Z77 moederbord met Dolby Digital Live / DTS connect ?

Pagina: 1
Acties:

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-03 23:06
Dag tweakers,

Ik ben op zoek naar een Z77 moederbord welke beschikt over Dolby Digital Live of DTS Connect, zodat ik over SPDIF/Coax altijd Dolby Digital naar mijn versterker kan versturen.

Veel moederborden hebben de Realtek AC892/AC898 chip of VIA VT2021 welke in theorie beschikken over deze functies. Maar dit is bijna overal disabled om wazige redenen :?

Dus mijn vraag: bestaan er uberhaupt Z77 moederborden met DDL of DTS connect enabled, en zijn hier tweakers die dit kunnen bevestigen dat het werkt?

Veel Z68 mobo's hebben deze functie namelijk wel. Net zoals veel P45 en X58 mobo's.
Ik ben dus nu ook zwaar in dubio of ik wel voor een Z77 ga en of ik niet beter af ben om een Z68 op te pikken.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-03 23:06
Dolby Digital werkt altijd prima met films, daar heb je geen DDL of DTS connect voor nodig. Probleem zijn Flac, Mp3 en Games want je krijgt slechts 2.0 PCM (of 2.0 Dolby Digital met de beschreven truuk).

Met Dolby Digital Live / DTS connect krijg je altijd 5.1 Dolby Digital over SPDIF, no matter welke input (mp3, film, game). Dat kan helaas nog steeds niet met bovenstaande truuk.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben ook erg benieuwd naar deze informatie. Zijn er tweakers met ervaring op dit gebied? :)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
Gebruik zelf wel een auzentech dts conect soundblaster, die ook ddl naar een digitaal 5.1 setje stuurt.
Werkt goed nooit problemen mee gehad ie zou het ook naar een losse versterker kunnen sturen via coax of glas.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Er zijn bepaalde fabrikanten die de interne soundchip inderdaad 'omzetten' naar een Creative of Auzentech kaart wat ervoor zorgt dat deze technieken wel werken. Dell heeft dat bijvoorbeeld een tijdje gedaan. Echter zijn moederborden die dit standaard hebben niet echt aan te komen en zou ik dus eerder aanraden om gewoonweg een goedkoper moederbord met een aparte geluidskaart te nemen.

Nu weet ik niet zeker hoe dit bij S/PDIF of coax zit, maar ik weet wel dat soms in Windows de instelling verschijnt om alles standaard naar 5.1 om te zetten. Dit zijn dan bij de eigenschappen van het geluidsapparaat. Misschien dat je daar toch eens kunt kijken, alhoewele het geen DD Live of DTS Connect is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor "wat moet ik kopen?' topics

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-03 09:38

player-x

Disruptive by design

Persoonlijk zou ik gewoon voor een losse geluidskaart gaan met DD-Live, zo als de Creative Sound Blaster Recon3D of de ASUS Xonar DX, D1 of U1.

Heb zelf een ASUS Xonar DX en een D1, en ben er prima over te spreken.

Want voor zo ver ik weet zijn alleen de S2011 GA-X79-UDx serie en de G1 borden de enige die over Dolby Home Theater beschikken, een hogere standaard dan DD-Live.

Maar om daarom nu een S2011 te nemen, ben je beter af met een gewoon geluidskaartje.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
DDLive en DTS-Connect zijn leuk, maar je schiet er imho zo weinig mee op als de aangeboden data in 2 kanalen is. Het wordt weer simuleren wat het zou moeten zijn, in plaats van dat je "echt" DTS of DD5.1 krijgt. De vraag is dan of je dan niet beter je receiver dit kan laten afhandelen ipv je geluidskaart, en als je het toch de geluidskaart laat afhandelen, dan ben ik het met Player-x eens dat je daar beter weer een dedicated kaartje voor kan nemen.

iRacing Profiel

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-03 09:38

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:42:
DDLive en DTS-Connect zijn leuk, maar je schiet er imho zo weinig mee op als de aangeboden data in 2 kanalen is.
Voornaamste reden om DD-Live te kiezen is dat je 5.1 geluid hebt in games ipv alleen maar DD 2.0 stereo, als je een DD versterker via S/PDIF aan sluit.

Gebruik voor mijn HTPC een High-End Doby TrueHD versterker, en voor mijn gamePC een goedkopere DD 5.1 versterker, maar complete 5.1 setjes zijn ook een optie, en 99 van de 100 keer, beter dan PC surround setjes, zowel analoog als digitaal van de zelfde prijs.

Met een set als hier onder bv, blaas je leterlijk elke PC oplossing weg, voor weinig meer.

#ProductPrijsSubtotaal
1Onkyo TX-SR313€ 165,-€ 165,-
2Magnat Monitor Supreme 100 (Zwart)€ 82,99€ 165,98
1Magnat Monitor Supreme Center 250 (Zwart)€ 61,99€ 61,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,97

[ Voor 41% gewijzigd door player-x op 28-12-2012 17:13 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:40
Je vraagt om een product wat een erg beperkte markt heeft, een dergelijke moederbord zal heel spaarzaam verkopen omdat alleen al door de geschikte chips die daarvoor aanwezig zouden moeten zijn, waardoor het bord ook weer een tikje duurder wordt En ik denk dat 99 van de 100 potentiële klanten er totaal geen interesse in hebben en zullen dus niet extra willen betalen voor een dergelijke optie... het is imo totaal geen interessant product om voor een betaalbare prijs in de markt te zetten.

Oftewel kort gezegd, voor een dergelijke wens moet je een losse geluidskaart hebben.
Pagina: 1