iMac open: is dit normaal voor een power supply?

Pagina: 1
Acties:

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09-2024
Mijn 27" 2011 iMac maakte een irritant geluid en het blijkt een powersupply probleem te zijn. Heb 'm open gemaakt met de intentie om mijn ssd eruit te halen en hem op te sturen naar Apple. Wel eerst zelf naar de power supply gekeken. Daar kwam ik het volgende tegen:

https://www.dropbox.com/sh/bbzq9cn1cy4xnlt/hQSGUgy4d2

Weet iemand of die gele pasta altijd zo zit? Het lijkt net alsof het ergens uitgelekt is en weer hard geworden...

Hopelijk kan iemand me helpen! Weet nu niet wat ik moet doen

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Das waarschijnlijk gewoon pasta die er tussen gespoten word om resonaties en coil whine tegen te gaan.
Zit wel vaker in voedingen :)

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 20-12-2012 20:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja dat is normaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kjid
Oke, bedankt! Dan ga ik mn ssd eruit halen en hopen dat apple care het voor me fixt.

[ Voor 5% gewijzigd door Kjid op 20-12-2012 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 11:38
Kjid schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:22:
Oke, bedankt! Dan ga ik mn ssd eruit halen en hopen dat apple care het voor me fixt.
ehh... in de garantie voorwaarden staat toch dat je je imac niet open mag halen? het is geen user serviceble part. Dit gaat toch niet onder apple-care vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:17
Dit gaat niet onder applecare vallen nee. Ze kunnen wel zien dat jij die iMac 2 keer open hebt gehad en zelfs de PSU er helemaal hebt uitgeschroefd. Hou er maar rekening mee dat je moet betalen ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat een onzin. Natuurlijk mag je je harddisk vervangen en vervalt daardoor de garantie niet. De garantie vervalt pas als het defect ontstaat door jouw toedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Trommelrem schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:34:
Wat een onzin. Natuurlijk mag je je harddisk vervangen en vervalt daardoor de garantie niet. De garantie vervalt pas als het defect ontstaat door jouw toedoen.
De serviceability van een imac is non-existent, misschien moet je even de TS lezen om te kijken om wat voor een apparaat 't gaat, en hoe precies een SSD ingebouwd moet worden, en dan nog eens reageren. Het is niet 4 schroefjes en even normale HDD eruit halen en SSD erin klikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-07 19:11
Hoe te vervangen: http://www.ifixit.com/Gui...MC+2429+Hard+Drive/7555/1

Alleen het geheugen mag je vervangen. In ieder geval deden ze bij mij niet moeilijk, toen ik constateerde dat mijn kabel voor de Superdrive kapot was.. Zou het gewoon proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
Proberen kan geen kwaad. Ik heb alles netjes op z'n plek teruggezet bij het dichtmaken. Geen stickertjes of iets gescheurd. Het enige warrenty stickertje dat ik tegen kwam zat op het moederbord, ik geloof op de plek waar de cpu zit.

De ssd was overigens toegevoegd, de hdd bleef erin. Dus heb van alles los gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Kjid schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:17:
Proberen kan geen kwaad. Ik heb alles netjes op z'n plek teruggezet bij het dichtmaken. Geen stickertjes of iets gescheurd. Het enige warrenty stickertje dat ik tegen kwam zat op het moederbord, ik geloof op de plek waar de cpu zit.

De ssd was overigens toegevoegd, de hdd bleef erin. Dus heb van alles los gehad.
Het probleem is dat proberen juist wel kwaad kan, en daarom geven ze officieel gezien geen garantie meer als jij je apparaat open haalt op die manier. Het kan zijn dat je geluk hebt en dat het ze niet opvalt waardoor je alsnog garantie hebt. Maar officieel gezien niet ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
Ik bedoelde proberen ook in die zin ;) Opsturen naar apple en hopen dat ik m gerepareerd terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ze geven geen garantie als jouw werkzaamheden iets kapot hebben gemaakt. Het open maken an sich laat de garantie niet vervallen.

Een wijdversprijd misverstand maar lees vooral de garantievoorwaarden een keer goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
CyBeR schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:04:
Ze geven geen garantie als jouw werkzaamheden iets kapot hebben gemaakt. Het open maken an sich laat de garantie niet vervallen.

Een wijdversprijd misverstand maar lees vooral de garantievoorwaarden een keer goed door.
Ze kunnen zo'n beetje alle defecten herleiden naar het openmaken van de iMac. PSU Kapot? Ja kortsluiting; waarschijnlijk omdat je er aan hebt gezeten tijdens openhalen, en dan is je garantie vervallen ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:18
Daarom dat ik gekozen heb voor een externe bootable SSD :)
No fuss over garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SanderPS3 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:09:
[...]

Ze kunnen zo'n beetje alle defecten herleiden naar het openmaken van de iMac. PSU Kapot? Ja kortsluiting; waarschijnlijk omdat je er aan hebt gezeten tijdens openhalen, en dan is je garantie vervallen ;).
Hallo, 't is Dell niet.

Apple is heel redelijk met dit soort zaken. Op die manier kun je alles wel naar de gebruiker herleiden. Oh PSU kapot? Zeker op krachtstroom aangesloten. Jammer geen garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 21-12-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
CyBeR schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:23:
[...]

Hallo, 't is Dell niet.

