• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 21:28
Voor een nieuwe build ben ik op zoek naar een 360 rad.
Nu zijn er flink wat fabrikanten en winkels die van 40 tot zelfs richting de 200 euro gaan. Is in dit geval duurder = beter? Ik heb zelf ervaring met 240 en 120mm radiatoren, budget was over het algemeen ook gewoon goed. De planning is om ze in push-pull met de 1850's van scythe te zetten, in een 800D kast met 750 lp/uur pomp. Hij gaat de cpu koelen (2600K)

Graag jullie ervaringen!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56
Ik gebruik in mijn build een 360mm en 240mm versie van de Alphacool Nexxsos ST full copper radiator. Deze zijn er in tal van diktes (30 t/m 80mm) en ze presteren prima.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

Er zijn veel punten waar je op moet letten, bijvoorbeeld de flow in de radiator, de fpi en het materiaal.
De flow moet goed zijn in een grote loop waarin je meer componenten hebt verwerkt. Een hogere fpi resulteert in een hogere prestatie, maar dan heb je wel sterke en luidere ventilatoren nodig.
De dikte van de rad is ook handig om te weten, de dikker de lomper, maar een 60mm dikke rad presteerd bijna gelijk aan 2 30cm rads.

In jou opstelling is het wel mogelijk met een radiator met een hoge fpi en de flow restrictie hoef je je geen zorgen over te maken. Koop een radiator van tussen de 40 en 100 euro en je bent er wel blij mee. En de dikte maakt ook niet veel uit. Let wel op, met een dikkere rad heb je meer uitbreid mogelijkheden in je loop omdat je de koelcapaciteit wel hebt.

Misschien is het ook goed om te kijken naar de looks van de rad gezien je er ook tegenaan moet kijken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

De Alphacool Nexxsos serie is op het moment een van de beste radiators die je kan krijgen.

En voor radiators is er een vuistregel, de meer oppervlakte je hebt, des te beter je kan koelen.

Als ik een set zou samen stelen zou het ongeveer dit zijn, let alleen wel op of je genoeg plaats hebt voor een 80mm rad + 25mm fans, maar de dunnere 60 of 45mm rads zijn ook prima.

En het gebruikte rad kan je zelfs 3 videokaarten mee koelen en nog steeds koelruimte overhebben voor een leuke OC.

[ Voor 16% gewijzigd door player-x op 20-12-2012 12:01 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Tikje naar Cooling.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c_t_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05-2021
Persoonlijk ben ik wel een beetje fan geworden van de rx serie van xspc.
Deze radiatoren koelen wel lekker in combinatie met gentle typhoon 1450.
Je hoeft niet push en pull te doen want het scheeld maar een paar graden of je moet de fans al hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 21:28
Ik ben na wat rondneuzen voor de Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm gegaan. Deze gaat draaien met 3x120mm fans, de 1850's van scythe. Over een tijdje nog 3 bij plaatsen, maar eerst dit maar is in elkaar zetten.

Bedankt voor de tips;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

push pull heeft (bijna) geen nut met al zeer goede high pressure fans als die scythes.
het is de prijs niet waard.

zet ze wel in pull, scheelt je met schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Een ding dat ik bij alle radiators aan raad is het gebruik van een ''Shroud'', het verhoogd te afstand tussen fan en radiator, en zorgt gemiddeld voor een 2c temp drop, en verlaagt het geluid van de fans.

Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed/14/product_detailed_image_2343_6851.jpg

Zowel Aquatuning als HighFlow verkoopt ze.

Deze afstandhouders werken door dat de fans minder dicht op het rad zitten en zorgen dat de lucht minder draait als die met de radiator in contact komt, en dus minder zijwaartse weerstand heeft op het rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

je mag de ruimte er dan ook wel voor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Black ice serie is ook goed voor rads, je hebt verschillende versies afhankelijk van hoe restrictief je ze wilt vs hoe stil.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Boefmans schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 21:24:
Black ice serie is ook goed voor rads
Waar haal je dat vandaan?, Hardware labs Black ice serie is juist een van de slechtste radiators die er zijn, ze sturen zelfs hun rads niet meer naar http://skinneelabs.com, voor testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

de flow in die krengen is waardeloos en hun fpi is praktisch te hoog voor bijna elke ventilator. ze zijn leuk als je echt je loop overkill maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Je doelt op de gt serie? Die hebben veel druk nodig.
De sr juist andersom... Heb je een linkje met testen?

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Beide zijn de laagst presterende radiators die er zijn, en zou een van de laatste radiators zijn die ik ooit zou kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Aangezien jullie zo stellig zijn zal het wel kloppen. Mag ik een linkje met testen? Dan vragen we Freddy om ze uit zijn shop te halen, hij wil geen rotzooi verkopen immers.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie deze review van Martinsliquidlab wel eens bekeken... oja de reviewer waar bij skinnie lijkt op een peuter die met bootjes in het water zit te spelen.
http://martinsliquidlab.o.../hardware-labs-sr1-360/5/

De SR-1 is de low fanspeed king onder de 900 rpm, waar dit rad ook voor bedoeld is.

Zelf gebruik nu alleen nog maar de Alphacool nexxxos UT, XT, ST serie, voor de iets betere prestatie met wat snellere fans en de prijs.

Maar zeggen dat de SR-1 waardeloze radiator is is onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

er zijn veel meer betere radiatoren dan die.
het is ook geen slechte radiator, maar in vergelijking tot anderen is het een slechte keus.

Pagina: 1