Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belparkeren, wie maakt er gebruik van?

Pagina: 1
Acties:

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 15:10
Ik stondmvan de week weer eens zonder kleingeld bij een parkeerplaats, en de chipknipfunctie was uitgeschakeld. Dat werd dus ergens anders parkeren... Mijn oog viel op een sticker dat je nu ook kon belparkeren.
Met een linkje erbij http://www.almere.nl/belparkeren

Thuis dus even opgezocht, ik had er weleens van gehoord, maar nooit in verdiept hoe het werkt.
Echter, er schijnen een flink aantal providers te zijn waar je bij kan. Mijn vraag dus, welkeprovider gebruiken jullie voor belparkeren en wat zijn de voor- en nadelen van de diverse providers?
De providers roepen zelf natuurlijk dat ze allemaal goed zijn, maar het lijkt me dat er hier ook wel een leadng company voor is...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ze zijn allemaal redelijk gelijkwaardig. Ik gebruik Parkmobile, maar volgens mij is Yellowbrick net zo goed. In Amsterdam kun je volgens mij alleen nog maar belparkeren?

Anyway, sommige dorpen lopen nogal achter. Ik betaal graag parkeergeld, maar als ik naar een automaat moet lopen om geld in te werpen, dan weiger ik. Kans op een boete is toch nihil. In Amsterdam betaal ik gewoon.

Met Parkmobile (ook met Yellowbrick geloof ik) kun je ook sommige parkeergarages inrijden. Je hebt dan geen creditcard nodig bij het in- en uitrijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 19-12-2012 14:09 ]

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

Trommelrem schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:07:
Ze zijn allemaal redelijk gelijkwaardig. Ik gebruik Parkmobile, maar volgens mij is Yellowbrick net zo goed. In Amsterdam kun je volgens mij alleen nog maar belparkeren?

Anyway, sommige dorpen lopen nogal achter. Ik betaal graag parkeergeld, maar als ik naar een automaat moet lopen om geld in te werpen, dan weiger ik. Kans op een boete is toch nihil. In Amsterdam betaal ik gewoon.
Dat laatste moet je eens proberen in Den Bosch, daar komen ze gemiddeld 5 keer per dag langs.

Hoe bedoel je eigenlijk bel-parkeren? Dat je een nummer moet betalen en dat je aan moet geven welk vak je staat? En hoe dan als je weg gaat?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Trommelrem
itsalwaysme schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:09:
[...]

Dat laatste moet je eens proberen in Den Bosch, daar komen ze gemiddeld 5 keer per dag langs.

Hoe bedoel je eigenlijk bel-parkeren? Dat je een nummer moet betalen en dat je aan moet geven welk vak je staat? En hoe dan als je weg gaat?
Je opent een app, je kiest de automaat die van toepassing is en je bent geparkeerd. Als je weggaat dan stop je je parkeeractie in diezelfde app. Je betaalt dus ook nooit te veel belasting omdat je nooit vantevoren hoeft te bedenken hoe lang je gaat parkeren.

In Den Bosch kun je belparkeren, dus dan betaal ik gewoon. Ik vind het prima om belasting te betalen, maar ze moeten het wel makkelijk maken.

Destijds koos ik voor Parkmobile vanwege de iets lagere gebruikskosten, maar tegenwoordig maakt het echt niet meer uit of je Parkmobile of Yellowbrick hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 19-12-2012 14:14 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
In Amsterdam moet je toch voornamelijk geld in de meter flikkeren als je niet kan chippen, al zijn er tegenwoordig wel meer apparaten waar je kunt pinnen (wat toch wat handiger is met de hoge bedragen).

Het werkt zo: Om te beginnen gaat alles steeds meer op kenteken. Dus zonder bellen moet je al je kenteken invoeren bij de betaalpaal, zodat het kenteken daarna al in het systeem staat, wat parkeerambtenaren checken. Je hoeft je briefje al niet meer op het dashboard te leggen.
Door te bellen met zo'n systeem als Yellowbrick e.d. geef je aan dat je auto er staat, en bel je weer dat je weg gaat. En natuurlijk een app. Zo gaat het dacht ik. Dit gaat dus allemaal puur op kenteken.

