Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen, aangezien mijn HP dv6-2120 van 3 jaar nu wel aan vervanging toe is. Ik wil uiterlijk €800,- voor een nieuwe laptop uitgeven (de lenovo), maar minder mag altijd O-)

Allereerst zal ik mijn dagelijks gebruik uitleggen. Ik studeer in de architectuur richting, waarbij ik veel gebruik maak van CAD programma's zoals:
- AutoCAD
- Revit
- 3DS Max Design

Maar ook:
- Photoshop
- Dreamweaver
- Indesign
- MS Office

Naast 2D & 3D tekenen, render ik best veel ontwerpen op een hogere kwaliteit.

Ik zoek dus een laptop voor een mooie prijs waar ik in een (relatief) snelle tijd kan renderen (meest intensief gebruik van alles).

Ik heb zelf al 3 HP's versleten, altijd goed bevallen qua bouwkwaliteit en design.

Nu ben ik in overweging om de HP G6-2007SD of Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH te kopen.
Wat is de grootste overtuiging, de I7 van de HP of de GeForce van Lenovo.

De Lenovo kost €799,- en de HP €639,- ik vraag me af of de Lenovo het prijsverschil van €160,- waard is??

Daarnaast ben ik nog niet overtuigd of al mijn softwarepakketten vlekkeloos op windows 8 zullen werken.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, alvast bedankt :)

Hieronder de specificaties van beide.

Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH

Technische Specificaties

CPU-type Intel Core i5 3210M
Snelheid 2,4GHz
Maximale turbo frequentie 3,4GHz
Geheugengrootte 8GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)

Scherm en videokaart
Schermdiagonaal 15,6"
Schermresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p)
Backlight Led: Edge-lit
Videochip GeForce GT650M
Opslag
Opslagcapaciteit 500GB
Hardeschijftype 5400rpm
Optische Drive Type DVD+/-RW DL

Interfaces
Video uit D-Sub (VGA), HDMI
Verbinding (USB/FW) USB 2.0, 2x USB 3.0
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Verbinding (wlan) 802.11n, 802.11b, 802.11g
Verbinding (Bluetooth) Bluetooth 4.0

Overige specificaties
Laptoptype Notebook
Multitouch touchpad Ja
Laptop extra's Cardreader, Verlicht toetsenbord, Webcam
Besturingssysteem Windows 8
Accucapaciteit (Wh) 72Wh
Kleuren Zwart

HP G6-2007SD

Technische Specificaties
CPU-type Intel Core i7 3612QM
Snelheid 3,1GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM76
Geheugengrootte 6GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)

Scherm en videokaart
Schermdiagonaal 15,6"
Schermresolutie 1366x768 (WXGA Wide)
Backlight Led: Edge-lit
Videochip Radeon HD7670M

Opslag
Opslagcapaciteit 500GB
Hardeschijftype 5400rpm
Optische Drive Type DVD+/-RW DL
Interfaces
Video uit D-Sub (VGA), HDMI
Verbinding (USB/FW) USB 2.0, 2x USB 3.0
Verbinding (Ethernet) Ethernet 100Mbps
Verbinding (wlan) 802.11n, 802.11b, 802.11g

Overige specificaties
Laptoptype Notebook
Laptop extra's Cardreader, Webcam
Besturingssysteem Windows 7 Home Premium

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Dat is een simpele dilemma.. De lenovo is de absolute winnaar en je zou nieteens moeten twijfelen.

De HP G series zijn zo een beetje het meest onbetrouwbaar op de gehele markt van laptops.
- Kwaliteit behuizing is crap
- Koeling is zeer slecht, maakt ook veel herrie en machine word erg warm
- Algehele hardware kwaliteit is zeer onbetrouwbaar, veel uitval
- Het scherm is zeer slecht. De laptop heeft ook een veel te slechte resolutie om fatsoenlijk mee te werken.
- GPU is ook een stuk slechter.

Ik begrijp dat je een goede ervaring met HP hebt, maar dat wilt niet zeggen dat elke HP daadwerkelijk goed is. De HP G series zijn een ramp series van budget laptops geweest van HP. Ten alle tijden vermijden.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie.

Dat is duidelijke taal van jou kant, betreffende HP :P .

Maar denk je dat de Lenovo zal voldoen aan mijn wensen?

