Sapphire Edge VS4 als HTPC

Pagina: 1
Acties:

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar nieuw HTPC spul. Nu ben ik erg geinterreseerd in de nieuwe Sapphire mini-pc's. Met name de Sapphire EDGE VS4. Deze apparaatjes zijn mooi klein en ik denk dat ze vlot zat zijn, maar voordat ik er een aanschaf wil ik dit toch even zeker weten.

Ik zal de interne 320GB 2.5" hdd vervangen door een Crucial V4 van 32GB. Dit zou een stuk vlotter moeten zijn voor het opstarten en in algemeen gebruik.

Het gaat mij met name om de processor/grafische kracht van het beestje. Er is een VS4 en de VS8. Er zitten maar twee verschillen tussen de beestjes.
1. De VS8 standaard een 500GB schijf heeft en de VS4 een 320GB schijf. (voor mij geen verschil aangezien ik hem toch vervang door een SSD)
2. De CPU is het andere verschil en dit is dan ook waar het mij met name om gaat voor de info.

VS8VS4
AMD APU Trinity A8AMD APU Trinity A4
Quad core 1.6GHzDual core 1.9GHz
AMD Radeon HD7600GAMD Radeon HD7400G

De VS8 is ongeveer 100 euro (omgerekend) duurder dan de VS4 en hierdoor ga ik natuurlijk veel liever voor de VS4. Ik denk dat de extra's van de VS8 dit prijsverschil totaal niet goed maakt.

Ik ga het apparaat dus voornamelijk gebuiken om films te kijken welke voornamelijk mkv's van 720p zijn. Hier en daar ook een 1080p en die moet dan natuurlijk wel fatsoenlijk draaien. Ook zal ik het voor muziek afspelen gebruiken, maar dit is natuurlijk geen probleem.

Ik heb wel wat gezocht, maar ik kon niet echt fatsoenlijke benchmarks etc vinden. Het meeste is voor specifieke AMD APU's, maar niet echt gericht op de informatie die ik hier heb. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen en mij de doorslag kunnen geven om dit beestje wel of niet aan te schaffen.

Hij (VS4) is deze week in de aanbieding en te verkrijgen voor ongeveer 352 euro (omgerekend en incl. verzendkosten)
Ter info; de VS8 is 445 euro (omgerekend en incl. verzendkosten)

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Raspberry Pi? Klein, zuinig en kan 1080p afspelen. Hij is ook nog eens goedkoop, voor 50 a 60 euro ben je klaar en heb je een Pi,SD kaart, case en lader.

[ Voor 0% gewijzigd door Xaph op 19-12-2012 17:14 . Reden: typo ]

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Raspberry Pi is een factor 20 trager, ja het werkt net met XBMC maar erg vrolijk word je er niet van. Het is een hobby bord als je met ARM wilt experimenteren, geen HTPC.

Wat betreft de originele post: beide cpu's zijn hetzelfde, op de kloksnelheden van de cpu/gpu na. Voor video decoding wordt gewoon de ingebouwde decoder hardware gebruikt en die is hetzelfde bij allebei. Als je geen games wilt spelen is de A4 net zo goed als de A8.

[ Voor 44% gewijzigd door Dreamvoid op 19-12-2012 17:31 ]

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Was inderdaad ook niet van plan om en Pi te nemen. Ik ben niet de enige die het apparaat gebruikt, dus het moet wel fatsoenlijk werken. Ik zal er ook Windows op installeren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als er staat "maar lees eerst dit!!!", doe dat dan ook aub :o
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG -> DAA

Oslik blyat! Oslik!