Paar vraagjes over nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-04 19:00
De zoon heeft een nieuwe PC nodig die hoofdzakelijk gebruikt zal worden om te surfen, wat Facebook en Youtube en (veel) muziek luisteren, en soms wat Word.. Dus geen games of zware toepassingen.
Ik had gedacht aan een PC met een i3 processor, 4 gb geheugen en intel® HD Graphics 2000/2500. Is dit voldoende voor een gewone PC of zouden jullie toch iets anders adviseren?
Waar ik ook aan twijfel is Windows 7 of 8. Ik denk dat z'n voorkeur naar 7 zal gaan maar is het niet verstandiger om 8 te nemen, kwestie van wat meer "future proof" te zijn?

ik hoor graag jullie mening.

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Een i3 processor zou prima moeten zijn...voor deze applicaties zou een AMD Phenom 965 ook prima zijn...waarschijnlijk zelf nog wel minder.

Een geintegreerde kaart is voor dit genoeg, maar hij kan dan verder ook echt niks doen.

4GB geheugen is ruim voldoende. (Ik adviseer dan wel 2x2GB)

Een grote hardeschijf is dan wel weer aanbevolen, bv een 2TB Seagate Barracuda 7200RPM.

Windows 7/8 is maar net wat je prefereert, maakt qua performance niet heel veel uit. Neem wel een 64-bit versie!

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik denk dat als je hem alleen voor dat gaat gebruiken en geen games je ook prima met een Celeron G550 uit de voeten kan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:43
Voor allround werk kun je waarschijnlijk beter een amd apu pakken.
reviews: Desktop best buy guide: editie november 2012
(2 maanden oude BBG, maar nog niet outdated).
Ik ken het budget niet, maar ook het bovenste systeem is al een prima allrounder.

Je kunt eventueel Win7 nemen en voor slechts 15 euro nu alvast een Win8 upgrade, dan kun je beide proberen en/of later upgraden.
http://windowsupgradeoffer.com/nl-NL

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 19-12-2012 22:10 ]

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Waarom geen laptop? Kan dezelfde taken ook aan maar dan met het voordeel dat het vele malen mobieler is

Verwijderd

Neem een APU. Veel betere igpu dat 2-4x beter is dan een hd 2500 en het is natuurlijk goedkoper.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 09:02 ]

• botech
Ortzamoa schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:07:
Een i3 processor zou prima moeten zijn...voor deze applicaties zou een AMD Phenom 965 ook prima zijn...waarschijnlijk zelf nog wel minder.

Een geintegreerde kaart is voor dit genoeg, maar hij kan dan verder ook echt niks doen.

4GB geheugen is ruim voldoende. (Ik adviseer dan wel 2x2GB)

Een grote hardeschijf is dan wel weer aanbevolen, bv een 2TB Seagate Barracuda 7200RPM.

Windows 7/8 is maar net wat je prefereert, maakt qua performance niet heel veel uit. Neem wel een 64-bit versie!
Ik ga het bij Intel houden, keuze is zo al moeilijk genoeg, al geloof ik best dat AMD ook goed is ;)
4GB geheugen zal het dan worden, meer is waarschijnlijk overkill, voor hetgeen de PC gebruikt word. Harde schijf zou ik toch graag een SSD nemen, al dan niet in combinatie met een gewone harde schijf. Denk niet dat ie 2TB nodig heeft.
ECP0WERS schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:08:
Ik denk dat als je hem alleen voor dat gaat gebruiken en geen games je ook prima met een Celeron G550 uit de voeten kan.
Misschien wel, maar een i3 is toch het minimum , moest je echt aan een bepaald budget vast zitten kon je dat overwegen maar een i3 kan er wel vanaf :)
mitsumark schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:09:
Voor allround werk kun je waarschijnlijk beter een amd apu pakken.
reviews: Desktop best buy guide: editie november 2012
(2 maanden oude BBG, maar nog niet outdated).
Ik ken het budget niet, maar ook het bovenste systeem is al een prima allrounder.