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
je stelt hoge eisen.
ja hij zal voldoen en als 800 je budget is, zal je niet snel iets beters als de lenovo vinden.

je eisen zijn wel erg hoog, als jij volgas revit / autodesk / noem maar op allemaal echt snel wil draaien, dan zit je gewoon vast aan een dikke workstation, en zou ik zoiezo geen notebook nemen
(of een echte pro workstation met extreme i7 en quadro k5000)..
hier heb je het budget niet voor, heel simpel...

als de vorige hp notebooks het hebben gered, dan doet deze lenovo dat met fingers in de neus..

dus JA hij zal zeer zeker voldoen, snel zal hij zijn, maar de kracht van een vaste pc heeft het nooit.

owja, over hp G series gesproken.. ja die zijn ECHT ruk..
ik typ dit trouwens op een hp g6

[ Voor 7% gewijzigd door aron225 op 20-12-2012 17:59 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Lenovo is de PC-divisie van IBM, Thinkpads konden met gemak 10 jaar meegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door bambinodekat op 20-12-2012 18:00 ]

• Vinand
bambinodekat schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:59:
Lenovo is de PC-divisie van IBM, Thinkpads konden met gemak 10 jaar meegaan.
Niet bepaald relevant.. Het gaat hier om een ideapad en die is gewoon gemiddeld zoals elke andere consumenten laptop. Trouwens: Lenovo heeft de IBM laptop divisie overgenomen, en de laptops van IBM hebben ze thinkpads genoemd. Lenovo bestond al voordat IBM iets te maken had met Lenovo :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 15:53
Nog een reden om voor de lenovo te gaan, het scherm. CAD / Revit e.d. werkt een stuk lekkerder op 1920x1080 dan 1366x768. De i7 van HP heb je misschien voordeel mee bij het renderen, maar dat gaat ook steeds meer richting GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het verschil tussen HP en Lenovo is voor mij nu wel duidelijk.

Is er iemand die ervaring heeft met Windows 8 en (een van) de software pakketten die ik omschrijf?
Niet elk programma wordt nog officieel ondersteund op Windows 8.

Ik heb gehoord dat het mogelijk is om te downgraden naar Windows 7 maar niet iedereen is daar even positief over. Hebben jullie daar ervaring mee?

Of weten jullie een goede laptop die wel Windows 7 heeft en een goed alternatief voor de Lenovo is?

Bij Mycom mag ik de laptop retourneren als het software niet werkt, maar daar wil ik liever niet aan beginnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:28

netblade

Sunrise

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:51:
Het verschil tussen HP en Lenovo is voor mij nu wel duidelijk.

Is er iemand die ervaring heeft met Windows 8 en (een van) de software pakketten die ik omschrijf?
Niet elk programma wordt nog officieel ondersteund op Windows 8.

Ik heb gehoord dat het mogelijk is om te downgraden naar Windows 7 maar niet iedereen is daar even positief over. Hebben jullie daar ervaring mee?

Of weten jullie een goede laptop die wel Windows 7 heeft en een goed alternatief voor de Lenovo is?

Bij Mycom mag ik de laptop retourneren als het software niet werkt, maar daar wil ik liever niet aan beginnen natuurlijk.
Ik was zelf ook erg bang dat software niet zou werken op Windows 8, en dus heb ik deze op mijn netbook gezet om even het een en ander te testen. Ik ben nog geen app tegengekomen die niet op Windows 8 draait, alleen grote software bedrijven bieden inderdaad geen support er op, maar dat wil niet zeggen dat het werkt. Pak even een testbak zet er Windows8 op zonder serial en je kunt enkele dagen testen of het allemaal werkt zoals je wenst.
Helaas kan ik even geen autocad voor je testen op Windows 8, ik laat mijn werk/productie laptop liever nog op 7 draaien/

[ Voor 4% gewijzigd door netblade op 21-12-2012 11:50 ]

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels de Lenovo gekocht en tot zover ben ik uiterst tevreden.
De programma's die ik tot dusver heb geïnstalleerd werken allemaal, maar dit zijn wel de laatste versies.
Oudere werken niet.

Als ik wat meer ervaring heb met de laptop zal ik er een review over schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 20:27:
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels de Lenovo gekocht en tot zover ben ik uiterst tevreden.
De programma's die ik tot dusver heb geïnstalleerd werken allemaal, maar dit zijn wel de laatste versies.
Oudere werken niet.

