Toon posts:

Bottleneck (gpu, ram) oplossen en 4 monitoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

op dit moment draai ik met mijn pc (specs onderaan) veel spellen met weinig problemen, zeker niet na tweaken met settings enzo, maar ik wil upgraden. Mijn grootste probleem is...wat upgraden? Ik heb niet echt een groot budget, zo'n 200 Euro, misschien iets meer. Ik wil graag met name Skyrim op max settings spelen en een hoop mods maken het spel dan mooier, maar dat trekt mijn pc dus niet. Een 2e euvel is dat ik 4 monitoren aan wil hebben (meer voor 'omdat het kan' dan echt noodzakelijk).
Ik zit te kijken om mijn ATI RadeonHD5770 1gb in Crossfire te zetten met een 2e 5770 (2e hands, want ik kan ze niet meer vinden in winkels), dit om, zonder al te veel kosten, mijn GPU te verbeteren en de 4 monitoren te kunnen aansluiten. Is dit verstandig of kan ik beter een nieuwere GPU kopen in Crossfire, of gewoon los van deze 5770 erin te zetten om zo hetzelfde effect te verkrijgen? Daarnaast wil ik ook mijn 4gb Ram omhoog gooien (16GB ofzo, of extra toevoegen).

Wat zijn hiervoor de adviezen? (Specs hieronder:)

Windows 7 Enterprise (64bit)
Moederbord: M4A79 Deluxe
Bios Date: 09-10-09 Ver: 08.00.15
Geluidskaart: Onboard
Voeding: Zalman ZM750-HP
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor 3.41 GHz
Videokaart: ATI Radeon HD 5770 (1gb)
RAM: Kingston HyperX (2x 2GB DDR2) khx8500d2k2/4g
Monitoren: Samsung Syncmaster 245B (1920x1280), 3x Acer v193 (1280x1024)

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

Eagle Creek

Breathing security

Daarnaast wil ik ook mijn 4gb Ram omhoog gooien (16GB ofzo, of extra toevoegen).
Waarom 16 GB?? Dat je met 4 GB RAM te kort komt voor spellen komt al niet bijzonder vaak voor. Maar goed, meer dan 4 kan je zeker ruim in je jasje zetten. Maar als 4 nu al werkt, dan zou ik upgraden naar bv 8. Je hebt dan immers 200% van je huidige capaciteit. Eventueel 12 als je echt los wilt gaan maar tenzij je al van plan hebt dat vol te gaan gooien is het al veel.

Wat betreft wat of je moet upgraden: dat hangt af van wat tekort schiet. Kom je geheugen te kort? Dan meer RAM. Staat je processor constant op 80-90-100%? Dan je CPU. Is je videokaart aan het stampen? Dan je videokaart. etc.

Hoe heb je nu 4 schermen aangesloten staan, allemaal op de HD5770 die je nu gebruikt?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu maar 2 schermen aangesloten staan, maar wil er nog 2 aansluiten, wat is daarvoor de beste optie?
Daarnaast schiet mijn RAM tegelijk met mijn GPU gelijk naar 100% als ik in Skyrim b.v. een drukke (of open) plek bezoek, waarna mijn frames ook droppen naar...nou ja, als ik er 2fps uithaal is het goed. Dit allemaal zonder echt heel ingrijpende mods die de Graphics omhoog gooien (de beste heb ik allemaal al moeten verwijderen, anders draaide het helemaal niet). Kan dit een resultaat zijn van mijn GPU die het niet aankan, of is het allebij? Hoe kan ik het beste upgraden in Ram of/en GPU, eventueel zo dat ik 4 monitoren kan aansluiten.Processor komt in een extreem geval op 75%, dit is als de RAM en GPU ook vol zitten en ik op 2e scherm een film/serie kijk, daarnaast draait Steam, MSN en TeamSpeak ook mee op de achtergrond.