Zo hoef ik met m'n parkeervergunning al een jaar of 5 geen sticker voor de vergunning op m'n auto te hebben. Kenteken staat er gewoon in (en is supermakkelijk binnen 2 minuten gewijzigd, dus kan makkelijk effe de auto wisselen),

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Yep. Ik gebruik Parkmobile. Erg tevreden. Zeker nu ik tegenwoordig gewoon m'n parkeergarage in kan rijden omdat die ook via Parkmobile m'n kenteken herkent.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maak zelf gebruik van YellowBrick, ideaal. Je koppelt je kenteken aan een telefoonnummer en kunt zo inbellen (of via een App) om je aan- en af te melden. Enige nadeel is wel dat je per telefoonnummer maar één kenteken kunt registreren, en aangezien we 2 auto's hebben moet je af en toe even nadenken welke telefoon je moet gebruiken om in te bellen (maar: FWP).... Yellowbrick kun je ook gebruiken in Q-park parkeergarages, dan moet je bij het in- en uitrijden een apart pasje invoeren en hoef je geen kaartje te trekken, maar dit heb ik nog nooit geprobeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 19-12-2012 14:20 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:16

Rmg

itsalwaysme schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:09:
[...]

Je mobiele nr is gekoppeld aan een kenteken ( je kan meerdere nummers aan 1 kenteken koppelen maar andersom niet)

Je belt parkmobile/yellowbrick/whatever.

Krijgt een computer aan de lijn, die vraagt om een nummer, dat is het nummer wat op de betaal automaat staat naast het telefoon tekentje.

Tijd begint te lopen.

Vertrek je weer bel je dat nummer weer, herkent dat je bent aangemeld en op dat moment stopt je parkeertijd

Done.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik gebruik al een paar jaar Yellowbrick en vind het super. Ten eerste geen gedoe met kleingeld of chipknip, je zet je auto neer, meldt hem aan (ik gebruik daar de app voor, waarmee je overigens zonder problemen meerdere kentekens kan beheren) en als je weer weg gaat, meldt je hem af.

Een groot voordeel is dat de transactie automatisch stopt als het betaaldparkeren voorbij is (in zones waar je alleen tussen bepaalde tijden moet betalen) óf hij start automatisch zodra deze tijd in gaat.
Zo was ik laatst bij vrienden waar van 18.00 u betaald parkeren is. Bij het parkeren (wat rond 16.00u was), heb ik de auto aangemeld, en vanaf 18.00u startte automatisch de parkeertransactie.

Dus zolang je maar niet vergeet je in een zone aan te melden, betaal je nooit te veel, maar hoef je ook niet bang te zijn dat je een boete krijgt omdat je vergeten bent dat het betaald parkeren in ging.

In Amsterdam hoeft bovendien je kaart niet eens achter de voorruit te liggen (gaat op kenteken), buiten Amsterdam moet je die (nog) wel zichtbaar hebben.

Voordeel bij Yellowbrick is ook nog eens dat je een speciale creditcard krijgt, waarmee je bij Q-Park kan parkeren. Met die kaart rij je de garage in, en bij afrekenen wordt afgerond op de euro, ipv tijdseenheid, wat zeker in de grote steden echt geld kan besparen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Ik gebruik Parkline.

Achter mn vooruit zit een RFID pas. Die parkeer beheer scan om te zien of je betaald.
Aan uitzetten van je parkeer geld is makkelijk door middel van zonenummer in te voeren op je iPhone android WP.. enz

In somige regio's wordt er op kenteken en pas gecontroleerd andere gebieden alleen pas. Wisselen van kenteken is binnen 2 min geregeld. Als je keertje leen auto hebt ivm reparatie beurtje enz kan je makkelijk wisselen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

deepbass909 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:36:
Dus zolang je maar niet vergeet je in een zone aan te melden, betaal je nooit te veel, maar hoef je ook niet bang te zijn dat je een boete krijgt omdat je vergeten bent dat het betaald parkeren in ging.
Je moet je natuurlijk ook niet vergeten je af te melden zodra je weer vertrekt, want anders kan het door blijven lopen tot dat de betaalde-parkeertijd eindigt... Dat is nog wel een voordeeltje van met een kaartje; je hebt betaald en kan niet vergeten af te melden :P

Uiteraard bieden de diverse bel- en sms-systemen allerlei opties om je te herinneren dat je ergens geparkeerd staat, maar dat kost vaak wel weer extra geld om te gebruiken. Als je het vaak vergeet of in dure zones, dan kan dat natuurlijk al snel uit, maar het is dan toch vaak weer 20-50 cent extra.

