Meerdere domeinnamen doorverwijzen naar 1 server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Beste tweakers,

Voor een website heb ik het idee meerdere domeinnamen door te verwijzen naar 1 server. Echter, hierbij bepaalt de domeinnaam op welke wijze de website getoond wordt en welke gegevens uit de database worden opgehaald. De kleurstelling van de website wil ik via de database regelen.

Onderstaand schema verduidelijkt mijn beoogde werkwijze.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50d226da0b035/50d226da0ac4e-Voorbeeld.PNG

Zitten aan deze werkwijze nadelen verbonden ten aanzien van opbouw, vindbaarheid in Google, schaalbaarheid, etc.?

En adviseren jullie gebruik te maken van een bootstrap voor het parsen van de url om zodoende de juiste gegevens op te halen aan de hand van de domeinnaam? Of hebben jullie betere ideeën?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Dit is, volgens mij, gewoon op te lossen met VirtualHosts in Apache, maar IIS of nginx hebben ongetwijfeld vergelijkbare functies. Als ik jouw diagram zo bekijk lijkt het alsof je eigenlijk gewoon 3 aparte websites wil bouwen. Het is geen enkel probleem dit op 1 server te plaatsen en zal geen invloed op je Google-score hebben. Content is veel belangrijker.

Mijn vragen aan jou zijn: Hoe dacht je dit zelf op te lossen? Is het voor een client? Heb je ervaring met websites bouwen?

Voor de duidelijkheid: Gaat het alleen om template veranderingen?

[ Voor 56% gewijzigd door armageddon_2k1 op 19-12-2012 22:21 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 21:38

TheNameless

Jazzballet is vet!

Wij hebben op het werk een multi-tenant applicatie die op precies dezelfde manier werkt als je voorstelt.
In de database slaan we op welke domeinnaam hoort bij welke tenant.

Maar goed, wij draaien dan ook een shared database/shared schema voor ons systeem. Er zijn ook andere multi-tenant oplossingen te bedenken.

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Waar je rekening mee moet houden is dat als die sites dezelfde content tonen je mogelijk penalties kunt krijgen. Misschien dat unique etags daarbij kunnen helpen.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Simpele vraag : Denk je dat een hoster echt 1 server per website neerzet?

Oftewel in basis verandert er niets ten negatieve vanwege je opbouw.
Echter heb je nog steeds wel te maken met duplicate content regels etc van google.

Gaat het je echt enkel om de domeinnamen en de kleurtjes dan kan je ook overwegen om op die domeinen enkel een redirect te zetten naar een master-website die met parameters de kleurstelling bepaalt en dan de content toont. Dan heb je qua google etc geen duplicate content omdat je simpelweg maar 1 site hebt (maar volgens mij krijg je dan de domeinnamen niet in google omdat daar helemaal niets op staat)

• kwaakvaak_v2
Gomez12 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:49:
Simpele vraag : Denk je dat een hoster echt 1 server per website neerzet?
ja, ik heb een aantal domeinen in beheer waar zelfs meerdere web-servers per domein gebruikt worden ;)

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 16:23
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:48:
[...]

ja, ik heb een aantal domeinen in beheer waar zelfs meerdere web-servers per domein gebruikt worden ;)
Een hoster zet echt geen 1 server per 1 domein in hoor. Dan zou hosting onmogelijk duur worden. Shared hosting heeft niet voor niets shared in de naam zitten. Hoe meer sites op een server kunnen draaien, hoe beter het is voor de hoster.(wat geld betreft)

Dat er ook grote websites zijn die meerdere servers voor één site hebben is eerder uitzondering. Niet iedereen is een tweakers.net bv. :+

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Al je domeinen naar de server sturen, via htaccess elk domein afvangen

dus domein1.nl index.php?site=1
domein2.nl index.php?site=2
domein3.nl index.php?site=3

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-07 14:27
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:48:
[...]