• Sh4dowking
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-12-2025
De vraag is wil je 3 schermen in nvidia surround of in jou geval eyefinity. en dan een 4de scherm als extra. Of wil je maar op een scherm gamen en de andere als bureaublad?? Als je eyefinity wilt gaan doen heb je met 1 HD 5770 zeker niet genoeg ik denk ook niet met 2. Als je op 1 scherm wilt gaan game dan zal 2x een HD5770 wel genoeg zijn.

Ik zie niet vaak dat skyrim 4GB ram gebruikt maar als het klopt dan zou ik inderdaad 4 GB RAM erbij nemen, 16GB is veels te veel en kost ook onnodig geld. Ik heb zelf 8GB en kom nooit tekort terwijl ik op 3 schermen game. (ook skyrim) Je CPU is (voor 1 scherm gamen) wel voldoende.

PS. Als je het budget hebt zal ik toch maar beter een nieuwe gen videokaart halen zoals de 7970 of de GTX 680, zodat je beter zit voor de toekomst. Je kunt ook altijd je huidige videokaart verkopen om je budget te verhogen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sh4dowking op 19-12-2012 22:22 ]

Asrock Z77 Extreme 4 ----- Intel Core I7 2700k ----- GTX 680 Twinn Frozer III

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:31
Lijkt me sterk dat de cpu gaming op 3/4 schermen aan kan als ik eerlijk ben.

Verwar vram ook niet met gewoon ram. Meer schermen hoef in princiepe niks voor je gewone ram te betekenen. Hooguit omdat je meer open hebt staan.

Maar zoals gezegd komen weinig spellen boven de 1500mb uit. Met 8 gb heb je dus al overkill.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Gamen op hoge resoluties is met name GPU-intensief, ook met de huidige processor lijkt mij een bottleneck nog steeds eerder bij de videokaart liggen als je met 4 schermen gaat gamen. Overigens zou ik het afspelen van video naast gamen afraden: mijn ervaring is dat de framerate drastisch daalt zodra de videokaart een game en een video moet verwerken.

8GB RAM kan ik tegenwoordig wel aan bijna iedereen aanraden. Softwaremakers lijken compleet verleerd te zijn om een beetje zuinig met geheugen om te gaan, waardoor ik nu op mijn pc met wat internetten en een mailclient open nog net geen 3GB RAM in gebruik heb, al zijn er programma's die meer RAM gebruiken als er meer beschikbaar is - mn webbrowser bijvoorbeeld. Nu moet ik toegeven dat ik 16GB van het veel goedkopere DDR3 in mn pc heb terwijl DDR2 wat aan de prijzige kant is. Wel heb ik iets meer dan een jaar terug 8GB in wat destijds mn gamebak was gezet (welke wat specs betreft wel op jouw pc lijkt), en dat leverde toch wel wat prestatiewinst op en ik denk dat met de huidige softwareontwikkelingen die winst steeds meer toeneeemt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder gezocht naar het verhogen van RAM, maar nou blijkt dat mijn moederboard niet echt meer dan 4gb ondersteund, althans, niet in 4 slots en met 1066 (wat dat dan ook mag zijn :P), daarnaast zijn er geen DDR2 8GB (of 2x4GB) modules beschikbaar. Dus dan kom ik weer op een nieuw Moederbord uit, maar dat moet dan weer voldoen aan minimaal 5SATA, eigenlijk zelfs 6+ voldoen.

Wat kan ik in dat geval herbruiken om te upgraden en welke Videokaarten kan ik het beste gebruiken?
alsnog een 2e 5770 op de kop tikken en die erbij in CrossFire, of toch een nieuwere kopen (of 2 voor Crossfire)? en welk Moederboard, met welke RAM? Dat gaat dan ook snel aardig in de kosten lopen.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:32

Big Womly

Live forever, or die trying

Persoonlijk zou ik nooit op 4 schermen gamen. Dan heb je constant die bezel van 2 schermen in het midden, wat volgens mij al snel gaat storen. 3 schermen en een 4e voor chat/web/whatever lijkt mij interssanter dan... (just my opinion)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01 20:15

deraco96

Altijd.

