Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XL2010] Frequentietabel van meerdere kolommen genereren

Pagina: 1
Acties:

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Mijn studenten moeten enquetedata in Excel invoeren. (Waarom niet in SPSS vraag je? Lang verhaal maar het is nu eenmaal zo.) Ze zijn daar nu mee bezig en lopen tegen het volgende aan. Ze hebben daar mijn hulp bij gevraagd en ik heb wel een oplossing, maar die is niet echt gebruiksvriendelijk dus voordat ik ze formules ga uitleggen wil ik graag weten of het niet simpeler kan.

De enquete ging over het gebruik van social media. Bij een bepaalde vraag kregen respondenten steeds een medium voorgelegd en moesten antwoorden of ze dat op dit moment gebruikten. De mogelijkheden waren: ja/nee/niet van toepassing. Gecodeerd als: 1, 2 en 7.

In excel ziet de data er dan zo uit, maar dan veel langer natuurlijk en ze hebben ook nog naar meer sociale media gevraagd.

FacebookTwitterLinkedIn
127
722
112

Nu willen ze van deze antwoorden een frequentietabel maken zodat ze daarna een kolomdiagram (histogram) kunnen genereren waarin steeds voor elk van de sociale media drie staven staan die overeen komen met de frequentie van de antwoordmogelijkheden.

Met de draaitabellen (pivot tables) een frequentietabel maken van één van deze kolommen is gemakkelijk. Je sleept die kolom zowel in het rijlabels-veld als het waarden-veld en je bent er. Maar als ik dan de volgende kolommen er in het waarde-veld bij sleep krijg ik steeds de frequenties van de eerste kolom. Maar ik wil dat Excel alle frequenties laat zien voor de waarden 1, 2 en 7 voor elk van die kolommen. Natuurlijk kan ik het het één voor één genereren en dan die data knippen en plakken in een nieuwe tabel, maar Excel moet dit toch in één keer kunnen voor meerdere kolommen?

Ik ben er nu een poos op aan het puzzelen en ik heb ontdekt dat ik met de INTERVAL-functie wel per kolom de frequenties kan genereren. Als ik dat handmatig doe voor elke kolom heb ik de frequentietabel die ik nodig heb om dat kolomdiagram te genereren. Maar veel van mijn studenten werken voor het eerst met Excel en vinden het al lastig genoeg. Ik zou ze veel liever een GUI-manier laten zien waarop dit ook kan. Als het kan. Weet iemand hoe?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met maar drie te onderscheiden waardes zou een aantal.als wellicht makkelijker zijn om te doorgronden. Een keer drie regels en dan doortrekken en je hebt je frequentietabel. Anders zit je imo met interval redelijk op de goede weg.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Ah ja, natuurlijk. Aantal.als had ik nog niet bedacht voor dit doel. Dankjewel!

Het is iets simpeler maar het blijft een formule. Vreemd dat Excel er wel de engine voor heeft met die interval-functie maar dat ze er geen GUI op hebben gebouwd. Nouja, dan ga ik de studenten formules leren 8)