H100i Of Scythe Mugen 3 HE ?

Pagina: 1
Acties:

• Tomtomgogo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Graag zou ik jullie om wat opheldering willen vragen.
Zoals in de titel al wordt aangegeven wil ik graag alle meningen bij elkaar raapen om voor eens en altijd mijn keuze te kunnen maken tussen deze 2 CPU coolers.

Ik hoor zo veel verschillende reacties op deze coolers dat ik er een beetje van ga twijfelen.

H100i:

Zou erg veel geluid maken, op zomerdag minder coolen aangezien het wel eens erg warm kan worden in de kamer, wat probleemen heeft met de fans, en het toerental wat lastig is aan te passen.

Mugen 3:

Hierbij heb ik minder problemen gelezen als de H100i, alleen hoor ik mensen dan weer zeggen dat je beter af bent met een H100i.

Wat is jullie mening hier bij? ik ben namelijk erg benieuwd wat de uiteindelijke conclusie nu zal zijn.

Mijn specs:

Moederbord: Asus M5A97 R2.0,socket AM3+
CPU: AMD FX-8150 Black Edition,sAM3+ Met stock cooler
Ramm: Corsair Vengeance BLUE,1600-8GB KIT
Videokaart: AMD 5850 XFX
Voeding: Corsair 750 watt
Case: Corsair Carbide 400R

Ik hoor het graag !

Met vriendelijke groet
Tom }:O

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:55
Tomtomgogo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:44:
H100i:

Zou erg veel geluid maken, op zomerdag minder coolen aangezien het wel eens erg warm kan worden in de kamer, wat probleemen heeft met de fans, en het toerental wat lastig is aan te passen.

Mugen 3:

Hierbij heb ik minder problemen gelezen als de H100i, alleen hoor ik mensen dan weer zeggen dat je beter af bent met een H100i.
De fans van de H100i zijn redelijk luidruchtig op 12V, echter minder luidruchtig dan die van de H100. Het argument van "op een zomerdag koelt hij minder" is een non-argument. Als op een koude dag met een kamertemperatuur van 18 graden de CPU max 50 graden wordt, dan is het nogal logisch dat hij midden in de zomer met 30 graden kamertemperatuur meer dan 50 graden wordt. Daarom hebben reviewers (de goede dan) het altijd over de delta temperatuur (gemeten CPU temp - omgevingstemp).
Daarbij geldt exact hetzelfde voor de Mugen 3 en elke andere koeler.

Het toerental van de H100i is niet bepaald lastig aan te passen, eerder beter dan bij de H100. Verschil is dat je het bij de H100 handmatig kon doen via een knopje op het blok, bij de H100i gaat het via de software van Corsair.

Wat betreft het advies: ik denk dat de H100i het alleen waard is wanneer a) je echt graag een closed-loop waterkoeling wilt en/of b) je flink gaat overclocken. Bij stock CPU snelheden zal de H100i niet veel beter koelen dan de Mugen 3. Pas wanneer je gaat overclocken en er flink veel voltage doorheen jaagt zul je het verschil pas merken. Waar je (ik noem maar wat) met de Mugen 3 slechts tot 4.4Ghz voordat de temperaturen te hoog worden on stresstest kan je met de H100i dan wellicht tot 4.6 of 4.7Ghz (nogmaals nummers zijn fictief).

Het grootste nadeel van de H100i t.o.v. de Mugen 3 is de prijs. Je zult je dus moeten afvragen of het jou dat forse prijsverschil waard is.

Edit: als je tijd teveel hebt/geïnteresseerd bent dan heb je hier een zeer uitgebreide review van TTL over de H100i.

[ Voor 3% gewijzigd door Moi_in_actie op 20-12-2012 15:54 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Tomtomgogo
  • Niet online
Bedankt voor je reactie,

Het duurde even maar heb hem helemaal afgekeken, een mooie review
Dat zeker.

Ik merkte wel direct op dat het geluids niveau erg hoog was waar door ik dan wel weer twijfel.

Zal hij beter lopen met de fans op het mobo aangesloten of zal hij ook mee deinzen als ik hem normaal aansluit? Het lijkt mij namelijk storend om elke keer de volle toeren aan te moeten houden door middel van presets.

Groet Tom }:O

• Moi_in_actie
Hmm.. ik weet niet zeker in hoeverre je het in de Corsair Link software kan instellen. Zover ik weet kan je profielen instellen en waarschijnlijk dus ook zo dat de fans niet op max gaan draaien. Dit wil je alleen bij max overclocking benchmarks/stresstests, onder normale omstandigheden zoals gaming wordt de pc toch niet zo zwaar belast. Via het moederbord zou ik niet doen, dat is soms ook wel te regelen maar dit zal waarschijnlijk een stuk minder geavanceerd gaan als via de Corsair software.