Het is toch gewoon heel simpel? De processor is goed, of in elk geval niet upgradebaar voor het budget, maar je videokaart heeft én te weinig power én te weinig VRAM. Dus vooral geen tweede 5770 doordat je dan nog steeds met 1 GB VRAM zit, en omdat dat ook budgettechnisch gewoon niet slim is. De 5770 kan je namelijk verkopen.
Koop dus een betere tweedehands videokaart met 2 of zelfs 3 GB VRAM.
Als je geheugen upgraden niet makkelijk kan zou ik het ook vooral niet doen, in DDR2 wil je niet meer gaan investeren.
edit: zou je bijvoorbeeld een 6950 kunnen nemen, deze staan erg scherp geprijsd.

[ Voor 23% gewijzigd door deraco96 op 21-12-2012 12:44 ]

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:33
Persoonlijk denk ik dat je veel te veel wilt. En op 4 schermen, en meer RAM, en minimaal op high settings, dan kan nooit allemaal met een budget van 200 euro, tenminste niet als je alle vier schermen voor gaming gaat gebruiken.

Voor gaming op high res EN high settings heb je een recente grafische kaart nodig met een hoop VRAM 2GB+. Twee grafische kaarten van 1GB VRAM zorgt niet voor verdubbeling, data wordt enkel dubbel ingeladen. Komt aardig overeen met wat deraco96 hierboven mij zegt.
En dan moet je natuurlijk ter vervanging ook geen instapkaart nemen met 2/3/4GB, want die zijn dan weer tergend langzaam... dan kom je in het high mainstream/highend aant kijken en heb je te weinig budget. Dus dan bedoel ik kijken naar GTX660Ti of HD7870 of hoger dan de genoemde. Enkel met heel veel geluk, als je de 5770 verkoopt voor een euro of 60, kan je met een budget van 200 euro een HD7950 3GB kopen. Dat is dan een kaart met 3GB, waar je waarschijnlijk nu en voorlopig wel mee uitkomt. Ik weet niet of 2GB genoeg is bij wat jij wilt, anders heb je deze opties nog.

DDR2 upgraden kan wel, maar DDR2 is tweedehands bakken duurder dan DDR3 nieuw bijvoorbeeld. Je kan wel tweedehands nog kijken. Een gemiddelde snelle DDR2 kit van zeg 800MHz of hoger (1066 wat je wilt) en dan 4x2GB kost je rond je 60 tot 80 euro, afhankelijk van wat je wilt. Dominators zijn duurder dan Value RAM natuurlijk.

Nieuw kopen van enkel bepaalde componenten (RAM/CPU) zal ik bij jouw systeem sowieso niet meer aanraden, te duur voor wat je kunt verwachten. Een grafische kaart kan je overwegen deze nieuw te kopen, maar 2e hands is waarschijnlijk een euro of 30-50 goedkoper, afhankelijk over welk type we dan praten (HD7870 of GTX660Ti of hoger).

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik vind op zich mijn setje wel leuk, kan 'm aanraden (check mn sig)

Verwijderd

je moet gewoon slim handelen , 4 schermen linkt tof maar is useless
neem er 3 vaar gaming en 1 voor facebook ofzow

dan zou ik het volgende doen

1 zorg dat je een mobo en cpu upgrade krijgt anders zit je straks dat je dat weer moet upgraden
2 dan videokaard en ram verkopen nieuw ram of 2e hands dan heb je 8gb voor een prikkie
dan een goede videokaard kopen ,videokaard als laatst dan de gpu

kijk anders eens op marktplaats en hier voor een setje ... voor 200 ken je veel krijgen ..je moet alleen goed zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid over de monitoren:
1x 24" dat is om op te gamen (mainscreen) de andere 1 tot 3 19" zijn puur voor sidejobs, zoals Teamspeak bekijken, mailclient, dingen zoeken voor tijdens de game, filmkijken etc.
Er word dus ten alle tijde (behalve misschien in de toekomst met games zoals Supreme commander) maar op 1 scherm gegamed.

