Toon posts:

Stelletje mac mini G4's nieuw leven inblazen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik post het hier in plaats van in de mac forums omdat ik niet van zinnens ben mac OS verder te gaan gebruiken op deze toestellen.

Situatie is de volgende, ik heb tussen hier en 2 maanden een duo mac mini G4's ter beschikking. Mijn broer en moeder hebben deze toestellen gekocht indertijd om te surfen en te mailen, en vooral wegens de formfactor en de prijs. Nu heeft m'n ma deze week een nieuwe pc gekocht en m'n broer koopt er februari-maart eentje. Dit betekent dus dat ik deze 2 toestellen ter beschikking ga hebben om mee te klooien.

Specs van beide toestellen:
- mac mini G4
- 512 mb ram
- 80 gb disk

op zich kan je er in de huidige staat niets meer mee aanvangen, onder os X is zelfs surfen/facebook/youtube gewoon niet meer te harden.

Nu heb ik op zich niet meteen iets nodig in m'n lan, maar ik zou het ook zonde vinden deze toestellen zomaar weg te gooien, ik vind ze eenmaal mooi en op zich moet die hardware zich nog nuttig kunnen maken, dus ik vroeg me af, mochten jullie deze 2 toestellen naar je hoofd geslingerd krijgen, wat zouden jullie er mee aanvangen.

Ik heb reeds NAS, media player, router, vpn etc, wat ik eventueel nog wel zou kunnen gebruiken (maar evenwel niet broodnodig heb)
- surfpc voor gasten of om iemand een plezier mee te doen (misschien is dat onder een lightweight distro wel nog haalbaar)
- een media player voor op de slaapkamer, lijkt misschien hoog gegrepen, maar hoeft geen full hd te doen (heeft langs de andere kant geen hdmi out), als eenvoudige dvd-speler kan ik er ook wel nog iemand plezier mee doen.
- audio streamer, maar dan heb ik nog geen receiver dus ik zou niet weten welke richting ik uit moet, ik heb de indruk dat die logitech stuff wat stilgevallen is
- een backup storage kan nooit kwaad, ook al is het niet in TB uitgedrukt
- een subversion server, dan vraag ik me af of ik de 2 macs als subversion/svn backup zou gaan gebruiken, dan wel de svn op m'n synology met backup naar de macs of omgekeerd
- om het even wat offloaden van m'n synology nas (fotostation, audiostation, filestation, mail, download station)
- lightweigt distro op flikkeren en als surf mailstation ergens neerzetten bij een sociaal kansarme familie (heeft dat wel zin? ik hoef iig niet elke week gebeld worden omdat ze op facebook een tip kregen over software die onder *nix niet werkt dan)
- whatever suggesties jullie nog hebben.

Ik ga er van uit dat een debian/freebsd/randomdistro nog wel haalbaar is op deze powerpc's met weinig ram, alleen kan ik moeilijk inschatten wat er nog mee aan te vangen valt. Eventueel overweeg ik wel om ze open te vijzen en ram te uppen, die latjes kan ik wel gratis uit de reserve van't werk meenemen. Zolang de schroevendraaiers maar niet te duur zijn.

In ieder geval heb ik er dus 2 en ik vind het zonde om ze weg te gooien, maar langs de andere kant heb ik er ook weinig nut mee.
En voor de zuinige nederlanders, nee, ik hoef geen gedoe om ze voor 30 euri op marktplaats te verpatsen :P

Dank in ieder geval!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:55:

En voor de zuinige nederlanders, nee, ik hoef geen gedoe om ze voor 30 euri op marktplaats te verpatsen :P
Misschien kan je iemand blij maken met deze kast voor een casemod? Zet ze anders eerst op V&A voordat je ze op marktplaats zet, ik weet zeker dat deze kasten geliefd zijn bij Custom Mac builders.Misschien kan je ze op het forum van TonyMacX86 nog slijten voor een goede prijs?

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Dank voor je reactie. Op macx86 kan ik er weinig mee gezien het een G4 ppc chip is.
Casemodden daar had ik eigenlijk niet aan gedacht, mocht het mogelijk zijn dat ding met een mini ITX en redelijke hardware om te bouwen is dat wel een optie. Ik ga me daarover even inlezen.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb hier nog een oude G4 staan met Ubuntu erop (text-only) en een phpBB forum. Daar zijn het leuke machientjes voor die niet in de weg staan, onhoorbaar hun werk doen, en weinig stroom verbruiken. Voor bijna elke andere toepassing zijn die machientjes langzamerhand wat underpowered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph

Xaph

downtime schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:12:
Voor bijna elke andere toepassing zijn die machientjes langzamerhand wat underpowered.
Zouden ze nog XBMC kunnen draaien?

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog een oude G4 staan met Ubuntu erop (text-only) en een phpBB forum. Daar zijn het leuke machientjes voor die niet in de weg staan, onhoorbaar hun werk doen, en weinig stroom verbruiken. Voor bijna elke andere toepassing zijn die machientjes langzamerhand wat underpowered.
Onder os/x of onder een ander OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph

Xaph

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:18:
[...]

Onder os/x of onder een ander OS?
Ik heb hier nog een oude G4 staan met Ubuntu erop (text-only) en een phpBB forum.
Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xaph schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:17:
[...]

Zouden ze nog XBMC kunnen draaien?
van wat ik lees zou veel meer dan 480p niet reasonable zijn. ik vraag me wel af moest ik bvb Gentoo helemaal compileren met enkel media center in gedachten en een simpele vlc ipv een echte media center oplossing hoe ver ik zou komen.
Vandaar eventueel een eenvoudige dvd speler configureren, maar dan moet ik weer een afstandsbediening en een tv-out converter er bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, te snel gelezen, al bezig met googlen op de reply van de volgende post, sorry 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:32
Misschien draait Yellow Dog Linux nog wel lekker?

http://www.yellowdoglinux.com/support/hardware/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:40
debian draait altijd wel goed op die dingen, als je niet te rare dingen doet zijn ze ook redelijk bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:55:
Zolang de schroevendraaiers maar niet te duur zijn.
Die dingen moet je geloof ik openen met een plamuurmes ;)
Pagina: 1