Jammer dat je zelfs geen correct antwoord op de vraag van Gomez12 kan geven. Een hoster zet normaliter natuurlijk niet voor elke website, één server neer.

Ook de htaccess of cryptische php oplossingen zijn tenenkrommend om te lezen. VirtualHosts van bijvoorbeeld Apache zijn de way to go. Mocht daar geen weg voor zijn in een hostingpakket (bijv. shared hosting), dan zou ik gewoon een resellerpakket nemen en niet gaan kloten met VirtualHosts of Apache.

Overigens lijkt het inderdaad alsof je drie websites wilt maken, en dus eigenlijk drie aparte (shared) hosting pakketten zoekt.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

alex3305 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:24:
[...]

Jammer dat je zelfs geen correct antwoord op de vraag van Gomez12 kan geven. Een hoster zet normaliter natuurlijk niet voor elke website, één server neer.

Ook de htaccess of cryptische php oplossingen zijn tenenkrommend om te lezen. VirtualHosts van bijvoorbeeld Apache zijn de way to go.
[..]
Mee eens. Voor IIS praten we over hostheader configuratie. Maar je zou ook meerdere ipadressen kunnen zetten op dezelfde server in geval van secure sites :)

[ Voor 20% gewijzigd door BoAC op 20-12-2012 22:23 ]

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 15:13
Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat de TS wil, 3 sites naar hetzelfde systeem laten verwijzen, met alleen een verschillende database + skin, of dus 3 losse accounts.
Als je DirectAdmin ofzo draait is het helemaal makkelijk in te stellen (gewoon nieuw domein toevoegen), of een alias toevoegen als alles naar hetzelfde framework gaat. (Hier anders wat virtualhosts examples)

Maar als je naar het schema kijkt, zou ik denken dat je dus 1 basis hebt, met 3 verschillende databases/skins. In veel frameworks zit dit standaard, bijvoorbeeld Wordpress en Drupal kan je makkelijk multi-site instellen, dus 1 installatie, en afhankelijk van de domeinnaam, laat hij een bepaalde database/template zien.
Dat kan je natuurlijk ook makkelijk zelf doen (in PHP bijv $_SERVER['HTTP_HOST'] opvragen). Afhankelijk van je domein kan je dan bepalen welke template/database je ophaalt, door een ander configuratiebestand in te laden.
Dat is dus vooral makkelijk als je structuur/opzet voor alle 3 hetzelfde is (of als bijvoorbeeld franchises hebt etc).

Voor Google lijkt mij de content belangrijker dan de gezamenlijke code, aangezien Wordpress ook veel dezelfde templates zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
alex3305 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:24:
[...]

Ook de htaccess of cryptische php oplossingen zijn tenenkrommend om te lezen. VirtualHosts van bijvoorbeeld Apache zijn de way to go. Mocht daar geen weg voor zijn in een hostingpakket (bijv. shared hosting), dan zou ik gewoon een resellerpakket nemen en niet gaan kloten met VirtualHosts of Apache.

Overigens lijkt het inderdaad alsof je drie websites wilt maken, en dus eigenlijk drie aparte (shared) hosting pakketten zoekt.
Leuk dat je vind dat ik geen correct antwoord geef, maar ik heb *nergens* gelezen dat de TS een shared hosting account heeft. Dat is een conclusie die jullie zelf trekken, zonder erbij na te denken dat niet iedereen een consumentje is die voor 2 duppies per jaar 50 sites wilt hosten. En los daarvan, shared hosting is met de huidige VPS prijzen een steeds verder achterhaalt concept aan het worden.

Dus om een antwoord te geven, vergeet shared zut met reseller pakketjes, en doe het gelijk fatsoenlijk. Huur gewoon een instap VPS, kun je veel makkelijker schalen als het nodig is. En als als je toch maar 1 project op een VPS gaat zetten is dat hele directadmin/plesk of wat dan ook zowieso zonde van je geheugen. Een keer je nginx of apache goed instellen en je bent de man.

dus..... :>

Pagina: 1