Kaart in crossfire op temperatuur houden

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

Als jullie de volgende setup bekijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50d24a2ec3fe8/50d24a2e99456-crossfiretemp.jpg

Voorin de kast zitten twee intake fans. De HDD cage is gedraaid en dus gericht op airflow. De foto is inmiddels een beetje achterhaald omdat ik nog e.e.a. heb verbeterd aan de airflow. De kabels die je op de foto ziet zijn strakker weggewerkt waardoor zowel boven als onder de HDD bay de airflow vrijwel volledig ongehinderd is. Omdat onderin 2 HDD's en een gedraaide cage zitten voel je onderin minder flow. Bovenin voel je hem goed stromen.

Nu is het begrijpelijk dat vanwege CrossFire de bovenste kaart weinig ademruimte heeft. En in die ademruimte zit dan ook nog eens opgewarmde lucht van de tweede kaart.

Het verschil is vrij fors naar mijn mening maar ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten.

Tijdens een eenvoudige game wordt de onderste kaart zo'n 38* en de bovenste kaart 60*. (serieuze games heb ik nog niet geprobeerd)
Tijdens idle is de onderste kaart +/- 27*C en de bovenste +/- 55*C. De fan draait zo rond de 35% (fan van de 2e kaart draait rond 20%. Dus draait minder hard en is koeler). Idle maakt de koeler dus eigenlijk meer geluid dan ik zou willen.

Waar ik eigenlijk naartoe wil is het volgende: de bovenste kaart zit in het eerste PCI-eslot. Deze wordt gebruikt bv door de browser wanneer GPU-acceleratie is ingeschakeld. Ook zitten hier de beeldschermen op aangesloten. De onderste kaart zit in het tweede PCI-eslot en wordt alleen wakker als ik ga gamen. Ik heb wel een 3e PCI-eslot maar dit is een x8 en de bovenste twee zijn x16.

Denken jullie dat de airflow voor beide kaarten gelijkwaardig is maar de belasting voor de bovenste kaart permanent hoger, en hij daardoor warmer is, of heeft de onderste kaart echt een voordeel? Indien dat laatste het geval is.. Bestaat de optie om (zonder problemen uiteraard) de kaarten om te draaien? Dus niet fysiek maar logisch. Dat zou namelijk in mijn logica een oplossing kunnen zijn. Wanneer de onderste kaart beter gekoeld wordt, zou ik liever willen dat hij aan het werk wordt gezet.
Afterburner vertelt me overigens dat tijdens desktopgebruik de bovenste kaart ook matig belast wordt (tijdens surfen < 10%). Tijdens een HTML5-browsergame zo'n 20%. Maar het is altijd nog 10-20% meer dan de onderste kaart :).

Videostekkers uit de bovenste rossen en in de onderste stoppen dé oplossing? (natuurlijk in de categorie: probeer dat dan lekker. Uhu! Maar ik zoek uiteraard meer naar tips/trucs/bevestiging/afrading)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• DrBreakalot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-07 19:49
Ik heb hier zelf ook naar gezocht, en geen mogelijkheid hiervoor gevonden.
In theorie zou je een bios die ze andersom aanspreekt moeten kunnen flashen. Drivermatig is er geen ondersteuning voor in ieder geval.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 19:31

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vaak is het verschil zo groot omdat de koelste kaart onder zit, en de heetste éxtra heet wordt, draai ze eens om en eventueel zakt de max temp al 10gr...

(persoonlijk van de week met 2x 5870 Vapor X 2gb in CF meegemaakt, ipv max 90gr na BF3 gamen werden ze ineens maar 78gr, en voelde ik me direct een stuk meer op me gemak)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• R3P4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 16:38
Ik heb al vanaf het begin van crossfire een crossfire setup, en mijn bevinding is dat het koelen via het zijpaneel met een 120mm fan gericht op de gpu`s een goede oplossing is om de temp van de bovenste kaart maar 5graden hoger te laten zijn dan de onderste.
Het zorgt in ieder geval voor meer airflow in de kast, daar de front fans veel hinder ondervinden door de drives die zijn geinstalleerd in de bay.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:05

