• ZeroTwo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-06 09:09
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart voor in mijn systeem, ik heb een budget dat rond de €500,- zit (kan wat meer zijn als nodig). Ik ga de videokaart gebruiken om vooral Battlefield 3 & Far Cry 3 te spelen op de hoogste settings. Ik heb nu 1 monitor in mijn opstelling staan (Dell Ultrasharp U2312HM) en met kerst zal er misschien een bij komen. Ik denk niet dat ik de tweede monitor ga gebruiken tijdens het gamen tenzij dit echt wat toevoegt (ik heb geen ervaring met eyefinity van AMD?), de monitor heeft een resolutie van 1920x1080 en zal op DVI aangesloten worden. Het geluid van mijn kaart maakt mij niet heel veel uit, ik heb op het moment ook een Corsair H100i met push-pull dus dat maakt ook al het nodige geluid. Ik heb een goede airflow in mijn kast dus ik denk dat de temperatuur van de kaart wel goed zal zitten. Het verbruik van de kaart is ook niet echt een ding, ik hoef (nog) niet mee te betalen aan de energierekening. Het overclocken is leuk als het kan maar ik zou liever willen dat de kaart alles al op maximaal zou kunnen draaien, en dat ik daarna nog wat ga spelen :+ .
Ik zou er als het wat toevoegt wel een tweede kaart bij willen zetten, maar ik hoop dat dit pas van toepassing is over 1 of 2 jaar wanneer de kaart moeite krijgt met nieuwere games.

Ik heb zelf al zitten kijken naar de Asus GTX 670 en 680, ben niet zo thuis in de AMD kaarten dus suggesties zijn welkom!

Luke

• D3sm0dr0mic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-01 10:59
ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:16:
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart voor in mijn systeem, ik heb een budget dat rond de €500,- zit (kan wat meer zijn als nodig). Ik ga de videokaart gebruiken om vooral Battlefield 3 & Far Cry 3 te spelen op de hoogste settings. Ik heb nu 1 monitor in mijn opstelling staan (Dell Ultrasharp U2312HM) en met kerst zal er misschien een bij komen. Ik denk niet dat ik de tweede monitor ga gebruiken tijdens het gamen tenzij dit echt wat toevoegt (ik heb geen ervaring met eyefinity van AMD?), de monitor heeft een resolutie van 1920x1080 en zal op DVI aangesloten worden. Het geluid van mijn kaart maakt mij niet heel veel uit, ik heb op het moment ook een Corsair H100i met push-pull dus dat maakt ook al het nodige geluid. Ik heb een goede airflow in mijn kast dus ik denk dat de temperatuur van de kaart wel goed zal zitten. Het verbruik van de kaart is ook niet echt een ding, ik hoef (nog) niet mee te betalen aan de energierekening. Het overclocken is leuk als het kan maar ik zou liever willen dat de kaart alles al op maximaal zou kunnen draaien, en dat ik daarna nog wat ga spelen :+ .
Ik zou er als het wat toevoegt wel een tweede kaart bij willen zetten, maar ik hoop dat dit pas van toepassing is over 1 of 2 jaar wanneer de kaart moeite krijgt met nieuwere games.

Ik heb zelf al zitten kijken naar de Asus GTX 670 en 680, ben niet zo thuis in de AMD kaarten dus suggesties zijn welkom!

Luke
Gezien het soort spelletjes dat je gaat spelen zou ik zowieso een Nvidia kaart aanraden. Met een budget van 500 euro zou ik voor een GTX680 van Asus of MSI gaan, hiermee draai je alles makkelijk op Ultra op de monitor die jij hebt. Sli is afhankelijk van je moederbord uiteraard.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik zou ook een GTX680 of HD7970 nemen, afhankelijk van de rest van je componenten: wij kunnen moeilijk oordelen of de rest van je systeem mee kan. SLI of Crossfire is zelden echt een verstandige als upgrade: vaak kun je dan gewoon beter een goede single kaart nemen.
D3sm0dr0mic schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:10:
[...]
Gezien het soort spelletjes dat je gaat spelen zou ik zowieso een Nvidia kaart aanraden.
En waarom precies? Volgens mij ontlopen de 7970 en de GTX680 elkaar amper, de ene is in de ene game sneller dan de andere.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• ZeroTwo
De rest van mijn systeem:
Intel i5 3570K, Gigabyte GA-Z77X-D3H en een 750W voeding.
Ja de 7970 is volgens mij slecht leverbaar, en de 680 is geen overkill om op 1 monitor te gamen?

