Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hyper-V CSV vhd verandert niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb iets vreemds op mijn test Hyper-V omgeving.
Alle .vhd files draaien via een Cluster Shared Volume.

Wat me echter opvalt is dat de 'wijzig datum' van de .vhd bestanden soms wel 5 dagen terug liggen terwijl de betreffende VM wel degelijk aan staan en druk aan het werken is.
De .vhd bestanden zijn ook makkelijk enkele dagen op rij exact dezelfde grootte, terwijl de disk 'expanding' zou moeten zijn.

Dit resulteert dus ook in dat de backup-software denkt dat het bestand niet is aangepast en hem dus niet meeneemt in de backup.

Heeft CSV er een caching laag tussen zitten? Of zie ik iets anders over het hoofd?

edit:
Ik heb géén snapshots gemaakt, daar zal het probleem niet in zitten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 10:02 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou zeggen er zit caching tussen.

Je kan dit eenvoudig achterhalen door een VM een shutdown commando te geven. Dan moet alles worden weggeschreven op je VHD.

Overigens is het handiger om je back-up software op alles back-uppen te zetten. Je moet toch echt minimaal een keer per week een full back up maken.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Er zal vast wel iets van caching tussen zitten, maar wat ik me nu afvraag is welke backupsoftware je gebruikt en hoe je je VM's backupt... Als je namelijk backups maakt op Hyper-V nivo (met bijvoorbeeld Veeam, of BackupExec met Hyper-V agent), hoef je je namelijk geen zorgen te maken over de datum/tijd dat de VHD's gewijzigd zijn. Je maakt dan namelijk backups van de hele VM configuratie en niet van de losse VHD bestanden, dus dat lijkt mij nog beter ook...

Bovendien gaat Veeam behoorlijk slim om met cluster shared volumes. Veeam schrijft namelijk alleen maar de gewijzigde blocks op je storage, ten opzichte van de vorige backup, weg. Dit verkleint je backup window aanzienlijk...

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

Eagle Creek

Breathing security

Heb je toevallig snapshots gemaakt? Is het niet zo dat er gewerkt wordt in de snapshot i.p.v. de basis-VHD?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• CMD-Snake
Microsoft heeft als advies ook om VM's zichzelf te laten back-uppen dmv bijvoorbeeld de Windows Back-Up functie.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
CMD-Snake schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:59:
Microsoft heeft als advies ook om VM's zichzelf te laten back-uppen dmv bijvoorbeeld de Windows Back-Up functie.
Heb je hier een bron van?

while (! ( succeed = try ()));

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lijkt me inderdaad sterk. Microsoft heeft immers ook nog een artikel die beschrijft hoe VM's via de parentpartition middels Windows Backup (VSS-aware) gebackupped kunnen worden.

How to back up Hyper-V virtual machines from the parent partition on a Windows Server 2008-based computer by using Windows Server Backup

Dit artiekel beschrijft dus het backuppen buiten de VM om.
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 09:43:
Dit resulteert dus ook in dat de backup-software denkt dat het bestand niet is aangepast en hem dus niet meeneemt in de backup.
Welke backupsoftware, en wat voor soort backupjob draait?

[ Voor 26% gewijzigd door Question Mark op 21-12-2012 08:11 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Het ging mij niet zo zeer om waarom de backup het niet oppakte, maar waarom de bestandsdatum niet vernieuwde.
Dit lijkt een simpelere reden te hebben dan gedacht.

Zolang Hyper-V de .vhd nog open heeft zal hij niet veranderen, pas bij het uitzetten en aanzetten van de VM past hij de tijd pas aan.

Desondanks kun je wel de .vhd bestanden backuppen (gewoon kopieren in onze testopstelling).
We hebben dit getest en een kopie van een .vhd bestand met een oude datum wil niets zeggen over de inhoud ervan, die is namelijk wel actueel.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:38:
Het ging mij niet zo zeer om waarom de backup het niet oppakte, maar waarom de bestandsdatum niet vernieuwde.
Dit lijkt een simpelere reden te hebben dan gedacht.

Zolang Hyper-V de .vhd nog open heeft zal hij niet veranderen, pas bij het uitzetten en aanzetten van de VM past hij de tijd pas aan.

Desondanks kun je wel de .vhd bestanden backuppen (gewoon kopieren in onze testopstelling).
We hebben dit getest en een kopie van een .vhd bestand met een oude datum wil niets zeggen over de inhoud ervan, die is namelijk wel actueel.
Ik heb dit natuurlijk even gecontroleerd op onze Hyper-V omgeving (ca. 30 VM's op een Windows 2012 cluster). Van de 10 VM's die ik bekeken heb is de laatste wijzigingstijd van de VHD-files niet meer dan 2 minuten terug. Ik weet niet of jij ook Windows 2012 gebruikt en of er dan verschil is tussen 2012 en 2008 wat dit betreft...

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

Eagle Creek

Breathing security

Eagle Creek schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:51:
Heb je toevallig snapshots gemaakt? Is het niet zo dat er gewerkt wordt in de snapshot i.p.v. de basis-VHD?
^^ ?

Bij het uitzetten worden snapshots namelijk gemerged met de originele .vhd..

[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 22-12-2012 00:32 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• CMD-Snake
Moet ik even weer zoeken, was een Hyper-V boekje.

Maar je kan ze wel met SCDPM back-uppen vanaf de host. Dus inderdaad, ik twijfel ook nu.
Pagina: 1