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien een ideetje: Zet die onderste kaart eens in het x8 slot. Je zou geen verschil in performance moeten merken tenzij je er een gtx690 in hebt hangen... Je kunt voor de zekerheid met deze setup 3dmark draaien en daarna 3dmark draaien als de onderste videokaart in het x8 slot zit. Als het goed is zou je geen prestatieverlies hebben.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:52
Eens met direct bovenstaande over in ander slot doen. Daarnaast kun je de videokaarten undervolten met MSI Afterburner tot waar ze stabiel zijn op hun stock clock. Bespaart energie en dus warmte. En de temps zijn prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayhvh
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 15:59
ik heb dit zelfde probleem met 2x 7970HD.
je kan een lange brug proberen als je moederbord daar ruimte voor heeft.
bij mij helaas niet
me onderste GPU word ong 70 graden op max load met zware games.
en me bovenste GPU word een dikke 92 graden..

edit: welke kaarten zijn het eigelijk?

[ Voor 7% gewijzigd door rayhvh op 21-12-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Kan het niet goed zien maar is die middelste drivecage nou leeg? Zo ja helemaal eruit halen zodat er helemala geen hinder meer is voor je airflow. Verder neem ik aan dat er een sidefan in je kast zit? Zo nee plaatsen. En idd wat andere al gezegd hebben onderste in een ander slot doen. Eventueel kan je nog op de plaats waar de drivecage zat een fan plaatsen die gericht is op de bovenste kaart.

Edit*
Overigens wordt de airflow van intake 2 volledig geblokt. Mocht er al iets door komen dan houdt de onderste videokaart het over gebleven beetje flow ook nog eens tegen. Dus je schijven naar de bovenste drivecage verplaatsen zou ook nog een optie kunnen zijn. Ook zal dat blok alu voor veel tegenhouden van airflow zorgen in deze kast. Alle warmte gaat daar nu tegen aan. Ik zie btw plek onderin voor een fan en bovenin voor een 2e? Daar kan je ook nog mee expertimenteren.

[ Voor 37% gewijzigd door Joenino op 21-12-2012 11:33 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 09:51
Kan niet lekker achterhalen wat je specs precies zijn, maar is het niet zo dat die 16x sloten sowieso worden gecapped op x8 vanwege het aantal beschikbare pcie lanes? Dan zou het toch niet uitmaken om die kaart te verplaatsen naar het x8 slot voor meer ademruimte?

Star Citizen Referal code | Gigabyte GeForce RTX 3090; Intel Core i7 8700k w/ NZXT Kraken X63; 32GB Corsair Vengeance LPX; CM NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Daarnaast kun je de videokaarten undervolten met MSI Afterburner tot waar ze stabiel zijn op hun stock clock. Bespaart energie en dus warmte.
Ja.. op zich heb je gelijk maar het zijn juist Vapor-X kaarten die stock overgeklokt zijn.
En de temps zijn prima toch?
Idle enzo is het prima te doen. Maar tijdens Mafia II (ook geen veeleisende game, beide kaarten gemiddeld op 40% load) zit er een permanent verschil in van 20*C! Waarbij kaart 1 80*C wordt en kaart twee 60*C.
je kan een lange brug proberen als je moederbord daar ruimte voor heeft.
3e slot heb ik, lange (flex) brug ook.
Kan het niet goed zien maar is die middelste drivecage nou leeg? Zo ja helemaal eruit halen zodat er helemala geen hinder meer is voor je airflow.
Ja hij is leeg maar hij is precies zo gepositioneerd dat de rand ervan tussen de twee fans doorloopt. Het voordeel is dat ik nuy mijn kabel hier strak tegen weg kan werken aan de bovenkant. De onderkant (waar de heatsink van de kaart zit en de koeler) is 100% vrij. Deze gedraaide positie wordt door Fractal juist aanbevolen om de lucht naar de kaarten toe te leiden.
Verder neem ik aan dat er een sidefan in je kast zit? Zo nee plaatsen.
Nee zit er niet in. Plaatsen is geen optie omdat er een transparant window op zit.
Overigens wordt de airflow van intake 2 volledig geblokt
Theoretisch ben ik het met je eens, ware het niet dat de kaart die het van deze flow moet hebben (kaart 2 dus) prima op temperatuur is! De bovenste fan blaast vrijwel direct op de bovenste kaart. Dat lijkt dus geen belemmering te zijn.
Ik zie btw plek onderin voor een fan en bovenin voor een 2e? Daar kan je ook nog mee expertimenteren.
Correct maar er zitten nu 4 casefans in (+1 CPU +1 PSU) en ik wil het geluids ook een beetje binnen de perken houden.
Kan niet lekker achterhalen wat je specs precies zijn, maar is het niet zo dat die 16x sloten sowieso worden gecapped op x8 vanwege het aantal beschikbare pcie lanes?
Voor zover ik begreep niet..
Dan zou het toch niet uitmaken om die kaart te verplaatsen naar het x8 slot voor meer ademruimte?
Als het me geen prestaties kost wil ik dat zeker proberen, ware het niet dat onderin ook mijn aansluitingen voor power button/hdd led/fan zitten. Dus of dat nog gaat werken met die kaart weet ik niet.. Zal ik gewoon even uit moeten proberen.