Als ik wat meer ervaring heb met de laptop zal ik er een review over schrijven.
Geen problemen met het touchpad? Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe notebook en de enige die voor een redelijke prijs in de buurt komt is de Y500, alleen hoor ik veel ellende over het spooktouchpad wat zijn eigen leven leid. Gezien ik nog wel eens op de luie zondag in bed wil hangen is een goed werkend touchpad wel essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
netblade schreef op zondag 23 december 2012 @ 05:28:
[...]

Geen problemen met het touchpad? Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe notebook en de enige die voor een redelijke prijs in de buurt komt is de Y500, alleen hoor ik veel ellende over het spooktouchpad wat zijn eigen leven leid. Gezien ik nog wel eens op de luie zondag in bed wil hangen is een goed werkend touchpad wel essentieel.
Kijk dan eventjes naar de alternatieven:
- Dell Inspirion 15R SE, is nog een flink stuk goedkoper als je gebruik maakt van de URL hacks en de kortingsbonnen, heeft alleen een kortere accuduur en maakt iets meer herrie vanwege de mindere koeling.
- Asus N56, is duurder maar heeft wel een stukken betere bouwkwaliteit en koeling + betere touchpad.
- Sony S15, mindere GPU (tenzij je hem OC), en duurder, maar heeft ook een betere bouwkwaliteit, en weegt ruim een kilo minder + betere touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Vinand schreef op zondag 23 december 2012 @ 10:36:
[...]

Kijk dan eventjes naar de alternatieven:
- Dell Inspirion 15R SE, is nog een flink stuk goedkoper als je gebruik maakt van de URL hacks en de kortingsbonnen, heeft alleen een kortere accuduur en maakt iets meer herrie vanwege de mindere koeling.
- Asus N56, is duurder maar heeft wel een stukken betere bouwkwaliteit en koeling + betere touchpad.
- Sony S15, mindere GPU (tenzij je hem OC), en duurder, maar heeft ook een betere bouwkwaliteit, en weegt ruim een kilo minder + betere touchpad.
Voor de Dell had ik al even rondgekeken, ben alleen niet kapot van de consumentenlijn van dell, alsmede dat ik overal extra geld neer moet leggen (garantie etc) en ik vind hem te zwaar. Dan houden we inderdaad enkel de asus over. (sony zit boven het budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netblade schreef op zondag 23 december 2012 @ 10:49:
[...]

Voor de Dell had ik al even rondgekeken, ben alleen niet kapot van de consumentenlijn van dell, alsmede dat ik overal extra geld neer moet leggen (garantie etc) en ik vind hem te zwaar.
So do i. Maar de inspiron krijg je voor €640 met i5 en 1080p scherm. De HP en sony gaan richting de €900 of nog meer.

Overigens leg je bij dell extra geld neer voor service. Niet voor extra garantie. Het 2e jaar repareren ze je laptop nog steeds, alleen niet aan huis. En het beleid kan per medewerker verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
netblade schreef op zondag 23 december 2012 @ 05:28:
[...]

Nee daar heb ik helemaal geen last van. Ik heb een halve dag zonder muis gewerkt en dat werkte zoals het hoort.
Wat ik zelf wel een mooi detail vind is dat er meerdere functies aan gekoppeld zijn, waardoor je makkelijk en snel tussen je programma's kan ''switchen''.

De koeling van dit apparaat is ook heel goed, je hoort hem bij normaal gebruik helemaal niet. Zodra ik ga renderen hoor je dat hij aan gaat maar dat is heel zacht. Hij is zelfs dan nog stiller dan mijn HP bij normaal gebruik (die heb ik pas nog van binnen laten reinigen dus dat kan niet door de stof komen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor veel grafisch werk zou ik geen core i5 nemen, maar de core i7 versie, bv Y500-MBG2BMH.
Lenovo heeft ook high-end Thinkpads (W serie), speciaal voor grafische designers. Maar dit valt buiten je budget.
Voor max. € 800 kun je op dit moment de Lenovo die je voorstelt kopen bij de MM.
Hier kun je later een SSD inbouwen en evt. RAM upgraden, dan is hij nog iets sneller.

Pluspunten van de Y500 vind ik het geweldige display (HD, wel glans0 en het super toetsenbord.
Aleen op een MacBook Pro heb ik dezelfde kwaliteit toetsenbord ervaren. Backlight is rood, dus gaat niet ten koste van je nachtzicht bij het gamen.
Pagina: 1