Je kunt eventueel Win7 nemen en voor slechts 15 euro nu alvast een Win8 upgrade, dan kun je beide proberen en/of later upgraden.
http://windowsupgradeoffer.com/nl-NL
Zal eens kijken waar ik 'm wil kopen wat ze hebben met een AMD apu. Het is wel de bedoeling dat het een coompleet systeem is, zelf in elkaar steken zie ik niet zitten.
Dat upgraden van 7 naar 8 is wel een goede tip ;)
marineII7 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:16:
Waarom geen laptop? Kan dezelfde taken ook aan maar dan met het voordeel dat het vele malen mobieler is
Tja, ik zal het 'm nog eens vragen maar ik denk niet dat het de bedoeling is van mobiel te zijn. En hij heeft natuurlijk al een scherm, toetsenbord, speakers, dus eerste wat in me opkwam is gewoon de PC vernieuwen. En ik zelf heb een Macbook Air dus als ie eens "mobiel" wil surfen kan ie die ook gebruiken ;)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Je gaat veel meer hebben aan een SSD dan aan een snelle CPU.

Zelf assembleren is vrij simpel en zeker in deze lage budget klasse zijn die 50-100€ assemblage/installatie kosten vrij hoog in verhouding tot de total kost.

• botech
Inrage schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:36:
Je gaat veel meer hebben aan een SSD dan aan een snelle CPU.
Ja, die SSD wil er zeker in ;)
Zelf assembleren is vrij simpel en zeker in deze lage budget klasse zijn die 50-100€ assemblage/installatie kosten vrij hoog in verhouding tot de total kost.
Tja, de winkel waar ik de PC wil kopen rekent 70 euro. Budget voor de PC had ik gedacht aan een 600-700 euro, dus dat komt op een 10 % ( Als je zelf samenstelt en monteert zal die prijs natuurlijk wel iets lager komen te liggen neem ik aan.)
Die 10% is misschien niet weinig maar dan ben ik zeker dat alles werkt zoals het moet. Als ik iets verkeerd doe tijdens het assembleren en het onderdeel gaat kapot of de PC werkt niet dan zit ik met de problemen.
Wat me het moeilijkst lijkt (of meeste risico dat het fout gaat) is de processor op het moederbord plaatsen, of valt dat mee?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Gewoon enkele guides bekijken op YouTube en je ziet metteen dat er niet veel kan misgaan.
Meeste guides gaan dan nog over het aanbrengen van koelpasta maar meestal zit dit reeds op de koeler, dus de lastigste stap valt dan al weg.

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 92,95€ 92,95
1ASRock FM2A75M-DGS€ 53,95€ 53,95
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 61,85€ 61,85
1Fractal Design Core 1000€ 29,47€ 29,47
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 17,85€ 17,85
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,99€ 16,99
1Antec HCG-400€ 41,78€ 41,78
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 79,45€ 79,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 394,29

Als je een dergelijk systeem bij een leverancier besteld, komt er nog ongeveer € 60 aan assemblage en vervoer kosten bij.

• botech
Als ik nu als processor i.p.v. bovenstaande Black edition deze neem, met dit ASUS F2A55 moederbord, zou dat een goede combinatie zijn? Daar moet toch een leuke PC rond te bouwen zijn voor niet oeverdreven veel geld?
Het bovenstaand moederbord hebben ze niet waar ik zou gaan, de rest zoals geheugen, voeding, SSD enz. zou ik dan ter plaatse uitkiezen.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,45€ 42,45
1ASRock FM2A75M-DGS€ 53,95€ 53,95
1Fractal Design Core 1000€ 29,47€ 29,47
2Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9H/2G€ 9,99€ 19,98
1Antec VP350P€ 34,-€ 34,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,85

Als je wilt kun je er nog een andere processorkoeler bij kopen, dan heb je iets stillere pc.(Wel fm2 compatitabel!!!). Optische drive zit er niet bij dit kan lastig zijn met windows en drivers installeren. Maar ik vind het zonde van je 17 euro en er is vast een manier om alles op je pc te zetten. Nog als laatste je moet niet verwachten dat je hier mee kunt gamen, maar dingen als sims moet gwn lukken.