De gevraagde specs:
Gigabyte GA-EX58-UD5
Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X 1GB (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 08:51
met goede stille fans en een goede fanregeling kun je hem fluisterstil maken. ook met meer fans.

Juist als hij meerdere fans heeft hoeft alles maar op lage snelheid te draaien, waarop hij veel stiller is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Vandaag even wat wezen rommelen.

De onderste kaart een slot lager plaatsen is uitgesloten. Behalve dat er onderaan mijn moederbord diverse aansluitingen zitten (zoals aangegeven) past mijn kaart simpelweg niet. Het slot zit te laag en mijn voeding zit in de weg. Of beter gezegd: het tweede slot dat de kaart vereist vanwege zijn eigen koeling neemt te veel ruimte in; de kaart past niet eens in het slot.

De bovenste HDD en de SSD heb ik omgedraaid, waardoor de flow bovenin de HDD-bay iets is toegenomen en de flow onderin iets is afgenomen.

De belangrijkste wijziging is echter het omdraaien van de beeldschermkabels. Hoewel ik nu geen beeld heb tijdens POST en BOOT werkt het in Windows wel. Het verschil van 20*C is hiermee verdwenen.

VoorheenHuidig
Idle155*C48*C
Load160*89*

VoorheenHuidig
Idle227!51!
Load238*79*

* = De load temp is nu hoger maar dat is geen eerlijke vergelijking: voorheen speelde ik alleen een simpele game (Mafia 2) waarbij de belasting niet boven de 40% uitkwam. Nu heb ik BC2 en BF3 gespeeld, waarbij de load geregeld voor langere perioden boven de 90% / 95% uitkomt.

Zoals je ziet is de permanente temperatuur van de 2e kaart (= de onderste) omhoog gegaan. Hier zitten nu de monitoren op aangesloten. De eerste kaart is nu omlaag gegaan. Het omwisselen van de kabels heeft dus een gunstig effect op de temperatuur, hoewel het effect op de bovenste kaart a) klein is, b) verwaarloosbaar klein is tijdens heavy gaming omdat CrossFire toch beide kaarten aan het werk zet. Daarbij heb ik nu geen beeld tijdens POST en boot.

Ik zit wel te kijken of ik eventueel een fan onderin toe kan voegen maar het nut hiervan betwijfel ik nog.. Wellicht dat ik dit nog wel doe (elke graad minder helpt) maar vergeet niet dat deze dan tegen de onderste kaart aan blaast, en deze prima op temperatuur blijft. Tijdens 90%+-belasting raakt hij de 80*C. niet aan. Het voordeel is dat de onderste kaart een lagere outputtemp heeft, waardoor de bovenste kaart een lagere inputtemp heeft. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat zoden aan de dijk gaat zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
zet deze op één van u kaarten ,
http://www.alternate.be/h...elero_Xtreme_III/1011732/?
en ik denk dat de temps van beide kaarten 25 - 40 % gaan dalen.
het is een zware investering oké dat is waar.
ik heb de tweede versie ervan op mijn 5870 hij wordt max +- 55 graden (furmark)
en hij is OC'ed naar 930 gpu en 1300 memory
fan werkt op 80 % maar de casefans komen er toch boven
dit in een antec DF85 weliswaar
en als je weet dat je ze nog een einde gaat houden zou ik het toch overwegen
maar één ding kan ik niet bevestigen of dit een 3 slot of 2 slot koelers
omdat de mijne degelijk een 3 slot is vandaar
ik zie nog wat plaats onderaan of zitten er daar kabels of psu in de weg ? (voor 3 slot)

mvg nvidia666

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Pagina: 1