Toon posts:

Netwerk met 3 routers... Routing regels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Mijn netwerk ziet er als volgt uit

Router/Modem van telenet (beheerd door telenet en dus niet instelbaar)
IP: adres 192.168.0.1
Wan: Publiek IP
LAN: 192.168.0.x

Router 1
IP: adres 192.168.16.1
Wan: DHCP met gateway 192.168.0.1
LAN: 192.168.16.x

Router 2
IP: adres 10.0.0.1
Wan: DHCP met gateway 192.168.16.1
LAN: 10.0.0.x

Opstelling is als volgt:
-------Modem/Router telenet -------- router 1 -------------- router 2

De routers zitten dus allemaal achter elkaar.

Alles werkt momenteel perfect.

Wat Modem/Router telenet niet vindt van IP-adres wordt naar zijn Publiek IP adres gestuurd
Wat router 1 niet vindt van IP-adres wordt naar zijn WAN en dus naar de Modem/Router van telenet gestuurd
Wat router 2 niet vindt van IP-adres wordt naar zijn WAN en dus naar router 1 gestuurd

Echter, 1 probleempje...

Wie achter router 1 zit, kan de pc's niet bereiken achter router 2. omgekeerd wel. De reden hiervoor snap ik wel (staat deels uitgelegd hierboven).
Naar de oplossing ben ik op zoek. Ik moet router 1 wijsmaken wat wanneer er gevraagd wordt naar een ip-adres 10.0.0.x dat hij dit doorstuurt naar router 2 ipv naar zijn WAN.
JUIST? en hoe doe ik dat?

Graag de eerste stap naar een oplossing. :*)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Instellen in de config van router 1, of de config van de betreffende clients die met clients uit het netwerk van router 2 moeten praten.

Zonder dat je aangeeft om welk merk/type router het gaat en wat voor clients is er verder niets concreters over te zeggen.

Dus stap 1: probeer zelf eens (met behulp van de handleiding en/of het internet) uit te zoeken hoe je routes kan instellen op de apparatuur waar het om gaat. Als je er dan niet uit komt: geef hier aan waar je specifiek niet uit komt, wat je hebt geprobeerd en bovenal: om welke routers en client systemen het gaat :)

Alternatief: de constructie vereenvoudigen, zodat router 2 weg kan, of in elk geval niet meer als router functioneert en je dus van die twee gescheiden netwerken verlost bent. Maar ik ga er voorlopig even van uit dat die constructie met een reden zo is.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 19-12-2012 13:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wat wil je eigenlijk bereiken? Als je een poort wil forwarden naar een client achter router 2, moet je nu 3 verschillende portforwards instellen, dat lijkt me toch niet de bedoeling?

Anyway, zonder in detail te gaan, je moet op router 1 een static route aanmaken voor 10.0.0.0/24 met als gateway het IP-adres van router 2 langs de WAN-zijde (192.168.16.x).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.