Daarnaast, heeft mijn 5770 1GB geheugen, dus met een 2e zou dat 2GB worden, maar het effect is niet een 2GB kaart. Kan ik mijn 5770 tegelijk draaien met een 7870 of iets dergelijks, waarbij de 5770 alleen 2 monitoren aanstuurt om triviale dingen te doen (film kijken, browsen etc) en de 7870 (o.i.d.) het beest is wat al het ingrijpende doet (gamen)?

Als ik dus niet in DDR2 RAM moet investeren, wat idd niet interessant lijkt, zal ik ook mijn moederbord moeten vervangen. wat is daar de beste keuze. Ik zit rond te kijken voor AM3(+) sockets (omdat ik een AM3 Processor heb, zodat niet ook die vervangen hoeft te worden, tenzij dit prijs kwaliteit dusdanig interessant is) en voor een 70Euro ben je wel ergens, maar ik weet dan weer niet of ik er goed aan doe.

Als ik naar de prijzen kijk zoals jullie die posten, kan ik beter wachten totdat ik een Euro of 500(of meer) heb en dan weer helemaal upgraden.

Verwijderd

neej , als je het zo beschrijft upgrade eerst cpu en mobo en ram

voor 200 heb je best wel een nette set ram mobo en cpu ..ook 2e hands setjes
ik zou persoonlijk een intel set nemen

dan zet je je videokaard te koop en koop je weer wat anders ::P

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
5770 voor 50 euries verkopen en vervangen voor een 7950 als je op 3 schermen wilt gaan gamen.
Hoe groter de resolutie hoe minder er van je CPU wordt gevraagd (AFAIK) dus je 965be hoef je volgens mij nog niet up te graden (over 1 a 2 jaar wel, maar op dit moment niet ;))

• JustMitchie
1 scherm verkopen, heb je alweer een hoger bedrag, kan je die andere 2 een kwartslag draaien en sluit het qua resolutie (hoogte) prima aan..

Je kan je oude set op je hdd na ook verpatsen, ook daardoor krijg je een hoger butget

[ Voor 24% gewijzigd door JustMitchie op 21-12-2012 13:58 ]

Verwijderd

V&A aangeboden: Intel Core i7 2600 Boxed
120 euro .. mobo en ram haal je dan wel voor 200 samen

• JustMitchie
Ik zou, bij nader inzien, alles op 3 schermen en je kast (geen idee over je voeding) na verpatsen. Dan kom je waarschijnlijk wel aan de 300 euro om je budget van 500 euro voor fatsoenlijke setup te halen

Verwijderd

als hij nou eerst die i7 2600 met mob en ram haalt
dan zijn setje verpatst met zn gpu kan ie op die 2600 draaien tot ie de rest verkocht heeft
en dan nieuw gpu en hij is rond voor 300

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

skoozie

SCSI

Wat wordt hier moeilijk gedaan over kopen verkopen van spullen?
gamen op 1 monitor kan al heel snel voor 200 euro.
koop een 7850 of 7870 sluit daar 2 monitoren op aan, sluit de andere 2 aan op de 5770. en gaan met die banaan. mijn huidige game setje heeft een Q9550, 4GB ram, SSD en een 7850 en doet het lekker.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:31
dcm360 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 00:15:
Gamen op hoge resoluties is met name GPU-intensief, ook met de huidige processor lijkt mij een bottleneck nog steeds eerder bij de videokaart liggen als je met 4 schermen gaat gamen.
Dat lijkt mij niet want je bent wel effectief 4x zo veel aan het renderen...

Ik heb op mijn oude pc de FOV wat lager gezet in Battlefield 3 omdat de gpu load op slechts 55% zat. Met de FOV wat lager wordt je scherm wat smaller en heeft naast de gpu ook de cpu gewoon minder te doen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1