Apple is heel redelijk met dit soort zaken. Op die manier kun je alles wel naar de gebruiker herleiden. Oh PSU kapot? Zeker op krachtstroom aangesloten. Jammer geen garantie.
Oke prima; ik heb dik 3 jaar bij een APR gewerkt en ik heb echt ontelbaar veel van die situaties meegemaakt waarbij dit soort dingen gewoon herleid worden naar schade/zelf sleutelen aan de machine etc etc. En computers repareren deed een externe AASP voor ons ;). Die had er geen baat bij om geen garantie te verlenen in elk geval.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SanderPS3 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:29:
[...]

Oke prima; ik heb dik 3 jaar bij een APR gewerkt en ik heb echt ontelbaar veel van die situaties meegemaakt waarbij dit soort dingen gewoon herleid worden naar schade/zelf sleutelen aan de machine etc etc. En computers repareren deed een externe AASP voor ons ;). Die had er geen baat bij om geen garantie te verlenen in elk geval.
Indien bij het zelf sleutelen schade is ontstaan is dat ook duidelijk en prima. Maar zo niet dienen jullie gewoon garantie te verlenen. Zo staat dat in de garantievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
CyBeR schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:44:
[...]

Indien bij het zelf sleutelen schade is ontstaan is dat ook duidelijk en prima. Maar zo niet dienen jullie gewoon garantie te verlenen. Zo staat dat in de garantievoorwaarden.
Dat is precies wat ik je probeer duidelijk te maken. Alles is (allersinds redelijk ook nog) te herleiden naar opensleutelen. Zo kan TS bijvoorbeeld statisch geladen zijn, daardoor een behoorlijk hoge spanning op een component hebben gezet en kan de PSU kapot zijn gegaan. Bewijs dat het hierdoor kan komen is altijd aanwezig, bewijs dat het hierdoor niet komt is bijna onmogelijk om aan te tonen. Oftewel; je krijgt geen garantie ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-07 19:11
SanderPS3 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:29:
[...]

AASP is even wat anders dan Apple zelf, die zijn meestal wat milder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SanderPS3 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:04:
[...]

Dat is precies wat ik je probeer duidelijk te maken. Alles is (allersinds redelijk ook nog) te herleiden naar opensleutelen. Zo kan TS bijvoorbeeld statisch geladen zijn, daardoor een behoorlijk hoge spanning op een component hebben gezet en kan de PSU kapot zijn gegaan. Bewijs dat het hierdoor kan komen is altijd aanwezig, bewijs dat het hierdoor niet komt is bijna onmogelijk om aan te tonen. Oftewel; je krijgt geen garantie ;).
Bewijs maar 's dat jullie 't zelf niet waren :P

Anyway ik ben nog nooit afgewezen voor garantie en ik schroef m'n shit vaak zat open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
CyBeR schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:08:
[...]

Bewijs maar 's dat jullie 't zelf niet waren :P

Anyway ik ben nog nooit afgewezen voor garantie en ik schroef m'n shit vaak zat open.
Ben jij een van de gelukkige denk ik ( wees blij! ). Maar dat is inderdaad wel altijd een discussie hoor. Wie zegt dat jullie het niet zelf hebben gedaan? Maargoed; jij brengt je iMac voor een probleem naar een deskundige/getrainde. Zijn oordeel zal altijd zwaarder wegen (ondanks hij eigenlijk niet onpartijdig is).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
thijszor schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:26:
[...]

De serviceability van een imac is non-existent, misschien moet je even de TS lezen om te kijken om wat voor een apparaat 't gaat, en hoe precies een SSD ingebouwd moet worden, en dan nog eens reageren. Het is niet 4 schroefjes en even normale HDD eruit halen en SSD erin klikken..
Oeh, zo'n zuignapapparaat? Dat is zo'n beetje het enige wat je extra moet doen. Waarschijnlijk heeft Apple zelfs service manuals op hun site staan, net als Dell en HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Trommelrem schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 18:11:
[...]

Oeh, zo'n zuignapapparaat? Dat is zo'n beetje het enige wat je extra moet doen. Waarschijnlijk heeft Apple zelfs service manuals op hun site staan, net als Dell en HP.
Grappig, not. je denkt vanuit tweaker oogpunt, niet vanuit een normale consument. hoe reageert die als je zegt dat je de hardeschijf kan vervangen, maar je wel even een stel zuignappen moet kopen? , oja, en het scherm niet meteen helemaal mag optillen, omdat je anders de converter cable doormiddel trekt? :z

Apple heeft geen service manuals op hun website staan. En we vergeten even dat we hier met een iMac te maken hebben, geen dertien in dozijn acer die je met 2 schroeven open hebt liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TS is een tweaker en de meeste tweakers kopen geen Acer.
Zo'n zuignapapparaat koop je gewoon bij de Hema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
Ze komen hem ophalen.. Kan nog wel 4-6 weken duren voordat ze tijd hebben maarja. Ik laat tegen die tijd wel weten of ze hem repareren :O. Ze mogen me ook een nieuwe 2012 imac sturen, geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
Update:

Hij is 2 weken weggeweest, was inderdaad de power supply die defect was. Ze hebben hem vervangen en komt deze week terug. Geen woord over het feit dat hij open gemaakt is.

Bij het vervangen van de powersupply hebben ze natuurlijk niet de odd eruit gehad, daar onder zaten hele kleine sporen van mn hobbywerkje.

Zodra ie terug is en het probleem zeker weg is gaat de ssd weer terug.
Pagina: 1