Automatisch locken als computer niet meer aangekeken wordt?

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dit is eigenlijk van toepassing op alle windowsen, maar als het zich beperkt tot windows 8, dan heb ik er niets aan :) Ik ben nml benieuwd of iemand een tooltje kent die je pc automatisch kan locken als ie niet meer aangekeken wordt. Niet inloggen met je gezicht, maar wel locken zonder gezicht, zegmaar :)

Een zoekactie levert eigenlijk alleen maar LemonKey op, en de enige editie die deze functie heeft, kost €15 - een beetje overdreven voor zoiets. Gezien sommige tablets ook al zulk soort functionaliteit beginnen te krijgen, vroeg ik me af of het op een computer niet ook kan. Vooral op laptops is dit goed te doen, omdat de meeste wel een webcam boven het scherm hebben.

Een andere vorm van automatisch locken zou met Bluetooth te doen kunnen zijn. Nadeeltje is dat het bereik van BT al snel te groot is in een enigzins drukke of kleine omgeving. Vandaar dat ik dacht aan gezichtherkenning met de webcam. Lijkt me niet een super moeilijk of zwaar iets, gezien zo ongeveer alle compactcamera's ook gezichten kunnen herkennen...

Anyone?

日本!🎌

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
om een simpel antwoord te geven, ik gebruik altijd "Windows+L" :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik ook, maar automatisch is wat mij betreft beter dan... niet automatisch :)

日本!🎌

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je zoekt een tooltje, dus WOS -> CSA.
Lijkt me niet een super moeilijk of zwaar iets, gezien zo ongeveer alle compactcamera's ook gezichten kunnen herkennen...
Mwoa, de herkenning is niet bepaald fantastisch. Als 15,- te veel is dan kan je niet per se al te veel verwachten van een dergelijk "speeltje". Niet locken als er iemand anders in beeld is lijkt me niet de bedoeling. En locken zodra je even wegkijkt, of als je onverwacht blij/chagrijnig kijkt ook niet.

Winkey-L of 'gewoon' screensaver incl wachtwoord lijkt me veel verstandiger. Zekerheid is beter dan halfbakken onzeker automatisch :)

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 20-12-2012 22:17 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Of je gebruikt een NFC based oplossing.
meer dan 2 meter van je PC weg = lock.
Of smartcard logon. Loop je weg, smartcard mee = lock.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik ga dit uiteraard niet gebruiken als "de" oplossing om niet meer op Win+L te hoeven drukken. Ik vind het af en toe gewoon raar dat dingen die op een smartphone kunnen en op een pc kunnen, alleen voor smartphones daadwerkelijk gemaakt worden.
Niet locken als er iemand anders in beeld is lijkt me niet de bedoeling. En locken zodra je even wegkijkt, of als je onverwacht blij/chagrijnig kijkt ook niet.
Als iemand anders kijkt, hoeft ie niet te locken. Immers, er kijkt iemand, dus dan maar gelijk locken klinkt een beetje asociaal :) Een ander gezicht trekken moet ie natuurlijk niet gevoelig voor zijn, dat lijkt me helder. Maar gezichtsherkenning kan dat gewoon, zoals bewezen door compactcams.
Of je gebruikt een NFC based oplossing.
meer dan 2 meter van je PC weg = lock.
Een typische nerd-oplossing, no offense :)
Dit is iets waarvoor je eerst een NFC module moet hebben, en vervolgens een tag altijd bij je moet hebben. En dan moet er nog steeds een tooltje voor komen ;)
Het is niet bepaald iets dat op iedere respectabele laptop te installeren valt, maar iets dat webcam-based is, juist wel. Ik kijk liever naar mogelijkheden met dingen die ik wél hebben, en niet naar onmogelijkheden met dingen die ik níet heb :)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Het antwoord op dit vraagstuk is natuurlijk... use case en schijn-security. Is dit handig of veilig of lastig en onveilig. Bij een pc als creatief apparaat zie je dat security de hoofdreden is om te locken terwijl een smartphone als consumptie apparaat de reden ziet als stroombesparing. Jij wilt dus iets wat voorkomt dat mensen hun smartcard vergeten of winkey+l vergeten. Deze oplossing is dat helaas niet. Daarvoor is gezichtsherkenning nog niet ver genoeg en wordt een pc in te veel situaties gebruikt terwijl er niet gekeken wordt naar het scherm. Een stuk overtikken of met je neus in de boeken... en toen zat hij al een minuut op slot. Shiiiiiiiiiiii... of wat dacht je van in het donker? Dan werkt smartstay van de gs3 waar ik dit op tik ook niet en ik merk dat ik mezelf aangeleerd heb steeds even op het scherm te tappen als ik lees. Dit is iets wat op de pc, met een heel andere use-case, gewoonweg niet lekker kán werken.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

_Thanatos_ schreef op woensdag 26 december 2012 @ 09:42:
Ik ga dit uiteraard niet gebruiken als "de" oplossing om niet meer op Win+L te hoeven drukken. Ik vind het af en toe gewoon raar dat dingen die op een smartphone kunnen en op een pc kunnen, alleen voor smartphones daadwerkelijk gemaakt worden.
De meeste smartphones werken helemaal niet zo slim. Dat is gewoon precies hetzelfde als hoe het al sinds jaar en dag op Windows, OS X, enz. werkt met de screensaver. Een tijdje niks doen met het apparaat betekent screensaver (of blank screen) waarbij je bij het onderbreken van de screensaver weer gevraagd wordt om een wachtwoord. De optie heet vaak ook "lock after inactivity" die meestal standaard op 1 minuut staat (1 minuut niks doen is lock van het apparaat; bij een smartphone is het dan ook meteen een blank screen).

De automatische tools voor een notebook/desktop werken op basis van dingen als bluetooth of NFC. Zodra een bepaald apparaat (je telefoon die de meesten altijd bij zich hebben in de broekzak) of een of andere sleutel (die je dus bij je moet dragen) buiten bereik komt (kan 2 meter zijn, kan 10 meter zijn) initieert de software op de computer een lock. Dat drukt gewoon winkey+L voor je in als het ware.

Als je echt goede beveiliging wil zul je bewustzijn moeten kweken. Dat doe je niet wanneer je gebruik maakt van tools die de boel automatiseren. Dat doe je juist wel als je steevast handmatig die winkey+L in moet drukken en dus doelbewust zelf de lock moet activeren.
Pagina: 1