• botech
Het systeem is al gekocht en in gebruik, het is het volgende geworden (wel wat duurder dan dat van jou, hoi1234 )

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus F2A85-M LE€ 64,29€ 64,29
1Corsair Carbide 200R€ 52,80€ 52,80
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 78,37€ 78,37
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 24,50€ 24,50
1Lite-On IHAS122-18€ 20,-€ 20,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 42,95€ 42,95
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 152,94€ 152,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,85

Verwijderd

Wel slechte keuzes gemaakt dan.

• botech
Leg 's uit? :?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Slechte keuzes zijn het ook weer niet, maar had het zelf ook net wat anders gedaan :p

我的名字是Mirno

• botech
Bedoelen jullie dan de prijs/kwaliteit verhouding die beter kon of dat er betere/andere keuzes waren voor hetgeen de PC gebruikt gaat worden?
Technisch gezien is er toch niets verkeerd aan dat systeem? Processor en moederbord passen toch bij elkaar en voor de rest? Een voeding en geheugen van Corsair, lijkt me toch ook niet verkeerd?
Graag meer uitleg, ik kan er maar van leren ;)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Er had wel wat minder in gekund denk ik gezien het gebruik, maar ik zie nu niet echt hele foute keuzes. Ja ik had het zelf ook anders gedaan (meer op maat met de eisen, geen grote SSD er in).

Sowieso is het een beetje vervelend dat mensen zo'n "verontrustende" post maken, maar hem niet toelichten. Licht hem dan meteen toe, en ga niet zo lopen vissen op reacties.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Niet veel mis mee volgens mij, wat ik mss anders zou gedaan hebben is:
- Crucial M4 SSD of Samsung 830 genomen hebben
(840 zonder Pro versie is trager & minder geheugen dan de 830)
- 300w voeding (pricewatch: be quiet! System Power S6 300W)
- Ram geheugen die net wat sneller is -> goed bij APU zoals die A8-5600k
(pricewatch: Kingston HyperX KHX1866C9D3/4G)
- misschien ander moederbord, maar die is ook gewoon goed

DAA beleid volgen zal altijd betere oplossingen geven :)

[ Voor 6% gewijzigd door SmokingCrop op 28-12-2012 11:57 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Het moederbor had bijvoorbeeld een A75 chipset kunnen zijn, is net wat goedkoper. Ook de behuizing. De corsair carbide 200r zal geen slechte behuizing zijn. Alleen ik zou dan eerder een Antec one of een Antec Three hundred nemen. Of een Fractal Design Core 1000.

qua SSD is de samsung 830 of Crucial M4 een erg goede keuze, ook al is de Samsung 840 serie ook niet verkeerd. 250 is wel wat veel, je had kunnen overwegen om bijv. 128GB te nemen + een harde schijf.

De voeding zou naar 300 Watt kunnen. De Be quiet zoals al hierboven vermeld wordt.

Al deze kleine dingetjes bij elkaar halen de prijs toch al weer naar beneden, dat had je in andere onderdelen kunnen investeren. (Zoals b.v. 128GB SSD + harde schijf)

En de CPU had bijvoorbeeld een A6 kunnen zijn. Dat ruimschoots voldoet aan jouw eissen en goedkoper is.
Je zou ook voor b.v de AMD A10 5800k kunnen gaan, die grafisch even wat meer biedt. En denk ik even krachtige CPU kracht heeft als de A8, al is deze versie wel overklokbaar. Met boxed koeler krijg je deze als het goed is wel +4,2 GHz. Ook al zou je met de goedkopere A6 het beste af zijn, vooral omdat die A6 erg goedkoop is.

En de RAM, zoals eerder gemeld en hogere snelheid. Bij AMD zul je hier profijt van hebben. Bij Intel b.v. niet. Ook zou 8GB RAM een optie zijn, ook vooral omdat de prijzen erg laag zijn.

