Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 11:28
Op mijn werk willen we foto's maken van oude documenten zegels. Omdat deze erg oud zijn zijn deze verpakt in plastic. Dat beschermt de zegels ideaal, alleen maakt het maken van foto's bijna onmogelijk.
Budget voor een filter of het opsturen naar een professional is er helaas niet, dus daarom wou ik graag vragen of jullie misschien tips hebben.

bijvoorbaad dank 8)

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Als je plastic mooi glad is, zie je alleen reflectie die precies via een bepaalde hoek worden gereflecteerd (spiegelwet: hoek inval is hoek uitval). Reflecties komen dus vooral lichtbronnen die, als de camera recht boven het document hangt, zicht boven de camera bevinden.

Wat je kunt proberen is al die lichtbronnen weg te halen, dus geen lampen of witte vlakken. De belichting moet dan komen van de zijkanten onder een relatief kleine hoek met (het parallelle vlak van) het document.
Oftewel: twee of drie lampen die schuin hun licht 'over het document laten scheren'.

Ik ga ervan uit dat met 'zegels' bedoeld wordt de afdrukken van bijv. een zegelring in wax, anders kun je het geheel natuurlijk ook onder een scanner leggen :P
Die optie kun je sowieso eens proberen, wie weet lukt het aangezien sommige scanners glossy kunnen scannen.
Een voorbeeld van een mislukte foto of van het soort document zou wel helpen, en bovendien mijn nieuwsgierigheid beantwoorden :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De goedkoopste oplossing, waar je ook nog wat van leert, is:
http://www.amazon.co.uk/L...otographic/dp/0240812255/

:P

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 11:28
Sibylle schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:35:
Ik ga ervan uit dat met 'zegels' bedoeld wordt de afdrukken van bijv. een zegelring in wax, anders kun je het geheel natuurlijk ook onder een scanner leggen :P
Die optie kun je sowieso eens proberen, wie weet lukt het aangezien sommige scanners glossy kunnen scannen.
Een voorbeeld van een mislukte foto of van het soort document zou wel helpen, en bovendien mijn nieuwsgierigheid beantwoorden :P
Klopt, het zijn inderdaad afdrukken van zegelringen.
De scanner zou ik eens proberen, maar dat wordt pas volgens jaar. iets met sluiten voor de kerst vakantie 8)7
We hadden al wel 1 zegel geprobeerd, en het vinden van de ideale hoek is best lastig. Op Macro was de reflectie minder doordat we gewoon dichter op de zegel zaten.
Ik heb dit alleen probeersel nog.
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd385/yetisama/ZegelKampen_zpsd82508c9.jpg

zoals je ziet is er niet veel reflectie meer, maar bewogen/onscherp

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Heb je al eens gekeken of een polafilter de reflecties voldoende verminderd (in combinatie met de goede belichtingshoek vinden)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 13:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ringflitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
@breinonline:
Budget voor een filter of het opsturen naar een professional is er helaas niet
@Mr_gadget:
Bij een ringflitser zit de lichtbron dicht bij de lens en zal i.h.a. juist veel meer reflecties geven.
En een beetje ringflitser is een stuk duurder dan een filter, en daar was al geen geld voor...

@Sir_Markus.
De oplossing voor de bewogen foto is uiteraard een statief. Niemand die zo'n ding al heeft? (kopen valt weer buiten je budget)
En anders een hogere iso.

Als het overigens voor je werk is, dan snap ik niet dat er totaal geen budget is...
Wat heb je al wel beschikbaar aan materiaal? Statief? flitser? alleen camera en lens?

Om de details het beste naar voren te halen wil je strijklicht gebruiken. Dus een lichtbron laag naast het zegel, zodat de highlights en schaduwen het detail uit het zegel goed laten zien.
En eigenlijk aan beide kanten een lichtbron.

Licht dat onder een lage hoek invalt op het plastic zal ook onder een lage hoek weerkaatsen. En daardoor niet in je lens vallen.

Je zou eens kunnen experimenteren met twee burolampen die je op het buro neerlegt, zodat de lamp vlak boven het oppervlak zit. Dan het zegel er midden tussen.
Als je genoeg licht hebt kun je ook een korte sluitertijd gebruiken zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sir_Marcus:

Ik weet niet of je er al bij stilgestaan heb, maar als je je ingebouwde flitster van je camera gebruikt dan is dat de grootste veroorzaker van reflecties doordat je recht van voren belicht.
Pagina: 1