• LiquidT_NL
ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:22:
De rest van mijn systeem:
Intel i5 3570K, Gigabyte GA-Z77X-D3H en een 750W voeding.
Dat zit dan wel snor.
ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:22:
Ja de 7970 is volgens mij slecht leverbaar, en de 680 is geen overkill om op 1 monitor te gamen?
Nee, een hele zware videokaart is nooit overkill als je hem tot de max uitperst. Beide kaarten komen tegen de 60 fps aan, dus het is geen overbodige luxe dus zo'n sterke kaart.

Qua welke kaart je neemt: wilde enkel aangeven dat ik geen reden zie om persé voor een Nvidia kaart te gaan, gezien ik aanneem dat je de PC wel voor iets meer dan BF3 en FC3 gaat gebruiken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• ZeroTwo
Ja ik doe er inderdaad meer mee, maar dat zijn de 2 spellen die ik het meest speelt.
Ik heb na aanleiding even zitten kijken en kwam bij deze uit:
pricewatch: MSI N680GTX Lightning
pricewatch: Asus MATRIX-HD7970-3GD5

Prestaties zijn vrijwel gelijk, alleen scheelt wel €50 euro?

• LiquidT_NL
Tja, dat is een keuze die je zelf moet maken. In sommige games scoort de AMD ietsje hoger, in andere games de Nvidia. In speicfiek die 2 games scoort de Nvidia hoger, maar is dat je die 50 euro waard.

Wat betreft verdere verschillen: Nvidia staat bekend om iets betere drivers, maar ik ben de laatste tijd weinig zaken tegengekomen dat dat verschil ook echt merkbaar was. Crossfire van AMD is niet geweldig, maar zoals ik al zei: zelden dat het echt voordeel oplevert.

Wat je eventueel kan doen is ook kijken naar de non-overclock versies. Vaak zijn die niet heel veel slechter, kun je ze ook nog een beetje overclocken en scheelt je zo 50~100 euro. De 7970s zijn bijvoorbeeld “maar” 350 euro. Die paar procent performance die je inlevert betekent dan wel dat je al meteen een startkapitaal hebt en zo eerder kan upgraden. Ik denk dat je meer haalt uit bijvoorbeeld nu 350 euro en dan over 1 of 2 jaar deze te upgraden voor weer dat bedrag, dan nu 500 euro uit te geven en dan een paar maanden langer er mee te doen. Maar goed, enkel jij kan nagaan wat je precies wil.

Ik neem toch zeker aan dat jij niet de komende 2 jaar vooral FC3 gaat lopen spelen?

• ZeroTwo
Nee maar zit er dik in dat ik wel BF3 blijf spelen :+
Ja het is lastig, ik leun toch meer richting Nvidia maar dat is vooral omdat ik daar bekender bij ben.
En Msi heeft ook Afterburner als handig tooltje dus allemaal pro's maar alleen omdat ik er mee bekend ben.
Lastig, maar in ieder geval voor jullie advies! Ik ga nog is wat reviews lezen :)

• LiquidT_NL
ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:43:
Nee maar zit er dik in dat ik wel BF3 blijf spelen :+
Ja het is lastig, ik leun toch meer richting Nvidia maar dat is vooral omdat ik daar bekender bij ben.
En Msi heeft ook Afterburner als handig tooltje dus allemaal pro's maar alleen omdat ik er mee bekend ben.
Lastig, maar in ieder geval voor jullie advies! Ik ga nog is wat reviews lezen :)
Afterburner doet het op elke videokaart, ik gebruik op mijn Club3D ook Afterburner.

Tja als je zelf een beter gevoel hebt bij Nvidia moet je dat een beetje mee laten wegen, als jij je daar prettiger bij voelt zou het onzin zijn het niet te doen als het niet uitmaakt. Ik zou mijzelf alleen nooit stukkijken op een merk.