Let wel een beetje op de transactiekosten en maandabonnementen bij dergelijke diensten. Daar zit nog aardig wat variatie in en zeker als je vooral in de goedkopere zones parkeert is de overhead daarvan niet per se beter dan een te ruime schatting. Ze zullen je allemaal vertellen dat per minuut betalen (wat je iig in A'dam doet) goedkoper is en dat het makkelijker is, maar vooral dat eerste moet je natuurlijk met een korrel zout nemen.

In Amsterdam-Noord betaal je bijvoorbeeld 1,10 per uur, waarbij de transactiekosten van 20 cent (in mijn geval) dus goed zijn voor zo'n 11 minuten parkeertijd. Er zijn er echter ook die zowel bij het aanmelden als afmelden transactiekosten rekenen (zoals de sms-varianten) of je een 0900-nummer laten bellen.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik heb het jarenlang gedaan in Amsterdam, hartstikke handig. Niet via bellen trouwens, gewoon via de app voor je telefoon. Inchecken wanneer je parkeert, uitchecken wanneer je weggaat, aan het eind van de maand de rekening doorsturen naar de baas en klaar. Ik zou niet meer zonder willen, dat gehannes met kleingeld. We leven in 2012, en parkeren op deze manier is gewoon handig.

edit: via parkmobile, trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Widow op 19-12-2012 15:32 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:27

sebasd

loopt op espresso

Ik gebruik ook Yellowbrick, wordt geregeld door mijn werkgever. Ideaal.

• V1P3R
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 08:53
Ik gebruik ook Yellowbrick. Heb via mijn autoverzekering (FBTO) gratis kunnen aanmelden.

• To_Tall
Ik heb park-line.. Kosten permaand 2,50 dat is te overzien en betaal ik gerust zelf..

1x permaand factuur + declaratie form opsturen naar mn werkgever en hij betaald mn zakelijke geparkeerde tijd..

Sommige werkgevers verzorgen ook wel eens zelf zo'n kaart. en wordt de prive geparkeerde minuten ingehouden van salaris

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Werkt Yellowbrick ook met Q-park parkeergarages in het buitenland? Bijvoorbeeld in Antwerpen.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 15:10
Ik denk dat ik maar ga kijken welke app het handigst werkt, het is blijkbaar dus zo dat het niet uitmaakt welke provider je hebt... Niet vergeten uit te loggen is inderdaad wel een uitdaging :D

Life is what happens while you're busy making other plans

• To_Tall
frumper schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:38:
Ik denk dat ik maar ga kijken welke app het handigst werkt, het is blijkbaar dus zo dat het niet uitmaakt welke provider je hebt... Niet vergeten uit te loggen is inderdaad wel een uitdaging :D
je kan toch instellen dat je elke 2 uur een berichtje krijg?

Zelf heb ik dat wel ingesteld. daarnaast stel ik ook vaak in als ik mn voortuig nader dat mn telefoon begin te peiepen.. zodat ik de betaling uit kan zetten. Scheelt ook weer SMS kosten :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

frumper schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:38:
Ik denk dat ik maar ga kijken welke app het handigst werkt, het is blijkbaar dus zo dat het niet uitmaakt welke provider je hebt...
Toen ik er - 2 jaar geleden - naar keek hadden ze ook niet allemaal dezelfde landelijke dekking. Hoe die stand van zaken nu is weet ik niet, maar je moet dan uiteraard eentje zoeken die sowieso ook in Almere gebruikt kan worden (als je daar veel parkeert) :P

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:15
Parkmobile hier. Voor zover ik weet werkt het goed :)

• GrooV
  • Laatst online: 19-11 00:16
Ik gebruik ook Parkmobile, was ooit een actie om je gratis aan te melden

• Trommelrem
ACM schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:10:
[...]

