GTX 660 SLI draait slechts op x8 en x2 en met andere clock?

Pagina: 1
Acties:

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Dag Tweakers,

sinds kort draai ik twee GTX 660's in SLI. Over het algemeen werkt dit naar behoren, alleen ontdekte ik laatst wel een aantal vreemde dingen waar ik tot nu toe nog geen oplossing voor heb gevonden.

Punt 1. De graka's draaien op x8 en de andere op x2. Wel beiden in PCIE 3.0. Maar mijn mobo zou ze toch echt allebei op x8 moeten draaien. In het BIOS kan ik geen optie vinden om dit veranderen. Ook bij een GPU-Z fullscreen render schakelt de tweede kaart niet over op x8, maar blijft in x2 draaien.

Punt 2. EVGA Precision X laat zien dat beide kaarten op stock snelheden draaien, terwijl de ingame OSD laat zien dat de ene op 1137 mhz (boost clock) draait en de andere gaat tot wel 1176 mhz. Ik heb eerder wel een kaart verder geklokt maar niet terwijl deze in SLI draaiden, en ik wil ze dus graag beide op stock clocks hebben. Dit vooral ook omdat de bovenste kaart (die ook hoger geklokt lijkt te zijn) nu op load tot wel 85 graden wordt, dit heb ik al wel met een graad of 10 kunnen verlagen door de fan harder te laten draaien, maar het verschil met onderste kaart is te groot voor mijn gevoel (tot wel 12 graden verschil). Terugklokken zal allicht een paar graden schelen en betekent dan ook wat minder kabaal uit de kast. Bovendien hebben de afwijkende kloksnelheden geen nut in de huidige opstelling.

Concrete vragen: kan ik een hard reset doen zodat ik weer op de stock clocks kom? En wat zou de oorzaak van de PCIE x2 kunnen zijn / hoe los ik dit op?

Specs;
Mobo // Gigabyte Z77X-D3H
CPU // i5 3570k
PSU // Lepa g650-MAS

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

2 x 8x PCI-e moet mgoelijk zijn idd. Welke BIOS versie heb je? Mogelijk helpt een upgrade:

http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=4144#bios

punt2: je weet dat GTX6xx kaarten zichzelf kunnen overklokken als ze gebruikt worden? Misschien moet je de specs is nalezen op http://www.geforce.co.uk/...ktop-gpus/geforce-gtx-660

• Vayra
Ik zit momenteel op versie F8, temeer omdat ik hoor dat mensen die hogere versies draaien soms toch terug zijn gegaan naar F8 en nog geen echte issues ben tegengekomen met deze versie. Maar ik ga dat wel even onderzoeken vanavond, bedankt.

Over punt 2. Ik weet van de boost clock (die noem ik ook in ts :)) maar de EVGA GTX 660 hoort stock tot 1137 mhz te boosten, en nu lijkt het alsof de kaart nog een oude OC instelling van me pakt en dus verder klokt tot 1176 mhz - dit is niet out of the box zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Vayra op 20-12-2012 15:49 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Over punt 2:
Dat komt omdat de ene kaart een hogere kepler boost heeft als de andere.
Mijn asus 660Ti loopt standaard op base/boost 967/1046
Maar daarentegen loopt hij dan ook nog op kepler boost door naar 1110 MHz en dit nog steeds op de standaard settings zonder oc.
Geef ik een oc dan loopt hij op base/boost/kepler-boost 1207/1286/1346 Mhz.
En die kepler-boost is dus op iedere kaart anders(ondanks dat het 2 exact dezelfde kaarten zijn) dus daar zit hem ook waarschijnlijk het verschil in bij jouw kaarten.
Natuurlijk is het ook zo dat de 2e kaart meestal minder te doen heeft en dan die kepler-boost niet gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door calsonic op 20-12-2012 17:41 ]

• Xaph
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Start eens een spel op om te testen, gebruik dan een monitoring programmatje om de bus snelheiden te zien, als het goed is lopen ze dan allebei op x8. Omdat je SLI draait is een van de twee kaarten minder of niet actief als je niet gamed. Ik had het zelfde probleem met mijn crossfire opstelling.

Probeer maar eens of het lukt en laat het maar eens weten of het nu wel goed is.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• Vayra
Xaph schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:47:
Start eens een spel op om te testen, gebruik dan een monitoring programmatje om de bus snelheiden te zien, als het goed is lopen ze dan allebei op x8. Omdat je SLI draait is een van de twee kaarten minder of niet actief als je niet gamed. Ik had het zelfde probleem met mijn crossfire opstelling.

Probeer maar eens of het lukt en laat het maar eens weten of het nu wel goed is.
Als ik dit met GPU-Z check dan blijft de bus snelheid op x2 ook bij de fullscreen render, en ook als ik in een game alt+tab naar GPU-Z staat een bus op x8 en de andere op x2.

Is er een ander progje waarmee ik ook in de game kan blijven terwijl deze bus snelheden toont? Op zich klinkt het verhaal plausibel, maar de fullscreen render in GPU-Z doet mij anders vermoeden.

@calsonic: over die kepler boost. Dat is nieuw voor mij - ik weet dat er een idle, normal en boost clock is, maar nog een daarboven?? Dan zou EVGA er ook wel mee adverteren lijkt me (dat is niet het geval..) De eerste kaart die ik een tijd zonder SLI draaide is nooit hoger gegaan dan 1137 mhz op stock settings. Nu gaat diezelfde kaart wel naar 1176 mhz, terwijl de andere niet volgt...

Ook niet als de frames zakken in Starcraft 2 van een comfortabele 70 + fps naar minder dan 40. En dat is geen tijdelijke framedrop, bepaalde custom maps gaan steeds meer resources vragen lijkt het als de game lang duurt. FPS daalt dan langzaam maar de GPU's klokken niet verder zoals jij zegt. De tweede blijft lekker op 1137 draaien.

Ik zal de sneller klokkende kaart eens wat terugklokken, kijken wat er dan gebeurt.

*edit: bij terugklokken blijft er een verschil bestaan tussen klok van de twee kaarten.. en in temps scheelt het bar weinig. Bij deze vind ik het dus geen issue meer - wat mij betreft opgelost - ik moet gewoon even iets aan de airflow gaan doen.. met een aggressiever fanprofiel komt de temp niet boven de 75 graden uit.

*edit 2: BIOS geupdate naar F16. Zelfde resultaat, bus blijft x2 lopen. Ook de kaarten eruit gehaald, omgewisseld. Nu is het resultaat met de klok hetzelfde, dus ook de andere kaart gaat iets harder lopen uit zichzelf. Apart. Maargoed 8)7 Ook een fan voorin gezet, temp is met een graad of 4 gezakt, happy camper dus. Alleen die bus snelheid...

[ Voor 16% gewijzigd door Vayra op 21-12-2012 02:36 ]

• calsonic
  • Niet online
Er staat zat op het web over de kepler-boost bv op deze site
http://www.overclock.net/...e-oc-potential-need-input
Ze kunnen niet met vaste cijfers adverteren omdat deze dus bij iedere kaart anders is.
Pagina: 1