我的名字是Mirno

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
TS heeft het over 'future proof', waarom zou je dan een 128GB SSD nemen als het budget voor 250GB er is? Tja, de 830 series en M4 series zijn iets goedkoper, maar ook iets ouder (wel bewezen goede SSD's natuurlijk). En wat nou als TS over een tijdje toch een videokaart erin wilt zetten om een paar spelletjes te kunnen spelen, dan moet er ook een nieuwe voeding komen. Ook een beetje extra rekenkracht lijkt me toch niet verkeerd? Overigens ben ik het er mee eens dat 8GB ipv 4GB wellicht beter was geweest (niet voor nu, maar voor de toekomst).

Ik ben van mening dat de TS daar een leuk pctje heeft waar nog best een aantal jaar op gewerkt kan worden zonder veel te upgraden (wellicht ooit een keer 8GB ipv 4GB ram, of een kleine simpele GPU voor wat basic spelletjes).

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jah, in dat punt heb je wel gelijk ;)

Er zijn een hele hoop keuzes. En je moet voor jezelf zien te bepalen wat uiteindelijk het beste is. Op basis van wat je nodig hebt en wat je wilt etc.

Mijn voorkeur zou alsnog uitgaan voor 128GB SSD + harde schijf, maar 250GB liever natuurlijk, maar later wel een harde schijf erbij. Voor de TS kan dit misschien anders zijn.

Met een AMD A10 APU kan je nog aardig gamen trouwens, vadaar dat dat nog een goede optie zou kunnen zijn. Heb je ook niet zo'n grote voeding nodig. Of juist de AMD A6, dit + een aparte videokaart zorgen ook nog wel voor aardige prestaties. Voor zo'n goedkope CPU zijn de resultaten bij gamen toch nog best goed. (bron: http://nl.hardware.info/r...est-met-10-cpus-conclusie)

In mijn ogen zit de AMD A8 er dan net weer tussen. Het zou een goede optie kunnen zijn om een kaart bij te zetten, dan heeft diegene alsnog quad-core ipv de A6 dual core. De toegevoegde waarde van de APU van de A10 zal niet gebruikt worden met een grafische kaart, waardoor je nagenoeg dezelfde CPU prestaties hebt als bij de A10 ;). In dat opzicht zou het wel een goede keuze zijn, ook omdat de voeding van 430W een aardige videokaart kan voorzien van vermogen.

Maarja, aangezien de TS niet echt gaat gamen had ik de A8 niet uitgezocht..

我的名字是Mirno

• botech
Tja, bepaalde keuzes heb ik gemaakt door een gebrek aan kennis, andere door het aanbod van de winkel of door de prijs.
Zo wist ik bv niet het verschil tussen die 830 of 840 SSD van Samsung. Nu hadden ze die 830 daar toch niet en die Pro of die Crucial die waren dan weer een stuk duurder. Ik heb dan voor een AMD APU gekozen op aanraden van iemand eerder in dit topic. Hadden ze maar 1 van en dat was die A8 5600, werd trouwens ook voorgesteld hier door iemand. Daar dan moederbord bij gekozen, ook maar keuze uit 3 en die ene had dan nog geen aansluitingen voor een scherm.
Voeding was ook de lichtste/goedkoopste die ze hadden en geheugen ken ik ook niet genoeg van om te kunnen zeggen welke nu sneller zijn, dacht dat Corsair toch een gekend merk was.
De kast kon wat kleiner , is groter dan ik dacht, maar goed, dan heeft ie in elk geval genoeg ruimte, wat niet slecht is voor de koeling ;) En het werkt wel prettig als je veel ruimte hebt.
Ik had ook verschillende winkels kunnen aflopen om hier en daar onderdelen te zoeken, die misschien beter geschikt of net iets goedkoper waren maar daar had ik ook geen zin in, dus ja....
Het kon wat goedkoper of het is misschien wat veel om enkel te surfen maar liever iets meer van het goede dan net gepast of tekort.
Toch bedankt voor jullie reacties :)
Pagina: 1