11 en 13 V heel extreem genomen dan. Dit probleem is dus vooral bij de B merk voedingen door idd het gebruik van goedkope onderdelen.

Ander punt is de beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting hetgene ook vaak nog wel eens wil ontbreken bij de B-merk voedingen. Het is dus niet alleen dat ze niet het maximale wattage kunnen leveren maar er zijn veel meer zaken die heel belangrijk zijn.

Je kan dan ook niet zomaar met een multimetertje eventjes kijken of voltages goed zijn want hier komt veel meer bij kijken. Om ripple op de lijnen te meten zal je sowieso al een oscilloscoop nodig hebben en qua multimeter een geeikte multimeter.
Inderdaad, ook dingen die je bij een B-merk wat meer zal tegenkomen. Het gaat alleen wel wat ver om te zeggen dat B-merk per definitie slecht is. Een merk dat 100% retouren krijgt zal niet lang bestaan. Ook een B-merk mikt op het maken van een product dat over het algemeen, voor de meeste consumenten, goed zal voldoen. Ook een B-merk is niet gebaat bij producten die binnen de garantietermijn kapot gaan.

Ga je overklokken, of zoek je op andere manieren de grenzen van je voeding, dan zal je met een B-merk eerder problemen hebben. Een ripple op de 12V of 5V lijn zal dan eerder een probleem zijn. Bij doorsnee gebruik heb je daar wat minder last van: de DC-DC converter die erna zit compenseert ook wel wat.

Maar goed, dit gaat nogal off-topic. We zijn het denk ik wel met elkaar eens dat B-merk voedingen niet de beste kwaliteit zal zijn, hooguit verschillen we van mening over hoe groot dat kwaliteitsverlies is. On-topic denk ik dat het duidelijk is dat deze voeding gewoon defect is.
Pagina: 1