Check i.d.d. eens wat benchmarks en reviews, gezien ze vaak zat tegenover elkaar zijn gepit.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-07 17:22
ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:43:
Afterburner werkt ook prima met GPU's van andere merken hoor :) Wat betreft de kaart, misschien is juist de HD7950 een goede optie voor je. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze review en hoe deze kaart overclockt/presteert t.o.v. een overgeclockte GTX680. Daarbij kost deze Club3D HD7950 Royalking een schijntje in vergelijking met een GTX680. Je zou dan zelfs kunnen overwegen om er (tzt) 2 van te pakken, nu of later.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• ZeroTwo
Nou zoals ik hierboven al geschreven wil ik liever een kaart die "stock" al alles op maximaal kan spelen en later wat kan spelen met het overclocken. Maar het is inderdaad het overwegen waard zeker door het prijsverschil, ik zit nu op mijn werk dus kan het filmpje niet kijken maar is deze kaart makkelijk te overclocken?

• LiquidT_NL
ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:57:
Nou zoals ik hierboven al geschreven wil ik liever een kaart die "stock" al alles op maximaal kan spelen en later wat kan spelen met het overclocken. Maar het is inderdaad het overwegen waard zeker door het prijsverschil, ik zit nu op mijn werk dus kan het filmpje niet kijken maar is deze kaart makkelijk te overclocken?
Ja, tegenwoordig zijn alle kaarten makkelijk over te clocken.

• Moi_in_actie
ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:57:
In het filmpje legt TTL het als volgt uit: open Afterburner, verhoog het voltage iets, zet de power op max, core clock naar max, memory naar max, druk op apply: done :9 Dus ja, het is makkelijk.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• ZeroTwo
Dat is inderdaad heel makkelijk ja, en de benchmark na het overclocken is vergelijkbaar met de 680/7970?

• LiquidT_NL
ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:06:
Dat is inderdaad heel makkelijk ja, en de benchmark na het overclocken is vergelijkbaar met de 680/7970?
Dan wacht je even tot je thuis bent, of kijk je op een smartphone, of google je het even, dan zie je het vanzelf.

• Moi_in_actie
Even een paar getallen die ik daar uit de review haal, de Club3D HD7950 (max overclocked en stabiel) vs. Gigabyte GTX680 SuperOverclock (max stabiele overclock):

3DMark11:
GTX680: P10767 / X3739
HD7950: P10086 / X3360

3DMark Vantage
GTX680: P42325 / X21869
HD7950: P42341 / X22464

Dus ja, dat komt zeker in de buurt van een GTX680. Nu zijn dit benchmarks, en benchmark resultaten geven niet altijd een realistisch beeld van de ingame performance, maar toch.

• ZeroTwo
Oké, bedankt voor de tip! Ik zal het inderdaad vanavond wat filmpjes bekijken ;)

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:14

player-x

Disruptive by design

BF3 houd meer van 7970, waar FC3 beter op de 680 te spelen is, als je ooit overweegt om op 3 monitoren te gaan spelen, iets dat ik echt kan aan raden, dan is 680 met 4GB aan te raden, vooral voor jouw games, als je voor een 680 gaat, daar 2GB te weinig is, en 3GB van de 7970 net voldoende is.

Daarnaast ga niet voor een top model als de Lightning of Matrix, maar een gewoon standaard model, met goede koeling er op, heeft gewoon een veel betere prijsverhouding, tenzij je zwaar wild overklokken met waterkoeling.
Moi_in_actie schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:11:
Club3D HD7950 vs. Gigabyte GTX680 SuperOverclock
Waarom een 680 met een veel goedkopere 7950 vergelijken, want zelfs de 7970 is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan de 680, dat is een beetje appels met peren vergelijken imho.

