Anoniem: 282679

Topicstarter
Is dit een wijs iets?

Ik zit waarschijnlijk binnen een half jaar een stuk verder van de TV dan nu: op dit moment is dit 2,75 meter, maar in onze nieuwe woning wordt deze afstand een stukje groter.

Is deze afstand heel problematisch t.o.v. een 60", of wordt het echt 'veel te groot'? En if so, wat is dan wel een goede maat?

Anoniem: 91626

Hoe groter hoe beter? Mogelijk toch is erop uit om wat toestellen in actie te zien in een showroom?

Anoniem: 472287

Ik zou voor een half jaartje geen kleinere tv kopen.
Ik zit op vergelijkbare afstand op een 42'' te kijken, en dat zou echt wel wat groter mogen.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk een vrij persoonlijke kwestie, mijn moeder zou het veel te groot vinden, maar hoe het met jou zit.... Even op die afstand in de winkel gaan staan/zitten?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:08:
Ik zou voor een half jaartje geen kleinere tv kopen.
Ik zit op vergelijkbare afstand op een 42'' te kijken, en dat zou echt wel wat groter mogen.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk een vrij persoonlijke kwestie, mijn moeder zou het veel te groot vinden, maar hoe het met jou zit.... Even op die afstand in de winkel gaan staan/zitten?
Winkels geven echt een hele verkeerdere indruk, het licht is heel anders en dit soort zaken hebben ook vaak wat hogere plafonds, waardoor het scherm kleiner lijkt. Wel iets om in dat geval in het achterhoofd te houden.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:23

CeesKees

I rest my Kees

Het heeft allemaal te maken met het bron-materiaal waar je naar kijkt.

Een reguliere TV-kabel uitzending zal er niet uitzien op een 60 incher. Een DVD ook niet. Zodra je er HD materiaal in gaat stoppen zal het er prima uit zien.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Groter is niet altijd beter.

De proefpersonen in dit onderzoek vinden 3 keer de diameter de prettigste kijkafstand. Voor een 60" zou dat dus 4,5 meter zijn.

Als je te dichtbij zit gaan er zaken op de rand van het scherm buiten je gezichtsveld vallen, en je gaat je storen aan allerlei details in het beeld, zoals individuele pixels of compressie artefacten die op gaan vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door joopv op 20-12-2012 14:26 ]

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Tsja, consumentenbond... Die roepen ook dat je je auto het beste kunt wassen met Dreft en drogen met een zemenlerenlap...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Topicstarter
Maar het is dus niet zo dat de afstand an sich leidt tot het niet in het gezichtsveld vallen van bepaalde zaken?

Ik ben wezen kijken in de Saturn op 2,5 meter van een 50", maar de platfonds die daar 8 meter hoog zijn doen het groottegevoel erg teniet. Ik ben bang dalijk met een 'bakbeest' in huis te zitten, die in de winkel veel kleiner oogde. ;).

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Dan maak je m na met een kartonnen doos (of 15) dan weet je het precies.

Topicstarter
CeesKees schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:51:
Dan maak je m na met een kartonnen doos (of 15) dan weet je het precies.
Gek genoeg is dat helemaal geen slecht idee.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Dat weet ik. Daarom zei ik het ook.

Gewoon even de specs opzoeken en een kartonnen doos maken die net zo groot is.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

joopv schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:22:
De proefpersonen in dit onderzoek vinden 3 keer de diameter de prettigste kijkafstand. Voor een 60" zou dat dus 4,5 meter zijn.

Als je te dichtbij zit gaan er zaken op de rand van het scherm buiten je gezichtsveld vallen, en je gaat je storen aan allerlei details in het beeld, zoals individuele pixels of compressie artefacten die op gaan vallen.
Door een verbouwinkje staat de bank al een maand lang +- 1 meter van mijn 37" tv af.
De kabel verbinding is vrij brak, en je kunt bij normale uitzendingen een klein beetje zien dat het beeld scherper zou moeten, maar echt hinderlijk vind ik het niet (maar das dus een persoonlijke interpretatie)
Het is zeker niet zo dat het te groot word in de zin van je hoofd moeten draaien enzo.

Hd zowel 720P als 1080 ziet er echter nog steeds perfect uit, en ik zou dan ook van harte een 2 keer zo grote tv willen voor als de bank weer op 3,2 meter van de tv af zit.
Anoniem: 282679 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:43:
Maar het is dus niet zo dat de afstand an sich leidt tot het niet in het gezichtsveld vallen van bepaalde zaken?

Ik ben wezen kijken in de Saturn op 2,5 meter van een 50", maar de platfonds die daar 8 meter hoog zijn doen het groottegevoel erg teniet. Ik ben bang dalijk met een 'bakbeest' in huis te zitten, die in de winkel veel kleiner oogde. ;).
Lol dat hadden wij met een koffie tafeltje. Zag er prachtig uit in de winkel. Alleen ik was bang dat ie niet zou passen. vriendin had hem al bijna gekocht, want zo groot was ie toch niet.
Tot ik hem thuis eens met schilderstape op de grond uitplakte. we hadden nog precies 10cm tussen de bank en de tafel :)

[ Voor 29% gewijzigd door heuveltje op 20-12-2012 15:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
CeesKees schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:24:
Tsja, consumentenbond... Die roepen ook dat je je auto het beste kunt wassen met Dreft en drogen met een zemenlerenlap...
QFT, vanwege de bizarre artikelen en 'beste' producten heb ik het ook een paar jaar geleden al opgezegd.