Toen ik er - 2 jaar geleden - naar keek hadden ze ook niet allemaal dezelfde landelijke dekking. Hoe die stand van zaken nu is weet ik niet, maar je moet dan uiteraard eentje zoeken die sowieso ook in Almere gebruikt kan worden (als je daar veel parkeert) :P
Dat is vreemd, want ze maken volgens mij allemaal gebruik van dezelfde database.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:51
ACM schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:27:
Uiteraard bieden de diverse bel- en sms-systemen allerlei opties om je te herinneren dat je ergens geparkeerd staat, maar dat kost vaak wel weer extra geld om te gebruiken. Als je het vaak vergeet of in dure zones, dan kan dat natuurlijk al snel uit, maar het is dan toch vaak weer 20-50 cent extra.

Let wel een beetje op de transactiekosten en maandabonnementen bij dergelijke diensten. Daar zit nog aardig wat variatie in en zeker als je vooral in de goedkopere zones parkeert is de overhead daarvan niet per se beter dan een te ruime schatting. Ze zullen je allemaal vertellen dat per minuut betalen (wat je iig in A'dam doet) goedkoper is en dat het makkelijker is, maar vooral dat eerste moet je natuurlijk met een korrel zout nemen.
Dat is precies de reden dat ik uiteindelijk besloten heb om niet te belparkeren, die 25ct is simpelweg een te groot deel van de parkeertijd in ons 'durp'. Komt bij dat ik vaak redelijk nauwkeurig weet hoe lang ik zal parkeren (zwemles is altijd op dezelfde tijd afgelopen, kapper op afspraak is 30min + 2x 5 min lopen) dus dan is het al snel goedkoper om muntjes erin te gooien of de chipknip te gebruiken.

Wel jammer, want het gemak zie ik ook wel Wellicht dat het in duurdere steden of als je vaker betaald moet parkeren wel de moeite waard is.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 22:26

Bestla

Kvinne

Ik zou wel willen, maar in het dorp waar ik woon hoef je niet te betalen. Ook geen parkeervergunningen of zo.

Als ik toch ergens moet betalen dan pin of chip ik wel.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Trommelrem schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:38:
Dat is vreemd, want ze maken volgens mij allemaal gebruik van dezelfde database.
Als ik zo snel de kaartjes bekijk van en aantal partijen, dan lijkt het er inderdaad op dat ze nu allemaal dezelfde dekking hebben.
Bestla schreef op zondag 23 december 2012 @ 09:41:
Ik zou wel willen, maar in het dorp waar ik woon hoef je niet te betalen. Ook geen parkeervergunningen of zo.

Als ik toch ergens moet betalen dan pin of chip ik wel.
Voor de deur parkeer ik ook gratis. Maar omdat ik in Amsterdam woon, vond ik het toch wel handiger dan steeds moeilijk doen met pinnen/chippen in automaten die allemaal onhandig werken. Uiteindelijk parkeer ik een enkele maal per maand betaald, maar omdat het verder toch geen maandelijkse kosten heeft, maak ik er toch graag gebruik van :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik maak al jaren gebruik van Parkmobile. echt super. ik heb yellowbrick voor de parkeergarage hier in Amstelveen en je rijdt in met de kaart en rijdt ook weer zo eruit. geen gewacht bij automaat of wat dan ook. in Amsterdam gebruik ik Parkmobile omdat de app toen beter was dan Yellowbrick. alleen 1 tip in Amsterdam.gebruik geen tmobile dan weet je zeker dat je niet via Internet kan aanmelden want storingen in 3 G is normaal.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Trommelrem
itsalex schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:51:
ik maak al jaren gebruik van Parkmobile. echt super. ik heb yellowbrick voor de parkeergarage hier in Amstelveen en je rijdt in met de kaart en rijdt ook weer zo eruit. geen gewacht bij automaat of wat dan ook. in Amsterdam gebruik ik Parkmobile omdat de app toen beter was dan Yellowbrick. alleen 1 tip in Amsterdam.gebruik geen tmobile dan weet je zeker dat je niet via Internet kan aanmelden want storingen in 3 G is normaal.
Ja, het verbaast mij dat Amstelveen tegenwoordig ook mogelijk is. Meestal loopt die gemeente enorm achter op technologiegebied. Zo kan ik mij nog herinneren dat paspoorten ooit met de hand geschreven waren ipv getypt.