[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 20-12-2012 12:21 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• LiquidT_NL
player-x schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:18:
BF3 houd meer van 7970, waar FC3 beter op de 680 te spelen is, als je ooit overweegt om op 3 monitoren te gaan spelen, iets dat ik echt kan aan raden, dan is 680 met 4GB aan te raden, vooral voor jouw games, als je voor een 680 gaat.
In alle benches die ik vind scoort de Nvidia kaart hoger bij BF3.
Waarom een 680 met een veel goedkopere 7950 vergelijken, want zelfs de 7970 is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan de 680, dat is een beetje appels met peren vergelijken imho.
Lees. Hij heeft aan dat een 7950 NOG goedkoper is en in sommige reviews gelijk scoort met de 680 met overclock.

• Moi_in_actie
Even als opmerking bij dat filmpje, heb ik destijds ook als opmerking bij die review gezet: ik vind de score van die GTX680 best wel laag. Het zou kunnen dat hij een slecht exemplaar te pakken had. Ter vergelijk, mijn Zotac GTX670AMP! haal op maximale overclock bij 3DMark11 een score van ongeveer P11500. De score van de HD7950 is zeker erg goed, maar niet uitzonderlijk hoog (eerder de GTX680 laag).

Als je op een website als HWBot kijkt naar de 3DMark11 ranking, dan zie dat de top gedomineerd wordt door HD7970. De AMD 7XXX reeks heeft gewoon meer overclock potentieel dan de GTX6XX serie.

@player-x: waarom is dit appels met peren vergelijken? Het uitgangspunt is (mag ik hopen) hoe krijg ik de meeste "bang for my buck" en niet "hoe krijg ik het beste mn budget gevuld". Als je voor 280 euro een kaart hebt die qua performance zeer dicht in de buurt komt van een kaart die 450-500 euro kost, dan is de keuze vrij simpel lijkt mij.

edit: typo

• LiquidT_NL
7xxx is inderdaad hard over te clocken, ik zit al op de max in Afterburner en nog vreselijk veel headroom (ik zit met voltage omlaaG)

• ZeroTwo
@player-x: Ik weet niet of BF3 op 2 of 3 monitoren goed ondersteund word dat het de moeite is om een kaart met 4GB te kopen?
Lastig om te beslissen tussen de 7970 en 680 :+

• LiquidT_NL
Gamen op twee monitoren is in bijna elke game ruk, omdat je dan dus met je bezel precies in het midden zit (waar je crosshair bijvoorbeeld zit). Er zijn maar een paar games die echt GOED 2 monitoren ondersteunen.

3 is wel goed te doen, en dan is een 4GB wel fijn, maar 3GB moet ook heel goed te doen zijn in die situatie.

PERSOONLIJK zou ik niet gaan upgraden met de kans op een mogelijkheid dat je naar 3 schermen gaat upgraden. Daarnaast werkt 3 schermen alleen echt lekker als ze dezelfde reoslutie hebben en (nog beter) hetzelfde merk+type.

Ik weet uberhaupt niet hoe Nvidia omgaat met meerdere monitoren (of het ook SLS doet, of bezel compensation).

• ZeroTwo
Met kerst krijg ik waarschijnlijk een tweede monitor zelfde type, dus een derde is dan zo onderweg. Met dat in het achterhoofd zou de 7970 weer een streep voor hebben omdat daar standaard 3GB opzit en (waarschijnlijk) beter werkt met eyefinity.
Met dat in het achterhoofd kom ik bij een pricewatch: Asus HD7970-DC2-3GD5 uit en kan ik die andere €100 bij de monitor leggen.

• D3sm0dr0mic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-01 10:59
LiquidT_NL schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:36:
Tja, dat is een keuze die je zelf moet maken. In sommige games scoort de AMD ietsje hoger, in andere games de Nvidia. In speicfiek die 2 games scoort de Nvidia hoger, maar is dat je die 50 euro waard.
Daarom raadde ik hem ook een Nvidia en niet een Radeon. Ik begrijp dus niet waarom je mij eerst tegenspreek en daarna precies hetzelfde roept, maar goed.

• LiquidT_NL
D3sm0dr0mic schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:31:
[...]

