Ja mensen, sommigen werken nog met antiek. Maar goed, mijn vraag: ik heb geen ervaring met overklokken. Ik ben in het bezit van een P166MMX op een Asus VX97 bord. Die draait dus nu op 2,5x66MHz. Wat ik wilde doen was dit naar 3x66 zetten, maar iemand gaf mij de tip om dit niet te doen, maar om de snelheid om te zetten naar 2,5x75MHz. Wat kan ik nu het beste doen ?
Verwijderd
Tsja, da's ff geleden...
Het schijnt inderdaad 'beter' te zijn om 2,5x75Mhz of 2,5x83Mhz te proberen. Geeft het systeem een 'boost'. Bij 3x60Mhz blijft de bussnelheid dus hetzelfde en is het verschil minder te merken. Natuurlijk kun je dit het beste uitvinden door te testen. Sommige PCI-devices vinden een hogere bussnelheid niet leuk
Kijk anders ook ff in het archief van TomsHardware.
Het schijnt inderdaad 'beter' te zijn om 2,5x75Mhz of 2,5x83Mhz te proberen. Geeft het systeem een 'boost'. Bij 3x60Mhz blijft de bussnelheid dus hetzelfde en is het verschil minder te merken. Natuurlijk kun je dit het beste uitvinden door te testen. Sommige PCI-devices vinden een hogere bussnelheid niet leuk
op http://www.tweakers.de/doityourself/p166mmx/index.htm daar draait de 166 op 266
Een p1@166 kan je het beste met een zo hoog mogelijke bussnelheid klokken. Op die manier krijgt je cache en je pci bus ook een hogere snelheid, wat zich vertaald in een sneller systeem. Dus beter 2,5*83 (208), dan 2*83 (166) dan 2,5*75 (187), en dan pas 3*66 (200). En evt kan je 3*75 of 3*83 proberen, maar dat is wel veel.
Goede koeling is absoluut wel nodig.
Goede koeling is absoluut wel nodig.
Verwijderd
Als het een 'boxed' versie is, koelt ie wel voldoende, bij mij althans; loopt op 200Mhz zonder problemen...als je allerlei crashes krijgt zul je wel beter moeten koelen...boven de 200Mhz wordt moeilijker en natuurlijk is niet iedere processor hetzelfde!
Verwijderd
Sommige MMXen zijn al multiplier locked. DAn moet je wel de FSB opklokken.
Ik schrijf dit ook op een P166MMX@200. Da's 66x3.0
In mijn geval is het juist omgekeerd : multiplier van 2.5 of 3.0 gezet. Verder gaat de multiplier niet, maar me mobo heeft ook 66 Mhz als max. (Abit PR5-2)
Ik schrijf dit ook op een P166MMX@200. Da's 66x3.0
In mijn geval is het juist omgekeerd : multiplier van 2.5 of 3.0 gezet. Verder gaat de multiplier niet, maar me mobo heeft ook 66 Mhz als max. (Abit PR5-2)
Overigens heb ik een p166 op 2*100 lopen met een standaard koellichaampje en een kleine fan. Gaat prima. Binnenkort maar eens wat meer proberen.
Ik heb gisteren mijn P166MMX @200 (3x66) opgekrikt naar 233 (3.5x66)
Voltage moest wel van 2.5 naar 2.8
Alleen herkent 'ie mijn cdrom-speler nu niet meer en brandt de led van mijn harddisk continu. Wie weet hoe het met de deviders zit bij zo'n oud systeempje en of je die kan aanpassen?
Edit: Hlpdsk, Mijn mobo geeft ook geen multiplier van 3.5 in de handleiding, maar 3.5 wordt vaak hetzelfde ingesteld als 1.5 zover ik weet.
Voltage moest wel van 2.5 naar 2.8
Alleen herkent 'ie mijn cdrom-speler nu niet meer en brandt de led van mijn harddisk continu. Wie weet hoe het met de deviders zit bij zo'n oud systeempje en of je die kan aanpassen?
Edit: Hlpdsk, Mijn mobo geeft ook geen multiplier van 3.5 in de handleiding, maar 3.5 wordt vaak hetzelfde ingesteld als 1.5 zover ik weet.
Pecunia non olet
Verwijderd
Er zijn P1-166MMX's waar de 1.5 gewoon 1.5x doet, en er zijn ook P1-166MMX's waar de 1.5 multiplier 3.5x doet. Gewoon even proberen.
Ik heb ook lang een P1-166@233 gehad, geen voltage-verhoging nodig ofzo. Werd wel wat heter, maar een iets groter koelblokje was voldoende (dus het koelblok van 1cm hoog vervangen door een van 4cm hoog met fan).
Een FSB van 75MHz kun je ook nog wel proberen, met 83MHz heb ik zelf erg veel problemen gehad omdat bij mij ook de PCI meeging naar 41.5MHz, en daar konden een aantal kaartjes toch niet zo goed tegen.
Maar je moet het gewoon even proberen (let op! Bij hogere FSB wel even je HD backuppen, sommige HD-controllers mollen de data op je HD bij een te hoge FSB!).
En dan even testen met je favoriete software of bv 75MHz wel sneller is dan 66MHz. Soms komt er bij 75MHz weer ergens een extra wait-state tussen waardoor het uiteindelijk zelfs langzamer wordt dan bij 66MHz, nog onafhankelijk van de totale frequentie.
Ik heb ook lang een P1-166@233 gehad, geen voltage-verhoging nodig ofzo. Werd wel wat heter, maar een iets groter koelblokje was voldoende (dus het koelblok van 1cm hoog vervangen door een van 4cm hoog met fan).
Een FSB van 75MHz kun je ook nog wel proberen, met 83MHz heb ik zelf erg veel problemen gehad omdat bij mij ook de PCI meeging naar 41.5MHz, en daar konden een aantal kaartjes toch niet zo goed tegen.
Maar je moet het gewoon even proberen (let op! Bij hogere FSB wel even je HD backuppen, sommige HD-controllers mollen de data op je HD bij een te hoge FSB!).
En dan even testen met je favoriete software of bv 75MHz wel sneller is dan 66MHz. Soms komt er bij 75MHz weer ergens een extra wait-state tussen waardoor het uiteindelijk zelfs langzamer wordt dan bij 66MHz, nog onafhankelijk van de totale frequentie.
Verwijderd
200MHz moet een Pentium MMX zeker kunnen halen...ook wel zonder extra koeling. Ik heb zelf nog een Pentium Classic 166 en die draait al anderhalf jaar op 200MHz ZONDER extra koeling...Ok, hij wordt wel knalheet (kan m'n vingers aan de heatsink branden..hehe) maar wat boeit het...Ik kan er rustig een hele dag achter zitten zonder ook maar 1 lock-up..En mocht ie ooit eens doorfikken dan haal ik wel een nieuwe, is toch al 3 jaar oud...Het voltage staat natuurlijk wel op 3,5V want bij 3,3 krijgt Windows problemen...Beschermingsfouten enzo...
Hoe dan ook, bij mij was er ook maar 1 optie:
alleen de multiplier was te verzetten...geen leuke FSB tweaking bij deze :(((
Hoe dan ook, bij mij was er ook maar 1 optie:
alleen de multiplier was te verzetten...geen leuke FSB tweaking bij deze :(((
Pagina: 1