Wat is het probleem met T-Mobile in Amsterdam? Ik heb nergens last van, al moet ik toegeven dat mijn laptop veel betere connectiviteit heeft dan mijn iPhone, maar dat komt vaak door de manier van vasthouden. Je kunt je ook aanmelden via 2G.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ACM schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:27:
[...]

Je moet je natuurlijk ook niet vergeten je af te melden zodra je weer vertrekt, want anders kan het door blijven lopen tot dat de betaalde-parkeertijd eindigt... Dat is nog wel een voordeeltje van met een kaartje; je hebt betaald en kan niet vergeten af te melden :P

Ik krijg elk half uur een sms-je dat ik aangemeld sta en betaal daar verder niks voor.

In Amsterdam-Noord betaal je bijvoorbeeld 1,10 per uur, waarbij de transactiekosten van 20 cent (in mijn geval) dus goed zijn voor zo'n 11 minuten parkeertijd. Er zijn er echter ook die zowel bij het aanmelden als afmelden transactiekosten rekenen (zoals de sms-varianten) of je een 0900-nummer laten bellen.
Yellowbrick heeft regelmatig aanbiedingen om gratis aan te melden. Je hebt dan keuze uit twee abo's, het standaard waarvoor je maandelijks niks betaald, en het parkeertarief gelijk is aan het straattarief, of het betaalde abo, waar je per maand (uit m'n hoofd €25) voor betaald, maar korting krijgt op de parkeertarieven. Die is dus vooral interessant als je veel betaald parkeert.
Ik heb zelf het standaard abo.
To_Tall schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:02:
[...]

je kan toch instellen dat je elke 2 uur een berichtje krijg?

Zelf heb ik dat wel ingesteld. daarnaast stel ik ook vaak in als ik mn voortuig nader dat mn telefoon begin te peiepen.. zodat ik de betaling uit kan zetten. Scheelt ook weer SMS kosten :)
Hoe heb je het ingesteld dat je telefoon gaat piepen als je in de buurt van je auto bent?

[edit]
Blijkbaar betaal ik toch transactiekosten bij Yellowbrick, €0,30 per keer parkeren. Maar geen sms-herinneringskosten. Aangezien ik het vooral nodig heb ik A'dam en Den Haag en dan toch al de hoofdprijs betaal, vallen die €0,30 compleet in het niets.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 24-12-2012 20:04 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-11 11:07
Parkeer vaak in Amsterdam en Almere (Yellowbrick). ideaal. Niet te veel betalen (vooral in Amsterdam) en niet het gestres dat je kaartje afloopt. Vooral de app die weet waar je bent zodat je zelfs het nummer van de automaat niet hoeft in te voeren. ideaal.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 22:26

Bestla

Kvinne

ACM schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:14:
[...]

Als ik zo snel de kaartjes bekijk van en aantal partijen, dan lijkt het er inderdaad op dat ze nu allemaal dezelfde dekking hebben.

[...]

Voor de deur parkeer ik ook gratis. Maar omdat ik in Amsterdam woon, vond ik het toch wel handiger dan steeds moeilijk doen met pinnen/chippen in automaten die allemaal onhandig werken. Uiteindelijk parkeer ik een enkele maal per maand betaald, maar omdat het verder toch geen maandelijkse kosten heeft, maak ik er toch graag gebruik van :)
In het grote dorp waar ik wel moet betalen is het nog niet mogelijk om te belparkeren. Voor de rest, al is dat steeds meer , parkeren wij bij Ziggo Dome of Arena. daar zou het handig zijn , maar daar werken ze nog echt met kaartsystemen die nogal storingsgevoelig zijn.
In Den Haag is Yellowbrick wel handig, zelfs in parkeergarages.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben ook best tevreden met Yellowbrick.

Tot nu toe vind ik alleen het pasje dat je in je auto moet hangen een beetje jammer, omdat hij knalgeel is. Vooral met een auto die redelijk ingetogen is qua kleur vind ik een knalgeel vlak niet echt mooi. Daarnaast kunnen de pasjes niet tegen UV-licht en warmte, wat erg handig is in een auto.. Mijn ouders bricken al een paar jaar en die hebben vieze bruine doorgezakte kaartjes :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1