Daarom raadde ik hem ook een Nvidia en niet een Radeon. Ik begrijp dus niet waarom je mij eerst tegenspreek en daarna precies hetzelfde roept, maar goed.
Omdat mijn ervaring leert dat iemand die een MP game post en een game die je enkele tientallen uren bezig houdt, dat die mogelijk gewoon even de games van nu post en nog een paar andere games waarschijnlijk net zo lang gaat spelen. Dus wilde ik hem liever even beide kanten laten zien, zodat hij een wat beter idee heeft wat beide kunnen, zeker gezien zelfs binnen die twee games het verschil enkele frames is, en het prijsverschil wel 50 euro. Mijn post was meer aanvullend op die van jou bedoeld, hoef je niet zo verontwaardigd te reageren. Zou jij het niet willen weten dat er een alternatief is voor 5 tientjes goedkoper die nagenoeg gelijk presteert?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:14

player-x

Disruptive by design

Ik zou gewoon de volgende kaart kopen: pricewatch: Asus GTX680-DC2G-4GD5

Kan je in de toekomst prima een SLI opstelling mee maken, en nog steeds is SLI met twee kaarten beter dan Crossfire met de 7970.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• ZeroTwo
Maar ondersteund Nvidia gamen op 3 monitoren goed? Stel ik dit ooit wil gaan proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door ZeroTwo op 20-12-2012 13:52 ]

• LiquidT_NL
player-x schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:50:
Ik zou gewoon de volgende kaart kopen: pricewatch: Asus GTX680-DC2G-4GD5

Kan je in de toekomst prima een SLI opstelling mee maken, en nog steeds is SLI met twee kaarten beter dan Crossfire met de 7970.
Ja leuk zo'n pagina discussie als je er zo overheen stapt. Ik snap absoluut niet waarom je SLI zou nemen, tenzij je het doet enkele maanden binnen aanschaf en voor de volgende generatie. Dikke kans dat de high-end GTX7xx een stuk sneller is dan je GTX680.

Ik denk dat TS even goed moet nadenken in hoeverre hij 3 schermen zou willen en of SLI/CF een valide optie is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:32
Ik weet niet hoe iemand erbij komt dat nvidia bij deze 2 games beter zou zijn???
Doorgaans is een 7970 GHz sneller dan een 670 OC.

Edit: bewijs...
http://www.hardocp.com/ar...ard_performance_preview/2
http://www.techpowerup.co..._12.11_Performance/5.html

[ Voor 62% gewijzigd door mitsumark op 20-12-2012 14:02 ]

• ZeroTwo
De kans dat er een derde monitor komt is wel groot mits dit goed ondersteund word, maar een SLI/CF opstelling niet in het komende jaar. Misschien dat ik erover na wil gaan denken als mijn kaart serieuze problemen krijgt met games, maar ik zie dit in 2013/2014 nog niet gebeuren ongeacht of ik de 7970 pak of de 680.

• LiquidT_NL
mitsumark schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:58:
Ik weet niet hoe iemand erbij komt dat nvidia bij deze 2 games beter zou zijn???
Doorgaans is een 7970 GHz sneller dan een 670 OC.

Edit: bewijs...
http://www.hardocp.com/ar...ard_performance_preview/2
http://www.techpowerup.co..._12.11_Performance/5.html
Ik kan ze nu even niet linken, maar de 7970 op stock is net een paar frames achter op de 680 (57 fps t.o.v. 60 fps)

• mitsumark
Een 680 is dan ook 100 euro duurder dan een 7970 (non GHz).
Kijken we naar ongeveer dezelfde prijsklasse: Een 670 OC (doorgaans iets sneller dan een 680) verliest het van een 7970 GHz edition, en daarbovenop is de laatste nog eens ver over te klokken terwijl de 670 OC al op zn limiet loopt.

• ZeroTwo
Ik denk dat het deze gaat worden : pricewatch: Asus MATRIX-HD7970-3GD5

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ZeroTwo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:52:
Maar ondersteund Nvidia gamen op 3 monitoren goed? Stel ik dit ooit wil gaan proberen.
Ja, ik gebruik hetzelf ook! Zie mijn Gaming rig!

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• mitsumark
Ultieme kaart om over te klokken, maar als je een 'normale' OC ook al genoeg vindt kun je net zo goed een ~100 euro goedkopere versie nemen...
Pagina: 1