Mocht je de H100i halen en toch twijfelen over de fans, dan kun je natuurlijk altijd een setje andere fans halen, zoals een doublepack van de Corsair SP120 Quiet Edition, of een van deze fans. Nadeel is natuurlijk wel de extra kosten, vooral de Noctua's zijn niet bepaald goedkoop.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtomgogo
  • Niet online
Over het onderstaande, met deze data wat zou u dan doen ? Liquid of Air

op het moment draait hij met een stock cooler

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/mlpb13.png

Mvg Tom }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Ik zou hierbij een Mugen 3 nemen, tenzij het plan is om de CPU nog extreem te gaan overclocken. Bij deze instellingen zul je weinig verschil merken tussen een H100i en een Mugen 3, misschien 1 of 2 graden, maar je bespaart je wel meer dan 60 euro.
Maar zoals eerder gezegd, als je nog flink wilt overclocken en je bent bereid er het extra geld voor neer te leggen, dan is de H100i het zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtomgogo
  • Niet online
Goed dan ga ik voor de mugen, Bedankt voor je reacties!

Ik neem aan dat deze i.c.m mijn mobo en Corsair R400 kastje wel wil passen.

Groet Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Persoonlijk zou ik voor de midden weg gaan, de: Noctua NH-C14 of de Noctua NH-D14

beide Noctua koelen aanzienlijk beter dan de Mugen 3, en zit bijna tegen het niveau van een H100 aan, terwijl hij ook nog eens aanzienlijk stiller is.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
player-x schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:58:
Persoonlijk zou ik voor de midden weg gaan, de: Noctua NH-C14 of de Noctua NH-D14

beide Noctua koelen aanzienlijk beter dan de Mugen 3, en zit bijna tegen het niveau van een H100 aan, terwijl hij ook nog eens aanzienlijk stiller is.
De NH-D14 is op topend een stukje minder goed dan de H100, maar aanzienlijk minder dan de H100i. In de bovenstaande review (vanaf 47.20 ish) is de H100i ongeveer 8 graden koeler dan H100, welke weer een paar graden koeler is dan de NH-D14. Echter wanneer iemand zijn CPU op stock of lichte overclock zet, is een Mugen 3 meer dan genoeg. Persoonlijk vind ik het dan zonde om, in het geval van de NH-D14, 30 euro meer neer te tellen voor 2 graden minder op je CPU. Meer zal het niet zijn, pas wanneer je de koelers tot de max pushed wordt dat verschil groter.

@Tom: zover ik weet heeft de 400R achterin een 120mm fan en in principe kan je dan stellen dat een Mugen 3 gewoon past. Zelfs een NH-D14 zal wel passen. Er zijn maar weinig aircoolers die bij de gemiddelde gamer case problemen opleveren, de NH-D14 is redelijk fors net als de Thermalright Silver Arrow.

edit: kleine toevoegingen

[ Voor 10% gewijzigd door Moi_in_actie op 21-12-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtomgogo
  • Niet online
Dag Moi_in_actie,

Ik heb hem erop zitten, koelt als een blok ( hehe ) hij blijft met de stress test op de 48 graden hangen wat ik overgens erg netjes vind, het enige wat ik mij nog afvraag is het volgende.

Mijn CPU spring enorm veel van 1500 naar 3900MHZ continue tevens zie ik dat 1 Fan van de Mugen gewoon normaal draait op de gestelde 800( soms hoger) deze is op de CPU fan poort aangesloten.
de andere die er nog aan zit aan de achterkant heb ik natuurlijk als Pull staan deze heb ik echter op een normaale fan port aangesloten maar blijft rond de 500-600 draaien tijdens een stress test zal hij ongeveer naar de 700 gaan klopt dit wel ? mijn Mobo geeft namelijk met rode letters aan dat hij nogal langzaam draait.

Mocht je er intresse in hebben zal ik hem nogmaals in een test gooien om te laten zien wat de verschillen zijn met mijn eerdere post.

Bedankt voor je advies!

Groet Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Dat je cpu steeds van snelheid wisselt is heel normaal. Dit heet Intel speedstep, zorgt ervoor dat de cpu terugklokt wanneer je weinig aan het doen bent, en zo dus minder stroom verbruikt ( en ook minder hitte ontwikkeling). Wanneer je het nodig hebt zal de cpu automatisch naar de 3900mhz springen.

Wat betreft je fans is het slim om een 3pin fan splitter kabeltje te kopen, zodat je beide fans op hetzelfde kanaal op je moederbord kan aansluiten, en ze dus ook hetzelfde aantal rpm draaien.
Je zou eventueel ook een goedkoop fancontrollertje kunnen halen en dan lekker zelf handmatig de fans ( van je hele pc ) bedienen, daarmee kun je idle een flink stuk stilte winnen.

Succes!
Pagina: 1