Ik heb nu 2,5M en een 50" en vind het prima, 60" is erg groot maar zou me vast ook bevallen. Groot went snel.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
Ik heb 50" op 2,6-2,7 meter en vind het eigenlijk te groot. Kan me eigenlijk niet voorstellen nog eens 10" meer diagonaal te hebben.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Zolang de scherpte op die afstand prima is zou ik zeggen geen probleem hoe bigger hoe beter, al moet ik er niet aan denken om de Nederlandse TV programma's te kijken op zo'n afstand met zo'n scherm.

Lang leve de crappy opgerekte 720P HD uitzendingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 282679 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:43:
Je "gezichtsveld" is nogal een rekbaar begrip. Je hebt bijna 180° zicht, maar de randen zie je niet eens in kleur (dat vullen je hersenen zelf in). Wat je echt goed ziet is slechts een heel klein stukje van je zicht, precies in het midden. De een vindt 60" veel te groot op jouw kijkafstand, de ander vindt het alsnog te klein.

Het is in principe geen probleem wat je wil. Logisch ook, want anders zouden mensen thuis ook geen projector + scherm van 2m+ aan diagonaal kunnen gebruiken ;) Wat je er zelf van vindt is alleen uit te vinden door het te proberen, dus de tip met de doos is een veel gebruikte om een idee te krijgen van de grootte van het beeld in jouw interieur.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:02
Ik heb een 50 inch gehad oo. 3.00 meter en dat vond ik eigenlijk net te groot.
Een 60 inch is naar mijn idee veel te groot...
Maar knip inderdaad een doos uit of ga in een winkel op 2.75 meter staat en kijk of
je daaraan kan wennen.houd er ook rekening mee dat op die afstand de pixels
ook groter zijn en dus beter zichtbaar.Naar mijn mening zou een 46 inch een goed
formaat zijn voor die afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow, ik ben echt geschrokken van de kwaliteit van de LG plasma's. Wat een fletse bedoening, echt onvoorstelbaar.

Het wordt waarschijnlijk een 55" LED variant van Samsung, of eventueel een 60" variant van Sharp. Twijfel is in hoeverre we 3D gaan gebruiken, wat de Samsung wel ondersteund. Sowieso is de 55" op dit moment beter qua gezichtsveld. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Mja het is ook maar net hoe die ingesteld is, vaak is het toestel die ernaast staat en 100euro duurder is weer beter afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mektheb schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 17:48:
Mja het is ook maar net hoe die ingesteld is, vaak is het toestel die ernaast staat en 100euro duurder is weer beter afgesteld.
Mwah de helderheid van die plasma was wel verschrikkelijk slecht zeg. Echt enorme twijfels over de plasmatechniek gekregen erdoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsja, bedenk je wel dat je in een winkel naast dat 8m hoge plafond ook hele rijen TL-balken hebt hangen. Als je dat thuis ook hebt moet je vooral een LCD nemen, maar de meeste mensen hebben wat sfeervollere verlichting in huis :+

Plasma's zijn al helderder dan de vroegere CRT's. Als je nooit problemen hebt gehad met de helderheid van je CRT-televisie, krijg je dat ook niet met een moderne plasma. Nu moet ik wel zeggen dat LG < Samsung < Panasonic op plasmagebied, maar goed.

[ Voor 35% gewijzigd door Grrrrrene op 22-12-2012 20:08 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Anoniem: 282679 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 20:06:
[...]

Mwah de helderheid van die plasma was wel verschrikkelijk slecht zeg. Echt enorme twijfels over de plasmatechniek gekregen erdoor....
Twijfels over de hele plasmatechniek door een of andere (gare?) LG? Ga eens kijken naar een Panasonic VT50 die goed is afgesteld zou ik zeggen, dan weet je gelijk wat plasma kan.

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 22-12-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11-2024

invincible30

Psn: pelter29

Anoniem: 282679 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 20:06:
[...]

Tja, als je liever kijkt naar een veels te veel lichtuitstralende "led" (is gewoon een lcd tv, met wat led lampjes)tv, dan moet je geen plasma nemen...

Zet die lcd maar eens thuis naast een plasma, dan weet je genoeg denk ik.

Alle tv's in een winkel staan op dynamisch contrast met lekkere felle kleuren. Thuis kijk je (als het goed is), met geheel andere instellingen naar een tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 19:47
Een plasma in de winkel beoordelen, zal als gevolg hebben dat je geen plasma wilt gaan kopen. Terwijl het beeld in de thuissituatie volledig anders oogt en dat je dan wellicht anders gaat denken over een plasma. Ik wil je absoluut geen plasma aanpraten maar schrijf 'm niet af omdat de helderheid in de winkel tegenvalt. Dat is veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhizosis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik zit op dit moment 3,75m van een 60" vandaan. Voor mij perfect! Geeft een prima bioscoop ervaring.
Dichterbij zou ik niet aanraden, omdat het dan gewoon oncomfortabel zal worden (naar mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 19:47
Ik kijk mijn films op een 100" doek met een projector op 4,5 meter afstand. Erg prettig kan ik je zeggen en zeker niet te groot. Het zou nog iets groter kunnen maar bij ongeveer 110-115" houd het wel op met deze afstand.

Terwijl ik 60-70" LED/Plasma op dezelfde afstand al een lel van een TV vind. Heeft denk ik ook te maken met de licht opbrengst. Een Home Cinema projector moet je in een verduisterde ruimte gebruiken anders zie je niets, terwijl TV's ook overdag te gebruiken moeten zijn. De hogere lichtopbrengst gaat op een gegeven moment irritant worden voor de ogen en een kleinere TV geeft gewoon minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342143

Ga anders een willekeurige mediamarkt in. Bij ons in Rijswijk hebben ze van Sharp van die posters in 60" formaat, hang die anders even op om een beetje een gevoel te krijgen?
Pagina: 1